Digitale Tafel
Collapse
X
-
Vandaag toch een aardige domper meegemaakt, door spoed ben ik helaas niet aanwezig kunnen zijn op de demodagen. Erg jammer en vooral erg teleurstellend.
Ik probeer nu een andere demomogelijkheid te regelen...MEEO Audio Licht Rigging,
Mark van der Werff
GroningenComment
-
Ik was vandaag wel bij de demo.
De afgelopen tijd stond ik niet echt positief tegenover de M400 tafel. Ik heb niet hele goede ervaring met de oude VM serie. Maar....
Met de update van de M400 naar de versie 2 software ben ik toch eens wat beter gaan kijken.
Buiten de digital snake heeft de tafel de 'aviom'-achtige optie die bij nader onderzoek toch wel erg goed doordacht is. De technicus kan de mixjes van de muzikanten controleren en zo nodig in grijpen. Ook zijn setting vanuit de tafel naar de kleine monitormixertjes te sturen. Buiten de slimme funkties (reverb, 16 stereo mixjes en een simpele eq funktie per kanaal) klinkt het apparaat ook nog eens goed.
De klank van de tafel veraste me ook. De eq reageerde zoals dat zou moeten en de dynamic's klinken goed.
De modeling fx klinken ronduit te gek. De demension D en de RE201 in een digitale tafel... te gek!
Ik ben tot zo ver erg te spreken over het apparaat.
Ik moet zeggen dat ik de AH tafel nog niet heb gehoord, daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Wel nog een paar kleine puntjes van kritiek:
Editor schermen zoals die van bijvoorbeeld de compressor is maar op 1 manier te benaderen. Bij een M7 of een LS9 kun je elke funktie op 2 of 3 manieren benaderen.
De grafic EQ is niet op kanalen te patchen.
De insertie punten van de compressors is niet te veranderen.
Maar goed, ik moet toch wat de zeuren hebben....Last edited by cobi; 04-06-09, 22:47.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
De afgelopen tijd stond ik niet echt positief tegenover de M400 tafel. Ik heb niet hele goede ervaring met de oude VM serie. Maar....
Met de update van de M400 naar de versie 2 software ben ik toch eens wat beter gaan kijken.
Buiten de digital snake heeft de tafel de 'aviom'-achtige optie die bij nader onderzoek toch wel erg goed doordacht is. De technicus kan de mixjes van de muzikanten controleren en zo nodig in grijpen. Ook zijn setting vanuit de tafel naar de kleine monitormixertjes te sturen. Buiten de slimme funkties (reverb, 16 stereo mixjes en een simpele eq funktie per kanaal) klinkt het apparaat ook nog eens goed.
De klank van de tafel veraste me ook. De eq reageerde zoals dat zou moeten en de dynamic's klinken goed.
De modeling fx klinken ronduit te gek. De demension D en de RE201 in een digitale tafel... te gek!
Ik ben tot zo ver erg te spreken over het apparaat.
Ik moet zeggen dat ik de AH tafel nog niet heb gehoord, daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Editor schermen zoals die van bijvoorbeeld de compressor is maar op 1 manier te benaderen. Bij een M7 of een LS9 kun je elke funktie op 2 of 3 manieren benaderen.
Maar goed, ik moet toch wat de zeuren hebben....Comment
-
Maar goed, ik moet toch wat de zeuren hebben....
Ik zou niet weten waarom je een grafic EQ op een kanaal wilt inserten maar mocht je dat perse willen dan kan dat heel simpel door een effect te inserten en vervolgens voor dat effect een EQ selecteren.
Zelf heb ik nooit behoefte gehad om compressors elders in de signaal lijn te inserten dan wat er met de M400 mogelijk is.
Handigheidje is wel dat er heel eenvoudig een andere key-in dan zichzelf voor de compressors en de gates te patchen is.
Enige nadeel wat ik tot op heden heb kunnen ontdekken is dat de matrixen niet erg handig werken.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Van de compressors kun je in het channel display de treshold afregelen en pas wanneer je meer instelling wilt wijzigen moet je naar het betreffende scherm, dit is weliswaar maar op een manier maar die manier is wel heel makkelijk.
Ik zou niet weten waarom je een grafic EQ op een kanaal wilt inserten maar mocht je dat perse willen dan kan dat heel simpel door een effect te inserten en vervolgens voor dat effect een EQ selecteren.
Meestal gebruik ik grafic EQ's op de outputs of op een subgroepje, maar ik had bijvoorbeeld laatst een presentator die vele malen zachter presenteerde dan dat de bandjes klonken. Zonde om daar je hele PA op aan te passen, een grafic op het presentatie kanaal bied dan een oplossing daarin. Ook vind ik het soms wel lekker om mijn lead door een grafic te trekken, soms heb je hem aan het einde van de avond niet eens gebruikt, maar als het mis dreig te gaan kan je iig ingrijpen.
Zelf heb ik nooit behoefte gehad om compressors elders in de signaal lijn te inserten dan wat er met de M400 mogelijk is.
