opstelling speakers en versterkers.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • homemix25
    • Dec 2008
    • 6

opstelling speakers en versterkers.

Hallo,
    Ik zorg samen met een groep van mensen voor de techniek bij ons op school en volgende week begint het grote toneel weer. Dit is een musical waarin leerlingen theater dans en zang combineren. Hierbij gebruiken wij onze eigen set en huren we licht en wat extra microfoons (druppel) bij een verhuurder. Nu hebben wij wat twijfels over hoe we het gaan gebruiken. We hebben een set bestaande uit 2x een cerwin vega intense 118 s( 18"500 watt rms) en 4x cerwin vega intense 152 toppen( 15"2" 300 watt rms). Als monitoren gebruiken we 2x tannoy t12 en 2x solton troep speakers. Het versterkerrack is als volgend: 2x phonic xp2000 en een cheven versterker van 2x 350 watt.
    Nu gaat er in de musical vooral gepraat worden en de band speelt soms maar er worden geen cds gebruikt en er hoeven ook geen bassgitaren en drummers uitversterkt te worden. Ons idee was om de opstelling als volgende te doen:
    phonic met 4 toppen full range laten draaien
    phonic met ene kant 2x solton en andere kant 1x sub
    cheven met de tannoys.
    Dit omdat er heel weinig sub nodig is en we anders een versterker bij moeten huren en we hebben al zo weinig budget. De toppen laten we dan full range draaien zodat we toch samen met de sub een hoop bass hebben. Is dit een goede opstelling of zouden jullie het anders doen? De volgende vraag is de plaatsing van de subs. Als wetoch de 2 subs gebruiken dan zouden we een fp2600 bijhuren. Er is alleen een discussie over de plaatsing van de subs. Ikzelf ben van mening om ze samen ergens in de zaal te plaatsen. Anderen zijn van mening om ze links en rechts op het podium te plaatsen omdat de mensen anders sub van 1 kant horen. Onze subs worden gefiltert door een tannoy tx2. Wie o wie kan mij goed advies hebben??

EDIT: nog even om te vermelden: onze aula is als een soort 8hoek en het dak loopt in een platte punt. Het is dus een grote akoestische kamer. Onze toppen hangen schuin in het dak naar de zaal toegericht met ze 2en per kant.

Yoeri
    Last edited by homemix25; 12-04-09, 11:22.
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Het volgende lijkt mij het meest logisch:
    Picasa-webalbums - Teun - Drop Box
    De monitoren kun je hierdoor goed van passend geluidsniveau voorzien...
    De subs krijgen voldoende vermogen...
    En je hoeft niets bij te huren.
    Je kunt eventueel de subs alsnog gewoon op stereo 8 ohm aansturen.

Mvg,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• homemix25
      • Dec 2008
      • 6

Maar dat gaat die chevin toch nooit trekken? de tannoys zijn uit me hoofd 350 rms en kunnen makkelijk 600 eruitroggelen.

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Originally posted by homemix25
        Maar dat gaat die chevin toch nooit trekken? de tannoys zijn uit me hoofd 350 rms en kunnen makkelijk 600 eruitroggelen.
        Ja, daar heb je gelijk in. De Tannoy's krijgen minder vermogen dan voor volledig rendement aanwezig zou moeten zijn.
        Maar om nou te zeggen dat de andere versterkers perfect vermogens geven... En dit is ook enkel hoe ik het zou doen, of het de perfecte manier is weet ik niet.

Hoe groot is de ruimte omgeveer? Als het toch alleen spraak/zang is redt je het misschien met alleen de toppen.

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• homemix25
          • Dec 2008
          • 6

Het is een aula van een school dus wel aardig groot. Maar we hebben zowiezo monitoren nodig anders hoort de zang zichzelf niet en ook de toneelspelers vinden een monitor wel handig. zat zelf te dneken aan:
          phonic 1: toppen
          phonic 2: sub en soltons
          cheven: tannoys

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Het is een aula van een school dus wel aardig groot. Maar we hebben zowiezo monitoren nodig anders hoort de zang zichzelf niet en ook de toneelspelers vinden een monitor wel handig. zat zelf te dneken aan:
            phonic 1: toppen
            phonic 2: sub en soltons
            cheven: tannoys
            Die Tannoy's gaan voldoende geluid produceren met 300 wat... alleen haal je niet het volledige rendement uit de luidspreker.

Maar waarom op "phonic 2" maar één subwoofer en twee soltons?
            De solton is toch een 8 ohm monitor?
            En de subwoofer ook 8 ohm?
            phonic 2= 2 subs+2 soltons
            dus 4 ohm stereo.
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• homemix25
              • Dec 2008
              • 6

De subs zijn 500 watt continue en 100 watt peak, de versterker 600 per kant, als ik daar 2 subs per kant op zet gaat hij het niet zo leuk vinden denk ik.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

De subs zijn 500 watt continue en 100 watt peak, de versterker 600 per kant, als ik daar 2 subs per kant op zet gaat hij het niet zo leuk vinden denk ik.
                Er zullen echt geen rare dingen gebeuren, je haalt alleen niet het maximale uit je subs maar dat had je toch ook niet nodig?
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

Originally posted by MusicXtra
                  Er zullen echt geen rare dingen gebeuren, je haalt alleen niet het maximale uit je subs maar dat had je toch ook niet nodig?
                  Precies! De TS zegt het alsof de versterker plotseling 2 ohm krijgt te verduren of iets dergelijks.
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

Working...