Over ongeveer anderhalve week mag ik een smartlappenkoortje versterken. Het gaat om een groep zangers die met de eigen mics versterkt worden (4x Shure PG58, zo doen ze het altijd), af en toe een spreker (mijn Sennheiser e817), een keyboard (via DI) en een accordeon.
Met die accordeon zit ik een beetje vast. De betreffende personen zeggen zelf dat het versterker ervan niet nodig is, maar ik wil er toch een mic bij plaatsen (fader dicht kan altijd als het niet nodig blijkt). De vraag is... welke?
In diverse topics heb ik al gelezen dat er verschillende opties zijn. Sommigen zweren bij een doodgewone Shure Sm57, andere zien toch liever een AKG C414, C419 of een Neumann KM184.
Al deze mics kan ik eenvoudig lenen, dus dat is geen probleem.
De accordeonist zit op een stoel, dus dat is ook al een meevaller.
Wat ik het liefste wil is met één mic op statief de accordeon versterken, dus de 419 valt al af. Van de KM184 ben ik bang dat ik de gain te ver open moet draaien (of de mic te dichtbij moet zetten) waarbij het risico op feedback te groot is (accordeonist zit vlak achter/naast de PA, geen monitors in gebruik). Blijft de SM57 en de C414 dus over en door mijn gebrek aan ervaring kan ik hier geen keuze tussen maken.
Kan iemand mij vertellen wat de beste oplossing zou zijn?
Met die accordeon zit ik een beetje vast. De betreffende personen zeggen zelf dat het versterker ervan niet nodig is, maar ik wil er toch een mic bij plaatsen (fader dicht kan altijd als het niet nodig blijkt). De vraag is... welke?
In diverse topics heb ik al gelezen dat er verschillende opties zijn. Sommigen zweren bij een doodgewone Shure Sm57, andere zien toch liever een AKG C414, C419 of een Neumann KM184.
Al deze mics kan ik eenvoudig lenen, dus dat is geen probleem.
De accordeonist zit op een stoel, dus dat is ook al een meevaller.
Wat ik het liefste wil is met één mic op statief de accordeon versterken, dus de 419 valt al af. Van de KM184 ben ik bang dat ik de gain te ver open moet draaien (of de mic te dichtbij moet zetten) waarbij het risico op feedback te groot is (accordeonist zit vlak achter/naast de PA, geen monitors in gebruik). Blijft de SM57 en de C414 dus over en door mijn gebrek aan ervaring kan ik hier geen keuze tussen maken.
Kan iemand mij vertellen wat de beste oplossing zou zijn?
Comment