Nee, want het koor moet zich kunnenverplaatsen van de achterkant naar de voorkant voor solo's. Dus als de kanalen op de mixer het toelaten 4/6 condensators op de "backingvocal-plek" en 4/6 cond op de solo-plek. Je kunt ook nog van die T-stukken ofwel traverse nemen en dan 2 mic 's op 1 statief. En als je echt niet meer kanalen vrij kunt maken kun je denken aan een sub-mixertje of nog simpeler een changement (de mic 's mee verplaatsen met het koor).
Kinderkoor bij Proms-concert
Collapse
X
-
Uiteindelijk is het prima gelukt met het kinderkoor bij dit concert.
Achterin voor de backin vocals heb ik gebruik gemaakt van slechts 2 Oktava MK-012's op statief. De kinderen stonden in 3 rijen van klein naar groot op gesteld. De microfoons stonden net boven de hoofden van de kleinste kinderen en redelijk dichtbij. Op deze manier kon ik het kinderkoor meer dan voldoende boven het orkest uittillen voor de backing vocals.
Voor de solo stukken van het koor heb ik gebruik gemaakt van een 3-tal Shure SM87 microfoons. Voorop stonden de kinderen in twee rijen, voorop de kleinste, achteraan de grotere. Dit werkte voor deze stukken ook prima. Het maximale volume was uiteraard wel wat beperkt, maar dat paste eigenlijk ook wel heel goed bij de stukken die ze zongen en ook bij de plaatsing in het programma.
Ik had de microfoons via een subgroupje door een 31-bands EQ (virtueel in mijn LS9 mixer dan he) laten lopen om ze zo goed te kunnen uitfluiten en dat heeft dus prima gewerkt.
Voorop heb ik ook de Oktava MK-012's geprobeerd, maar met de SM87's werkte toch echt een heel stuk beter.
Iedereen bedankt voor zijn medewerking !!!Comment
-
Uiteindelijk is het prima gelukt met het kinderkoor bij dit concert.
Achterin voor de backin vocals heb ik gebruik gemaakt van slechts 2 Oktava MK-012's op statief. De kinderen stonden in 3 rijen van klein naar groot op gesteld. De microfoons stonden net boven de hoofden van de kleinste kinderen en redelijk dichtbij. Op deze manier kon ik het kinderkoor meer dan voldoende boven het orkest uittillen voor de backing vocals.
Voor de solo stukken van het koor heb ik gebruik gemaakt van een 3-tal Shure SM87 microfoons. Voorop stonden de kinderen in twee rijen, voorop de kleinste, achteraan de grotere. Dit werkte voor deze stukken ook prima. Het maximale volume was uiteraard wel wat beperkt, maar dat paste eigenlijk ook wel heel goed bij de stukken die ze zongen en ook bij de plaatsing in het programma.
Ik had de microfoons via een subgroupje door een 31-bands EQ (virtueel in mijn LS9 mixer dan he) laten lopen om ze zo goed te kunnen uitfluiten en dat heeft dus prima gewerkt.
Voorop heb ik ook de Oktava MK-012's geprobeerd, maar met de SM87's werkte toch echt een heel stuk beter.
Iedereen bedankt voor zijn medewerking !!!)
"Ik stuur onvervormd +45Db uit, en jij?.."Comment
-
Ik heb hierbij onder andere mijn SP2's gebruikt.
Complete PA bestond uit:
L/R SP3-60 top gevlogen
Centre 2x SP2 top gevlogen
L/R SP3-15 subs
Centre 2x SP3B subs
Infills L/R EV ZX1 op statiefje
Processing: Ashly Protea 3.24 CL-D voor toppen en fills
EV DX-38 voor subs
Mixer: Yamah LS9-16 met 2x Focusrite OctoPre LE en Aphex 207D
Monitoring: 2x EV ZX1, 3x HK PRO12MComment
Comment