Warmteontwikkeling Focusrite OctoPre LE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Warmteontwikkeling Focusrite OctoPre LE

Ik heb sinds kort mijn Yamaha LS9-16 in gebruik met in de flightcase ingebouwd twee Focusrite OctoPre LE pre-amps om zo een 32 in 24 uit mixer te krijgen.

Werkt allemaal prima, nog geen problemen mee gehad, maar...

De Octopre's worden nogal behoorlijk warm bij gebruik van divese condensator microfoons of actieve Di-boxen via 50 meter multikabel. Ook de voedingen zijn na een avond gebruikt te zijn, echt bijna gloeiend heet.

Hebben hier wellicht mensen ervaring met dit verschijnsel ?
    Is hier iets aan te doen ?

Ik denk ik err wel aan in de flightcase een ventilatortje en een paar extra ventilatieroosters te plaatsen zodat er wat meer luchtcirculatie kan ontstaan in de case.
    Last edited by MarkRombouts; 13-04-08, 03:46.
  • ostracized
    • May 2002
    • 214

focusrite compounder idem... wat helpt is inderdaad een fan in je rack. tevens paar kleine stukjes vloerbedekking tussen de afzonderlijke units... (of je moet ze op t oog netjes gelijk uit elkaar krijgen ) op die manier kan de lucht goed tussen de apparaten door circuleren...

gr Otto
    (...)

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

De voeding van mijn octopre wordt inderdaad flink warm, apparaat zelf niet.
      Link met condensator mics aangesloten heb ik niet specifiek kunnen leggen, ding wordt gewoon altijd heet.

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Ook zonder dat er iets is aangesloten op de Octopre wordt ie behoorlijk warm.

Je hebt ook van die halve blindplaatjes (halve rackhoogte). Die zou je nog tussen je apparaten kunnen doen als er plek voor is.

Ik gebruik zelf mijn Octopre voornamelijk thuis en heb in het rack het patchpannel onder de Octopre gezet ipv direct een apparaat eronder te schroeven. Ziet er iets minder mooi uit maar het koelt genoeg.
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

Tja, het is altijd het beste om de warmte actief af te voeren in dit soort situaties denk ik.
          Dus een rooster onderin en een ventilator bovenin om het even simpel te zeggen.
          Zorg er wel voor dat je de warmte echt naar buiten brengt, alleen maar ciculeren tussen de apparaten is niks.
          Je hebt heus geen loeiende stofzuiger nodig, een beetje stroming is vaak al voldoende, denk wel een even logisch na over hoe de lucht het beste kan stromen.
          Er zijn ook 1/2 hoogte of 1/3 hoogte ventilatiepaneeltjes te krijgen, als je weinig ruimte hebt.
          Wat denk je van dit ding:
          (Penn-Elcom D2101-04 als de link niet werkt)
          Ventilatortje eraan schroeven, naar buiten blazend, links boven in je kist, nog eentje zonder fan rechts onderin je kist.
          Je zal zelf even moeten kijken wat voor jouw opstelling het beste werkt.

Groetjes!
          Last edited by Carl; 13-04-08, 16:06.

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Ik gebruik ook 2 octopre LE in combinatie met een saffire 26/io.
            Ik vraag me toch ook af, vroeg of laat knalt er hier iets door, maar weet niet wat.
            Die hitte lijkt me toch niet zo normaal te zijn. Ik heb ook nog een focusrite ISA430 MK2 preamp, daar heb ik die hitte niet zo sterk.

Ik zou toch eens willen weten, of dit ook zo is met andere merken. Vb de Octamic D van RME

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

heb dit kunnen plukken van hun website:

Octopre heat and fan noise.

