Wharfedale EVP-S en de EVP-X series

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musicfreak
    • May 2008
    • 10

    Wharfedale EVP-S en de EVP-X series

    Weet iemand van jullie of er technische verschillen zijn tussen de Wharfedale EVP-S en de EVP-X series, de opvolger (zo vermoed ik)? Dat kon ik nl. niet terugvinden op de site van Wharfedale Pro.

    Verder denk ik dat de volgorde van de speakerseries aflopend qua prijs als volgt is:[LIST][*]LX[*]Titan[*]EVP-X[*]SVP[*]VS- X[/LIST]Klopt dit?

    Het verbaasd me overigens dat de laatste twee series niet in de prijslijst van de importeur zijn opgenomen, hoewel ze wel hier en daar aangeboden worden.
    Last edited by musicfreak; 07-05-08, 10:25.
  • dexter
    • Jul 2005
    • 433

    #2
    Hallo

    Ik heb zelf 2 EVP-X12 topkasten en deze bevallen mij uitermate goed, ik wil er op redelijk korte termijn nog 2 bij hebben.

    Zeer goede gedetaileerde klank, en komteen dijk van een sound uit
    veel beter dan menig budget kastje alla Dap AX en X serie en zeer zeker beter dan de JBL JRX en MRX.

    Subje is wel aan te raden tenzij voor spraak of iets dergelijke.

    Zorg wel voor een hele goede versterker erachter met flink vermogen
    (2x RMS)

    Nadeel:
    - Handvaten zijn van plastic en tja hoelang houd dat vol? (mijne al 2 jaar)
    - Ietswat dippen met de eq op rond 2.2 kHz (2 a 3 DB) voor betere sound.
    - Kasten bekleed met stof.

    Voordeel:
    - Zeer goede prijs en goede kwaliteit.
    - Netjes afgewerkte kast met ondersteuning voor de hoorn (erg belangrijk!)
    - Zeer goede gevoeligheid.
    - Longthrow switch op de achterkant!
    - Bij netjes omgaan en goede versterking super kastjes.


    Verschillen met de EVP-S:
    - Betere woofer en zwaardere compressiedriver
    - Andere vorm van hoorn met naar mijn idee betere afstraling.
    - Kan meer vermogen hebben en gevoeligheid is iets hoger (kan dus luider)
    - Grille loopt over gehele voorkant niet alleen over de woofer.
    - Speakon en jack aansluitingen zitten niet meer onder een hoek op aansluit paneel maar op recht paneeltje.
    Last edited by dexter; 06-05-08, 17:34.

    Comment

    • musicfreak
      • May 2008
      • 10

      #3
      Originally posted by dexter
      Zeer goede gedetaileerde klank, en komteen dijk van een sound uit
      veel beter dan menig budget kastje alla Dap AX en X serie en zeer zeker beter dan de JBL JRX en MRX.
      Kijk eens aan, dat klinkt goed! Hoe zou je ze beoordelen in vergelijking met de (oude) Samson RS serie? Heb nl. de RS15 gekocht maar ik twijfel over deze keus nu ik over de Wharfadale EVP-X serie heb gelezen.

      Subje is wel aan te raden tenzij voor spraak of iets dergelijke.
      De RS15 klinkt prima zonder sub, er komt voldoende bas uit. Het zou mooi zijn als dat ook voor de EVP-X15 zou gelden.

      Zorg wel voor een hele goede versterker erachter met flink vermogen
      (2x RMS)
      Ik heb de Peavey PV1500 besteld, die is net wat te krap bemeten helaas...

      Comment

      • dexter
        • Jul 2005
        • 433

        #4
        pv 1500 is te doen maar heeft niet veel over dus pas erg op met clippen!

        Ik ken de RS15 niet maar gezien de producten van samson die ik wel ken zal de EVP-X 10x beter scoren.

        EVP-X15 zit redelijk wat laag in maar het is en blijft een topkastje dus verwacht geen beukende bassen.

        Ooh ja en als je ze gebruikt zorg voor een goede LOWCUT op een Hz of 50! zeker omdat je versterker al niet overheeft.

        Comment

        • musicfreak
          • May 2008
          • 10

          #5
          Originally posted by dexter
          pv 1500 is te doen maar heeft niet veel over dus pas erg op met clippen!
          Tja, misschien moet ik toch maar een andere versterker nemen dan. Moet ik de Peavey wel weer kwijt zien te raken. Het blijft wat balen...

          Ik ken de RS15 niet maar gezien de producten van samson die ik wel ken zal de EVP-X 10x beter scoren.

          EVP-X15 zit redelijk wat laag in maar het is en blijft een topkastje dus verwacht geen beukende bassen.
          Dat zou mooi zijn! De RS15 heeft voor mij al voldoende bas, dus als de EVP-X15 dat ook heeft dan hor je mij niet klagen.

          Ooh ja en als je ze gebruikt zorg voor een goede LOWCUT op een Hz of 50! zeker omdat je versterker al niet overheeft.
          Gelukkig heeft de Peavey dat wel. M'n versterker is op M-Sound Aanbiedingen trouwens een stuk goedkoper... :-(
          Last edited by musicfreak; 07-05-08, 21:25.

