XY, AB of Spaced pair...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

XY, AB of Spaced pair...

Beste,

Hoewel er met m'n werkgever was afgesproken dat ik 3x KSM27 kon gebruiken bleken die nu niet op voorraad.
    Daarom 4x AKG SE300B CK91 meegenomen om een koortje van pakweg 25 personen te versterken.
    Nu zit ik alleen eventjes vast als het om de opstelling van die microfoons gaat. Ik vraag me namelijk af of één XY opstelling voldoende gaat zijn, maar twee XY opstelling (eentje links, eentje rechts van het midden) lijkt me vrij apart.
    Een andere optie is de Spaced Pair opstelling, maar als ik een paartje links richt en een paartje rechts richt krijg ik volgens mij een gat in het midden (niet wenselijk).
    Tenslotte is een AB opstelling een optie of gewoon de microfoons op een rijtje zetten (links, linksmidden, rechtsmidden, rechts).

Wat is het beste idee?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Originally posted by renevanh
    maar twee XY opstelling (eentje links, eentje rechts van het midden) lijkt me vrij apart.
    Waarom niet? Werkt prima, alleen ff slim nadenken met pannen.

Weet niet hoe de 25 man opgesteld staan, maar als het een paar rijen zijn is 2x vanaf laag en 2x uit de hoogte ook leuk (per kant dus 1x laag opgesteld en 1x hoog)

Maar persoonlijk zou ik voor 2x X-Y gaan
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Ok, ga ik dat doen.
      Het zijn twee rijen (eentje hoger dan de andere), maar ik kan niet helemaal visualiseren hoe je dat laag/hoog dan bedoelt. XY opstelling met een mic laag en de andere mic een stuk hoger?

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Hoeveel stemmig is het koor?
        Je hebt nogal eens met bas/tenor/alt/sopraan te maken en deze zijn vaak niet al te best in balans met elkaar. Je micplaatsing hier van af laten hangen -zodat je deze clubjes met elkaar in balans kunt zetten- zou best wel eens verstandig kunnen zijn.....

Dit alles dan evt ook nog aangevuld met 1 of meerdere solistenmic's
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Er is maar één nummer met een solo, en dat gaat inderdaad door een solo mic.

Het koortje bestaat alleen uit vrouwen en hoewel sommige zich tenor noemen zijn het eigenlijk enkel alten en sopranen. Uit m'n hoofd: sopranen links, alten rechts (of andersom). Twee XY's zijn dus best wel practisch gezien de verdeling.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

yup, 2 stuks XY + solo lijkt de beste weg
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...