hoe plaatsen van de subs/baskasen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vekin
    • Jun 2009
    • 33

    hoe plaatsen van de subs/baskasen

    Op sommige locaties hebben we heel veel problemen om de bas goed te laten klinken, hebben jullie dit soms ook en hoe los je dat best op?

    Kan je de subs best verspreiden over de lengte van het podium, of beter alles gewoon links/rechts houden (of een combinatie).

    Kan je de plaatsing van subs veralgemenen of is dit heel afhankelijk van systeem tot systeem en locatie tot locatie?

    Indien je problemen hebt, proberen jullie dan wat uit (vb verplaatsen subs) of valt daar weinig aan te doen?
  • flash-a-new-generation
    • Nov 2006
    • 228

    #2
    In mijn beleving kun je laag niet "richten" sublaag gaat overal heen en ketst overal tegen aan. probeer ook maar eens voor de gein om (als je systeem klopt) stereo laag te mixen in een normale opstelling waar je speakers iets van 12 meter uit elkaar staan. je zult merken dat dit bijna niet mogelijk is.

    logisch gevolg is dat je overal laag hoort. als je bijvoorbeeld achter een tent gaat staan waar de PA de andere kant op staat. dan hoor je overwegend laag. dit komt doordat laag overal en nergens heen gaat. geheel afhankelijk van de akoestiek van je locatie kun je bepaalde rendementen krijgen.
    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by flash-a-new-generation
      In mijn beleving kun je laag niet "richten" sublaag gaat overal heen en ketst overal tegen aan. probeer ook maar eens voor de gein om (als je systeem klopt) stereo laag te mixen in een normale opstelling waar je speakers iets van 12 meter uit elkaar staan. je zult merken dat dit bijna niet mogelijk is.

      logisch gevolg is dat je overal laag hoort. als je bijvoorbeeld achter een tent gaat staan waar de PA de andere kant op staat. dan hoor je overwegend laag. dit komt doordat laag overal en nergens heen gaat. geheel afhankelijk van de akoestiek van je locatie kun je bepaalde rendementen krijgen.
      Wat je eigenlijk zegt is dat het geen moer uitmaakt waar je de subs plaatst, dit is dus absoluut niet waar.
      Laag bevat geen stereo informatie, dit komt doordat de golflengte van laag veel groter is dan de afstand tussen beide oren. Bij golflengtes welke kleiner zijn dan de afstand tussen je oren ben je pas in staat om de richting van het geluid vast te stellen, dit heeft dus niets met de afstand tussen de subs te maken.
      Bij het plaatsen van subs in een LR opstelling krijg je knopen en buiken, dit komt doordat je op sommige plaatsen uitdoving krijgt en op andere plaatsen juist een optelling van de golven. Wanneer je hier veel last van hebt kun je de subs bijvoorbeeld midden voor het podium als 'mono stack' leggen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Wat je eigenlijk zegt is dat het geen moer uitmaakt waar je de subs plaatst, dit is dus absoluut niet waar.Bij het plaatsen van subs in een LR opstelling krijg je knopen en buiken, dit komt doordat je op sommige plaatsen uitdoving krijgt en op andere plaatsen juist een optelling van de golven. Wanneer je hier veel last van hebt kun je de subs bijvoorbeeld midden voor het podium als 'mono stack' leggen.
        Gebruik de search functie er zijn hele threads over sub arrays met processing etc. Je kunt dan misschien niet direct horen waar het vandaan komt, je kunt het wel degelijk richten, en niet alleen met hoorns.

        Comment

        • flash-a-new-generation
          • Nov 2006
          • 228

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          Wat je eigenlijk zegt is dat het geen moer uitmaakt waar je de subs plaatst, dit is dus absoluut niet waar.
          Laag bevat geen stereo informatie, dit komt doordat de golflengte van laag veel groter is dan de afstand tussen beide oren. Bij golflengtes welke kleiner zijn dan de afstand tussen je oren ben je pas in staat om de richting van het geluid vast te stellen, dit heeft dus niets met de afstand tussen de subs te maken.
          Bij het plaatsen van subs in een LR opstelling krijg je knopen en buiken, dit komt doordat je op sommige plaatsen uitdoving krijgt en op andere plaatsen juist een optelling van de golven. Wanneer je hier veel last van hebt kun je de subs bijvoorbeeld midden voor het podium als 'mono stack' leggen.
          dat klopt wat je zegt. maar ik doelde er niet op om te suggereren dat de plaatsing niks uit maakt. echter het richten van laag is een hele opgave. je kunt innerdaad door meerdere clusters te bouwen de "fouten" in de frequentiegolven proberen op te heffen. dank voor de verduidelijking
          EAW SB850 en DVA T-4 array:D

          Comment

          • Vekin
            • Jun 2009
            • 33

            #6
            maar zoals jullie zeggen is het proberen, je kan dit op voorhand niet inschatten. zal voor de rest de threads van sub array's eens lezen.

            thx al!

