Line-array transport-rack

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Barthez
    • Dec 2003
    • 256

    Line-array transport-rack

    Mede-forummers,

    voor ons compacte line-array ben ik bezig met het ontwerpen van een soort meatrack. Doel is om voor tourtjes etc 4 á 5 kasten (zowel mét als zonder flyframe) in een rack (op wielen) te kunnen hangen voor transport.

    Wie heeft ervaring met dit soort karren en wat zijn over het algemeen de bevindingen, en voor's en tegen's van deze vorm van vervoer?

    Zelf zit ik met de volgende vragen/afwegingen:
    - horizontaal of verticaal in een rack? (horizontaal heeft de voorkeur vanwege de handeling -array zakt aan de takel in de kar- verticaal zorgt voor eenvoudigere instelling van de onderlinge hoeken -maar meer gedoe bij inhangen/uithalen-)
    - ondersteuning van de kasten (is de flyware bestand tegen de trillingen die optreden tijdens transport, wanneer de kasten onder het flyframe in het rack hangen?)
    - hoeveel kasten in een rack? (één rack met 2 array's is zwaar -kasten wegen 23 kilo p/s- maar in geval van horizontaal vervoer wel stabieler. wanneer je 2 array's horizontaal boven elkaar vervoerd is je rack lager, maar onhandig wanneer je deze 2 array's aan één trek/truss moet hangen)
    - moet je het rack kunnen gebruiken wanneer je niet kunt vliegen? (idee van een collega, je zet 2 van deze rack's voor op het podium en je hoeft niet te stacken, maar het array moet dus ook gekromd in het rack passen..

    Wie heeft er ideeën/voorbeelden/voorwaarden/foto's van dit soort racken?
    Goed plan! ...doen we niet!
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    Originally posted by Barthez
    Mede-forummers,

    voor ons compacte line-array ben ik bezig met het ontwerpen van een soort meatrack. Doel is om voor tourtjes etc 4 á 5 kasten (zowel mét als zonder flyframe) in een rack (op wielen) te kunnen hangen voor transport.

    Wie heeft ervaring met dit soort karren en wat zijn over het algemeen de bevindingen, en voor's en tegen's van deze vorm van vervoer?

    Zelf zit ik met de volgende vragen/afwegingen:
    - horizontaal of verticaal in een rack? (horizontaal heeft de voorkeur vanwege de handeling -array zakt aan de takel in de kar- verticaal zorgt voor eenvoudigere instelling van de onderlinge hoeken -maar meer gedoe bij inhangen/uithalen-)
    - ondersteuning van de kasten (is de flyware bestand tegen de trillingen die optreden tijdens transport, wanneer de kasten onder het flyframe in het rack hangen?)
    - hoeveel kasten in een rack? (één rack met 2 array's is zwaar -kasten wegen 23 kilo p/s- maar in geval van horizontaal vervoer wel stabieler. wanneer je 2 array's horizontaal boven elkaar vervoerd is je rack lager, maar onhandig wanneer je deze 2 array's aan één trek/truss moet hangen)
    - moet je het rack kunnen gebruiken wanneer je niet kunt vliegen? (idee van een collega, je zet 2 van deze rack's voor op het podium en je hoeft niet te stacken, maar het array moet dus ook gekromd in het rack passen..

    Wie heeft er ideeën/voorbeelden/voorwaarden/foto's van dit soort racken?
    is een plaat met wielen niet voldoende voor 4 a 5 hoog?

    Comment

    • bogaert-y
      • Nov 2006
      • 53

      #3
      Je kan eens kijken op http://www.alc-belgium.be/ bij de speaker system tools

      die hebben zoiets gemaakt voor hun dv-dosc en is ook leverbaar voor de W8LM van Martin audio dacht ik.

      Comment

      • Mattheusvz
        • Jun 2007
        • 107

        #4
        Kijk inderdaad op bovenstaande link. Zij leveren iets dergelijks. Het systeem is eigenlijk gemaakt voor een L'acoustics Line Array maar kan ook voor andere merken gebruikt worden. Kasten mogen dan, naar ik meen, niet breder dan 70 cm zijn. Er zit zelfs een complet takelsysteem ingebouwd in het systeem waarmee je je array tot 5 meter de lucht in kunt takelen!

        Comment

        • Michielbla
          • Jul 2008
          • 38

          #5
          Dat zijn inderdaad ook mooie systemen!

          Ik denk alleen dat hangen tijdens transport raar kan gaan zwabberen in een bocht danwel bij het uitwijken. Ik vind het wel fijn als het gewoon staat.

          Wij hebben onze (NEXT) line array kasten per drie in een dolly staan. Dit kan je nog via de ramp de vrachtwagen in duwen (met 2 personen). Ik zou ze altijd horizontaal op een dolly zetten. Je hoeft ze dan nooit meer te tillen. Wij koppelen het vliegframe aan de takel en dan kan je met de takel de drie kasten in de juiste hoek stellen. Dan ga je net zo lang omhoog tot de volgende dolly eronder past en ga je verder. Zo kan je in je eentje het hele array vliegen.

          Michiel

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Dit model hier?

            Comment

            • Mattheusvz
              • Jun 2007
              • 107

              #7
              Originally posted by Michielbla
              Dat zijn inderdaad ook mooie systemen!

              Ik denk alleen dat hangen tijdens transport raar kan gaan zwabberen in een bocht danwel bij het uitwijken. Ik vind het wel fijn als het gewoon staat.
              Tijdens transport rust de Line Array op de onderkant in het rack; de kasten zullen dus niet gaan zwabberen.....

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Om zwabberen te voorkomen is het toch heel simpel via het riggingsysteem onderin het rack vast te zetten?
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  Wat jij wilt is een pre-rig zoals de dV-Dosc transporter op de ALC site. Ga eens kijken bij Rentall (vroeger StagePro), die hebben hier een nog handigere versie van gemaakt. Voordeel van deze pre-rigs is dat als je 'stackt', je eigenlijk alleen maar de kar op de goede plaats hoeft te zetten en als je vliegt: deksel eraf, takel eraan en omhoog !!

                  Stabiliteit gedurende transport is geen enkel probleem !! Meer dan stevig genoeg, ze hangen gewoon in het frame zeg maar.

                  Succes ermee!
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  Working...