Toonhoogte aanpassen orkestbanden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maikelpal
    • Nov 2003
    • 61

Toonhoogte aanpassen orkestbanden

Hoi,

Mijn vraag is er software die goed de toonhoogte van orkestbanden kan aanpassen.
    Wij doen dit nu met magix maar het resultaat is bijzonder slecht
    (de kwaliteit van de band gaat sterk achteruit en de band gaat zwabberen).
    Dit is voor mijn vriendin die zangeres is maar sommige nummers net iets lager wil hebben, omdat ze er dan in de hoogte beter bij kan.
    mvg Maikel
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

Bijna ieder DJ pakket kan dat, als ik het goed heb moet je kijken naar Pitch (toonhoogte), dit kun je dan aanpassen onafhankelijk van het tempo.
    Ook zijn er voldoende audiobewerkingsprogramma's waar dit vast ook wel mee kan (zelfs gratis lijkt me).

Houdt er wel rekening mee dat je nooit straffeloos zomaar de toonhoogte kan veranderen. Alles gaat namelijk mee (ook drums, percussie etc.)

Net iets later is wat anders dan een half octaaf lijkt me .

Wil je echt toonhoogte willen aanpassen van instrumenten, dan is een MIDI file wellicht een goede optie. Hier kun je wel de instrumenten los van de drums aanpassen.

Geen idee of je hier iets aan hebt, maar het is weer een stapje verder.

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

kijk eens naar melodyne...
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Probeer het eens met audacity.
        Is graties.
        Audacity: Free Audio Editor and Recorder
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Ik zou gewoon met een liveband gaan optreden. Heb je dat gezeik nooit mee.

even serieus. Waarom koop je de muziekbanden niet gewoon in de goede toonsoort? Voor het bedrag die karaokezangeresjes opstrijken mag er toch wel een klein beetje aandacht aan de tapes gegeven worden.
          lekker belangrijk!

Comment

• @lex
            • Jul 2006
            • 1087

Originally posted by showband
            Ik zou gewoon met een liveband gaan optreden. Heb je dat gezeik nooit mee.
            Wie wil dat niet? Niemand!
            Wie kan het betalen? Bijna niemand!

Originally posted by showband
            even serieus. Waarom koop je de muziekbanden niet gewoon in de goede toonsoort? Voor het bedrag die karaokezangeresjes opstrijken mag er toch wel een klein beetje aandacht aan de tapes gegeven worden.
            Het gaat niet altijd om karaokezangeresjes. Heb dit probleem ook wel met pubers in jeugdmusicals met baard in de keel. Dan is het erg fijn om niet opnieuw de studio in te hoeven! Gelukkig wordt dit transponeren voor me gedaan. Weet helaas niet met welk programma.

@lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Originally posted by @lex
              Wie wil dat niet? Niemand!
              Wie kan het betalen? Bijna niemand!
              @lex
              Vooralsnog laten de prijslijsten bij boekers en op internet zien dat de gemiddelde karaokeact altijd geld vangt. En de eerste 10.000 bandjes in dit land uit pure wanhoop voor niets speelt...

Een karaokeartiest vangt schoon gemiddeld 4 tot 8 keer zo veel geld als een muzikant. Dat is geen overdrijving. Zelfs van der ende betaald een man/vrouw in de orkestbak zelden meer dan 75 euro per avond! Dat die tapeacts massaal met die DVDtjes van marktplaats werken. En die vaak nog slecht pitchen is dan ook schrikbarend.

Originally posted by @lex
              Het gaat niet altijd om karaokezangeresjes. Heb dit probleem ook wel met pubers in jeugdmusicals met baard in de keel. Dan is het erg fijn om niet opnieuw de studio in te hoeven! Gelukkig wordt dit transponeren voor me gedaan. Weet helaas niet met welk programma.
              @lex
              Als je een jeugdmusical gaat transponeren wegens 1 vocalist dan ben je m.i. niet goed bezig. Is de hele cast baard-in-keel dan is de repertoirekeuze misschien de plaats om dit op te lossen. In mij ervaring is trouwens meestal minimaal 3/4 van de cast bij jeugdmusicals meisje. Die laat je niet allemaal in een te lage toonsoort zingen voor die paar jongens. Meestal is een baard-in-keel jongen een ***sgeschenk. Die kan die lage partijen zingen die altijd zo slapjes uit de verf komen. Echte jeugdmusicals die je op blad koopt zijn juist opgezet en verdeelt dat je met alle stemmen, inclusief krakende tenoren-in-de-dop, een leuke show neer kan zetten. Maar op een of andere manier kiezen muziekdocenten toch maar weer voor west side story of de phantom oid. En laten dit goedkoop uitschrijven

Kortom. in mijn optiek moet je als "musical director" geen lapmiddelen doen voor prutswerk bij de regisseur. (castingproces, repertoirekeuze)
              lekker belangrijk!

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Aangezien casting keuzes geen verband hebben met de vraag: toonhoogte van een tape aanpassen, laten we die discussie maar even voor wat het is en gaan we verder met suggesties en ervaringen met aanpassen van de toonhoogte en hoe.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• bran0985
                  • May 2004
                  • 75

Altijd weer geweldig hoe "echte muzikanten" reageren op iemand die met een orkestband werkt
                  Maar probeer eens soundforce ook prima om mee op te nemen.
                  Daar doen wij het ook mee en gaat prima! ook al omdat je meerdere optie hebt zoals "extra bas of juist minder bas"
                  Just two cents van een karaoke "amateur"

Comment

Working...