Band leren mixen - de basics!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bongo
    • Aug 2008
    • 2

Band leren mixen - de basics!

Hey guys

Heb jullie hulp nodig. Dit is mijn eerste post hier op het forum maar ik hoop toch wel wat leuke uitleg te krijgen;
    Ik zou binnen een maand of 2, een 3 tal bands moeten mixen. Het is een optreden voor 150 personen. (met een gehuurde pa installatie van de provincie limburg in België)
    Ik heb 2 jaar terug eens een curus Pa gedaan in leuven, van 3 dagen. Maar je leerde er echt maar de basis.
    Hoe moet ik dit nu gaan aanpakken? Ik weet niet veel over de effecten die je op de verschillende instrumenten moet gebruiken, zoals compressie op de kick. (hoeveel compressie endergelijke)
    Hoe zet je er juist compressie op...
    Hoe eq je de stem en instrumenten

Zijn er speciale zaken waar ik moet op letten?

Help?
    enige sites waar ik informatie van kan halen?

grtz
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Originally posted by bongo
    Hey guys

Heb jullie hulp nodig. Dit is mijn eerste post hier op het forum maar ik hoop toch wel wat leuke uitleg te krijgen;
    Ik zou binnen een maand of 2, een 3 tal bands moeten mixen. Het is een optreden voor 150 personen. (met een gehuurde pa installatie van de provincie limburg in België)
    Ik heb 2 jaar terug eens een curus Pa gedaan in leuven, van 3 dagen. Maar je leerde er echt maar de basis.
    Hoe moet ik dit nu gaan aanpakken? Ik weet niet veel over de effecten die je op de verschillende instrumenten moet gebruiken, zoals compressie op de kick. (hoeveel compressie endergelijke)
    Als je dat niet weet, zet er dan vooral GEEN compressie op

Zijn er speciale zaken waar ik moet op letten?

Ja, er zijn enorm veel zaken waar je op moet letten

Help?
    enige sites waar ik informatie van kan halen?

Ja , van dit forum kun je ontzettend veel informatie halen, vooral de zoekfunctie is een echte aanrader.

grtz
    Deze vraag is niets anders dan; "hoe versterk ik een band"
    Dat is helaas -of misschien juist gelukkig- niet eventjes in een reply op een forum uit te leggen, daarom zal ik daar ook niet aan beginnen.
    aangezien je volledig in het duister lijkt te tasten, lijkt het me het verstandigst dat je iemand met ervaring opzoekt die je kan bijstaan die avond. Dat is wel zo eerlijk tegenover die drie bands en die 150 man publiek. Verder is het dan zaak dingen zo simpel mogelijk te houden.

Ik wens je veel succes en leesplezier.
    Last edited by sparky; 13-08-08, 13:58.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• keenoncoolstuff
      • May 2003
      • 695

Welke muziekstijl spelen de bands, en voor welk publiek is het? Ken je de apparatuur waar je mee moet werken of moet je ook nog uitzoeken hoe je die set opbouwt?
      Geef eens wat meer info.
      Belgisch Limburg ligt voor mij op een steenworp afstand. Als je interesse hebt kan ik je komen helpen. Stuur me een mailtje als je interesse hebt...

Groet, Rob.
      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Onderwerp even aangepast.
        Vriendelijk verzoek om de antwoorden postief opbouwend te houden en het daarbij te laten.

De vraagsteller vraag niet om een compleet en volledig handboek, wil graag op weg worden geholpen...

...doe al ruim 20 jaar bandjes, leer nog iedere dag...
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Michielbla
          • Jul 2008
          • 38

Hey guys

grtz

Naar mijn mening is het belangrijk om simpel te beginnen. Dus geen compressie/gates/FX op de drum maar gewoon rechtdoor. Zorg eerst dat je de grote lijn goed heb en ga je daarna pas bezig houden met details als FX etc. Wat ik wel belangrijk vind is om te zorgen dat je een goede (multiband) eq voor de zaal heb en deze even goed op het gehoor inregelen voor de band er is. Verder op alle monitoren een eigen (multiband) eq. Deze zet je recht maar mocht er een rondzinger komen, dan kan je die er eenvoudig uit trekken.

