Shelving filterslope vs att. ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Shelving filterslope vs att. ?

Ha heren,

... effe 'n domme vraag maar hoe functioneert de instelbare attenuation van 'n HP/LP shelving filter met 'n fixed slope ? Zo'n filter valt toch op de ingestelde frequentie af op betreffende slope (bijv 6 of 12dB/oct), wat doet de instelbare verzwakking dan precies ? Ik neem aan dat kantelfreq. en slope hetzelfde blijven ?

Ik regel dat gewoon op gehoor af en kan het goed toepassen maar de theorie erachter ontbreekt me nog.

Alvast bedankt en groeten !
    Meer is minder, minder is meer
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Bedoel je nu een (hoog danwel laag) shelving filter of een hi/lo pass filter?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Originally posted by sparky
      Bedoel je nu een (hoog danwel laag) shelving filter of een hi/lo pass filter?
      Hé Sparky, shelving filters zijn in mijn beleving hetzelfde als HP/LPF, zo pas ik ze ook toe in de processors (BSS Omnidrive en dbx 260), zit 'm daar 't verschil ?

Wat ik bedoel zijn dus niet de bell-types (of andere met instelbare Q).
      De dbx 260 is zo'n processor met (o.a. shelving) PEQ's waarbij je naast de instelbare frequentie en slope ook de attenuation kunt instellen.

Comment

• Noobie
        • Dec 2007
        • 223

Originally posted by Koen van der K
        Hé Sparky, shelving filters zijn in mijn beleving hetzelfde als HP/LPF, zo pas ik ze ook toe in de processors (BSS Omnidrive en dbx 260), zit 'm daar 't verschil ?

De dbx 260 is zo'n processor met (o.a. shelving) PEQ's waarbij je naast de instelbare frequentie en slope ook de attenuation kunt instellen.
        attenuation is ongeveer gelijk aan Gain, echter met het verschil dat het alleen kan worden gebruikt om een signaal te verzwakken.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Een shelving filter is toch wel wat anders als een H of L pass filter.
          Een shelving geeft vanaf een in te stellen frequentie, en met een in te stellen slope, een versterking of verzwakking van een aantal dB's. Een H of L pass filter geeft bij de ingestelde frequentie, met een in te stellen slopen een verzwakking van een in te stellen aantal dB's per oktaaf, deze verzwakking wordt dus steeds meer naarmate je verder van de ingestelde frequentie komt.
          Een shelvind filter is misschien wel als H of L pass te gebruiken wanneer je de verzwakking oneindig maakt maar hier zijn ze niet voor bedoeld.
          Geeft het ding, wanneer je er een laptop op aansluit, niet grafisch weer wat er gebeurd?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

ha heren, bedankt voor jullie reacties ... !

@Noobie; het woord att. is niet het probleem, het is de verwarring tussen de instelbare att.(gain) en de slope die de filter heeft.

@MusicXtra; ik heb driveware er effe bijgepakt, daar pas ik als LP-filter 'n "High-Shelf" filter toe waarbij naast de frequentie en slope ook 't level is in te stellen.
            In mijn geval staat de slope op 6dB/oct en 't level op -2dB. Als ik met de levelwaarde speel verschuift de slope (zowel in stijlheid als frequentie). Het lijkt erop dat deze wordt aangepast naar het ingestelde level op de ingestelde frequentie ... zie het voordeel er (nog) niet echt van in, en wat heb je dan nog aan de slope-instelling van 6-9-12/oct. ?

Ohja, het verschil in LP/HPF en shelving zit 'm dus in de vaste / instelbare slope, of in het vaste / instelbare level ?
            Dat zou betekenen dat ik voor mijn 12dB/oct LPF 'n Hi-shelving filter met minimaal level (in dit geval -12dB) moet instellen en bijvoorbeeld voor 'n 6dB/oct LPF het level -6dB moet instellen ?

Groeten !
            Last edited by Koen van der K; 17-05-09, 17:45.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Kijk, ik dacht al dat dat is waar de schoen wringt.

Het zijn 2 verschillende filters; Bij een lo/hi pass is de verzwakking oneindig.

Bij een shelving filter loopt de verzwakking/versterking af/op volgens de ingestelde of vaste kantelfrequentie en steilheid, net zoals bij een hi/lo pass. Maar bij een shelf filter gebeurt dit slechts tot de ingestelde gain is bereikt. Vanaf dat punt loopt de curve horizontaal verder.

