stacken of vliegen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laptop
    • Jan 2009
    • 187

stacken of vliegen

wat is een betere optie stacken of vliegen van de tops?

situatie: gym zaal van 12,5 bij 20 en 6 hoog. maximaal 200 personen.
    het gaat dan om het geluid van een musical achtig stuk opgevoord door een groep jeugd.

geluid dat we gaan gebruiken:

2x 18" sub van MB audio
    MB audiosystems > Mb 18.0
    4x 8"-1,7"horn ook van MB audio
    MB audiosystems > Mb 8.1
    yamaha tafel
    microfoons weet ik nog niet
    rest van de info volgt nog wel.

srry voor het dubbel posten
    Last edited by laptop; 06-05-09, 19:06.
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Wat je ook gaat doen: fiks een stuk backdrop paar meter voor de achterwand, anders ga je gek worden in een gymzaal!

Persoonlijk heb ik mn vraagtekens over de topkasten, alleen maar ingegeven door " hornloaded" gaan mn wenkbrauwen omhog bij de afstand van het zaaltje.

Voorkeur: kleinere topkastjes vliegen en op 1/3 van de zaal een delay sete weghangen.

Maar het beste advies komt uiteraard van mensen die weten wat deze toppen doen in een soortgelijke setting!

tjuus!

ps. dubbele post weggekieperd, no problemo!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• laptop
      • Jan 2009
      • 187

dat van die back drop was ik zeker van plan,

en die kastjes zijn al de kleinste, het is namelijk een kastje met een 8"woofer en 1,7" horn.
      heb z'n grote broer die met 12"woofer in een zaal gebruikt die ongeveer 4keer groter was dan deze en dat was meer dan genoeg.

en bedankt voor het weg kieperen van de dubbele post

Comment

• Husss
        • Jul 2003
        • 220

[quote=moderator;505682]

Persoonlijk heb ik mn vraagtekens over de topkasten, alleen maar ingegeven door " hornloaded" gaan mn wenkbrauwen omhog bij de afstand van het zaaltje.

Zie in de specs nergens dat het hornloaded kastjes zijn. Sterker nog.. het zijn coaxiaal speakers.
        Over het algemeen ben je het hoog dan al redelijk vlot kwijt en heb je een conische spreiding.
        Zou dan toch voor een top met iig een echte hoorn op het hoog gaan!
        een 12"/1,5" bijv is toch niet zo heel gek??

Met vr gr,

Husss

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

Als je de beschikking hebt over de 12" broer, dan had ik het wel geweten.
          Die coaxiale 8" gaat absoluut niet ver dragen, dat moge duidelijk zijn.
          En dan te weten dat je bij een musical te maken hebt met spraak, die overal goed verstaanbaar moet zijn... Hmmm.
          Ik had het in ieder geval niet aangedurfd met vier van die dingen.

Als je geen andere keuze hebt (huren?) dan lijkt me vliegen de beste keus. Vanaf de grond kom je natuurlijk niet hoog genoeg met kasten van dit formaat. Echter, als je vliegt kunnen de voorste rijen/gasten wel eens wat kunnen missen. Hoe wil je ze gaan vliegen? Naast elkaar? Onder elkaar en dan onder verschillende hoeken? Hoe ga je ze veilig vliegen?

Er komt nogal wat bij kijken, ik had in ieder geval andere toppen gebruikt.

Mvg,

Teun
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by 4AC
            Als je de beschikking hebt over de 12" broer, dan had ik het wel geweten.
            Die coaxiale 8" gaat absoluut niet ver dragen, dat moge duidelijk zijn.
            En dan te weten dat je bij een musical te maken hebt met spraak, die overal goed verstaanbaar moet zijn... Hmmm.
            Ik had het in ieder geval niet aangedurfd met vier van die dingen.

Als je geen andere keuze hebt (huren?) dan lijkt me vliegen de beste keus. Vanaf de grond kom je natuurlijk niet hoog genoeg met kasten van dit formaat. Echter, als je vliegt kunnen de voorste rijen/gasten wel eens wat kunnen missen. Hoe wil je ze gaan vliegen? Naast elkaar? Onder elkaar en dan onder verschillende hoeken? Hoe ga je ze veilig vliegen?

Er komt nogal wat bij kijken, ik had in ieder geval andere toppen gebruikt.

Mvg,

Teun
            Ligt er wel aan of de zaal 20 meter lang of 20 meter breed is, dat vermeld de TS niet.
            Een musical is natuurlijk geen rock concert waarbij het publiek vaak al 80 dB of meer aan geluid produceert en een 8" speakertje doet het best lekker voor spraak, maar het zal zeker niet zo zijn dat je overcapaciteit hebt. Ik zou de toppen zeker wel vliegen zodat je het geluid mooi kunt richten daar waar je het hebben wilt.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

Ik zie dat je ongeveer in de buurt woont, neem dan ook aan dat je de MBtjes weghaalt bij HOF?

Ik zou gaan voor een setje 12" ers op front, met een setje 8"ers als delay...

Over veilig vliegen: zover ik weet heeft elk type MB topspeaker een vliegframe...
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• laptop
                • Jan 2009
                • 187

allemaal bedankt voor jullie mening

@meeo: inderdaad wil ik die MBtjes bij HOF weg halen.

ik heb trouwens ook al even contact gehad met HOF, en zij adviseerden om een sub-top combinatie te nemen met 18"sub en 12"top.
                wat is jullie mening hier over?

ik zal het "musical achtig" nog even beter uitleggen: het gaat om een toneel stuk waar op sommige momenten een "muziekje" achter moet of een geluidseffect. zoals een harde knal,(nee niet even een stekkertje er uit o.i.d.)weg spoelende water of onweer.

en alvast bedankt voor jullie mening.

ps. over het vliegen, dat zou/zal dan ook gebeuren doormiddel van dit frame.

Comment

• Jochem Pastoor
                  • Apr 2004
                  • 47

De combinatie 18" sub met 12" top ligt een stuk meer voor de hand dan met 8".

De hoorn van de 12" zorgt ervoor dat ook achterin de zaal de stemmen overeind blijven. Dit kun je eventueel aanvullen met een delay (op paal) van 2x 8".

Zoals aangegeven kun je beter richten met je toppen als je ze vliegt in een vliegframe (waarbij het vliegframe van de 12.1 een stuk prettiger is dan die van de 8.1)1. In dat geval zou ik ook 2x 8" als infill gebruiken voor de eerste rijen.

Succes!

P.s. over welk zaaltje hebben we het eigenlijk?

Comment

• laptop
                    • Jan 2009
                    • 187

het is niet in een zaaltje, maar in een gymzaal van een school in Warffum, toneelstuk van die leerlingen.

Comment

Working...