Musical school

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Musical school

Geachte collega's,

Door een basisschool ben ik gevraagd om het geluid voor een musical.
    Dit vind plaats in een theater met 340 zitplaatsen. 2 avonden.
    De leerlingen worden begeleid door een orkest van ouders/leraren.
    Alles is dus live.
    Het orkest bestaat uit:
    Drums: kic, snare, hihatt, 2 toms, bekkens
    Bas
    Akoestisch gitaar
    Vleugel
    Tuba
    Hoorn
    Klarinet 2x
    Hobo
    Trombone
    Trompet
    Tenorsax
    Altsax
    Sopraansax

Dan de vocals:
    Solisten 5 (wireless)
    Koor (3 verschillende plaatsen)

Het theater beschikt FOH over een 01V96. Gezien de grote hoeveelheid muzikanten en zang zijn er 2 opties. Ik ga het orkest zoveel mogelijk in groepjes indelen met een enkele mic of ik zet er een 01V96 bij en heb wat meer mogelijkheden om het orkest individueel van microfoons te voorzien. Zodat de controle over het totaalgeluid wat makkelijker wordt.
    Graag hoor ik jullie meningen over hoe jij het aan zou pakken.
    Heerlijk die stilte
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Heb net je website bekenen.

En dan begrijp ik de vraag niet

Jans
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe anderen dit op zouden pakken.
      Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er iemand met een slimme aanpak komt waarvan ik denk: 'Verhip, waarom heb ik dat zelf niet bedacht?'
      Heerlijk die stilte

Comment

• theo
        • Nov 2001
        • 503

Hallo,
        ik zou of een grotere tafel pakken of 1,2 van die adat 8000 preamps van behringer er bij aan functioneerd ook wel.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Hoe je het ook gaat doen, die 12 mic-inputs van een 01V gaan nooit genoeg zijn....

kleinste lijstje dat ik kan verzinnen is:

1 kick
          2 OHL
          3 OHR
          4 bas
          5 git
          6 Vleugel L
          7 Vleugel R
          8 Tuba
          9 Hoorn
          10 Klarinet 1
          11 Klarinet 2
          12 Hobo
          13 Trombone/Trompet/Tenorsax/Altsax/Sopraansax L
          14 Trombone/Trompet/Tenorsax/Altsax/Sopraansax R
          15 koor 1
          16 koor 2
          17 koor 3
          18 koor 4
          19 koor 5
          20 voc 1
          21 voc 2
          22 voc 3
          23 voc 4
          24 voc 5

En eigenlijk zou het fijner zijn nog wat extra kanaaltjes voor de drums, blazers, koor en een sparevocal te hebben.

Dus als je idd nog een 2e O1V hebt, zou ik deze dan ook inzetten, liefst nog met een extra pre-ampje er aan. Of natuurlijk gewoon een mooie 32kanaalsbak :-)

De koormics gaan dan strategisch geplaatst in de trekken, moeten ze wel een beetje zingen hoor!!
          Last edited by sparky; 17-02-09, 12:16.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Hey Ray,

Ik heb vroeger veel aan schoolmusicals gedaan... en help mijn oude school zelfs nog af en toe (een avondje in de twee jaar ). Het betrof bij mij dan wel middelbare scholen en geen basis-scholen, maar voor de setup zou dat geen noemenswaardig verschil uitmaken denk ik. Problemen waren wel vergelijkbaar: veel muzikanten/ kanalen en maar weinig capaciteit qua tafels en budget.

Het kwam er bij ons vaak op neer dat we twee tafels gebruikte. 1 voor de begeleidingsband en 1 voor de zang/ spraak/ koor... etc... Ik zette ook altijd leerlingen achter de tafel en zo had ik voor 2 man een plekkie op FOH , maar dat gaat bij jou even niet op begrijp ik.

Als je bijvoorbeeld een eenvoudig 24 kanaals tafeltje scoort voor de band, dan ben je er... je kunt dan ook de scenes gebruiken in de 01v voor zang/ spraak, terwijl de bandmix constant blijft. Je zou dan qua kanalen ook goed uit moeten kunnen komen.

2 ADA-8000's aan je 01v hangen geeft je ook 16 kanalen expansie inderdaad (kan dat uberhaupt??)... zou ook een optie zijn. Behalve dat dan wel de bandmix meegeprogrammeerd is in de scenes.

Hopelijk heb je hier iets aan, succes!
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• purplehaze
              • Jul 2004
              • 692

Exact zo heb ik musicals ook vaak gedaan.
              01v96 voor druppelmics en koormics en hier de scenes programmeren, en dan een 32 kanaals analoge tafel voor orkest.
              De show draaien is in je eentje met wat concentratie, voorbreiding EN goede aantekeningen in het script goed te doen.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by purplehaze
                Exact zo heb ik musicals ook vaak gedaan.
                01v96 voor druppelmics en koormics en hier de scenes programmeren, en dan een 32 kanaals analoge tafel voor orkest.
                De show draaien is in je eentje met wat concentratie, voorbreiding EN goede aantekeningen in het script goed te doen.
                Het waren meer twee melkert-banen zeg maar ... een prof techneut kan dat best alleen.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• RayM
                  • Jan 2006
                  • 742

Originally posted by berolios
                  2 ADA-8000's aan je 01v hangen geeft je ook 16 kanalen expansie inderdaad (kan dat uberhaupt??)... zou ook een optie zijn. Behalve dat dan wel de bandmix meegeprogrammeerd is in de scenes.
                  Dit zie ik niet zo zitten, moet ik steeds van layer verwisselen. En ik ben lui.
                  De 2 tafels optie vind ik dan beter, er staat een 01v en ik heb er zelf ook één. Dan is er inderdaad 1 voor de band en 1 voor de zang. Ik weet dat het mogelijk is om de 2 tafels te syncen, geen idee hoe echter. Wat ik dan wil doen is van tafel 1 de master uit naar tafel 2 (stereoinput) zodat ik op tafel 2 alle xlr inputs kan benutten. Met 24 inputs moet het wel lukken.

