Zeker zijn het beide mooie systemen! En in geval van digitale mixers en bijhorende digitale transfer mogelijkheden is het ook nagenoeg altijd een appel en peren vergelijk. Ik probeer alleen uit te leggen welke factoren mij tot het kiezen van de M-400 hebben gebracht. (En daarbij hoefde ik niet te wachten op een update maar werkte alles direct ;-)
Ik vind het wel grappig dat je afsluit met dat ik geen eerlijk vergelijk maak en dat je tevens zegt dat de iLive meer locale inputs heeft dan ik noem. Juist om tot een zo eerlijk mogelijk vergelijk te komen qua prijs heb ik uiteraard de T80 als uitgangspunt genomen. Die heeft 4x jack in/uit, 4x tulp in/uit en 1x SPDIF in/uit. De T112 heeft er uiteraard wat meer (8x jack in/uit, 4x tulp in, 2x tulp uit, 2x SPDIF in en 1x SPDIF uit.) maar is ook flink wat duurder. Naast dat ik jack en tulp aansluitingen nou niet echt geweldig vind voor live toepassingen vind ik de M-400 met 8x XLR in/uit, 2x tulp in en SDPIF uit (optische en coax) ook net even wat praktischer en logischer van opzet.
Mooi dat het opnemen ook goedkoper kan maar 24 kanalen met ADAT vind ik toch wat weinig. Met M-400 gaan er met één Cat5e-kabeltje maar liefst 40 kanalen in je notebook zonder externe interfaces of kaarten en dat is toch net iets gemakkelijker en goedkoper. En hoe minder apparatuur hoe minder kans op defecten uiteraard. Daarnaast vind ik het ook handiger dat ik ongelimiteerd kan splitten met REAC en bijvoorbeeld en setup kan maken met split naar M-400 monitordesk of zelfs analoge desk, split naar M-48 personal mixers (individueel aangestuurd door FOH of monitor desk), split naar multitrack, split naar een S-0816 Digital Snake voor de OB truck achter op het terrein, en ga zo maar door. Dit alles tegelijkertijd met slechts één stagerack (of 2 kleintjes of een combi). Als ik bij de iLive een monitor desk aansluit via een ACE expansion board in slot B van het rack, kan ik volgens mij al geen multitrack meer doen zonder extra stagerack omdat zo’n multitrack kaart ook in hetzelfde slot B moet en die dus al in gebruik is…
Wat betreft de geluidskwaliteit van M-400 kan ik kort zijn: die zal ook zeker niet onderdoen voor de iLive(al heb ik het nog niet met eigen ogen gehoord...). Heb wel gehoord over een A/B vergelijk met een rackje Raindirk preamps van Eurosound (€ 5000 per amp) en alleen rond de 120Hz was er wat verschil te horen..).En de vergelijking in geluidskwaliteit me LS-9 en M7CL heeft de M-400 inmiddels al meerdere malen in mijn bijzijn (studio en live) gewonnen...
zo, moest ik toch even kwijt..... (no hard feelings!)
Paul
Ik vind het wel grappig dat je afsluit met dat ik geen eerlijk vergelijk maak en dat je tevens zegt dat de iLive meer locale inputs heeft dan ik noem. Juist om tot een zo eerlijk mogelijk vergelijk te komen qua prijs heb ik uiteraard de T80 als uitgangspunt genomen. Die heeft 4x jack in/uit, 4x tulp in/uit en 1x SPDIF in/uit. De T112 heeft er uiteraard wat meer (8x jack in/uit, 4x tulp in, 2x tulp uit, 2x SPDIF in en 1x SPDIF uit.) maar is ook flink wat duurder. Naast dat ik jack en tulp aansluitingen nou niet echt geweldig vind voor live toepassingen vind ik de M-400 met 8x XLR in/uit, 2x tulp in en SDPIF uit (optische en coax) ook net even wat praktischer en logischer van opzet.
Mooi dat het opnemen ook goedkoper kan maar 24 kanalen met ADAT vind ik toch wat weinig. Met M-400 gaan er met één Cat5e-kabeltje maar liefst 40 kanalen in je notebook zonder externe interfaces of kaarten en dat is toch net iets gemakkelijker en goedkoper. En hoe minder apparatuur hoe minder kans op defecten uiteraard. Daarnaast vind ik het ook handiger dat ik ongelimiteerd kan splitten met REAC en bijvoorbeeld en setup kan maken met split naar M-400 monitordesk of zelfs analoge desk, split naar M-48 personal mixers (individueel aangestuurd door FOH of monitor desk), split naar multitrack, split naar een S-0816 Digital Snake voor de OB truck achter op het terrein, en ga zo maar door. Dit alles tegelijkertijd met slechts één stagerack (of 2 kleintjes of een combi). Als ik bij de iLive een monitor desk aansluit via een ACE expansion board in slot B van het rack, kan ik volgens mij al geen multitrack meer doen zonder extra stagerack omdat zo’n multitrack kaart ook in hetzelfde slot B moet en die dus al in gebruik is…
Wat betreft de geluidskwaliteit van M-400 kan ik kort zijn: die zal ook zeker niet onderdoen voor de iLive(al heb ik het nog niet met eigen ogen gehoord...). Heb wel gehoord over een A/B vergelijk met een rackje Raindirk preamps van Eurosound (€ 5000 per amp) en alleen rond de 120Hz was er wat verschil te horen..).En de vergelijking in geluidskwaliteit me LS-9 en M7CL heeft de M-400 inmiddels al meerdere malen in mijn bijzijn (studio en live) gewonnen...
zo, moest ik toch even kwijt..... (no hard feelings!)
Paul
Comment