welke microfoon en beste opstelling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tididi
    • Aug 2001
    • 352

welke microfoon en beste opstelling

ik ben vrijwilliger bij Pier K ,dit is het vertrekpunt voor kunst en cultuur voor jong en oud in de haarlemmermeer.

ik heb een vraag
    ik moet over een maand een klassiek stuk begeleiden en het geluid regelen
    het is een kamermuziek trio met piano, viool en een hoorn(stukken van brahms)
    nu is mijn vraag omdat ik nog nooit een hoorn heb gehad en gedaan, welke microfoon ik het beste hiervoor kan gebruiken ?
    of moet ik een totaal overhead situatie maken met condensator microfoons,
    en meerdere microfoons opstellen om alles op te vangen?

of ieder muziek instrument met eigen microfoon inregelen
    graag enige tips als het kan
    bedankt alvast.
    p.j
  • Jacob
    • Jan 2006
    • 152

Afhankelijk van de grote en acoustiek van de ruimte, zou ik niks versterken.

Bij een kamerconcert zou ik het op kamernivo houden.

Comment

• Jochem Pastoor
      • Apr 2004
      • 47

Beste tididi,

Een en ander is naar mijn idee erg afhankelijk van de locatie waar je staat.

Over het algemeen wordt klassiek niet, of zo min mogelijk, versterkt. De akoestiek van de ruimte waar het concert plaats vind bepaald in hoeverre er versterking nodig is. De muzikanten zelf zullen er waarschijnlijk erg goed voor kunnen zorgen dat er een juiste onderlinge balans is tussen de verschillende instrumenten. Als de ruimte dan niet te groot of slecht akoestisch is, zal versterking overbodig zijn.

Mocht versterking toch nodig blijken dan zou ik, afhankelijk van het aanwezige technische materiaal, ervoor kiezen elk instrument apart te versterken. Voor hoorn wordt vaak een beta57 circa 40cm voor de beker geplaatst (dus achter de muzikant). Een andere optie is om hiervoor een goede condensator te gebruiken (denk aan Neumann KM184).

Conclusie: vraag je eerst af of er uberhaupt versterking nodig is. Zoja, kies dan voor versterking per instrument.

Groet,
      Jochem

Comment

• tididi
        • Aug 2001
        • 352

hier een kleine opsomming van de apparatuur die beschikbaar is.
        4 x CK91 (condensator microfoon)
        1 Sennheiser HD25 hoofdtelefoon
        1 Sennheiser EW122G2 (zenderset met lavalier mic.)
        1 Sennheiser EW152G2 (zenderset met headset mic.)
        1 Sennheiser SKM 165g2 (handheld condensator mic.)
        2 Tannoy Reveal 5A monitoren
        Whirlwind EDB1 (passive di)
        1 AKG D112 microfoon
        1 Shure SM87 microfoon
        6 Shure SM58A microfoon
        1 Yamaha 01V96 (digitale mengtafel)
        1 Yamaha MY4AD (uitbreidingskaart voor 01V96)
        2 EAW commercial VR51 (15"/1.4" topkast)
        2 EAW commercial VRS18 (1 x 18" baskast)
        plus versterkers

de zaal is aardig in de akoestiek
        de zaal is 12meter breed en 15meter diep incl tribune
        die is 7,5 meter dus voor de muzikanten is er ruimte over van 7,5mx12m
        er is ruimte voor 150mensen op de tribune.
        en ze zitten best wel dicht op de muzikanten
        dus ik neem jullie advies te rade en zal het waarschijnlijk dus niet uitversterken .
        hangt nog wel af hoeveel mensen er komen denk ik
        ik heb die dag wel de tijd om alles goed door te nemen met de artistiek leider van het evenment.
        en kan dus nog wel beslissen om toch wat microfoons te gebruiken.
        alleen met 4 condensatormicrofoons zal het wel schipperen worden.

Last edited by tididi; 24-09-08, 19:11.
        p.j

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Ligt er natuurlijk ook aan hoe ervaren/professioneel/vakkundig/geef-het-beest-een-naampje de muzikanten zijn. In het meest ideale geval kun je ze dan lekker akoestisch laten spelen zonder problemen; zij kennen hun plaats (in de ruimste zin van het woord) binnen hun trio.

Aangezien je vertelt dat het een "vertrekpunt" is, is dat misschien niet het geval. Dan iedereen een eigen mic. Geen gedoe met clipjes, want:
          1) met name klassiekgeschoolden kunnen zich hieraan nogal ergeren, maar
          2) het zijn toch geen muzikanten die over het hele podium moeten stuiteren, dus de mic op een statief en wat afstand bewaren kan geen kwaad.

Dan speelt de zaal ook nog mee. Je geeft aan dat de akoestiek "wel aardig" is. Voor... Pop-rock? Klassiek? Theater? Schilderijtentoonstellingen?
          Zelfs in het eerste geval (van de muzikanten waarvan je de balans niet meer hoeft te corrigeren) toch 1 of 2 overheads over de hele groep hangen. Beetje invulling in de zaal (lees: laat het lijken alsof het toch nog direct van het podium komt ipv door de speakers / 'optillen') om wat missende frequenties terug erbij te schroeven en evt. wat extra galm aan je zaal toevoegen (ben nog nooit bij Pier K binnengeweest, dus kan ik niet over oordelen).

Ik denk dat je hiermee een goede start hebt. En gewoon die CK91's gebruiken, iets beters hiervoor heb je niet voorhanden als je niet wilt huren. (En laten we eerlijk zijn: het zijn zeker geen slechte microfoons.)

Comment

• tididi
            • Aug 2001
            • 352

ik heb navraag gedaan
            wat voor muzikanten er komen
            dit zijn professionele muzikanten dus die hebben veel ervaring hierin
            en dus zoals jurjen zegt weten ze hun plaats
            maar ik ga toch denk ik deze tip hanteren.:::::

In het meest ideale geval kun je ze dan lekker akoestisch laten spelen zonder problemen; zij kennen hun plaats (in de ruimste zin van het woord) binnen hun trio

gr van paul
            p.j

Comment

Working...