Advies gevraagd voor kleine geluidsinstallatie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axenzion
    • Sep 2008
    • 2

Advies gevraagd voor kleine geluidsinstallatie

[FONT=Arial]Hallo! Ik ben nieuw op dit forum en heb gelijk een paar “brandende” geluidsvragen.[/FONT]

[FONT=Arial]De situatie is als volgt. Ik speel in een rock coverband met als bezetting, één zangeres, drummer, bassist en gitarist/achtergondzanger.[/FONT]

[FONT=Arial]Omdat we volgend jaar weer willen gaan optreden, zijn we op zoek naar een geluidsinstallatie waarmee wij een publiek tot 100-150 personen (kroegen, kantines, kleine zaaltjes etc.) kunnen bedienen. Doel is om de hele band “gebalanceerd” te laten klinken en niet meer dan dat. Bij grotere optredens is er een PA aanwezig of wordt er eentje gehuurd maar het moet nauurlijk wél een beetje fatsoenlijk klinken! [/FONT]

[FONT=Arial]De installatie moet in ieder geval de zang (het allerbelangrijkste!), en op de tweede plaats de kickdrum en de toms kunnen doorversterken. Bij de drums gaat het alleen om de “punch” in het geluid; dus datgene wat je mist als een drummer onversterkt speelt. De zang is echter het belangrijkste om door te versterken. Bas en gitaar redden het wel op eigen kracht maar wellicht kunnen die nog meeliften op de geluidsinstallatie voor bijv. een betere spreiding van het zaalgeluid. [/FONT]

[FONT=Arial]Ik ben zelf in het bezit van een Dynacord S1200 versterker, welke als basis moet dienen voor de nog aan te schaffen boxen. Budget voor een tweede versterker (is dat nodig?) is er nog niet; we willen eerst boxen aanschaffen.[/FONT]

[FONT=Arial]We zitten te denken aan HK Audio Powerworks 2 x 12” tops en 2 x 15” subs. Die passen qua vermogen mooi bij de versterker (2 x 300 Watt continu bij 8 Ohm). Aan de andere kant zie je ook 2 x15” kasten met een HT driver van onder andere Electrovoice Force 1, JBL JRX 125 en Wharfedale EVP X215 series (érg goedkoop, die Wharfedale EVP series en mooie specs. maar klinken het ook goed?) Die 2 x 15” kasten zijn altijd 4 Ohm bij 500/600 Watt en relatief goedkoop maar produceren ze ook een goed/strak laag tov en losse subkast? Het budget ligt op maximaal 1.000 Euro voor een set boxen.[/FONT]

[FONT=Arial]Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties![/FONT]

Groeten,
    Rob
  • Furby
    • Apr 2008
    • 36

Hey,

ik ga je geen advies geven (want ik ben geen geluidtech) maar ik kan je wel zeggen wat wij met onze coverband doen en nog gaan doen.

Wij hebben aangeschaft:
    - 2x RCF ART 322A als zangspeakers (350+50 watt)(full-range)
    - A&H Mixwizard3 16:2. Waarom? 16 kanalen, zodat we met onze bezetting (drums, gitaar, gitaar, basgitaar, lead zang en 3x backing) in de toekomst alles uit kunnen versterken. Verder 6x aux (4x prefade, 2x postfade); aux 1 t/m4 gebruiken we als monitormix (we zijn ook met zijn vieren), aux 5 en 6 kunnen we voor effecten gaan gebruiken. Aux 5+6 zijn evt. ook schakelbaar naar pre fade geloof ik.
    - 4x Shure Beta 58 zang mic's

Pas hebben we een gig gedaan (tot ca. 60-80 man). Hierbij hebben we de bassdrum met Sennheiser E602, basgitaar met een D.I. van de basgitaarversterker, en de gitaren met Sennheiser E606 ook uitversterkt. Hierdoor kon het podiumgeluid zachter en werd de zaalmix beter in balans en mixbaar. In de toekomst zullen we dat zeker weer zo willen doen.

Wat we nog willen aanschaffen:
    - 2x monitorspeaker (evt. denk ik er aan om als drummer wired in ear te gaan gebruiken) (wellicht RCF ART 310A, 312A of 322A)
    - multikabel
    - 2x Sennheiser E606 als gitaar mic (handig, geen statief noodzakelijk)
    - 1x bassdrummic Sennheiser E602 of AKG D112

Dit is voor kroegen tot 60 man genoeg. Als je groter gaat zullen er ook subs noodzakelijk zijn. Daarvan moet het vermogen dus hoger liggen dan de top speakers.

Ik gok dat je met 500/600 watt bij 4 ohm niet uitgaat komen. Ook het genoemde budget van 1000eu schiet zwaar te kort om fatsoenlijk geluid uit je speakers te willen krijgen. De specs kunnen er op papier goed uit zien. Maar ga eerst eens oriënterend luisteren bij een muziekzaak. Dan ga je duidelijk de verschillen horen.

