8 ohm met 6 ohm in parallel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LHJ
    • Jul 2009
    • 1

8 ohm met 6 ohm in parallel?

Hallo allemaal!

ik ben nieuw hier dus ik begin gewoon met een schetsing van de situatie:

Ik ben bassist en heb op dit moment een speakerkast van 1200watt@6 ohm. Hier bovenop staat een (in verhouding licht) topje dat 350watt@4ohm en 240watt@8ohm levert.
    Volgende week komt er nog een speakerkastje bij van 400watt@8ohm. Deze gebruik ik dan voornamelijk voor repetities met dezelfde top dus dat is verder geen probleem dan. Op grotere podia's is het echter mooi als ik deze ook aan kan sluiten. Nu is mijn vraag; hoe kan ik dit het beste doen? Is het schadelijk als ik deze 6ohm en 8ohm gewoon parallel schakel? De top gaat namelijk maar tot een minimum van 4ohm en een parallel schakeling van 6+8 zou beneden de 4 komen. Nu weet ik met mijn ervaring niet of dit kleine verschil schadelijk is of niet. Graag reacties en alvast bedankt
    Last edited by LHJ; 24-07-09, 23:32.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by LHJ
    Hallo allemaal!

ik ben nieuw hier dus ik begin gewoon met een schetsing van de situatie:

Ik ben bassist en heb op dit moment een speakerkast van 1200watt@6 ohm. Hier bovenop staat een (in verhouding licht) topje dat 350watt@4ohm en 240watt@8ohm levert.
    Volgende week komt er nog een speakerkastje bij van 400watt@8ohm. Deze gebruik ik dan voornamelijk voor repetities met dezelfde top dus dat is verder geen probleem dan. Op grotere podia's is het echter mooi als ik deze ook aan kan sluiten. Nu is mijn vraag; hoe kan ik dit het beste doen? Is het schadelijk als ik deze 6ohm en 8ohm gewoon parallel schakel? De top gaat namelijk maar tot een minimum van 4ohm en een parallel schakeling van 6+8 zou beneden de 4 komen. Nu weet ik met mijn ervaring niet of dit kleine verschil schadelijk is of niet. Graag reacties en alvast bedankt
    Aangezien het totaal verschillende speakers zijn zou ik, los van het verschil in impedantie, ze niet parallel schakelen. Iedere speaker gedraagt zich anders op een versterker en verschillende speakers parallel kunnen elkaar beinvloeden, daarbij is de impedantie ook geen vast gegeven maar is deze frequentie afhankelijk, hierdoor is je versterker dus niet meer in staat beide speakers onder controle te houden en kan het voorkomen dat, bij bepaalde frequenties, alle vermogen naar slechts één speaker gaat.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Kan het met MusicXtra eens zijn ... je zult er qua geluidsdruk niet echt op vooruit gaan waarbij je top op z'n tenen gaat lopen. Probeer eens een 1200 - 2000W amp op die 6 Ohm kast ... waarschijnlijk zul je versteld staan wat er dan echt uit kan komen.

Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by MusicXtra
        Aangezien het totaal verschillende speakers zijn zou ik, los van het verschil in impedantie, ze niet parallel schakelen. Iedere speaker gedraagt zich anders op een versterker en verschillende speakers parallel kunnen elkaar beinvloeden, daarbij is de impedantie ook geen vast gegeven maar is deze frequentie afhankelijk, hierdoor is je versterker dus niet meer in staat beide speakers onder controle te houden en kan het voorkomen dat, bij bepaalde frequenties, alle vermogen naar slechts één speaker gaat.
        De inwendige weerstand, ook wel genoemd de dempingsfactor van een versterker hoort laag te zijn. De versterker gedraagt zich als een spanningsbron. In principe wordt er gewoon meer vermogen geleverd, doordat de weerstand daalt en de spanning gelijk blijft.
        Door de lage inwendige weerstand van de versterker zullen beide luidsprekers correct werken.
        Inderdaad komt de totale impedantie wat te laag uit, 8 ohm par aan 6 ohm, levert ca 3,5 ohm.
        De versterker kan een bepaalde stroom leveren, voordat de stroombegrenzing en of de protectie aanspreekt. Omdat de belasting frequentieafhankelijk is, kan het dus best zijn dat die voorzieningen bij een normale uitsturing nimmer aanspreken, m.a.w. je merkt er dus niets van.
        Het gaat vermoedilijk wel fout als er met een keyboard of met een basgitaar fors doorgespeeld wordt. Bij lage frequenties geldt alleen nog maar de weerstand van de spreekspoelen en die kan een stuk lager zijn.
        Conclusie van dit verhaal:
        Bij normale uitsturing vanje top zal het wel werken, moet het echt hard, dan hangt het een beetje van de opbouw van de versterker af, wanneer deze in beveiliging gaat.
        Dat alle energie naar een speaker gaat is onjuist, tenzij er scheidingsfilters toegepast worden. Bij een tweewegsysteem bijv. is het mogelijk om het volledige versterkervermogen naar de tweeter te sturen. Deze legt dan ook het loodje, omdat die heel wat minder vermogen aankan als zijn lotgenoot voor de lage tonen.
        Het antwoord kan in dit geval niet gewoon ja of nee zijn

