Vraagje: Ik zoek een microfoon + bijpassend effect-pedaal.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Originally posted by IcecoldMusician
    @ soundofsilence:

ongeballanceerde lijningangen???
    oef, beetje een newbie vraag. Ik zou je eerst maar eens gaan inlezen voordat je ook maar iets gaat proberen. Je spreekt hier over effecten-pedalen, microfoons en mixers ed. Maar je weet niet wat ongebalanceerd is.

Lees je ff wat in op dit forum, vooral bij beginners vragen en newbie gedeelte
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Oké allemaal, even wat duidelijkheid scheppen in deze chaos!

Ik ben vandaag bij TS geweest en deze heeft mij verteld dat hij nog een oude mixer op zolder heeft liggen. Hopelijk kunnen we deze binnenkort eens bekijken (inputs etc.) en testen op ruis en bijgeluiden (en of 'ie überhaupt nog wel werkt).
      Als deze goed werkt en mic ingangen heeft is de setup als volgt:

MIC----MIXER----(master out, wordt alleen gebruikt voor die ene mic, eventueel 2)----MIDIVERB4----BCD3000.

Op deze manier moet het volgens mij kunnen, de reden dat TS geen interface koopt en deze op de pc aansluit is omdat hij de mic tegelijkertijd met de bcd3000 wil gebruiken en er een echte multifx (geen goedkoop zelfbouwgalmpje in Virtual DJ ofzo) tussen wil hebben.

Daan (hopelijk is het nu wat duidelijker)
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Originally posted by dj-wojcik
        oef, beetje een newbie vraag. Ik zou je eerst maar eens gaan inlezen voordat je ook maar iets gaat proberen. Je spreekt hier over effecten-pedalen, microfoons en mixers ed. Maar je weet niet wat ongebalanceerd is.

Lees je ff wat in op dit forum, vooral bij beginners vragen en newbie gedeelte

[LEFT]TS is hobbyDJ, en dus geen toekomstig geluidstechnicus (zoals ik), daarom is hij geheel niet geinteresseerd in dit soort zaken, en help ik hem hier een beetje mee(ik weet namelijk wel wat bal./unbal is). Hij wil gewoon wat advies van de pro's(jullie dus, ikke niet).

Daan[/LEFT]

Comment

• IcecoldMusician
          • Aug 2009
          • 7

Precies spiekertje .

Vreemd dat ik ook weinig vond op google betreft ongeballanceerde lijningangen.

Ik zal het newbies forum vanavond wel effe afzoeken en morgen nog wat klooien op andere site's.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Precies spiekertje .

Vreemd dat ik ook weinig vond op google betreft ongeballanceerde lijningangen.

Ik zal het newbies forum vanavond wel effe afzoeken en morgen nog wat klooien op andere site's.
            Je merkt wel dat het toch wel handig is enige kennis van zaken te hebben....
            En het verschil weten tussen gebalanceerd en ongebalanceerd hoort bij een stukje basis kennis en is dus nog geen hogeschool werk.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kenx
              • Mar 2009
              • 59

Originally posted by MusicXtra
              Misschien eerst eens op zoek naar het juiste formaat letters voor op dit forum?

Man, jullie zeiken echt op alles hé!

Comment

• IcecoldMusician
                • Aug 2009
                • 7

Maar, als jullie het allemaal zo goed weten. Waarom zegt dan nog steeds niemand wat het betekent!!!

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Maar, als jullie het allemaal zo goed weten. Waarom zegt dan nog steeds niemand wat het betekent!!!

Thijs, dat hebben ze je al verteld, dat moet je ff opzoeken, bij het newbies gedeelte of op google/wikipedia, als je het zo graag wilt weten.

Weet er verder iemand of de setup uit mijn post wel werkt?

Daan

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

Omdat je zelf een beetje huiswerk moet maken en leren omgaan met internet en alles wat erbij hoort.
                    Ik heb 1 minuut lang zitten googlen en ik vond het .
                    Dat kan jij dus ook .
                    Zie hieronder de uitleg , heb je meteen een zaterdagavond leesplezier.

