Digitale Tafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Digitale Tafel

Beste forumleden,

Na het draadje tussen de LS9 en de M400 gelezen te hebben, ben ik toch nog niet helemaal tevreden over de informatie.

Na menig overleg is het tijd geworden een nieuwe tafel aan te schaffen. Om redelijk flexibel te zijn hebben wij gekozen dat dit een digitale tafel gaat worden.
    Kandidaten zijn:
    - Roland M400;
    - Yamaha LS9-32;
    - Allen en Heath iLive-T112

Eisen die wij zelf aan de tafel stellen zijn eigenlijk:
    - Multikabel: Digitaal, dus DigiSnake bij Roland en het systeem van Allen en Heath. LS9 heeft dit niet..
    - Compact, doch uitgebreid.
    - Makkelijk te leren en te bedienen, geen 'eeuwige' menu's etc.
    - 32 kanalen, maar mogelijkheid om naar de 48 te gaan.
    en tot slot: Budget: max. 13000 bruto.

iLive krijgen we binnenkort op demo, dit is tot nu toe mijn favoriete kandidaat. Er is echter nog niet veel over te vinden.
    Graag hoor ik jullie adviezen, en ook andere alternatieven voor deze tafels.

Kosten tot zover, zonder korting:
    - M400: rond de 14000 (met DigiSnake), zonder case;
    - iLive: 13777, met digitale multi + cases;
    - LS9: rond de 10000, zonder multi maar met case.
    prijzen zijn in de btw, dus vallen binnen budget.

Over de LS9 en M400 valt genoeg te vinden hier op het forum, en ik ben dit ook druk aan het lezen. Over de iLive is echter zeer weinig informatie (en vooral gebruikersreferenties) te vinden.

Bij voorbaat dank!
    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 01-06-09, 16:12.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Heb vorige week een demo gezien van de Ilive, en wat mee kunnen spelen.
    Het is poepsimpel om het te bedienen. Wij hebben een LS9 waar we ook content van zijn.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

Hoe beviel die?
      Met welke heb je gespeeld?

Nog even aanvullende info:
      Tafel zal worden gebruikt voor festival's, andere evenementen en in theater.
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Sinds kort ben ik eigenaar van een M400 en ben daar tot nu toe meer dan tevreden over.
        Ik heb ook een behoorlijk diepgaand onderzoek gedaan naar de verschillende tafels in de prijsklasse onder de 20K en kwam tot de volgende conclusies:

De Yamaha is de meest geaccepteerde tafel, voor mij een niet echt zwaarwegend argument.

De Yamaha heeft geen digisnake, een heel zwaar meewegend argument.

De M400 heeft de beste geluidskwaliteit, ook een zwaarwegend argument.

De I-live is qua design in mijn optiek de mooiste maar niet de meest gebruiksvriendelijke tafel.

De M400 is alweer enige tijd op de markt en voor zover mij bekend is er nooit een probleem mee geweest en de ondersteuning in de vorm van software updates e.d. is erg goed. Misschien wel het belangrijkste argument.

De M400 met de 1608 stage-boxen is de meest flexibele, het oprollen van alle XLR kabels neemt verhoudingsgewijs veel tijd in beslag met opruimen en met één stagebox op het front en één achteraan op het podiumen maakt het erg makkelijk om met korte XLR kabels te werken.

De I-live is erg weinig over bekend, hoor er alleen geruchten over dat de tafel softwarematig nog lang niet probleemloos werkt en dat was voor mij DE reden om hier niet verder naar te kijken.

Nadeel blijft echter wel dat je door de veelheid aan mogelijkheden wel even bezit bent voor je de tafel echt kunt doorgronden, je hebt simpelweg niet het overzicht zoals je bij analoog gewend bent waardoor je je soms scheel zoekt waarom een effect het bijvoorbeeld niet wil doen. Om er later achter te komen dat de gain van de betreffende AUX op minimaal stond.
        Dit is echter bij alle tafels het geval en is vooral in het begin lastig. Wanneer je de tafel enige tijd in gebruik hebt vul je de database vanzelf met veel gebruikte set-ups en wordt het steeds makkelijker om een goeie mix neer te zetten.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

Klopt, leren moet altijd en daarom is het ook geen bezwaar.
          Dat de iLive-software nog niet geheel probleemloos werkt was ik al bang voor. Nieuwe tafel -> nieuwe software en dus problemen. Roland heeft dit voorkomen door lang droog te draaien.

Design is voor mij niet geheel het belangrijkste.
          iLive heeft ook multicolor 'write' strips, iets wat ik toch wel extreem handig vind.

LS9 is tot nu toe dus de meest 'onfavoriete' kandidaat.
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Originally posted by MEEO Licht en Geluid

- Multikabel: Digitaal, dus DigiSnake bij Roland en het systeem van Allen en Heath. LS9 heeft dit niet..
            Originally posted by MusicXtra
            De Yamaha heeft geen digisnake, een heel zwaar meewegend argument.
            ik weet niet waar dit gerucht op deze site vandaan komt.
            Interfaces | Products | Yamaha Pro Audio

yamaha doet hier volgens mij toch ook gewoon aan.
            Last edited by showband; 02-06-09, 08:32.
            lekker belangrijk!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

Toch wel.. Ik heb er naar gezocht maar niet gevonden...
              Bedankt in ieder geval! Ik vraag mij echter af in hoeverre dit binnen het budget valt met de LS9 erbij...

Toch eens naar informeren binnenkort..
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

Na menig overleg is het tijd geworden een nieuwe tafel aan te schaffen. Om redelijk flexibel te zijn hebben wij gekozen dat dit een digitale tafel gaat worden.
                Kandidaten zijn:
                - Roland M400;
                - Yamaha LS9-32;
                - Allen en Heath iLive-T112

Waarom staat de LS9 dan op je lijstje?

