Fasereinheid bij digitale signaalbewerking

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Fasereinheid bij digitale signaalbewerking

Wat ik me al tijden afvraag is hoe het zit met de fasereinheid bij digitale bewerking van audio signalen.
    Dat je faseverschuivingen krijgt met analoge eq's en cross-overs is mij bekend maar ik hoor eigenlijk nooit iets over digitale apparatuur....
    Wie weet hier meer van?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

De feitelijke bewerkingen die je doet verschillen in essentie niet van analoge netwerken. Dus: ook met DSP genereer je fase-verschuivingen. Zoek eens op de verschillende filter-types (Butterworth, Linkwitz-Riley, etc), daar zul je wel het een en ander aan hebben. Of je die filters nu analoog of digitaal toepast maakt in essentie niet heel veel uit. Bij DSP is er wel veel minder sprake van parasitaire capaciteit/ weerstand/ inductie.

Fase-reinheid is niet waar je op doelt bij filters. Fase-rein verwijst naar een geluidssysteem waarbij alle geluid op alle frequenties op dezelfde tijd EN in fase aankomen bij de toeschouwer.

Je hebt in DSP FIR (finite impulse response) en IIR (infinite impulse response) filters, met de eerste kun je een zg all-pass netwerk maken waarmee je een groep weergevers fase-rein kunt maken.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...