Als dit basis geluid staat (tijdens de soundcheck), dan kan je dingen gaan verbeteren zoals de eq van de stem (slist iemand teveel? beetje hoog eruit, bast ie teveel/weinig etc). Niet te ingewikkeld maken, eerst de basis goed! Als de basis goed is kan je de tijd nemen om te gaan luisteren of je details hoort die je aan zou willen pakken.

Groeten,

Michiel

Comment

• SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

Houd het simpel, hou je bij de basis... (hoewel ik niet weet wat je geleerd heb in die 3 dagen)

Bij soundcheck eerst alle gains ongeveer goed instellen, echt ongewenste klanken met je kanaal-eq's eruit halen, vervolgens bandje laten spelen.
            Begin met de basis van de band (kick, snare, hihat, bass) er zorg dat je met deze 4 faders een aardige balans vind. Vervolgens dingen als gitaar en toetsen erbij openzetten. Als laatste de zang pas.

Luister vervolgens minstens een minuut goed naar je mix zonder ook maar 1 knop aan te raken. Er zijn ongetwijfeld een paar instrumenten die elkaar in de weg lijken te zitten qua klank. Voorbeeld: kick en bas-gitaar. Met de eq kan je de bassgitaar een dipje geven rond de frequentie waar je kick het meest aanwezig is. Hierdoor wordt wordt het laag geen brei. Ander voorbeeld is je leadgitaar en zang. Zorg dat je een dipje maakt in je gitaar waar je zanger dan mooi in kan vallen.

Andere tip over EQ: draai niet te veel bij, maar haal weg wat irritant is, hierdoor gaat je mix rustiger en natuurlijker klinken.

Compressie zou ik lekker niet gebruiken (is vaak ook niet nodig en als je niet weet wat je ermee moet/kan dan verpruts je je balans er 100% zeker mee).

Effect. Tja... ook hiervoor geldt: het is niet 100% nodig. Maar een klein beetje kan wonderen doen. Mocht je het willen inzetten, pak dan een standaard-presetje op de zang, schuif je effect-return open tot je het effect echt hoort, en doe hem dan een klein stukje dicht tot het niet meer overduidelijk is.

Beste tip die ik je mee kan geven: probeer binnen die 3 maanden met iemand mee te gaan die soortgelijke bandjes schuift en probeer te voelen en luisteren hoe het werkt (misschien Rob (keenoncoolstuff) aardig aankijken?.
            Last edited by SoundOfSilence; 13-08-08, 15:30.
            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

geknipt uit:

1) Regel eerst je monitors af. Bij goedkoop spul is dat vaak 'zet eerst de monitors zo hard en verstaanbaar als mogelijk met die microfoons en monitorinstallatie'.
              Regel dan de zang uit naar het zaaltje.
              En schuif dan zacht de instrumenten onder het volume van de microfoons.

Het beginnen met knallende drums opzetten. Dan de bas erbij enz. Is voor een beginnende technicus bij een butget installatie niet de beste manier om een goed geluid te krijgen. Zelfs gevorderde mixers lukt het later vaak niet de zang hoorbaar bij de band te krijgen als ze voor een superheftige mix van de ritmesectie gaan en als laatste de zang er dan bij proberen te krijgen

2) De backline van de band is vaak beter van kwaliteit dan de eerste 'PA' Vul liever de zaal met rechtstreeks geluid van een mooie basversterker dan dat je de zang op de krappe PA ermee wegdrukt.

3) Beter mooi dan hard! (moet het harder? Koop een hardere installatie maar pruts niet!)