          Comment

          • marcel
            • Aug 2000
            • 163

            #6
            Wij hebben zowel de EVP-S15 als de EVP-X15 bij ons in het café hangen.

            De EVP-S15's (4 stuks) in het voor gedeelte van het café worden bij ons aangestuurd door een EV Q44 versterker. In theorie dus krap bemeten (amp levert 2x 450W bij 4 ohm), maar in de praktijk geeft dit geen enkel probleem, en op vrijdag en zaterdag avond gaat de set toch echt behoorlijk los, maar heb de Q44 nog nooit in de clip zien gaan.

            In de achterzaal hangt 4x EVP-X15, aangestuurd door een Dynacord S1200, net als bij de andere set dus ook in theorie krap bemeten (amp levert 2x 600W bij 4 ohm), maar ook in deze set-up nog niet in de problemen gekomen. In beide gevallen gaat er gewoon een 'kaal' signaal vanaf de mengtafel in, dus zonder enige vorm van processing oid (wil er nog eens een Aphex 204 oid tussen zetten om te kijken of ik daarmee de prestaties nog wat omhoog kan krijgen)

            Natuurlijk mag je van speakers in deze prijsklasse geen wonderen verwachten, maar persoonlijk vind ik het wel een klein wondertje dat luidsprekers van nog geen 200 euro per stuk dergelijke prestaties leveren. Waar we vroeger voor feesten in het café een geluidssetje inhuurden, daar gebruiken we nu gewoon het huissysteem, en tot op heden tot volle tevredenheid van zowel ons, als de inprikkers (DJ-sets). Met name de EVP-X15's geven een heel behoorlijke laag weergave, en kunnen het in onze situatie heel goed zonder hulp van subs.

            Grootste technische verschil tussen de S15 en de X15 is de belastbaarheid. Wharfedale geeft voor de S15 een rms vermogen van 200W (800W peak), en voor de X15 een rms vermogen van 300W (1200 peak).

            Als je voor de Wharfedale's wilt gaan, ga dan in ieder geval voor de EVP-X serie, dit omdat deze gewoon betere prestaties leveren en er ook nog eens beter uit ziet door de geheel gesloten grill.

            Marcel
            You don't need eyes to see, you need vision.

            Comment

            • musicfreak
              • May 2008
              • 10

              #7
              Heel erg bedankt voor deze reactie Marcel!

              Welke merk versterkers zouden jullie aanbevelen voor deze speakers? LEM, Crown, Peavey of Wharfedale zelf (zoals de S-serie)? EV en Dynacord lijken me wat te duur...

              Ik ga de Wharfedale EVP-S en X trouwens a.s. zaterdag beluisteren.

              Comment

              • marcel
                • Aug 2000
                • 163

                #8
                Een EV of Dynacord amp is ook absoluut geen vereiste voor dit soort luidsprekers. De reden dat wij voor wat duurdere versterkers gekozen hebben (en dan hebben we het nog over de budget serie's van EV en Dynacord) is het grote aantal bedrijfsuren dat de versterkers moeten maken (6 dagen per week tussen 9 en de 14 uur per dag). Met goedkopere versterkers hebben wij wat dat betreft wat mindere evaringen gehad.

                Voor een leuke budget versterker kan je eens kijken bij de Crest CPX/Peavey PV reeks (deze zijn identiek aan elkaar), Crown XLS serie of de American Audio V-reeks.

                Marcel
                You don't need eyes to see, you need vision.

                Comment

                • dexter
                  • Jul 2005
                  • 433

                  #9
                  DE EV Q serie en Dynacord S serie zijn dezelfde versterkers en zijn de budget bakken van hun merk.

                  ik heb ze ooit op een dap p-1600 gehad met volle tevredenheid, en heb ze nu achter een QSC EX.

                  bevalt in bijde gevallen prima probeer het anders eerst eens met de Peavey je kan altijd nog anders kopen.

                  Comment

                  • marcel
                    • Aug 2000
                    • 163

                    #10
                    Originally posted by dexter
                    DE EV Q serie en Dynacord S serie zijn dezelfde versterkers en zijn de budget bakken van hun merk.
                    Dat het de budget serie's zijn van EV en Dynacord zei ik al

                    Dat ze (vrijwel) identiek aan elkaar zijn klopt ook (enkel de plaatsing van de volume knoppen verschilt), we wilden eigenlijks een Q66 ipv een S1200 bij de aanschaf van de EVP-X15 set, maar daar zat een iets langere levertijd op, en we hadden de versterker met spoed nodig ... De voorkeur voor de Q66 was voornamelijk voor het oog (een Q44, die we al hadden, met Q66 in een rack ziet er nu éénmaal net wat leuker uit, verder maakt het natuurlijk niets uit).

                    Marcel
                    You don't need eyes to see, you need vision.