The Octopre will get very hot when it is on since it uses class A circuitry - do not worry - this is normal!! There is a cooling fan in the Octopre whose speed is governed by a thermistor so the hotter the unit gets the faster the fan will spin. There is a ventilation hole on the side of the unit and if this is being covered somewhat then the airflow may be restricted and the fan will run faster. We offer no options for replacing the fan or using a heat sink instead but if fan noise is a problem then the first thing to check is that the unit has enough space around it for heat to dissipate and that the vent is not being blocked. If the unit is in a rack then we reccommend leaving 1U space above it to prevent excessive heat building up. It is also worth considering where the Octopre is placed in the studio - moving it further away from the listening position will help.

It is possible to operate the unit with the cover removed so that heat dissipates and the fan does not spin so fast. Owing to manufacturing laws we could not put any ventilation holes in the top of the unit but it is not unreasonable to do so yourself. Focusrite do not endorse these suggestions but if you choose to try them out then make sure that the unit is not at risk of having anyhting fall into it and also ensure that the earth wire is NOT disconnected from the lid.

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

Ik had bij het ontwerp van de kist al rekening gehouden met wat warmte-ontwikkeling van alle voedingen en apparaten in een relatief kleine dichte case.

De ruimte voor de 2 Octopre LE's is 3HE er zijn dus 2 1/2 HE ventilatiepaneeltjes ingebouwd. Ik zal dus inderdaad ergens een ventilatiepaneeltje met fan in moeten bouwen om de warmte af te voeren.

Comment

• koentjes
                  • Dec 2007
                  • 333

wanneer breng je em langs mark?

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by MarkRombouts
                    Ik had bij het ontwerp van de kist al rekening gehouden met wat warmte-ontwikkeling van alle voedingen en apparaten in een relatief kleine dichte case.

De ruimte voor de 2 Octopre LE's is 3HE er zijn dus 2 1/2 HE ventilatiepaneeltjes ingebouwd. Ik zal dus inderdaad ergens een ventilatiepaneeltje met fan in moeten bouwen om de warmte af te voeren.
                    Ik ben ook wel geïnteresseerd om een koelertje in te bouwen.
                    Maar met wat moet je dit doen? Gaatjes boren in de flightcase? En welk koelertje moet je dan kopen?

Comment

• koentjes
                      • Dec 2007
                      • 333

je kunt dit doen door een ventilatie-schotel in je kist te frezen (of zagen met de decoupeerzaag).
                      Dit doe je dan op een logische plek, die tijdens het gebruik niet afgesloten is omdat er een andere kist op ligt.

Wil je geforceerde koeling (dus met een ventilator), kun je zo'n zelfde ventilatieschotel er in maken, maar dan direct hierop (aan de binnenkant) een ventilator monteren met een paar nette boutjes oid.

edit: Let wel, je moet niet alleen warme lucht afzuigen, maar ook zorgen dat er ergens anders in je kist weer verse koele(re) lucht naar binnen kan.

Comment

• Husss
                        • Jul 2003
                        • 220

[quote=MarkRombouts;480741]Ik heb sinds kort mijn Yamaha LS9-16 in gebruik met in de flightcase ingebouwd twee Focusrite OctoPre LE pre-amps om zo een 32 in 24 uit mixer te krijgen.

Beste Mark,

Heb je misschien een plaat je van de genoemde case.
                        Ga eerdaags ook een 01v96 met octopre in case bouwen.. Zit alleen nog te dubben hoe ik de case ga inrichten!
                        Met vr gr,

Husss

Comment

• Dikke Foaf
                          • May 2003
                          • 618

Originally posted by frederic
                          Ik zou toch eens willen weten, of dit ook zo is met andere merken. Vb de Octamic D van RME
                          Octamic D en Digimax LT worden hoop en al wat lauw, totaal niet warm of heet dus. Heb zelf beide.
                          Uiteraard kan je met 5 vlak boven elkaar wel spreken van warm, maar heet heb ik ze nog niet weten worden.

Comment

• TabakabaT
                            • Jul 2008
                            • 10

Je kunt ook een kleine processorkoeler achter op de unit bouwen, EML Belgie heeft dat namelijk ook gedaan bij hun Focusrite Compounders.
                            " ja meneer Sub zegt Boem..... "

Comment

Working...