Geluidsdruk meten, A-weighting, C-weighting flat-weighting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TLAproductions
    • Jan 2006
    • 98

Geluidsdruk meten, A-weighting, C-weighting flat-weighting

hallo,

ik heb een vraagje rond geluidsmeeting en geluidsdruk meeting,

meestal kan je kiezen hoe je juist wil meten,
    A-Weighting, C-Weighting en Flat-Weighting (soms ook B-weighting)

welke dien je nu uiteindelijk te gebruiken voor welk doeleinde,
    ik heb begrepen dat bij A-weighting de lage tonen niet zo zwaar worden opgenomen, terwijl C-Weighting meer een vlakke curve vertoont.
    (B-Weighting ligt tussen in maar wordt zelden gebruikt ?)
    wanneer wordt dan flat weighting gebruikt ?

welke gebruikt de politie bv om metingen te verrichten ?

thx !
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Welke meeting de politie hanteert hangt af van in welk gehucht je bent .
    Meestal wordt dbA gehanteert maar in sommige gevallen een combi van dbA en C . Dus het kan gebeuren dat je op dbA 85 draait en geheel volgens de vergunning werkt en toch op je vingers getikt wordt omdat er 99 dbC gemeten wordt (terug op het laag dus). Dit is mij gebeurt in Amsterdam op koninginnen dag . Preciese meet gegevens weet ik niet meer maar het was iets in die strekking.
    Check dus altijd wat er op de vergunning staat dan kun je problemen redelijk goed ondervangen .
    MZzl Timo

Comment

• TLAproductions
      • Jan 2006
      • 98

thx !

nog mensen met ervaring op dit gebied
      op een proces verbaal van hier uit belgie zie ik zowel dbA als dbC staan
      enkel gaat dbC maar tot 85 db;
      dan hebben ze de meting gestopt,
      metingen van dbA gingen tot 99 db

zou hier een reden voor zijn ?

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Zijn die meet gegevens niet andersom . Die verhouding kopt voor geen meter . Daarbij heb ik vaak het idee dat de meeste mensen die voor de gemeenten werken waar ze zonodig een feestje willen houden geen idee hebben wat ze aan het doen zijn . Ze krijgen een meter van een paar (duizend) euri in hun handen geduwd en de opdracht ga het ze maar moeilijk maken wat ze dan ook met veel plezier doen . Overgens niet alle "meet"mensen zijn zo ik heb er een aantal mee gemaakt die weldegelijk wisten waar ze het over hadden en je gewoon je werk lieten doen en waar nodig ingrepen . Maar goed deze in mindere mate dan de eerste versie .

Comment

• R. den Ridder
          • Sep 2000
          • 1500

Ik acht het even nodig hier op te reageren.....als ambtenaar zijnde..

In nederland heb je de handleiding Meten en rekenen industrielawaai 1999 waarin geluidsmetingen voor bedrijven opgenomen zijn, alle kaders, do's en vooral don'ts.
          metingen in dit kader zijn altijd A-gewogen.
          hoe dit zich verhoudt bij evenementen in den lande (dit is bijna altijd lokaal beleid) durf ik niet te stellen, maar in Breda gaat ook bij alle evenementen bovenstaand verhaal op.

zie ook de handleiding evenementen met een luidruchtig karakter van de provincie Limburg.

maargoed..dit is de 28547,5ste keer dat ik bovenstaand verhaal afdraai en nog steeds worden we als ambtenaars als nietswetende sukkels neergezet..jammer..
          hopelijk gaat iemand eens echt met deze nota's aan de slag, best goed leesbaar hoor!

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Beste r ik zeg ook dat ik een aantal mensen ben tegen gekomen die wel weten hoe het eea werkt en is vast gelegd in vergunningen . Maar ik ben er ook erg veel tegen gekomen die zo maar wat roepen wat bij mij toch wel het eea aan iritaties te weeg bracht .
            Heb jij een link waar ik deze richtlijnen kan na lezen die iets sneller werkt dan de gene die ik heb geprobeerd (dit duurde een paar minuten en daarna jammer dan)
            Ik vraag nm bij elk openlucht event om de vergunning in te lezen maar die zijn meestal niet op locatie aanwezig zodat het voor mij vaak gokken blijft hoe hard ik mag draaien .
            Last edited by Timo Beckman; 02-06-08, 10:54.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by R. den Ridder
              Ik acht het even nodig hier op te reageren.....als ambtenaar zijnde..