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by speakertech
          De inwendige weerstand, ook wel genoemd de dempingsfactor van een versterker hoort laag te zijn. De versterker gedraagt zich als een spanningsbron. In principe wordt er gewoon meer vermogen geleverd, doordat de weerstand daalt en de spanning gelijk blijft.
          Door de lage inwendige weerstand van de versterker zullen beide luidsprekers correct werken.
          Inderdaad komt de totale impedantie wat te laag uit, 8 ohm par aan 6 ohm, levert ca 3,5 ohm.
          De versterker kan een bepaalde stroom leveren, voordat de stroombegrenzing en of de protectie aanspreekt. Omdat de belasting frequentieafhankelijk is, kan het dus best zijn dat die voorzieningen bij een normale uitsturing nimmer aanspreken, m.a.w. je merkt er dus niets van.
          Het gaat vermoedilijk wel fout als er met een keyboard of met een basgitaar fors doorgespeeld wordt. Bij lage frequenties geldt alleen nog maar de weerstand van de spreekspoelen en die kan een stuk lager zijn.
          Conclusie van dit verhaal:
          Bij normale uitsturing vanje top zal het wel werken, moet het echt hard, dan hangt het een beetje van de opbouw van de versterker af, wanneer deze in beveiliging gaat.
          Dat alle energie naar een speaker gaat is onjuist, tenzij er scheidingsfilters toegepast worden. Bij een tweewegsysteem bijv. is het mogelijk om het volledige versterkervermogen naar de tweeter te sturen. Deze legt dan ook het loodje, omdat die heel wat minder vermogen aankan als zijn lotgenoot voor de lage tonen.
          Het antwoord kan in dit geval niet gewoon ja of nee zijn

Speakertech
          Je vergeet hierbij dat speakers een EMK terugleveren aan de versterker, als je nu twee verschillende speakers op dezelfde versterker aansluit is er kans dat de EMK van de ene speaker de ander aan gaat drijven.... Dat ga je echt niet willen...

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Je vergeet hierbij dat speakers een EMK terugleveren aan de versterker, als je nu twee verschillende speakers op dezelfde versterker aansluit is er kans dat de EMK van de ene speaker de ander aan gaat drijven.... Dat ga je echt niet willen...
            Neen, dat is onzin. De versterker (laagohmige bron) bepaalt de spanning over de luidsprekers. Je mag immers ook twee verschillende motoren parallel zetten op je 230 V stopcontact (= de laagohmige bron) zonder dat de ene motor de andere gaat aandrijven of dat de netspanning ineens hierdoor omhoog zou gaan.

Je zit inderdaad op 3.5 Ohms te spelen dan ongeveer. Als het minimum dat je versterker aankan 4 Ohms is dan zit je aan de gevaarlijke kant. Als je die versterker als achtergrondmuziek gebruikt dan zal hij dat zeker aankunnen. Als je hem natuurlijk continu stevig op zijn staart trapt dan loop je wel kans dat hij oververhit en in beveiliging gaat. En natuurlijk blijft er ook de vraag: gaat die combinatie van die verschillende speakers samen klinken?
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Ja, ik had het over inwendige weerstand en dempingsfactor en dat is nou precies wat een goede versterker goed maakt. Door de lage inwendige weerstand, zien de luidsprekers een zeer lage impedantie en wordt de door jou genoemde tegen emk kortgesloten. De luidspreker is daardoor zeer vast gekoppeld met de versterker en krijgt geen kans om uit te slingeren. De Amerikanen hadden daarvoor een mooie term, HANGOVER, de luidspreker volgt bij een slechte versterker niet het uitgangssignaal.
              Overigens is het om iets uit te leggen, goed om terug te gaan naar de oorsprong, voordat je er allerlei fenomenen bij haalt, die optreden omdat niets ideaal is.
              Als je de principes begrijpt, kun je ook de bijverschijnselen verklaren.