                    Comment

                    • musicfreak
                      • May 2008
                      • 10

                      #11
                      American audio is ook een goede kandidaat, ik neem 'm mee!
                      En Wharfedale, daar ben ik toch wel benieuwd naar. Zie echt weinig ervaringen van mensen met dit merk.

                      Comment

                      • musicfreak
                        • May 2008
                        • 10

                        #12
                        Ondertussen heb ik de EVP-X bluistert. De EVP-S helaas niet, die was gisteren verkocht. Ik heb maar één speaker gehoord, weet dus niet of ik echt een goede indruk gekregen heb van de EVP-X15, maar wat ik hoorde beviel me niet zo. Wat ook meegespeeld kan hebben was dat de speaker aangesloten was op een Powermate 1000 die het qua vermogen net niet redde, zo bleek.

                        Ik ben altijd gewend om hifispeakers qua toonregeling neutraal te beluisteren, en dat wilde ik nu ook doen. De verkoper was echter van mening dat je bij PA speakers altijd de toonregeling moest gebruiken, om ook een goede geluidsdruk te krijgen. Hoe dan ook, met de equalizer uitgeschakeld klonk de speaker wat futloos en aan de schelle kant.

                        Dat was een heel verschil met de Titan 12 van Wharfedale die hij ook had staan. Die klonk een stuk lekkerder, maar met een 12" speaker kwam er wel minder bas uit dan mijn Samson RS15. Heb er eerst één beluisterd, vervolgens twee. Klonk helemaal niet verkeerd.

                        Qua versterker werd de Peavey PV reeks door de verkoper afgeraden, op internet zouden de ervaringen met deze versterker zeer slecht zijn. Dat zou dan ook voor de Crest CRX serie moeten gelden, daar dat dezelfde versterker is. Die slechte ervaringen kan ik niet zo terugvinden, ervaringen op New Line zijn bijv. redelijk positief (ook voor de andere PV modellen), alleen op djforums kon ik wat negatiefs vinden, over het geleverde vermogen en het lawaai.

                        Ik ben nu van plan de Samsons te houden en eventueel nog een 2e setje speakers bij te kopen (waarbij de Titan goede kanshebbers zijn), deze dan door te lussen (waardoor het gezamenlijke ohmage op 4 komt). De titans zijn goed in het hoog en de Samsons meer in het laag, waardoor het toch nog een mooi geheel wordt, dat hoop ik althans. Wat nog wel een punt kan zijn dat is dat de gevoeligheid van beide speakers waarschijnlijk verschillend is waardoor de ene harder klinkt dan de andere.

                        Kan je eigenlijk een zware versterker (bijv. 2 * 900 Watt bij 4 ohm) koppelen aan twee doorgeluste speakers met samen 600 Watt, als je het volume van de versterker half open o.i.d. zet? Wil natuurlijk voorkomen dat ik de speakers kapot maak.

                        Tot slot: heb ook een 19" mengpaneel gevonden, dat gaat waarschijnlijk de Numark CM 200 usb worden.
                        Last edited by musicfreak; 11-05-08, 10:56. Reason: 2 na laatste alinea wat verduidelijkt

                        Comment

                        • dexter
                          • Jul 2005
                          • 433

                          #13
                          Jammer te moeten lezen dat je deze kasten minder vind.
                          Komt ook mede door de verkoper dat het slecht klonk, wat si dat voor dom gel*l dat pa speakers altijd eq nodig hebben.

                          En in een kleinere ruimte heb je snel teveel hoog omdat dat blijft hangen tussen de ramen en dergelijke.

                          Succes in iedere geval met je aan te schaffen set.

                          Comment

                          • musicfreak
                            • May 2008
                            • 10

                            #14
                            Tja, het verbaasde mij ook al. Dank voor je reactie in ieder geval voor je reactie, wie weet heb je ook nog wel iets zinnigs te zeggen op mijn andere topic. Heb een beetje haast, wil morgen een versterker gaan bestellen...

                            Comment

                            • Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

                              #15
                              Goed, ik heb genoeg gelezen en voor mijn drive-in setje komen er deze week nog twee Wharfedale X15's te staan. Heb ik eindelijk een set waar ik wat mee kan beginnen, nl. een Behringer DCX2496, Gemini X-3 en de twee X15'tjes. Nog niet ideaal, de DCX is niet de ideaalste processor en de X-3 is aardig aan de krappe kant voor de X15's (2x300W) maar genoeg voor een behoorlijk zaaltje denk ik. Als ik wat verder ben komt er waarschijnlijk een DBX DriveRack PA in te hangen en gaat de budget-versterker eruit, gecombineerd met twee EVP-X18PB subjes moet daar een aardig DJ setje uit te halen zijn. Maar dan zijn we weer een tweetal jaartjes verder gok ik.

                              Edit: De Gemini is x 200W in 8 ohm... Misschien dat ik nog een keer kan uitbreiden met een tweelingbroertje en kan bridgen voor 2 x 600w in 8 ohm.
                              Last edited by Stoney3K; 13-05-08, 20:26.
                              First make it work, then make it look pretty!

                              Comment

                              Working...