ZX1 voor de tweede keer opgeblazen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Betserd
    • Jun 2006
    • 10

ZX1 voor de tweede keer opgeblazen

Hallo allemaal,

ik vroeg mij af of jullie mij met het volgende probleem zouden kunnen helpen.
    Twee jaar geleden hebben we met de band een set gekocht van Electroice: 2x ZX1 + 2x ZX4. Deze staan aangesloten op een Dynacord S1200.

We gebruiken dit setje in de oefenruimte en het wordt aangestuurd door een behringer mengpaneel. Meestal gebruiken we het voor 3x zang , akoustisch gitaar en piano + Orgel.

Nu is er al twee keer het topboxje de ZX1 (volgens mij de tweede keer de andere kant) de basspeaker van opgeblazen. De eerste keer is het onder garantie verholpen (ook al was die al afgelopen), nu staat de tweede klaar voor reparatie.

Ik vraag mij af hoe dit kan, we gaan niet zo heel hard met die boxen, soms zie je de limiter lampjes van de S1200 oplichten, maar nooit te lang. Wat kan dit zijn dat dit niet goed gaat, volgens de verkoper was dit erg knap, dan sta je dus ook raar te kijke? Iemand enig idee?

Alvast bedankt!
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

De ZX1 kan 200W hebben, de ZX4 400W (die blijft met z'n specs qua vermogen en LF ruim buiten schot). De S1200 kan 600W leveren, opzich zou een goede 200W weergever dat wel moeten kunnen hebben echter is het de vraag of die 200W wel echt 200W is en hoeveel LF dat 8" drivertje voor z'n kiezen krijgt. Het zou best kunnen dat die Dyna gewoon op het laag net te lang teveel vermogen staat te leveren voor zo'n kleine driver (specs vanaf 60Hz).

Vervelend is het iig wel ...

Groeten en succes !
    Last edited by Koen van der K; 13-08-08, 20:26.
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

Het is inderdaad knap...Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je een vervormd geluid gecreeëd hebt in je mixer....Dat wil zeggen een overstuurt geluid...Bijv. omdat je het laag van je gitaar te min vond en er laag bij gedraait hebt...meer dan een 8" verwerken kan...En als je tegen de clip aanzit, staat ie toch behoorhoorlijk....
      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Denk vooral ook aan het orgel en de piano, die leveren lage harmonischen die misschien niet altijd hoorbaar zijn maar levensgevaarlijk zijn op hogere vermogens, zeker voor een 8" speakertje.
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Ik zou zeker een DI tussen dat orgeltje/ piano en de mengtafel zetten.

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Originally posted by frederic
            Ik zou zeker een DI tussen dat orgeltje/ piano en de mengtafel zetten.
            Ja dat kan maar daar gaat dit topic helemaal niet over!!

Kijk, de ZX-1 is een leuk speakertje, maar als je deze parallel aansluit met een ZX-5 of anders loop je de kans heel snel de 8 inch bass speakertje om zeep te helpen puur omdat deze niet zo laag kan gaan als b.v, een ZX-5.
            En deze 8 inch speakertje heeft beduidend minder vermogen als z'n grotere broertjes.

Een low-cut van rond de 55Hz is meestal goed te doen voor zo'n speakertje.

Dave.
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Puur aan het vermogen kan het in mijn ogen niet liggen. Ik gebruik zelf ook regelmatig ZX1's op een Crown XTi2000 versterker op vol vermogen. Ik gebruik dan wel een low cut van geloof ik 60Hz. Versterker gaat dan ook wel eens licht in de clip en nog geen problemen gehad met opgeblazen speakers dus....

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by salsa
                Ja dat kan maar daar gaat dit topic helemaal niet over!!

Kijk, de ZX-1 is een leuk speakertje, maar als je deze parallel aansluit met een ZX-5 of anders loop je de kans heel snel de 8 inch bass speakertje om zeep te helpen puur omdat deze niet zo laag kan gaan als b.v, een ZX-5.
                En deze 8 inch speakertje heeft beduidend minder vermogen als z'n grotere broertjes.

Een low-cut van rond de 55Hz is meestal goed te doen voor zo'n speakertje.

Dave.
                Kijk aub eens naar de quote van @Sis!?!?

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Originally posted by frederic
                  Kijk aub eens naar de quote van @Sis!?!?
                  Hahaha,wat Sis omschreef los je niet op door een DI-boxje er tussen te doen hoor!!
                  Dus, wat jij schreef sloeg nergens op, en ik heb nog niet veel zinnige reakties van jouw gelezen hier!
                  Kortom, omschrijf jij dan eens wat je bedoelde, of schrijf niets....

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Furby
                    • Apr 2008
                    • 36

Misschien een hele stomme vraag, maar zit er wel een crossover tussen die de frequentiegebieden over de ZX1 en ZX4 verdeeld?
                    Als ik de specs van de ZX4 lees heeft deze wel een interne crossover, maar deze is volgens mij alleen aanwezig om dat het een 2-weg speaker is. Als je de ZX4 dus door linkt aan de ZX1, zonder crossover, krijgt deze hetzelfde signaal als de ZX4 door, en daarmee dus wellicht teveel laag

Enfin, ik ben een newbe op geluidsgebied (ik ben drummer, met de band hebben we ook net een eigen zangset gekocht), dus neem mij niet kwalijk als ik iets heel raars zeg...

Comment

• Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

Originally posted by Furby
                      ... als je de ZX4 dus door linkt aan de ZX1, zonder crossover, krijgt deze hetzelfde signaal als de ZX4 door, en daarmee dus wellicht teveel laag ...

... dat bedoelen we.

ps Ohja, en een DI is geen HPF

Groeten !

Comment

• Betserd
                        • Jun 2006
                        • 10

woww bedankt voor alle reacties!

Enorme knuppel als ik ben echter heb ik de ZX4 opgeschreven maar eigenlijk is het de SB122;
                        Sb122 - Electrovoice

Als ik het goed begrijp filtert de SB122 niet het laag eraf voor de ZX1 en zou dit betekenen dat de ZX1 het volledige signaal ook te pakken krijgt?

We willen uiteraard niet gaan Biampen omdat dit wel een overkill is. Zou het een goed plan zijn om een Passief HiPass filter tussen de SB122 en de ZX1 te zetten?

Is het zo raar dat wij dat direct aan elkaar gesloten hebben? Zo stond het ook in de winkel...??

Comment

• Betserd
                          • Jun 2006
                          • 10

Dit is dus precies het setje dat we 2 keer hebben (L+R)

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Aha, toch verandert dat weinig aan het geheel; zoals je al zegt heeft het passief filter van de SB-122 geen externe HighPass output en dat vind ik wel een beetje erg jammer (en dom) want wie gebruikt er in dit segment een (duur) actief gefilterd systeem ? Inderdaad krijgt je ZX1 dan het volledige fullrange signaal.

Zoals je al aankaart is het dan inderdaad nog het handigste om een passief filter te monteren in de SB-122, effe knutselen maar dan blijven de kosten ook binnen de perken.

Groeten en succes !
                            Last edited by Koen van der K; 15-08-08, 10:34.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Toch vraag ik me af hoe hoog het kennisniveau is van de huidige audioverkopers. Aan iemand die een dergelijke set aanschaft, moet toch verteld worden, hoe zo'n set moet worden aangestuurd. Zoniet, dan blijft de verkoper in gebreke en zou ik de tweede maal met de opgedane kennis (hier op het forum) toch maar weer garantie claimen.

Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...