Wat is een kabel.

Een kabel is bedoeld om elektrische verbindingen tot stand te brengen, bij voorkeur zo ongehinderd mogelijk en dus met zo min mogelijk verliezen. Er zijn technici die een kabel alleen maar als springtouw zien en zullen deze dan ook op dergelijke wijze wegleggen op het podium dan wel in de flightcase. Een eenvoudige kabel (maar ook de iets moeilijkere en tot zelfs de multikabel aan toe) is gewoon een stuk koperdraad, al dan niet geweven, omgeven door een isolatiemateriaal. Doorgaans iets in de trant van plastic of rubber. Door een audiokabel gaan gemiddeld zeer kleine stroompjes. (Soms ook grotere, maar dan is er iets niet helemaal goed met de aansluitingen.) Door invloeden van buitenaf, elektromagnetische velden en of geweld, kan de elektronenstroom gehinderd worden en komt het uiteindelijke signaal verstoord aan.

Ongebalanceerde kabel.

De ongebalanceerde audiokabel lijkt op de coaxkabel. Deze is weer bekend van de t.v. thuis. De kabel is twee aderig. Een signaaldraad en een afscherming die tegelijk voor de aarding moet zorgen. Vooral (semi) professionele audioapparatuur is uitgerust met ongebalanceerde in- en uitgangen voor ongebalanceerde jackpluggen. De afscherming zou dan voor onderdrukking van storingen moeten zorgen, maar wie heeft nog niet gehoord van Radio Rusland. Deze ontvang je minder snel over een gebalanceerde kabel. Bovendien heeft een ongebalanceerde kabel een lager signaalniveau in vergelijking tot de gebalanceerde kabel. Deze kabel kun je dus het best gebruiken bij apparaten die een hoge output hebben en of toch al vervormd mogen worden. (gitaarmuziek.)

De routing binnen de ongebalanceerde kabel:

Stereojack naar X.L.R.: tip van de jack naar pen twee van de X.L.R. Ring en sleeve van de jack aan elkaar binden en deze constructie weer verbinden met pen een van de X.L.R. De pennen een en drie van de X.L.R. aan elkaar freubelen en klaar is uw kabeltje.

Monojack naar X.L.R.: tip van de jack naar pen twee van de X.L.R. de sleeve van de jack naar pen een van de X.L.R. en dan pen een en drie van de X.L.R. aan elkaar schroeien. Klaar kabeltje.

X.L.R. naar X.L.R.: pen twee van de ene X.L.R. aan pen twee van de andere vervaardigen. Van de ene X.L.R. de pennen een en drie aan elkaar blakeren, dit ook bij de andere X.L.R. Vervolgens de pen een van de ene X.L.R. met de pen een van de andere X.L.R. verbinden. Gereed is je kabeltje. Deze wel goed merken opdat je deze weer snel terugvindt tussen de wel gebalanceerde X.L.R. kabeltjes.

X.L.R. naar tulp: (je komt wat tegen in de wereld.)Pen twee aan de centrepen van de tulp frituren. Aan de X.L.R. kant de pennen een en drie aan elkaar verbinden. En dan vervolgens pen een aan de screen van de tulp bakken.

Monojack naar monojack: (dit is een voorbeeld voor diegene zonder fantasie.) Men neme de tip van de ene monojackplug. Deze verbinden we door middel van een mooie soldeerverbinding met het kabeltje. De sleeve verbinden we met het andere kabeltje. Vervolgens neme men de andere monojackplug en zorgen ervoor dat door middel van een mooie soldeerverbinding het kabeltje wat we zojuist aan de tip van de ene monojackplug hebben gemaakt aan de tip van deze monojackplug verbonden wordt. Vervolgens solderen we de overgebleven kabel aan de verbinding voor de sleeve van de monojackplug. En klaar is uw kabeltje.