Vergeet niet. Als de band nog geen butget heeft voor geluid moeten ze niet zeiken alsof ze in paradiso staan. Met een zanginstallatie op paaltjes en een ouwe monitor en afgetrapte butgetmicrofoons zal het nooit zo mooi worden als de pauzemuziek uit het CD-tje.
              lekker belangrijk!

Comment

• jadjong
                • Oct 2003
                • 654

Originally posted by showband
                Met een zanginstallatie op paaltjes en een ouwe monitor en afgetrapte butgetmicrofoons zal het nooit zo mooi worden als de pauzemuziek uit het CD-tje.
                Dat is een mooi tegeltje voor in de wc.

Verder wil er nog aan toevoegen dat je moet zorgen dat jouw spullen werken voordat de band iets doet. Niet werkende monitoren zijn vervelend, maar problemen zoeken en verhelpen terwijl er om je heen mensen spullen opbouwen of testen/stemmen is niet goed voor je stress-niveau

Mijn volgorde:
                -Zet de PA neer en test alles.
                -Laat de band hun spullen neerzetten.
                -Sluit de instrumenten aan of zet er microfoons voor. (als je wat gevorderd bent kan dit ook samen met stap 2)
                -Check alle inkomende signalen en stel gain, eq en fader af.*
                -Laat de band spelen zonder monitor(behalve zang) of PA, op deze manier kunnen ze de klank op het podium ervaren en kan men rustig hun monitor-wensen kenbaar maken.
                -Als iedereen blij is laat je ze nog een keer spelen en kan je de zaalmix in orde maken. Begin met het belangrijkste instrument(meestal zang) en plak de rest erbij. Herhaal dit een paar keer (band zal ook nog wel wat te zeuren hebben nu de PA ook herrie maakt) en je zit gebakken. Uiteraard wordt het geluid anders wanneer er publiek bij komt en/of wanneer de luchtvochtigheid stijgt, maar je heb nu in ieder geval een redelijke basis. De kleine veranderingen komen tijdens de show, daar ben jij voor ingehuurd

* Sommige techniekers zetten de fader op 0dB en draaien vervolgens aan de gain totdat ze het gewenste geluid krijgen. Andere draaien aan de gain totdat de ledjes van het betreffende kanaal rond de 0dB oplichten en schuiven vervolgens de fader omhoog tot het gewenste niveau. Voor beide valt iets te zeggen.

Comment

• drummerke
                  • Oct 2006
                  • 432

Ik lees hier en daar al veel tips, maar ik ben het met een paar dingen niet echt eens.

Ik ben dus wel voorstander van compressor's, gates, FX etc, tenminste als we spreken over het versterken van de gehele band over de F.O.H.
                  Ik hou dan ook vooral van een mix waarin ik ieder instrument (of onderdeel) kan horen in de mix. m.a.w. ik wil altijd de snare horen, niet enkel als ie hard slaat.

Een loadvocal ga ik bijna standaard altijd gaan compressen en voorzien van een echo/delay, kwestie van de zanglijn iets makkelijker op de mix te krijgen zonder er ook weer een meter boven op te liggen.

Ik denk dat Bongo cursus heeft gevolgd in "Het depot" in leuven en ik denk toch wel dat je daar meer dan de basis mee krijgt, maar geluid afregelen is helaas meer dan theorie alleen, vandaar dat we altijd bij leren.

Ik vrees dat je grootste uitdaging de bands zelf gaan zijn, met name..het podium volume van de drums, gitaren, bas, etc... afhankelijk van de muziek.
                  Last edited by moderator; 14-08-08, 10:29. Reason: Iets liever voor muzikanten :-)

Comment

• jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

Originally posted by drummerke
                    Ik ben dus wel voorstander van compressor's, gates, FX etc, tenminste als we spreken over het versterken van de gehele band over de F.O.H.
                    Ik hou dan ook vooral van een mix waarin ik ieder instrument (of onderdeel) kan horen in de mix. m.a.w. ik wil altijd de snare horen, niet enkel als ie hard slaat.