De naam "shelf" komt dan ook van de grafische weergave van de filtercurve; Als je de gain verandert zie je een "plateau" boven of onder de kantelfrequentie verticaal bewegen.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

@MusicXtra; ik heb driveware er effe bijgepakt, daar pas ik als LP-filter 'n "High-Shelf" filter toe waarbij naast de frequentie en slope ook 't level is in te stellen.
                In mijn geval staat de slope op 6dB/oct en 't level op -2dB. Als ik met de levelwaarde speel verschuift de slope (zowel in stijlheid als frequentie). Het lijkt erop dat deze wordt aangepast naar het ingestelde level op de ingestelde frequentie ... zie het voordeel er (nog) niet echt van in, en wat heb je dan nog aan de slope-instelling van 6-9-12/oct. ?

Draai en luister zou ik zeggen!!! Het verschil is wel degelijk hoorbaar. Ik heb met een driverrack 260 topjes "kunstmatig" dieper door laten lopen door met een flauwe steilheid een gebied vanaf 80 tot 500Hz te boosten. Een steile slope had hier raar en onnatuurlijk geklonken. De maximale versterking wilde ik bij de 80Hz en rond de 400Hz slechts een minimale. Misschien zie jij in de grafische weergave wel iets dat op een slope verandering lijkt, misschien is het zo dat de slope gerelateerd is aan de gain, maar deze is wel degelijk te wijzigen hoor.

Ohja, het verschil in LP/HPF en shelving zit 'm dus in de vaste / instelbare slope, of in het vaste / instelbare level ? Levels dus
                Dat zou betekenen dat ik voor mijn 12dB/oct LPF 'n Hi-shelving filter met minimaal level (in dit geval -12dB) moet instellen en bijvoorbeeld voor 'n 6dB/oct LPF het level -6dB moet instellen ? Nee, je moet een hipass filter gebruiken als je een hipass nodig hebt en totale uitroeing wilt van het gebied onder de ingestelde waarde. een lowshelf gebruik je als je de informatie onder de kantelfrequentie niet compleet kwijt wilt.

Groeten !
                o, ik moet hier van de forumsoftware ook iets schrijven, ik mag niet alleen in het gequote gedeelte schrijven, bij deze.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Misschien dat onderstaand tekeningetje wat meer duidelijk maakt, de bovenste drie lijnen zijn van links naar rechts een LPF, een combinatie van een HPF en een LPF en als laatste een HPF, de verzwakking blijft met bijvoorbeeld 12 dB/oktaaf doorgaan tot oneindig.
                  De onderste twee lijnen zijn een low shelf, de stijlheid van het hellingkje zou je in moeten kunnen stellen, bij mijn IntelliX processor is dit 6 of 12 dB/oktaaf. Stel ik vervolgens de versterking of verzwakking in op +6 dB dan krijg je dus een lijntje zoals links onder. Voor de Hishelf geldt precies hetzelfde maar dan andersom uiteraard.
                  Voor zover ik weet is dit de enige correcte uitvoering, het zou natuurlijk kunnen dat sommige processoren varianten op dit thema hebben, daarvoor heb ik te weinig verschillende processoren gezien.

De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Ha heren, bedankt voor jullie bijdrages ... !
                    Aha, kijk, da's idd ook weer duidelijk ... LP/HPF versus shelving, vraag ik me enkel nog af hoe ik 'n "echte" LPF instel met de shelving filters van de 260 ... die gaan dus niet verder dan -12dB. Voor mijn toepassing prima hoor, maar 't gaat om 't principe hè ;-)

Groeten !

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Ja, bij gebrek aan hipass dan maar lo-shelf met maximale verzwakking....

maareh, je hebt hi en lo-pass filters in je crossover zitten, is er een reden waarom je die niet kunt gebruiken?

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Originally posted by sparky
                        Ja, bij gebrek aan hipass dan maar lo-shelf met maximale verzwakking....

maareh, je hebt hi en lo-pass filters in je crossover zitten, is er een reden waarom je die niet kunt gebruiken?
                        daar zat 'm juist mijn verwarring ... ik dacht dus dat de "shelving" filters 'n soort "simpele" LP/HP filters waren maar dat is dus niet zo, zowel bij m'n Omnidrive als bij de DR260. Nu weet ik wat 't verschil is en pas ik gewoon de x-over HP/LP filters toe waar ze nodig zijn en heb ik nog de keuze uit filtertypes en slopes ... merci voor de uitleg !
                        Last edited by Koen van der K; 17-05-09, 19:00.

Comment

Working...