Handigheidje is wel dat er heel eenvoudig een andere key-in dan zichzelf voor de compressors en de gates te patchen is.
Enige nadeel wat ik tot op heden heb kunnen ontdekken is dat de matrixen niet erg handig werken.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Ik ben ook op de demo geweest, en ik moet (als analoge mixer) zeggen dat ik de M400 toch een stuk sneller doorhad dan bijvoorbeeld de M7CL of de PM5D.
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik denk dat, wanneer je een kanaal selecteert dit automatisch op je pfl komt.
In de AUX laag zal je op die manier je afl kunnen beluisteren denk ik...
Even de handleiding op het www opzoeken, staat het vast in.
De insertiepunten van de compressor niet kunnen veranderen lijkt me raar.
De EQ kun je inderdaad in een fx 'bay' laden en zo op een kanaal patchen.
Het grootste nadeel vind ik dat er maar 4 eq's inzitten. Tuurlijk kun je in de fx 'bays' er nog een stel insteken, maar dat lijkt me omslachtiger.
Als monitortafel zit je meestal toch minimaal op 6 eq's. Iets voor versie V2.5Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
[quote=cobi;508015]Ok, ik heb daar een tijdjes staan prutsen, maar de jongens van RSS konden mij daar geen oplossing in bieden.
Meestal gebruik ik grafic EQ's op de outputs of op een subgroepje, maar ik had bijvoorbeeld laatst een presentator die vele malen zachter presenteerde dan dat de bandjes klonken. Zonde om daar je hele PA op aan te passen, een grafic op het presentatie kanaal bied dan een oplossing daarin. Ook vind ik het soms wel lekker om mijn lead door een grafic te trekken, soms heb je hem aan het einde van de avond niet eens gebruikt, maar als het mis dreig te gaan kan je iig ingrijpen.
---------------
Het is geen enkele probleem om een grafic-EQ te inserten op een kanaal hoor (doe dit zelf ieder weekend op een leadvocal bij een specifiek bandje). Deze komt dan niet uit de EQ-sectie maar uit de effectlibrary.
Groet,
Paul
P.S. was ook op de demodag bij proaudioshop.nl en heb voor het eerst met de M-48 gespeeld. Vond het wel te gek om te doen in combinatie met de live-band die er stond te spelen. Trouwens geldt dat ook voor de "hands-on" met de M-400 (al ken ik die natuurlijk al door en door ;-).Comment
-
Hoe ik dat meestal doe:
ik knikker de 4 stuks 31bands Eq's op de belangrijkste monitorgroepen.
En gekoppeld aan user-button 1 - 4. Dan ff de presetjes laden voor de gebruikte monitors en je bent zo goed als klaar.
Vervolgens insert ik een FX op de masterbus, die ik gebruik voor een 2x31 bands Eq, en deze dan op userbutton 5.
Het mooie is dat deze Eq uit de FX-sectie een delay-functie heeft zodat je de FOH-set in tijd kunt zetten met de drums/ bas.
Hetzelfde truc kun je natuurlijk ook uithalen voor een centerclustertje of een delaystackje.Comment
-
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik denk dat, wanneer je een kanaal selecteert dit automatisch op je pfl komt.
In de AUX laag zal je op die manier je afl kunnen beluisteren denk ik...
Even de handleiding op het www opzoeken, staat het vast in.
Het grootste nadeel vind ik dat er maar 4 eq's inzitten. Tuurlijk kun je in de fx 'bays' er nog een stel insteken, maar dat lijkt me omslachtiger.
Als monitortafel zit je meestal toch minimaal op 6 eq's. Iets voor versie V2.5
Bij gebruik als monitor tafel zul je geen 8 stereo effecten nodig hebben, je kunt hiervan dus ook 8 EQ's maken, samen met de 4 standaard EQ's heb je dan dus de beschikking over 12 EQ's! En zoals Purpelhaze al schrijft is het heel makkelijk om de EQ's aan de user buttons toe te wijzen, je kunt dan met één druk op de knop je EQ met de kanaalfaders bedienen.
Buiten dat beschikt iedere output over een deels semi parametrische EQ gelijk aan de EQ welke op ieder kanaal zit.
Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer je meer dan 12 monitor groepen wilt doen het tijd wordt om naar een iets andere prijsklasse tafel te gaan zoeken.Last edited by MusicXtra; 05-06-09, 11:31.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Zo, gisteren erg laat geworden maar toch maar even reageren
Met TM Audio heb ik volgende week Donderdag een afspraak om op demo te komen voor de iLive.
Wat eerder genoemd is, dat het niet mogelijk was om 2 tafels aan elkaar te linken zonder behulp van een extra mixrack, is niet waar. Dit kan allemaal prima, echter heb je gedeelde gains. Dit wordt in software 1.50 verholpen.
Ook kan je de kanalen op de tafel zelf bij 1 tafel niet gebruiken (hiervoor is ACE)
Teminste, dit vertelde TM Audio mij. Volgende week zal ik hem aan de tand gaan voelen en deze keer laat ik er niks tussenkomen!MEEO Audio Licht Rigging,
Mark van der Werff
GroningenComment
-
Zo, gisteren erg laat geworden maar toch maar even reageren
Met TM Audio heb ik volgende week Donderdag een afspraak om op demo te komen voor de iLive.