            Comment

            • Apenkoning
              • Jun 2009
              • 7

              #7
              Met goede simulatie software kan je wel degelijk een voorspelling maken van wat er in de ruimte gaat gebeuren. Met een pen, papier en een rekenmachine kan je redelijk goed berekenen hoe je je subs ten opzichte van elkaar moet plaatsen om bijvoorbeeld het sub naar binnen te richten in plaats van rondom te laten stralen. Zelf ben ik daar te lui voor en gebruik Ease of Mapp (laatste is gratis). Als je steeds met de zelfde subs werkt weet je het op een gegeven moment ook wel.

              Comment

              • drummerke
                • Oct 2006
                • 432

                #8
                wat ik me al tijdje afvraag is...mag je speakers zo maar draaien, dus vb op hun zijkant leggen of onderste boven. Ik heb vb mackie swa1501 en vind ze rechtopstaand vaak te hoog (groter dan podium vb) waar ze voor staan.

                greets

                Comment

                • Vekin
                  • Jun 2009
                  • 33

                  #9
                  Originally posted by drummerke
                  wat ik me al tijdje afvraag is...mag je speakers zo maar draaien, dus vb op hun zijkant leggen of onderste boven. Ik heb vb mackie swa1501 en vind ze rechtopstaand vaak te hoog (groter dan podium vb) waar ze voor staan.

                  greets

                  ik kan me niet direct inbeelden waarom dat dit niet zou mogen, echter (vb met dubbel 18 kast), gaat de 2 opstelling (staand of liggend) wel anders kunnen klinken

                  Comment

                  • Vekin
                    • Jun 2009
                    • 33

                    #10
                    Originally posted by Apenkoning
                    Met goede simulatie software kan je wel degelijk een voorspelling maken van wat er in de ruimte gaat gebeuren. Met een pen, papier en een rekenmachine kan je redelijk goed berekenen hoe je je subs ten opzichte van elkaar moet plaatsen om bijvoorbeeld het sub naar binnen te richten in plaats van rondom te laten stralen. Zelf ben ik daar te lui voor en gebruik Ease of Mapp (laatste is gratis). Als je steeds met de zelfde subs werkt weet je het op een gegeven moment ook wel.

                    Is dat mapp online van meyer dat gratis is? Of hebben we het over iets anders?

                    grtz

                    Comment

                    • Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

                      #11
                      Map online is gratis . Ga naar de meyersound site en have fun

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #12
                        Originally posted by drummerke
                        wat ik me al tijdje afvraag is...mag je speakers zo maar draaien, dus vb op hun zijkant leggen of onderste boven. Ik heb vb mackie swa1501 en vind ze rechtopstaand vaak te hoog (groter dan podium vb) waar ze voor staan.

                        greets
                        als je de speakers met de grille op de grond legt wordt het sub wat minder..

                        Comment

                        • DJ_Progrezz
                          • Apr 2008
                          • 104

                          #13
                          Originally posted by MacGyverSounds
                          als je de speakers met de grille op de grond legt wordt het sub wat minder..
                          Lijkt me ook niet zo optimaal voor de drivers.

                          Vette postcount

                          Comment

                          • Vekin
                            • Jun 2009
                            • 33

                            #14
                            ik krijg helaas geen reactie van meyer, kan iemand mij de download bezorgen?

                            bedankt alvast

                            Comment

                            • Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

                              #15
                              Stuur een mail naar Audio Electronics Matijssen . Zij kunnen je vast verder helpen . Als je vragen hebt over laag of plaatsing hiervan zou je kunnen overwegen de cursus te doen bij ze van magu . Hier komt het onderwerp zeker aan de orde . Let wel het is geen beginners cursus . Je zou ook het boek van Bob mcArthy kunnnen bestellen . Niet makkelijk maar hier staat erg veel informatie over oa dit specefieke onderwerp .

                              Comment

                              Working...