In nederland heb je de handleiding Meten en rekenen industrielawaai 1999 waarin geluidsmetingen voor bedrijven opgenomen zijn, alle kaders, do's en vooral don'ts.
              metingen in dit kader zijn altijd A-gewogen.
              hoe dit zich verhoudt bij evenementen in den lande (dit is bijna altijd lokaal beleid) durf ik niet te stellen, maar in Breda gaat ook bij alle evenementen bovenstaand verhaal op.

zie ook de handleiding evenementen met een luidruchtig karakter van de provincie Limburg.

maargoed..dit is de 28547,5ste keer dat ik bovenstaand verhaal afdraai en nog steeds worden we als ambtenaars als nietswetende sukkels neergezet..jammer..
              hopelijk gaat iemand eens echt met deze nota's aan de slag, best goed leesbaar hoor!
              a- ik hou van linkjes..
              b- heb je gelijk, qua richtlijn
              c- ken ik echter ook andere ambtenaren die "proefondervindelijk" de plaats van het podium bepalen, precies voor het terras van de voorzitter van het lokale evenementenklupje. Argument : dat valt niet te berekenen, waarna ondergetekende een stel Mapp's neergooide.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Hoe lokale overheden omgaan met de door hen te handhaven vergunningen is niet het onderwerp van gesprek. Alle begrip wanneer een real life ervaring wordt gebruikt als voorbeeld, maar laten we er voor waken dat de voorbeelden geen opsomming worden die ertoe leiden dat we van het onderwerp afgeraken.

Eerste complete antwoord op de vraag welke schaal er gebruikt wordt is er al, nu de rest van het verhaal nog even verduidelijken!

enne...niet te hard he
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

Ik herinner me uit de les bouwfysica (ja, daar hebben we het ook over geluid soms ) dat het verschil tussen A, B en C de geluidsdruk is waarvoor deze weging geldig is.

Je hebt trouwens ook dB(D), maar dit is een weging voor impulsgeluid, zoals ontploffingen.

Comment

• gvvulpen
                    • Jan 2005
                    • 27

Originally posted by TLAproductions

welke gebruikt de politie bv om metingen te verrichten ?

In de meeste gevallen is het zo (hier in NL althans) dat er in de wetgeving aangaande geluidshinder bij muziek (zowel op landelijk als op gemeentelijk niveau) gewerkt wordt met dB laeq, een gewogen schaal over tijd. In de praktijk benader je dat het best met de huis tuin en keukenmeter door de dBa schaal te kiezen en de respons op slow te zetten.

Grootste probleem vind ik daarbij dat de norm die (zonder ontheffing) na 19:00 geldt (40dB laeq uit mijn hoofd) eigenlijk niet meer fatsoenlijk te meten is als er ook maar iets van achtergrond geluid is. Maar daar kan je met een beetje opletten wel een mouw aanpassen door een meetpunt te pakken halverwege de bron en de eerste gevel (waarvoor de norm geldt), en op een kwart van de bron naar de gevel. Halfweg is dan 46dB, een kwart afstand is dan 52 dB.

Zelfde rekentruukje kun je natuurlijk uithalen als je de norm van de ontheffing kent.

En als de moderator mij niet slaat, ik heb zeer goede ervaringen met ambtenaren mits je hen serieus benaderd en zelf ook je huiswerk doet. En zeer slechte ervaringen met de politie die meestal niet verder komt dan 'het moet omdat ik het zeg, en anders trek ik de stekker eruit'.

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

Quote:
                      En zeer slechte ervaringen met de politie die meestal niet verder komt dan 'het moet omdat ik het zeg, en anders trek ik de stekker eruit'.

Moeten ze vooral doen . Laat ze even een vol belaste 125 er uit trekken . Doet hij of zij ook maar een keer . Sorry maar als ze met dat soort dreigementen beginnen gaat bij mij in een keer de knop om en mogen ze het lekker met de organisatie uit gaan vechten en dan hoor ik het wel via hun .

Comment

• R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

InfoMil - Horeca en evenementen

en nu niet meer klagen he
                        de nota is de enige richtlijn voor geluid bij evenementen die door de Raad van state akkoord is bevonden. dit wil niet zeggen dat er geen andere nota's zijn, maarm et bovenstaande weetj e dat het hoogste rechtsorgaan van nederland heeft ingestemd.

