Sound Check

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driveindjdino
    • Jul 2009
    • 2

Sound Check

Wie weet er websites waar ik sound check geluiden kan vinden om het geluid te testen wanneer ik moet draaien op feesten wand ik heb namelijk een nieuwe geluidsset aangeschaft en nu heb ik gehoord dat er geluiden/sounds zijn die je kunt opzetten en je hoge tonen, lage tonen, bass enz. getest wordt.

Alvast bedankt!
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Ik geloof niet dat er zulke websites bestaan.
    Iedere technicus heeft eigen cd's die gebruikt worden als referentie om een PA/geluidsset in te regelen. En dat verschilt per technicus/systeem engineer.
    Sommigen doen het ook met software op een laptop en een meetmicrofoon. Uiteraard zijn je oren het belangrijkste instrument dat je gebruikt.
    Heerlijk die stilte

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

waarschijnlijk zoek je iets in die richting:

[CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• jaksev
        • Jul 2007
        • 365

Ik soundcheck altijd op:

Ilse de Lange
        &
        Toto

Comment

• Driveindjdino
          • Jul 2009
          • 2

Geluidstests!

Bedankt voor de snelle reacties!
          Ik denk dat ik er wel uitkom.

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

@Driveindjdino:

Ik begrijp wel een beetje waar je vandaan komt: indertijd, toen ik pas in contact kwam met geluid probeerde ik ook alles uit te meten en geluid op een wetenschappelijke manier te benaderen om goed geluid te krijgen. Het probleem is natuurlijk, dat als je een meting niet fatsoenlijk kan interpreteren, en alleen EQ't op je meting, je niet alle problemen kan oplossen.

Enkele jaren en wat ervaring later heb ik geleerd om te luisteren. En zo opt gehoor (met een CD in de CD speler, die je echt goed kent) en met een goeie terts-band EQ kan je veel oppoetsen. Natuurlijk is de wetenschap achter geluid wel nodig om bepaalde problemen te kunnen 'herkennen', maar uiteindelijk moet JIJ horen dat er iets mis is, en niet een meting.

Metingen (en alle bijhorende testgeluiden zoals pink noise) zijn eigenlijk alleen maar goed op grotere sets bij 'rare' problemen, die de technieker er niet op 1-2-3 uit krijgt. En dan nog: alles staat of valt bij het interpreteren van je meting.

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Originally posted by jaksev
              Ik soundcheck altijd op:

Ilse de Lange
              &
              Toto
              Hopelijk niet dan een na laatste album van Ilse. Als er iets slecht is opgenomen is dat het wel... Niks mis met haar muziek; integendeel... Maar let op waar je mee soundchecked!
              d&b Audiotechnik

Comment

• S500D
                • Feb 2003
                • 215

Dit is een website die ik via dit forum heb gevonden een poosje terug en deze meneer heeft diverse geluiden en toonhoogtes op zijn site gezet.
                Kijk er maar eens na misschien heb je er wat aan.
                Michael Knowles: Extras

Gr Ronnie.
                U draait, Wij vragen.

Comment

• gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

Indien je gebruik maakt van actieve filtering, is het relevant om alle componenten los te controleren. Dit kun je doorgaans doen met roze ruis. Mute het hele systeem en zet steeds één component aan. Door te luisteren naar de weergever kun je snel beoordelen of deze weergever inderdaad het gebied weergeeft wat hij zou moeten weergeven.

Let op! Ook uit je subs kunnen hoge tonen komen. Ga dus niet meteen akkoord als je "iets" hoort. Overtuig jezelf dat de juiste componenten aan bod zijn, voordat je verder gaat.

Wat betreft het inregelen van je systeem: Draai wat house, smartlap, 70's, 80's, rock en hiphop en verbaas je over de klankverschillen tussen de stijlen en vooral de tijd waarin het is geproduceerd. Het is bijna niet mogelijk om een set ideaal te krijgen voor al je materiaal. Maak een bruikbaar gemiddelde waarmee je de avond feestelijk kunt doorkomen. Daar heb je geen testtonen voor nodig.

Succes

Comment

Working...