De gebalanceerde (symmetrische) kabel. Let wel, die zijn belangrijk.

De professionele verbindingen bestaan meestal uit drie aderige kabels met X.L.R. of jackpluggen. Twee apart ge�soleerde koperdraden transporteren het signaal in tegenfase met zichzelf. (Vandaar de benaming gebalanceerd ofwel symmetrisch) terwijl een derde draad voor de afscherming zorgt. Hierdoor heeft het voor een stoorsignaal ook weinig zin om in te stralen. Een stoorsignaal zal op alletwee de signaalkabels instralen en op beiden in dezelfde fase zijn. Wanneer het signaal aan de ontvangende kant weer in fase wordt gezet, zal ook het storende signaal worden omgedraaid en al doende in tegenfase met zichzelf komen waardoor deze zichzelf uitdooft. Dit verschijnsel heet common mode rejection. En de mate waarin dit gebeurd wordt uitgedrukt in dB. Een kabel met een common mode rejection van -60dB is in de meeste gevallen acceptabel. Dit betekend dat het stoorsignaal met 60 dB wordt onderdrukt. Kort door de bocht gezegd gebeurt er dus het volgende. Men, in dit geval ik dus, stuurt een signaal door een gebalanceerde kabel. Aan het uiteinde van deze kabel krijg ik dus op een ader een positief signaal en op de andere een negatief signaal. Deze signalen zullen elkaar uitdoven dus moet een van de twee worden omgedraaid. Doen we dan dus ook. Wanneer er een stoorsignaal op de kabel inwerkt zal deze op beide signaaladers positief zijn. (Ikzelf vind storing negatief, maar dat is mijn mening.) Dit stoorsignaal zal dus ook op een van de twee aders van fase worden gedraaid en zal dan hierdoor worden onderdrukt.

Hoe die kabels zelf te maken:

Stereojack naar XLR: de tip van de jack aan pen twee van de XLR verbinden.De ring van de jack moet aan de 3e pen van de XLR worden vastgemaakt en de sleeve van de jack aan pen 1 van de XLR. Klaar jack/XLR gebalanceerd kabeltje.

XLR naar XLR: (Easy hoor) pen een aan pen een, pen twee aan pen twee en pen drie aan pen drie. Klaar gebalanceerd XLR/XLR kabeltje.

Stereojack naar Stereojack: (In principe net zo easy als de XLR versie alleen dan met andere pluggen.) Tip aan tip branden, Ring aan ring roosteren en de sleeve aan de sleeve frituren. Klaar stereojack/stereojack gebalanceerd kabeltje.

Microfoonkabels

Microfoonkabels zijn ook gebaseerd op het 3-aderige, gebalanceerde principe. Het binnenkomende signaal is erg laag (- 60 dBu) en het belang van een stille en ruisarme microfoonvoorversterker op de mengtafel mag duidelijk zijn. Microfoons hebben veel baat bij een stille signaaloverdracht zonder noemenswaardig signaalverlies. Bij condensatormicrofoons loopt de fantoomvoeding via de centrale kerndraden, maar dat heeft geen storende invloed op het eigenlijke signaal. De afscherming dient weer als aarding en geeft dus geen microfoonsignaal door.Makkelijk om te maken want het zijn dus in principe gewoon gebalanceerde kabels. Reeds.

En hier eentje met afbeeldingen :

sis
                    Last edited by sis; 29-08-09, 15:50.
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by kenx
                      Geintje op zijn tijd moet kunnen, ik heet trouwens Sander en niet 'jullie'.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Tip: we hebben hier een ergernissenforum.......

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

djspeakertje, wat jij zegt gaat werken waarbij de door jou genoemde mixer dan de mic pre-amp is als deze inderdaad een microfooningang heeft.
                          En wat breng jij in om deze jongen te helpen behalve dat ik in meerdere topics zie dat jij zeikt op het "zeiken"?
                          Denk aan je hart en ga iets nuttigs doen.

Comment

Working...