Ervaringen Martin audio, L-Acoustics of Adamson

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph van dijk
    • Sep 2008
    • 52

Donderdag hebben we een kleine demo gehad van dv-dosc bij AED.
    onze opstelleng was 2 x SB 218 plat, daarop 2 x DV-dosc sub naast elkaar, en daarop 4 x dv-dosc top gesteacket, dit werd aangestuurd door de Dolby lake met de la48 versterkers.
    Ik heb dus nog niet de SB28 gehoord en de LA8 versterkers.

We hebben eerst gedraait zonder de sb218's dus 3-weg aangestuurd en het klonk al erg vet, we hadden maar 1 kantje neer gezet dus dat klonk al erg goed en ging dieper in het laag als de spektrix sub van Adamson.
    dat was een + punt van L-acoustics.
    voor de rest vond ik het kwa mid en hoog nog niet echt verrasend, maar ik miste dan ook het stereo beeld vanwege 1 kantje waar we mee draaide.
    Daarna hebben we het sub laten mee draaien dat klonk gelijk al een stuk vetter, toch wel een sound waar ik van hou.

Het steacken ging wel een stuk lastiger als het Spektrix systeem, de pennetjes waren los en er zat erg veel ruimte in de gaten zodat je je topje toch wel op en neer moest bewegen om het voorste pennetje erin te krijgen, niet echt makkelijk als je aan de achter kant op een flightcase staat te steacken.
    Het spektrik stel je van te voren in hoeveel graden die moet worden en dan leg of hang je hem er onder. + punt voor Adamson.
    ik denk dat dit ook komt omdat het DV-dosc toch al wat ouder is als het spektrix, volgends mij heeft het nieuwe K1 van L-acoustics ook al zo'n systeem.

Ik vond het kabel systeem ook niet echt makkelijk, ze maken gebruik van zogenaamde Ca-com conectors, volgends mij is dat gewoon van socapex ofzo? deze worden dan gesplitst naar spiekon 4 kabels, je hebt veel verschillende verlopen erg onhandig, maar er zal ongetwijfeld over nagedacht zijn waarom ze dat doen. ik denk vooral als je de hoogte ingaat dat je minder losse kabels hebt ofzo? maar kan dit niet met spiekon 8 polig?

Wat we nu gaan doen is toch de twee of drie systemen in een hal steacken en ophangen om te vergelijken en te beluisteren wat de verschillende systemen doen, ik ben erg gaan twijfelen en ik weet het niet ze zijn allemaal goed (ik heb wel mijn voorkeuren maar toch).
    Ik denk dat we dit ergens in januari gaan doen, wij hebben dan een hal tot onze beschikking van 24 x 24 meter en 5,70 hoog waar we kunnen vliegen.
    Misschien vinden andere mensen dit ook een leuke ervaring en willen ook komen luisteren, ik moet dan natuurlijk wel de verschillende leveranciers zover krijgen.
    Ik weet alleen niet of deze locatie daarvoor geschikt is, de muren zijn toch van beton en de zaal is niet heel erg diep, of is dit juist een uitdaging!

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

dV's stacken is een kwestie van oefening-baart-kunst. Vergeet niet dat je getackte Spektrixen echt wel naar elkaar moet trekken, omdat deze scharnieren op het rigging-punt, terwijl de dV's echt een stijve array vormen.

Die Cacom-bekabeling is universeel over het (d)V-Dosc programma en daarmee dus ook compatible met alle leveranciers over de hele wereld... als je eenmaal weet hoe het in elkaar zit, is het redelijk eenvoudig... maar ik ben het wel met je eens dat dit toch iets handiger gekund had... Een duidelijke manifestatie van de touring-benadering van L'Acoustics .

Ach ja, het zijn geen slechte systemen ... ze kunnen allemaal erg goed en erg slecht klinken, het is maar wie ermee op pad is ...