Een loadvocal ga ik bijna standaard altijd gaan compressen en voorzien van een echo/delay, kwestie van de zanglijn iets makkelijker op de mix te krijgen zonder er ook weer een meter boven op te liggen.
                    Ik ben het helemaal eens met jouw standpunt over randapparatuur, maar wanneer je nog niet zo vaak (zeg minder dan 10x) een band hebt gemixt zou ik niet te moeilijk beginnen. Beter een redelijk aceptabel geluid zonder fx, dan een slecht geluid met fx.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

standaard compressen vind echt geen mooie aanpak. Met compressie maak je vaker iets stuk wat niet gerepareerd zou moeten worden dan dat je iets beter maakt.

Ik gebruik vaak FX maar zonder de bands te kennen is de regel gebruik eerst eens niets tot je weet waar iets nodig is. Als een snare bij zachte passages wegvalt is dat best een stuk beter klinkend dan dat je een constante rij ghostnotes door elk nummer heen krijgt bijvoorbeeld. Welke technicus bepaald voor de band of iets zo belangrijk is dat het altijd hoorbaar MOET zijn ondanks dat de muzikanten het zachter spelen?

Galm en compressie zijn muzikale beslissingen en dienen ook als zodanig toegepast te worden. Dat is mijn mening.

Gates, de-essers e.d. daarintegen vind ik al meer gereedschap en die zie je gek genoeg weer veel minder hoog op de lijst prio's staan. (jammer)

Ik vrees dat je grootste vijand de bands zelf gaan zijn, met name..het podium volume van de drums, gitaren, bas, etc... afhankelijk van de muziek.
                      Last edited by moderator; 14-08-08, 10:28.
                      lekker belangrijk!

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

Even beetje moderatie:

Vijanden leven in grotten van Afganistan, althans, dat wil men je doen geloven.
                        Graag even opletten met wat je schrijft, in wleke context je iets schrijft.

Basics....ik had het nog even in de totel verwerkt, nog een keer in een bericht gemeld.....B A S I C schuiven, zonder dikke outboard functies dus...

Eerst de basics op orde en dan pas de fine tuning!

@Keen: begrijp je punt, maar past ff niet in deze discussie.

Comment

• bongo
                          • Aug 2008
                          • 2

Hey

on-topic:
                          thx voor al die uitleg al;
                          ik ga het vooral houden op mixen zonder al te veel effecten. (wrs geen, of misschien toch wel een compressie op de bassdrum)
                          Het zijn allemaal beginnende bands, de 2 eerste hebben nog maar 2 of 3 keer opgetreden in een tuin of jeugdhuis. Er gaat dan trouwens ook nog niet zoveel publiek zijn.
                          Ik heb dan ook wel nog wat hulp ingeroepen van een vriend die al wel een paar keer meer heeft gemixt. We gaan ons zeker behelpen.
                          Wat niet wilt zeggen dat ik geen tips meer nodig heb.

Misschien even een korte casus voor jullie :
                          Groep komt aan, 2 uur op voorhand. Zij brengen mee:

- drums (standaard, kick/snare/hi-hat/2 toms/ wat symbalen)
                          - bas (heeft een ampeg classic, 300 watt lampen en wil graag een mic voor zijn amp.)
                          - keybord
                          - 2 gitaristen (allebei een gewone lampenversterker, 2 * marshall jcm 900. Na het opstellen zijn ze al aan het spelen, hun gain volledig open en volume voorbij half. Ze blazen de monitors bijna van het podium met hun lawaai.)
                          - zanger(es) (heeft zelf een behringer microfoon bij en denkt dat dit een goede mic is.)