Speakertech
              Last edited by speakertech; 25-07-09, 16:03.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Ja, en dat is nou precies wat een goede versterker goed maakt. Door de lage inwendige weerstand, zien de luidsprekers een zeer lage impedantie en wordt de door jou genoemde tegen emk kortgesloten. De luidspreker is daardoor zeer vast gekoppeld met de versterker en krijgt geen kans om uit te slingeren. De Amerikanen hadden daarvoor een mooie term, HANGOVER, de luidspreker volgt bij een slechte versterker niet het uitgangssignaal.
                Overigens is het om iets uit te leggen, goed om terug te gaan naar de oorsprong, voordat je er allerlei fenomenen bij haalt, die optreden omdat niets ideaal is.
                Als je de principes begrijpt, kun je ook de bijverschijnselen verklaren.

Speakertech
                Ik begrijp de principes maar al te goed, juist daarom zou ik het afraden....
                Ik kan hier een heel ingewikkeld betoog gaan houden waarom je het niet zou doen maar dan zou ik weer in de boeken moeten duiken om het helemaal correct uit te leggen.
                Feit is in elk geval dat er veel meer gebeurd dan dat er alleen maar een stroompje naar elke speaker gaat en feit is ook dat de impedantie van iedere speaker per frequentie verschillend is.
                Door dat laatste alleen al krijg je een steeds wisselende vermogensverdeling over beide speakers en het lijkt mij dat dit de klank niet echt ten goede kan komen.

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Hoe zouden ze dat dan oplossen bij bijvoorbeeld een 100 volt systeem?
                  Daar komen vele impedanties voor. Een 25 watt luidspreker is 200 ohm, een 5 watt exemplaar dan weer 2000 en dat klankzuiltje van 30 watt 333 ohm.
                  Toch werkt dat allemaal perfect, zonder dat de ene luidspreker met een andere aan de haal gaat met het signaal.

Speakertech

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Hoe zouden ze dat dan oplossen bij bijvoorbeeld een 100 volt systeem?
                    Daar komen vele impedanties voor. Een 25 watt luidspreker is 200 ohm, een 5 watt exemplaar dan weer 2000 en dat klankzuiltje van 30 watt 333 ohm.
                    Toch werkt dat allemaal perfect, zonder dat de ene luidspreker met een andere aan de haal gaat met het signaal.

Speakertech
                    Tsja, luister eens naar de geluidskwaliteit van een 100 volt systeem....
                    Ik beweer dus ook niet dat er geen geluid uit zal komen, ik zeg alleen dat het de kwaliteit zeker niet ten goede komt.

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Ik begrijp de principes maar al te goed, juist daarom zou ik het afraden....
                      Ik kan hier een heel ingewikkeld betoog gaan houden waarom je het niet zou doen maar dan zou ik weer in de boeken moeten duiken om het helemaal correct uit te leggen.
                      Feit is in elk geval dat er veel meer gebeurd dan dat er alleen maar een stroompje naar elke speaker gaat en feit is ook dat de impedantie van iedere speaker per frequentie verschillend is.
                      Door dat laatste alleen al krijg je een steeds wisselende vermogensverdeling over beide speakers en het lijkt mij dat dit de klank niet echt ten goede kan komen.
                      Spijtig voor jou, maar het principe is heel eenvoudig. Een versterker is een spanningsbron en het maakt in principe niet uit wat je er op aansluit. Een spanningsbron is een begrip in de natuurkunde en die heeft een zeker aantal vaststaande eigenschappen, waarmee je moet rekenen.
                      Wel ben ik met je eens dat verschillende luidsprekers kunnen verschillen in weergavekarakteristiek, waardoor een lineaire weergave wel eens in het gedrang kan komen. Dat heeft echter te maken met de opbouw van de luidsprekers en de behuizing waar ze in zitten.

Helaas is niets ideaal en dus ook de versterkers niet. De verschijnselen waar jij zo bang voor bent zijn tegenwoordig vrij marginaal.