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 806

Originally posted by Timo Beckman
                          Quote:
                          En zeer slechte ervaringen met de politie die meestal niet verder komt dan 'het moet omdat ik het zeg, en anders trek ik de stekker eruit'.

Moeten ze vooral doen . Laat ze even een vol belaste 125 er uit trekken . Doet hij of zij ook maar een keer . Sorry maar als ze met dat soort dreigementen beginnen gaat bij mij in een keer de knop om en mogen ze het lekker met de organisatie uit gaan vechten en dan hoor ik het wel via hun .
                          Dat van die stekker eruit trekken is idd een dreigement, maar die 'het moet omdat ik het zeg' zou ik toch maar naar lusiteren. Zeker als de opperflik van de regio (lees: commisaris) voor je neus staat, en die staat te zwaaien met de 20 telefoons die ze die nacht reeds kregen.

Vooral in tenten ed moet je altijd het onderspit delven. Metingen zijn er dan altijd over.

Trouwens: hoe je omgaat met flikken kan het verschil maken tussen 2 en 6 uur smorgens je feestje eindigen. Als jij als een bezetene direct je subs stiller zet en de flikken uitlegt dat dit zou moeten helpen, je telefoonnr geeft met de vermelding je te SMSen als er nog klachten zijn, en vooral daarna NIET terug de versterker open gooit, dan is het meestal de laatste keer dat je ze ziet (behalve met stadsflikken, maja, das subjectief). Als je daarentegen met tegenzin de boel stiller zet, en als ze hun rug draaien de boel weer 2 keer zo luid, dan leggen ze de boel stil, zo simpel is het. Van het moment dat ze een meter bovenhalen ben je zoiezo de cigaar. In openlucht of tent dan toch...

Hier in belgie was het trouwens iets in het genre van:
                          * Als het achtergrond geluid onder de 30dB zit mag je er 5dB over met de muziek
                          * Achtergrond tussen 30 en 35, max 35 met muziek
                          * AChtergrond > 35dB: niet overschrijden met muziek.
                          Kom daar maar eens aan tegemoet met je openluchtfestival
                          én in belgie ben jij als DJ of als FOH technieker (schrap wat niet past) nog altijd de eindverantwoordelijke voor het zaalvolume.

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

Uiteindelijk gaat het hele zaakje iets zachter maar als ik conform de vergunning draai en ze komen dan met dreigementen aan verwijs ik ze eerst naar mijn opdrachtgever . Als de organisatie van het feest dan mij opdracht geeft om het zachter te zetten heb ik daar geen moeite mee .
                            Ik loop hoedan ook altijd naar de eerste de beste agent toe die ik zie op een festival locatie om even mijn tel.nm te geven met de vraag om het direct te laten weten als er klachten zijn . Als zo'n agent normaal reageert is er niks aan de hand maar sommigen van deze mensen moeten persee de baas uithangen en die mogen lekker met de organistie gaan bakkeleien ik hoor het daarna wel weer .

Comment

• gvvulpen
                              • Jan 2005
                              • 27

Originally posted by Poelmans
                              Dat van die stekker eruit trekken is idd een dreigement, maar die 'het moet omdat ik het zeg' zou ik toch maar naar lusiteren. Zeker als de opperflik van de regio (lees: commisaris) voor je neus staat, en die staat te zwaaien met de 20 telefoons die ze die nacht reeds kregen.
                              Mijn ervaring is dat de politie vaak op klachten reageert zonder daarbij een overtreding te constateren. Als je binnen de normen van de millieuvergunning of de ontheffing daarvan blijft, is er geen sprake van een overtreding en heeft de politie niets in te brengen. Dan is een opmerking als 'omdat ik het zeg' totaal buiten het boekje van een agent.

Ik zorg altijd dat ik weet wat de norm is en wacht ook tot de organisator bepaald dat hij/zij het zachter wil ivm de buren. Als een agent dan moeilijk doet heb ik echt geen boodschap aan hem. Geen idee hoe ontheffingen bij onze zuiderburen geregeld zijn helaas.....

Overigens zou het prettig zijn als organisaties duidelijker de beperkingen van hun locatie op dB limiet communiceert met bezoekende bands. Ik heb de neiging om met nogal luide bandjes op stap te zijn. Als je dan ondanks herhaald verzoek vooraf pas op de locatie achter onhaalbare dB normen voor het bandje komt, is dat op zijn zachts gezegd niet fijn voor iedereen betrokken bij het feest.

Comment

Working...