Heb nog een uur voor de show moet beginnen. (dus geruime tijd wel)
                          Je wilt beginnen met soundcheck, maar ze zijn allemaal door elkaar aan het spelen. (ze hebben nog nooit een soundcheck gedaan.)

Hoe begin je hieraan, wat zou jij doen (BASIC), effecten en hoeveel?, wat zou jou methode zijn.
                          je hebt een tafel van 22 kanalen, een kleine effecten rack dat meegeleverd is. 2 monitors op het podium.
                          Last edited by moderator; 14-08-08, 10:44. Reason: off -topic verwijderd

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

1. bandleden even handje geven, voorstellen wie je bent,

2. Gitarist er op wijzen dat optreden pas over een uur is en stemmen moet, maar dan gaan soundchecken, eerst ieder instrument afzonderlijk waarbij jij aangeeft wat je wil horen en wanneer je klaar bent met dat instrument,

3. Monitorgeluid routen ( wie wil wat horen en hoeveel van wat)

2. Welke volgorde je aan gaat houden, moet je zelf weten, ik werk altijd van links naar rechts op mn mixer, waarbij de kick op 1 zit en de efx returns rechts.

dus eerst rondje monitors, dan FOH

Het is al eerder gezegd, eerst alle kanalen goed binnen krijgen
                            De sound van een instrument maken die je wil horen en dan je mix opbouwen.

Wat je eerst doet, vocals of instrumenten.....hangt heel erg van soort muziek, podiumvolume, soort optreden af.

gates, compressie....doe ik als allerlaatste.
                            Het maakt wel vaak je sound, maar bij tijdgebrek wil ik eerste de basics op orde hebben!

NB: De werkvolgorde hangt ook voor een groot deel af van bekend zijn met de apparatuur, zal niet voor het eerst zjin dat ik heel appelig naar een ongetwijfeld schitterend klinkend apparaat sta te gluren zonder ook maar enig idee hoe het leuk te laten klinken, lekker overslaan dan dus.

Comment

• keenoncoolstuff
                              • May 2003
                              • 695

Probeer -vooral bij beginnende bands- vooraf al HEEL duidelijk te maken dat het er bij een optreden niet om gaat wie het hardst speelt. Zorg dat de gitaristen zich ervan bewust zijn dat jij niks meer aan het geluid kan bijregelen als zij hun versterker vol open hebben. Probeer het zo te regelen dat de gitaarversterkers niet achterop het podium staan, maar aan de zijkant, zodat ze hun geluid het podium opmikken. Liefst nog op oorhoogte.
                              De gitaristen zullen zichzelf zo vanzelf al horen, zonder dat er iets op hun monitor hoeft. Het geluid blaast dan ook niet rechtstreeks de zaal in. Een bijkomend voordeel is dat de gitaristen waarschijnlijk hun amp een stuk terugdraaien, omdat óf zij, óf hun bandgenoten er last van hebben als ie te hard staat.

Voor de soundcheck moet je gewoon zelf het initiatief nemen. Gebruik je talkbackmicrofoon om de muzikanten één voor een hun instrument te laten bespelen.
                              Schroom niet om tegen het één of andere bandlid te zeggen dat ie zachter moet spelen, of juist even extra gas te geven bij het op de drumkit slaan.
                              Laat even de drummer en bassist samen spelen, zodat je kunt checken of die 2 elkaar niet in de weg zitten en zorg ervoor dat de toetsenist zichzelf goed op zijn monitor kan horen.
                              Als je kanalen overhebt zou je eventueel nog de leadzang kunnen splitten op 2 kanalen. Dan gebruik je één kanaal voor je zaalmix (al dan niet met compressie) en kun je het tweede kanaal gebruiken voor zijn monitor. Voordeel hiervan is dat het geluid op de monitor ongecomprimeerd blijft en je een compleet aparte toonregeling hiervoor ter beschikking hebt.

Succes met de voorbereiding (en het optreden natuurlijk).
                              Groet, Rob.
                              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

Working...