Speakertech

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Spijtig voor jou, maar het principe is heel eenvoudig. Een versterker is een spanningsbron en het maakt in principe niet uit wat je er op aansluit. Een spanningsbron is een begrip in de natuurkunde en die heeft een zeker aantal vaststaande eigenschappen, waarmee je moet rekenen.
                        Wel ben ik met je eens dat verschillende luidsprekers kunnen verschillen in weergavekarakteristiek, waardoor een lineaire weergave wel eens in het gedrang kan komen. Dat heeft echter te maken met de opbouw van de luidsprekers en de behuizing waar ze in zitten.

Helaas is niets ideaal en dus ook de versterkers niet. De verschijnselen waar jij zo bang voor bent zijn tegenwoordig vrij marginaal.

Speakertech
                        Mij maak je niet snel bang hoor
                        Maar probeer maar eens verschillende subs parallel te zetten, bij sub is de dempingsfactor extra kritisch dus daar hoor je eerder verschillen.

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Tsja, luister eens naar de geluidskwaliteit van een 100 volt systeem....
                          Ik beweer dus ook niet dat er geen geluid uit zal komen, ik zeg alleen dat het de kwaliteit zeker niet ten goede komt.
                          Tja, weer iemand die denkt dat 100 volt systemen niet goed kunnen klinken.
                          Ze kunnen dan wellicht niet wedijveren met de groot vermogen high end installaties, maar dat kunnen op hun beurt die grote sets ook niet met de 100 volt systemen.
                          Helaas wordt de laatste categorie vaak gebruikt door lieden die niets met geluidsversterking hebben. Zet die jongens achter een fatsoenlijke set en het klinkt totaal vervormd, omdat ze niet eens weten wat een gainregelaar is.

Een paar jaar heleden heeft hier op dit forum een heel verhaal gestaan van ene John Smits. Die heeft toen alle vooroordelen opgeruimd. Ik kan dat artikel helaas niet meer terugvinden.

Speakertech

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Mij maak je niet snel bang hoor
                            Maar probeer maar eens verschillende subs parallel te zetten, bij sub is de dempingsfactor extra kritisch dus daar hoor je eerder verschillen.
                            Daarom kun je ook niet iedere versterker voor een sub gebruiken. Als de koppeling (lees: dempingsfactor) niet groot genoeg is, zal de speaker de kans krijgen om uit te slingeren en dat hoor je. Het is ook zeer belangrijk om bij dit soort speakers niet te bezuinigen op kabel diameter en connectoren. Alles heeft weerstand en weerstanden verslechteren zondermeer de dempingsfactor en daarmee de weergave.
                            Je ziet het tegenwoordig niet meer, maar SA (goed of niet, daar gaat het nu niet om) had voor de luidsprekers de mogelijkheid om via twee meetaders de spanning op de spreekspoel te meten. Met deze vierdraads aansluiting werden dan ook de kabelverliezen gecompenseerd.
                            Kennelijk is het verschil dan weer marginaal, want voor zover ik weet wordt die vierdraads verbinding op geen versterker meer toegepast. Maar hier kan ik het even mis hebben, omdat ik niet alle versterkers ken.

Speakertech

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Daarom kun je ook niet iedere versterker voor een sub gebruiken. Als de koppeling (lees: dempingsfactor) niet groot genoeg is, zal de speaker de kans krijgen om uit te slingeren en dat hoor je. Het is ook zeer belangrijk om bij dit soort speakers niet te bezuinigen op kabel diameter en connectoren. Alles heeft weerstand en weerstanden verslechteren zondermeer de dempingsfactor en daarmee de weergave.
                              Je ziet het tegenwoordig niet meer, maar SA (goed of niet, daar gaat het nu niet om) had voor de luidsprekers de mogelijkheid om via twee meetaders de spanning op de spreekspoel te meten. Met deze vierdraads aansluiting werden dan ook de kabelverliezen gecompenseerd.
                              Kennelijk is het verschil dan weer marginaal, want voor zover ik weet wordt die vierdraads verbinding op geen versterker meer toegepast. Maar hier kan ik het even mis hebben, omdat ik niet alle versterkers ken.

Speakertech
                              Sense draden zijn niet ongewoon in speakerland, Phlilips ging hier in de jaren 70 heel ver mee met het Motional Feedback systeem, dat werkte met een soort opnemertje vlak voor de speaker die het verschil tussen input en output corrigeerde.
                              Maar, zoals je zelf al zegt zorgt de weerstand van connectoren en kabels er al voor dat de dempingsfactor van de versterker deels om zeep wordt geholpen, dit geld echt niet alleen voor het sub.
                              En je vergeet het verschil van impedantiecurve van verschillende speakers...

Comment

Working...