Microfoons in de trekken hangen ontkom ik niet aan, of het werkt is een ander verhaal. Het zijn kinderen die zingen en die hebben weinig dynamiek in hun stemmetjes.

Veel zal ook afhangen van de voorbereiding waarbij je toch afhankelijk bent van de input die je krijgt.

Al met al een leuke uitdaging.
                  Heerlijk die stilte

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Hopen dat ze idd hard genoeg zingen... maar als het werkt klinkt het wel mooier dan zoveel mogelijk closemicen vind ik. de "trek" micjes zou je ook nog per 2 bij elkaar op 1 kanaal kunnen knopen, als de fantoomvoeding dit trekt, kun je er toch weer wat meer kwijt= meer kans op succes.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Ik heb eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met OH mics bij kinderen en 'zachte' koren en ik heb het vaak genoeg geprobeerd. Er is laatst ook nog een andere thread over geweest, misschien effe checken?

Indien mogelijk, dan zou ik zeker gaan voor close-miking... als ze ook nog tegelijk gaan dansen wordt dat echter wel lastig en kom je toch weer uit bij een soort OH oplossing. Ook een paar boundaries op de rand van het podium erbij leggen kan weer wat volume-winst opleveren (let op delay-alignment tussen de mics, scheelt behoorlijk wat effectief volume!). Ook deze kun je evt met 2 aan een y-splitje hangen om kanalen te besparen.

Succes ermee in ieder geval. Zit jouw kleine daar op school of zo?

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Moet helaas Jeroen gelijk geven.

Had op een podiumpje van 6x8 in totaal 23 mics verstopt (8 erboven, 6 op de rand aan voorzijde, 3 per zijkant en nog het e.e.a. in het decor (bestaande uit een bank en bureau).

Van alles, van peuters tot groep 6, op het podium gehad... drama.
                        Dat gefluister is gewoon niet te vangen én tot een verstaanbaar niveau weer te versterken.

Maar goed, misschien zit het mee en heb jij kids die wel volume produceren.
                        Last edited by SoundOfSilence; 17-02-09, 14:47. Reason: fypfout
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• RayM
                          • Jan 2006
                          • 742

Mijn puberende kleinen zitten inmiddels in het voortgezet onderwijs.

De vader van de lichttechnicus in de Tavenu is daar adjunct directeur of zoiets. Zo zijn ze bij mij uitgekomen.

Grensvlak microfoons heb ik niet zo'n goede ervaring. Ook al omdat er ook veel gehuppeld en gedanst gaat worden. En de vele wisselingen van zangers(eressen). Dus dat wordt hangen en dus de juiste microfoons bij elkaar sprokkelen. Ik wil proberen om de 3(!) zanggroepjes een vaste plek op het podium te geven, dat maakt het hangmiken wat makkelijker.
                          Hoe hangen jullie de microfoons eigenlijk op? Dit is ook altijd improviseren.

Maar goed, misschien zit het mee en heb jij kids die wel volume produceren.

Op school schijnt het geen probleem te zijn!
                          Heerlijk die stilte

Comment

• SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

Originally posted by RayM
                            Op school schijnt het geen probleem te zijn!
                            Meestal hebben leraren moeite om de klas stil te houden, maar slaan ze on-stage behoorlijk dicht.

Mics ophangen kan op diverse manieren. Rondomgevoelig gewoon aan de XLR-kabel, pijpjes doe ik meestal in een normale mic-klem die op een manfrotto megaclamp zit.
                            Die megaclamp kun je nagenoeg overal aan klemmen (en desnoods voorzien van een standaard hengelstuk van een normaal statief). Vergeet niet dat je 200% zeker moet zijn van je constructie en voor een vorm van borging / safeties moet zorgen als het boven menschen hangt.

Knoopjes heb je speciale beugeltjes voor, maar heb het ook wel eens met een stuk zwart schakeldraad (massief) gedaan. Even in de accutol opspannen, dan is het mooi recht.
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• jans
                              • Feb 2003
                              • 869

Ook ik heb niet veel goede ervaringen met OH in deze situaties, budget laat het dan helaas niet toe het anders te doen.

Ik hang de microfoons altijd aan een statief of zwanehals en probeer ze zo veel mogelijk te richten. Ik leg dan het statief op het plafond en laat de hengel eronderuit steken. Statief dan vastzetten met ty-rapps of sjorbanden. Dit gaat voor een hoog podium natuurlijk niet op. Bevestiging hangt af van je situatie.
                              Ik heb een keer de microfoons aan een kabel laten hangen maar dit was geen succes.

Ik heb als alternatief voor grensvlakmicrofoons wel eens condensators, nier, zo dicht mogelijk boven het podium geplaatst. Dit ging de ene keer beter als de andere.

Wat kanalen betreft zou ik het ook met twee tafels doen.
                              Wat ik altijd als prettig ervaar, vooral je te maken hebt met het instarten van effecten en weinig voorbereidingstijd of repetities hebt, is je voor de instarts en de doorloop laten assisteren door iemand die het stuk kent. Hierdoor kun je je volledig concentreren op het mixen en het eventueel in en uitschakelen van microfoons om zo weinig mogelijk bijgeluiden en feedback te creeeren.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...