noodvoeding voor mengtafel en fx rack

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dirk
    • Aug 2003
    • 21

    noodvoeding voor mengtafel en fx rack

    Hoi,
    ik heb volgend probleem: het gebeurd wel eens dat er op een feestje de stroom uitvalt,we proberen dit wel te verhinderen maar soms is er echt weinig stroom voorzien in sommige zaken.
    ik gebruik meestal mijn wizard 16:2 en een alesis deq830, hierna komen front en monitors van mackie. nu heb ik het probleem dat als ze de stroom terug opzetten, dit gepaard gaat met een luide knal, en aangezien de alesis deq830 niet tegen dikwijls aan/uitschakelen kan zou ik hier graag een ups ofzo tussen plaatsen.
    Dus enkel de mengtafel en alesis ( samen 60w ) zouden hier op komen.
    heeft iemand hier ervaring mee?
    het is dus enkel om de tijd te overbruggen dat de stroom af is, dus brom krijgen we toch niet, ik weet niet of een slechte sinus slecht is voor deze aparaten.

    Alvast bedankt,
    Dirk
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    #2
    Er zijn genoeg rackmountable UPSen op de markt verkrijgbaar.. Zit je wel met apparatuur die voor de informaticamarkt bedoeld is (in serverrooms enzo), maar dat mag volgens mij niet uitmaken. Kijk eens op de site van APC?

    PS: rackmountable UPS-en zijn wel retenduur. Een gewoon blokje dat je ergen in je kist monteerd zal de truuk ook wel doen

    Comment

    • 4uss
      • Aug 2005
      • 578

      #3
      Bij een UPS als de APC SmartUPS laat je altijd de stroom door je UPS lopen en deze komt in actie als de stroom te hoog of te laat wordt, in die situaties schakelt hij over op de accu. Volgens mij is het ook zo dat als de sinus te ver afwijkt (van 50hz) dat hij dan ook overschakelt. Je krijgt hierdoor dus altijd nette spanning op je apparatuur.
      Het probleem bij rackmountable UPS'en is dat deze meestal heel zwaar zijn (gerust 50kg) en dat ze vrij diep zijn, en dus niet zo makkelijk in te bouwen in je rack. Een klein model is niet rackmountable, maar wel een stuk lichter en ondieper dan een rackmount-versie. Aangezien je toch amper wat verbruikt (60W is niet veel) kun je erg lang vooruit op een UPS, als je een kwartier de spanning op je FOH kwijt bent is dat dan ineens helemaal niet erg.
      Mocht je niet te duur uit willen zijn kun je een tweedehands UPS kopen voor een prikkie en daar nieuwe accu's in plaatsen.

      Comment

      • koentjes
        • Dec 2007
        • 333

        #4
        let er wel op dat je een UPS hebt die continu doorvoed is (no-brake), en niet een die pas in actie komt als de spanning eraf ligt.
        (dan heb je alsnog een schakelmoment)

        overigens; het duurt voor de gemiddelde ups zo'n 24uur om volledig te laden, iets waar je wel op moet letten als je een keer spanningsloos komt te staan.

        Comment

        • DJefke
          • Oct 2007
          • 28

          #5
          Misschien ook handig om weten dat een UPS in feite niet gedesigned is om veel vervoerd te worden. APC raadt bv aan altijd de ACCU af te koppel voor een UPS verplaatst wordt.
          Ook op letten moest je gaan voor een 2e hands UPS met het idee "effe nieuwe accu en we hebben een goedkope UPS": accu's zijn het duurste onderdeel, dus best even checken hoeveel de accu voor dat model kost voor je een oude ups koopt. Voor kleinere UPS'en valt dit nogal mee, voor een rack-model slaagt dit nogal tegen (je mag de prijs gerust x2 doen voor het rackmodel met dezelfde capaciteit).

          Comment

          • Dirk
            • Aug 2003
            • 21

            #6
            Alvast bedankt voor de antwoorden,
            ik denk dat ik voorlopig eens ga proberen met een goedkope nieuwe UPS.
            voor een 70€ is er reeds een klein model, deze kanik dan thuis opladen en op locatie tussen mijn FX rack + mengtafel zetten.
            Zou de nagemaakte sinus uit zo'n doosje slecht zijn voor de apparaten of kunnen deze daar normaal wel tegen?

            groeten, Dirk

            Comment

            • Dave
              • Jan 2001
              • 757

              #7
              Mocht je aan de UPS willen beginnen, koop er dan iig een van een gerenomeerd merk. Een 7 tientjes doos genereert namelijk een spanning die in de verste verte niet op een sinus lijkt. Voor PC's niet erg, voor audio apparatuur niet aan te raden.
              Een UPS van APC, vanaf de smart-ups serie, levert een nette sinus aan de uitgang. Hier is ook goed aan te komen via marktplaats. De prijs van accu's valt reuze mee, je moet alleen niet de orginele willen kopen. (Trek de sticker eraf en surprise!, standaard panasonic/yuasa/wat dan ook SLA accu's). Meeste kleine modellen bevatten 12V 7Ah accu's, ook de rackmounts.
              Voor de rest kan ik de voordelen van een UPS aleen maar bevestigen. Ik zeul al een tijd een Powerware Prestige dubbel conversie UPS mee in de licht-pc, en het ding heeft me al meerdere keren gered.
              U x I = Boem.

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Ook ik heb een mooie 19 inch APC UPS onder in mijn rack zitten voor mijn digitale tafel en kan alleen maar zeggen werkt uitstekend. Heb nu één keer een voorval gehad tijdens bouwen en kon nu gewoon even netjes opslaan voordat ik uitschakelde.

                Comment

                Working...