Wat eerder genoemd is, dat het niet mogelijk was om 2 tafels aan elkaar te linken zonder behulp van een extra mixrack, is niet waar. Dit kan allemaal prima, echter heb je gedeelde gains. Dit wordt in software 1.50 verholpen.
Ook kan je de kanalen op de tafel zelf bij 1 tafel niet gebruiken (hiervoor is ACE)
Teminste, dit vertelde TM Audio mij. Volgende week zal ik hem aan de tand gaan voelen en deze keer laat ik er niks tussenkomen!
PAS OP!! Zoals ik al eerder schreef, heb ik voor de aanschaf van mijn 2e M-400 ook een kort onderzoekje (op papier) naar de iLive gedaan en een veel gemaakte denkfout is precies hetgeen jij c.q. TM Audio hierboven beweert. Het is volgens mij (en de website van A&H) namelijk zo dat je wel dezelfde pre-amps op het podium kunt delen maar de werkelijke processing vindt (in tegenstelling tot RSS M-400) plaats in je stagerack. Je hebt dus een EXTRA RACK (4000 euro) nodig om een tweede tafel functioneel als monitortafel te kunnen gebruiken en dat heeft niets te maken met een software-update maar met de hardware-aansturing.
Kijk maar eens op:
[FONT='Arial','sans-serif']ilive-T Series Live Audio Digital Mixing System[/FONT]
daar zie je wat je nodig hebt.
Bij de RSS M-400 heb je niets extra's nodig om 40 kanalen te kunnen splitten naar een tweede M-400 (behalve een CAt5-kabeltje )en dat was dus voor mij de reden om nóg een M-400 erbij te kopen.
Groet en succes met de demo's die je nog gaat krijgen,
PaulComment
-
Paul,
je spreekt nu over het linken van 2 * M400. Bij Ilive kan je ( in versie 1.5) 2 surfaces aan een rack koppelen. In het rack zitten 64 proceskanalen. Je kan dus die 64 proces kanalen splitsen 32 voor FOH en 32 voor MON. De 32 inputs wijs je gewoon aan de proceskanalen toe.Je hebt uiteraard geen 40 kanalen maar 32 met gedeelde gain. dit is goedkoper dan 2 * M400. Om juist te vergelijken moet je 2*m400 systeem vergelijken met 2 *surface en 2* rack. Je hebt dan 2 mogelijkheden : 1/ je werkt met een korte analoge split en hebt 48 inputs op beide toestellen met volledige vrijheid van gain en 64 proceskanalen. 2/ je gebruikt 1 optionele ace kaart en 1 rack werkt als input (48) en geeft digitaal(64) die inputs door aan het 2e rack. je hebt nu 48 inputs opnieuw met gedeelde gain.Er wordt een mogelijkheid van digitale trim voorzien zodat je toch nog controle hebt over het ingangssignaal op de monitor tafel. Zoals ik al melde in een vorige mail wordt het binnenkort mogelijk om voor het systeem met 2 racken een IDR0 te gebruiken. Dit is een rack met enkel de processing zonder fysieke inputs. is een stuk goedkoper dan een 2e IDR32 of 48 rack.
mvg
LievenComment
-
Volgende week zal ik het allemaal zien en dan zullen we het zeker weten of het linken mogelijk is (in de huidige softwareversie)...MEEO Audio Licht Rigging,
Mark van der Werff
GroningenComment
-
Paul,
je spreekt nu over het linken van 2 * M400. Bij Ilive kan je ( in versie 1.5) 2 surfaces aan een rack koppelen. In het rack zitten 64 proceskanalen. Je kan dus die 64 proces kanalen splitsen 32 voor FOH en 32 voor MON. De 32 inputs wijs je gewoon aan de proceskanalen toe.Je hebt uiteraard geen 40 kanalen maar 32 met gedeelde gain. dit is goedkoper dan 2 * M400. Om juist te vergelijken moet je 2*m400 systeem vergelijken met 2 *surface en 2* rack. Je hebt dan 2 mogelijkheden : 1/ je werkt met een korte analoge split en hebt 48 inputs op beide toestellen met volledige vrijheid van gain en 64 proceskanalen. 2/ je gebruikt 1 optionele ace kaart en 1 rack werkt als input (48) en geeft digitaal(64) die inputs door aan het 2e rack. je hebt nu 48 inputs opnieuw met gedeelde gain.Er wordt een mogelijkheid van digitale trim voorzien zodat je toch nog controle hebt over het ingangssignaal op de monitor tafel. Zoals ik al melde in een vorige mail wordt het binnenkort mogelijk om voor het systeem met 2 racken een IDR0 te gebruiken. Dit is een rack met enkel de processing zonder fysieke inputs. is een stuk goedkoper dan een 2e IDR32 of 48 rack.
mvg
LievenDe nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
Comment