Succes met de shoot-out!

p.s. laat alle drie de systemen bij zo'n shoot-out door DEZELFDE system-tech inregelen iom de leveranciers... dan hoor je nl het verschil tussen de systemen en niet het verschil tussen de mensen die het hebben ingeregeld !.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• ralph van dijk
        • Sep 2008
        • 52

Daar zeg je inderdaad een belangrijk punt, toen wij inderdaad aan het steacken waren zat er veel beweging in de spektrix toppen, ik denk dat als je met 4 toppen per kant werkt er niet zo heel veel last van hebt maar als je echt 12 of meer toppen gaat vliegen dat die halve gradens speling best wel kunnen oplopen bij elkaar, kan me voor stellen dat dan je berekeningen volgends je programma niet meer helemaal gelijk zijn.
        Ze adviseerde dan ook om met een spanband je toppen aan de achterkant bij elkaar te trekken.

Het zal inderdaad ook een kwestie van wennen zijn met de Cacom aansluitingen, ik ben gewend om met spiekon 8 polig te werken, het is voor mij een nieuw systeem.
        Komt dit voort uit dat de spiekon geen wereld wijde aansluiting is en Cacom wel?

Ik zag op een foto van Armin only een opstelling van de sb218 subs die was opgebouwd uit 4 subs rechtop achter elkaar met onderlingen 30 cm ruimte, en daarnaast nog vier van deze rijen in totaal dus 16 subs maar niet tegen elkaar gezet.
        Is dit ook een soort cardiolide opstelling/aansturing?

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by ralph van dijk
          [...] Ze adviseerde dan ook om met een spanband je toppen aan de achterkant bij elkaar te trekken [...]
          Dat is een erg slecht advies, omdat je dan de voorkant open gaat trekken wanneer je geen spacers gebruikt. Als je vliegt speelt de speling in de rigging een minder grote rol, omdat dan de zwaartekracht ervoor zorgt dat de voorkantjes netjes tegen elkaar aan komen. Bij stacken is dat anders... hoe ik het doe is blokjes hout aan de achterkant ertussen duwen als spacers en dan evt een spanbandje... zo krijg je ook een vast geheel dat poepstrak tegen elkaar aanzit.

Cacom is een systeem waar L'Acoustics destijds voor gekozen heeft. indertijd was Speakon nog niet de standaard dat het nu is.. Directe Cacom aansluitingen zitten trouwens alleen op V-Dosc, de rest is gewoon met Speakon als ik me niet vergis.

Die opstelling in het sub kun je HIER en HIER het een en ander over lezen.
          Last edited by berolios; 04-11-08, 19:49.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Ralph, logische vragen, maar de antwoorden zijn merendeels te vinden op het forum. zoekterm voor je laatste vraag: sub arc
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ralph van dijk
              • Sep 2008
              • 52

ok, ik hoorde ook dat ze inmiddels bij Adamson bezig zijn om dit op te lossen, ze zijn bezig met een soort strips op de kastjes om dit op te lossen.
              Ze hebben overgens wel rekening gehouden in het rigging programma van Adamson heb ik begrepen.

Hoe zit het eigelijk met Y10? heb je daar ook last van de speling?

Ik weet wel dat de nieuwe La-8 en La-4 versterkers nu ook met zowel cacom als spiekon zijn uitgevoerd.
              misschien toch verandering??

Ik had inderdaad al gezocht naar het antwoord op deze sub opsteling maar had het nog niet gevonden, bij deze dus wel.
              Ik ga het goed door spitten zo te zien komt er nog een hoop bij kijken.

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

Ik weet wel dat de nieuwe La-8 en La-4 versterkers nu ook met zowel cacom als spiekon zijn uitgevoerd.
                Speakon ralph
                d&b Audiotechnik

Comment

• bones2001
                  • Aug 2003
                  • 741

Originally posted by MusicSupport
                  Speakon ralph
                  J en H's van Dale...

steacken = stacken
                  Mixen is net als schilderen.
                  Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• M'Elodie
                    • Oct 2006
                    • 148

Ik ga het goed door spitten zo te zien komt er nog een hoop bij kijken.
                    :-)

En ook nog hopen dat de bank mee wil werken in deze krediet crisis.

Comment

• ralph van dijk
                      • Sep 2008
                      • 52

goed opgelet allemaal

Comment

• ralph van dijk
                        • Sep 2008
                        • 52

Beste mede forumers.