Onderschat sowieso niet het bedrag dat je nog aan bekabeling nodig hebt...
    En ook voor fatsoenlijke mics's (zang, kick, toms, gitaar) ben je nog een aardig bedrag kwijt.

Suc6 met je missie!

grtz, Ferry

Comment

• 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

De tips die Furby geeft over mics en kabels zijn zeker waar. Maar voor uw applicatie zullen 2 topjes niet genoeg zijn (zoals Furby al aangaf) en zal een set met top/sub zeker voldoen.

Ik zou persoonlijk gaan voor een setje van 4-Acoustic.
      Heb ervaring met het merk en is voor mij nog steeds het merk met de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Dit klinkt echt beter als HK Powerworks of iets anders in deze (toch wel budget-)prijsklasse.

Aangezien hun site (4-Acoustic Online Shop) niet altijd even up-to-date is en meer een webshop dan website is, verwijs ik even door naar hun laatste catalogus:

Ik neem aan dat je jezelf red met zoeken in deze catalogus. Zo zijn er oneindige combinaties mogelijk met de producten, van 12/6/1" top met 15" sub tot 12/1,75" top met 18" sub.

Mijn keuze: FCS KPA, Pagina 21.
      Heb zowel met de tops als de subs ervaring en ze gaan naar mijn mening hard, klinken scherp en kickt als de nete. Zeker voor zo'n compact setje!
      Natuurlijk is dit geen vlekkeloos product. Zo is de lak niet je-van-het, maar ligt toch zeker op het niveau van de door jou aangegeven boxen. Op deze First-Class serie zit er ook nog mooi foam voor het gaas. Staat ook wel strak.

Helaas zit je wel met het probleem van je versterker. Deze is gewoon niet krachtig genoeg. Toch kun je het voor enige tijd met deze jongen redden. Daarna: verkopen de handel en gáán voor een stevige jongen. Lekker sparen en als je een degelijk merk kunt kopen zal je set fantastisch gaan klinken. En die 900W per sub- en 700W per top mag je er echt wel op zetten.

Het klinkt misschien alsof ik deze jongens aan het verkopen ben, maar ik ben er gewoonweg zeer enthousiast over. Zeker in deze situatie een goede keus...

Hopelijk heb je er wat aan en anders succes met je zoektocht verder!

Mvg
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

Ik heb kortgeleden gedurende de lokale feestweek zo'n 4 acoustic set
        mogen beluisteren, en heel kort door de bocht mischien,
        maar dat spul klinkt echt nergens naar, bah.
        Er stond, 4x de FCS 118HB subs en 4 x de FCS 1217 aangestuurd door
        2 Dynacord L2400 amps, processor heb ik niet naar gekeken.
        8 dagen lang div bands en techs langs zien komen, maar niet een die er
        een fatsoenlijke sound uitkreeg, schril en hele gaten in het spectrum.
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

- Meningen verschillen
          - Kan aan meerdere dingen gelegen hebben behalve de 4-Acoustics
          Dat is wat ik er op te zeggen heb...

MAAR
          Heb overigens wel vaker gehoord dat de FCS1217 en 118HB niet al te best klinken. Erg jammer, omdat de producten die ik ken en beluisterd heb wel erg goed klinken. (BCS212, ECS212, FCS112T, FCS118B) Met allemaal hun plus- en minpunten voor het geld natuurlijk. Ik bedoel; de piëzo uit de ECS212 klinkt als.... een piezo. Dus....
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

waarom denk ik dat 4AC niet bezig is met advies maar met spammen?.

Misschien omdat zijn alias hetzelfde is als het merk wat hij als onafhankelijk deskundige zo een rinkelende endorsement geeft?

Of misschien omdat er naast de persoon met de naam 4AC verder niemand op dit forum de loftrompet over het merk 4 acoustic steekt.

of omdat je op de post waarin een leuke setup met een eindbak een advies volgt om een kuze voor een merk te doen waar natuurlijk de versterker niet toepasbaar voor is...

En dat de aanbevolen set bestaat uit een combinatie waarbij de sub 4dB minder rendement heeft dan de top. (waar zou die schelle beleving vandaan komen?) terwijl het budget RCF´s toelaat. Dit advies is echt DAP modellen met andere logo´s erop.
            Als lezer gaan er in ieder geval nu wat bellen af.
            Last edited by showband; 18-09-08, 19:16.
            lekker belangrijk!

Comment

• Axenzion
              • Sep 2008
              • 2

Bedankt zo ver voor de info; jullie hebben mij wel aan het denken gezet....