Ik ben vorige week in de gelegenheid geweest om met de iLive aan de gang te gaan. De bediening is niet moeilijk, heel intuïtief.
                Het beeldscherm is heel overzichtelijk en biedt voldoende informatie.
                De iLive heeft alles aan boord, dynamics, effecten en eq's.
                Nadeel is het touchscreen, het laat zich niet makkelijk bedien met de vingers. Een styluspen werkt makkelijker, maar die dingen raak je weer snel kwijt.
                Over de klank kan ik nog geen oordeel vellen, ik heb de tafel nog niet gehoord met een band.
                Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Klopt, leren moet altijd en daarom is het ook geen bezwaar.
                  Dat de iLive-software nog niet geheel probleemloos werkt was ik al bang voor. Nieuwe tafel -> nieuwe software en dus problemen. Roland heeft dit voorkomen door lang droog te draaien.

Design is voor mij niet geheel het belangrijkste.
                  iLive heeft ook multicolor 'write' strips, iets wat ik toch wel extreem handig vind.

LS9 is tot nu toe dus de meest 'onfavoriete' kandidaat.
                  Dat je ermee moet leren werken is inherent aan iets nieuws en mag ook geen belemmering zijn. Wat voor mij van belang was is dat het makkelijk moet zijn om in elk geval de meest fundamentele functies intuïtief te kunnen vinden zonder eerst een ellenlange handleiding door te moeten nemen.
                  Daar is Roland wat mij betreft in elk geval heel aardig in geslaagd, na twee avonden 'droogoefenen' had ik de structuur al heel aardig door en kon ik er live al mee aan de slag. De oneindige hoeveelheid mogelijkheden ben ik echter nog steeds aan het ontdekken. Meest enthousiast ben ik wel over de geluidskwaliteit, de klank is echt heel helder en kan zich meten met tafels uit veel hogere prijsklassen.
                  Toch loop ik soms nog wel tegen 'probleempjes' aan waarbij ik echt 5 minuten aan het zoeken ben voor ik heb gevonden wat ik nu gedaan heb.
                  Als voorbeeld: Had ineens alleen maar mono geluid, pas na lang zoeken kwam ik erachter dat ik de monitor output naar de LR had gepatchd.
                  Heel suf, ik weet het, maar op een analoge tafel had ik die fout niet eens kunnen maken.
                  Maar verder echt alleen maar voordelen, waanzinnig dat mijn analoge 100kg+ zware mengtafel + twee 19" racken van ieder minstens 50kg + een polsdikke multi nu vervangen zijn door een 30 kg (inclusief kist) mengtafel met twee haspeltjes CAT5 kabel.
                  Na het laden van mijn bus geloof ik zelf niet dat ik alles bij me heb, zoveel ruimte hou ik over.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Precies, vandaar de keuze voor een digitale tafel. Outboardrack is verleden tijd (behalve een paar maineq's), gewichtbesparing van ik weet niet wat en vooral die multi is verleden tijd.

De LS9 stond nog wel op mijn lijst, omdat er wel mogelijkheden voor zijn..

Heeft er iemand nog suggesties voor andere tafels?
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Heeft er iemand nog suggesties voor andere tafels?
                      je hebt niet veel keuze meer.

Mackie heeft zo een set met multi
                      tascam een set zonder multi
                      behringer zit onder je spec. (even afgezien of het serieus spul is)
                      de rest is volgens mij te duur.
                      lekker belangrijk!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

Dat vergemakkelijkt de keuze dan

Mochten er systemen zijn die een klein beetje buiten budget vallen, noem ze gerust. Mocht het systeem de investering waard zijn, kan ik hier altijd naar kijken (blijf wel redelijk natuurlijk)

Voor zover, ik wacht met smart op de iLive demo.
                        Zijn jullie van mening: bij zo'n complexe mengtafel, waar goede dynamics inzitten, nog nuttig om een extern outboardrack mee te slepen?
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• PM73
                          • Dec 2005
                          • 5

De LS9 kan je wel uitrusten met een digitale multikabel. Je koopt Ethersound interface kaartjes (MY16-ES64) voor de LS9 en een Yamaha SB168 die werkt als digitale stagebox : 16 inputs (met remote HA) en 8 outputs per SB168. Niet de goedkoopste oplossing maar het werkt wel ! (en ik spreek uit ervaring)

SB168-ES | Interfaces | Products | Yamaha Pro Audio
                          Last edited by PM73; 02-06-09, 08:56.

Comment

• joe
                            • Jan 2003
                            • 446

Zijn jullie van mening: bij zo'n complexe mengtafel, waar goede dynamics inzitten, nog nuttig om een extern outboardrack mee te slepen
                            Goede clock, goede AD converter, goed galmpje.

Marco
                            Last edited by joe; 02-06-09, 12:03.

Comment

• MusicSupport
                              • Feb 2006
                              • 1016

Kijk dan ook naar de Digico SD8 of Soundcraft Si2/Si3. Wel boven budget maargoed....

Anders De M400 of LS9. Als verstokte LS9 gebruiken zou ik het op dit moment wel weten. Wordt de M400. Gewoon iets meer features en die digisnake is erg handig! Niks mis met de LS9 overigens...

Maar ben wel bang dat Yamaha de boot een beetje gaat missen wat betreft simpele digitale multi (zonder idioot dure insteekkaarten) en een tafel zonder alle inputs aanboord, maar in externe preamps.
                              d&b Audiotechnik

Comment

Working...