Inmiddels 2009 en veel meer te weten gekomen over de verschillende systemen, in de druke periode 1 keer met spectrix willen draaien maar het was helaas niet beschikbaar, erg jammer. januari eindelijk een serieuse demo met DV-dosc, we hebben al een kleine demo gehad bij AED en waren hier erg positief over, de opstelling die wij gaan proberen zijn per kant 6 x DV top, 2 x DV sub en 2 x sb28. en dat in een zaaltje van 25 x 25 meter en 5,5 meter hoog moet wel goed komen denk ik .

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de nieuwe LA 8 versterkers van L-Acoustics? Wij draaien zelf nu met Crest/lab gruppe en XTA, aangezien dat we in de toekomst er toch ook nieuwe versterkers bij moeten komen.

Comment

• theo
                          • Nov 2001
                          • 503

ralph van dijk

effe helemaal off topic.
                          maar ralph ik heb een paar vraagjes aan je.
                          Is er een manier om je te bereiken?
                          kan via contact hier op het forum niks vinden google geeft ook niks.
                          doe me anders effe mailtje.
                          mijn mail staat in mijn profiel.
                          alvast bedankt.
                          theo

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

Al meer nieuws Ralph? Ik ben benieuwd waar de keus op is gevallen en of er meer mensen voor deze keus hebben gestaan...
                            Zit weer serieus naar Spektrix te kijken...

Nog ontwikkelingen?
                            d&b Audiotechnik

Comment

• ralph van dijk
                              • Sep 2008
                              • 52

Hey wij zijn er zo goed als uit!

Wij hebben inmiddels ale systemen uigebreid beluisterd en bekeken.

In onze situatie is het steacken erg belangrijk, aangezien wij het systeem dan gekijk ongeveer 30 keer per jaar kunnen inzetten, op dit punt is het Spektrix systeem gewoon het sterkst.
                              De andere systemen werken met losse pennen en graden plaatjes hiermee kun je heel lastig alleen werken.

Ook vinden wij het Spektrix toch de meeste power hebben in zijn markt tegenover WL8M en DV-dosc.

Ook een groot belangrijk voordeel zijn de versterkers en processors, wij hebben al een aantal Lab Gruppe en XTA's in gebruik, bij dv-dosc moet je de systeem versterkers erbij nemen en minimaal 12 of 24 toppen en dv-subs kopen.
                              Bij Spektrix kun je met 4 toppen en 2 subs per kant al draaien, vooral in combi met de wave toppen, je heb dan een horizontale spreiding van 30 graden wat bij een gesteackte set toch voldoende is.
                              de eerste aanschaf is toch een stuk makkelijker op deze manier.

Kortom onze keuze zal zo goed als zeker naar Spektrix gaan, ons cobra systeem staat al met pijn in ons hart al te koop.

Jij bent ook aan het kijken naar Spektrix?

Comment

• MusicSupport
                                • Feb 2006
                                • 1016

Hey wij zijn er zo goed als uit!

Wij hebben inmiddels ale systemen uigebreid beluisterd en bekeken.

In onze situatie is het steacken erg belangrijk, aangezien wij het systeem dan gekijk ongeveer 30 keer per jaar kunnen inzetten, op dit punt is het Spektrix systeem gewoon het sterkst.
                                De andere systemen werken met losse pennen en graden plaatjes hiermee kun je heel lastig alleen werken.

Ook vinden wij het Spektrix toch de meeste power hebben in zijn markt tegenover WL8M en DV-dosc.

Ook een groot belangrijk voordeel zijn de versterkers en processors, wij hebben al een aantal Lab Gruppe en XTA's in gebruik, bij dv-dosc moet je de systeem versterkers erbij nemen en minimaal 12 of 24 toppen en dv-subs kopen.
                                Bij Spektrix kun je met 4 toppen en 2 subs per kant al draaien, vooral in combi met de wave toppen, je heb dan een horizontale spreiding van 30 graden wat bij een gesteackte set toch voldoende is.
                                de eerste aanschaf is toch een stuk makkelijker op deze manier.

Kortom onze keuze zal zo goed als zeker naar Spektrix gaan, ons cobra systeem staat al met pijn in ons hart al te koop.

Jij bent ook aan het kijken naar Spektrix?
                                Mail me ff Ralph (anders wordt het een heel offtopic verhaal) steven 'at' muss 'dot' nl
                                d&b Audiotechnik

Comment

Working...