Alle kabels, mics en een mixer hebben we al, da's al geregeld. Het gaat echt alleen nog maar om boxen. Mijn eerste indruk is om nu twee topkasten met een 15"+1" speaker aan te schaffen en er later twee subs met een extra versterker en een aparte crossover bij te kopen tbv de drums.
              Dat brengt mij gelijk op het feit dat je eienlijk alleen nog maar 2-weg kasten (15"+ 1") tegenkomt. Gevoelsmatig is een 3-weg system toch "beter"?? Ik speelde in een band met aangepaste Yamaha-Kemble kasten: 1 x 15" 18Sound midbass speaker, een 6,5" MT- en een 1" HT driver. Voor de zang alleen klonk dat, icm met die Dynacord S1200 echt als een klok! Maar het kan natuurlik zo maar zijn dat de 3-weg techniek is achterhaald door de moderne 15"+ 1" kasten.

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Originally posted by showband
                waarom denk ik dat 4AC niet bezig is met advies maar met spammen?.

Misschien omdat zijn alias hetzelfde is als het merk wat hij als onafhankelijk deskundige zo een rinkelende endorsement geeft?

Of misschien omdat er naast de persoon met de naam 4AC verder niemand op dit forum de loftrompet over het merk 4 acoustic steekt.

Als lezer gaan er in ieder geval nu wat bellen af.
                Beetje een rare aanleiding wat mij betreft voor deze beschuldiging. Maar excuses als dit zo lijkt, dit is bij mij nooit de bedoeling.
                Dat ik de enige ben op het forum die enthousiast is over het merk kan héél goed kloppen. Ten slotte is dit (Duitse) merk onbekend in ons land. Dus zo gek is dat niet.
                Op andere forums is hier overigens wel het een en ander over te vinden.

Nogmaals mijn excuses voor dit misverstand, want mijn bedoeling op dit forum is enkel mensen te helpen- en geholpen te worden.

Mvg,

Teun

(want 4AC is natuurlijk niet mijn echte naam...)
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• jens
                  • Aug 2004
                  • 1067

ik vind de H&K audio pro serie ook leuk voor het geld... ik heb de pro 15 regelmatig als monitor gebruikt en was daar goed te spreken over! volgens mij kosten deze p.s. nog onder de 400 euro de subjes van deze serie ken ik dan weer niet.

HK Audio - Portable Sound

als je natuurlijk eerst 2 toppen heb kun je dat altijd uitbereiden met subjes, die heb je idd wel nodig als je echt je kick en derg wil uitversterken...ik lees dat je ook je toms appart wil versterken?

meest in kleine zaaltjes is dat niet nodig ( iig mijn ervaring) meest gebruik ik 2 overhead mics en een sm57 op de snare en een beta 52/d112 voor op de drum. Door die set goed te plaatsen pak je je toms ook wel mee ( genoeg over te vinden op het forum)

wat voor overige spullen heb je ? daar ben ik wel een klein beetje nieuwschierig naar

mvg jens

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Belangrijkste tip. Koop liefst toppen die later na uitbreiding goed als monitorkasten zijn te gebruiken.

Ga je dan ooit een grotere set gebruiken. (zowel gehuurd als gekocht) dan werk je in ieder geval met een stel vertrouwde monitorkasten.

Een set tweedehands Martin monitors moet te koop zijn voor dat geld.
                    Klinkt goed voor zanginstallatie+bonusinstrumenten.
                    lekker belangrijk!

Comment

• shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

of misschien een actief ev setje,

makkelijk op te zetten, en neemt ook bijna geen ruimte in
                      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• jens
                        • Aug 2004
                        • 1067

ken maar weinig actieve sets die goed klinken voor onder de 1000 euro ...en ook de starter geeft al aan een versterker te hebben die hij graag wil gebruiken.

mvg jens

Comment

• Jorg
                          • Oct 2007
                          • 28

Je zou voor SX300 kastjes van EV kunnen kijken 2e hands. meen dat die prijzen wel bij jou budget horen. Eventueel met een laagkastje eronder...
                          Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Maar hoe gaat hij dan de 150 mensen van geluid voorzien? Met SX300 of actief setje voor onder de 1000 euro gaat dat niet lukken ben ik bang. (helaas)
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

Originally posted by 4AC
                              Maar hoe gaat hij dan de 150 mensen van geluid voorzien? Met SX300 of actief setje voor onder de 1000 euro gaat dat niet lukken ben ik bang. (helaas)
                              Nou.. dan heb jij waarschijnlijk nog nooit sx300-tjes met een S1200 gehoord! Ik wel (heb er zelf voldoende van in beheer..).
                              Heb er o.a. bandjes in cafe's en ook wel product promotions op markpleinen mee gedaan en.. niks mis mee hoor!
                              Een sx300 krijg je niet gauw klein!
                              Lekker 2e hands kopen en dan eventueel nog een 15 inch subje eronder.
                              Maar niet direct nodig. Zeker niet voor zang, snare etc. en kick/bas(randje)

Met de sx300 heb je iets zeer universeels in handen. Ook voor monitor. Drukt lekker door!

Pfff doe ik nu spammmm

Paul
                              Last edited by SPS; 20-09-08, 19:17.
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...