Sub op zijn kant?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sito
    • May 2009
    • 23

Sub op zijn kant?

Beste forumleden.
    We hebben twee subs type B218 van Lange Loudspeakers Lange Loudspeakers : Product Range welke we gaan inzetten voor een vast installatie.
    Nu is dit al een mooi compact model, maar we overwegen de subs op hun kant te leggen. We willen ze inbouwen in een vast podium, dat liefst 70cm hoog mag worden. Op die manier zouden we wat ruimte kunnen winnen. De sub is 75 cm hoog wanneer hij rechtop staat, en 58 cm hoog wanneer we hem neerleggen. kleven hier nadelen aan? afstraling/gedrag etc?
  • e-sonic
    • Aug 2004
    • 329

Sub voor sub-podium

Beste Sito, er zijn hier heel wat mensen met sub-ervaring en de systemen met een sub onder het podium geven soms hoofdpijn...

In een geval ging de sub bijna met het podium aan de wandel en toeterde ook vrolijk via de luchtbehandeling die ook onder het podium zat.

Ik neem aan dat dit voor de zaal is in je eerdere topics, en zal dan voor de muziek versterking dienen, de vraag is meer of het complete systeem al hangt, en je de subs al hebt.

Mocht dit zo zijn dan dan kun je dat testen, anders een proeflegging/hanging doen.

Is de gewenste spraakverstaanbaarheid in de kerkzaal tot tevredenheid, met alle goedbedoelde adviezen via dit forum? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

groetjes jurjen
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Sito
      • May 2009
      • 23

Luchtbehandeling komt er niet. Het podium wordt gemetseld met een aantal compartimenten erin, en wrs volgegooid met bouwafval (zand/steen). De afdekking is nog een vraag. ik zoek daarvoor nog materiaal. We lijmen er tapijt op. Het podium is halfrond, en er lopen drie vakken zitplaatsen om heen. Voor de subs wordt er dus ruimte gecreeerd in het podium.

Het is indd de zaal uit eerdere topics. Definitief zal de zaal in breedte gebruik gaan worden, met het podium op de lange zijde. we krijgen dan een zaal met 380m2 vloeroppervlak en 5,5 meter hoog.

De zaal is nog niet gereed, er wordt wrs dit najaar begonnen. we hangen drie clusters G50-A1, Lange Loudspeakers : Product Range met twee van de genoemde subs.

Ik ben benieuwd waarom ik de subs perse niet zou moeten draaien.
      Voor alle duidelijkheid, de hardware komt pas binnen zodra de bouw definitief begint. Voordat de bouw start is de hoogte van het podium en de plaatsing van de subs het liefst al vastgesteld.
      Last edited by Sito; 09-09-09, 10:27.

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Ik kan niet goed zien of vinden of het een hoorn, bandpass of reflex sub is. Het gedrag is van alle subs anders op zijn kant. Het kan wel; maar laat het vooral van een test afhangen in een vergelijkbare ruimte.
        d&b Audiotechnik

Comment

• e-sonic
          • Aug 2004
          • 329

Sub

Beste Sito,

de fabrikant of leverancier zal over de plaatsing van de subs kunnen adviseren, je kunt een indruk krijgen van de spreiding door de polaire data, of de kortgenoemd de polars te bekijken, ik ben deze niet direct tegengekomen.

Deze spreidingsdata is cruciaal voor toepassing van iedere luidspreker, ook voor de tops, ontbreken daarvan geeft bij mij altijd reden voor zorg..

Bij subs op de grond, en een zittend publiek zul je een zekere afstand moeten houden, om overstraling te voorkomen, daarnaast zal ook de topluidspreker pas vanaf een bepaalde afstand met de geluidsbedekking beginnen, binnen deze afstand tot het podium is er alleen geluid voorziening vanaf het podium, dus de originele spreker, of de muziek instrumenten.

Resume is dus om ook voor bovenstaande een proefhanging te doen.
          Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

hoorn, bandpass of reflex sub
            Een combinatie van de eerste en de derde, waardoor het vanwege de kleine behuizing onder de tweede categorie valt Qua plaatsing vrij ongevoelig, je kunt ze gerust op hun kant leggen.

De spreding is in beide gevallen in het werkgebied nagenoeg omni-directioneel.

Mvg Johan

Comment

• Sito
              • May 2009
              • 23

Dank, voor de info! Is er info te vinden waaraan ik dit kan staven? Ook de verschillen tussen de drie genoemde systemen? Waarom zou een bandpass ongevoeliger zijn voor plaatsing. Goed nieuws voor ons, maar waarom?

Wat bertreft tops kan ik me sinds het lezen van dit forum voldoende voorstellen, hoe een type systeem de afstraling kan beinvloedden. Maar bij een sub is omni-directioneel blijkbaar niet altijd een feit

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Sito
                Dank, voor de info! Is er info te vinden waaraan ik dit kan staven? Ook de verschillen tussen de drie genoemde systemen? Waarom zou een bandpass ongevoeliger zijn voor plaatsing. Goed nieuws voor ons, maar waarom?

Wat bertreft tops kan ik me sinds het lezen van dit forum voldoende voorstellen, hoe een type systeem de afstraling kan beinvloedden. Maar bij een sub is omni-directioneel blijkbaar niet altijd een feit
                Het zal weinig uitmaken hoe je de subs plaatst, iedere sub heeft een omnidirectionele afstraling, dit hangt niet van de constructie af als wel van de golflengte van het sub.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Sito
                  • May 2009
                  • 23

Een search op dit forum leverde al wat meer info http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...ss-reflex.html. Ik hoop binnenkort e.e.a. te testen. en zal de resultaten hier posten
                  Last edited by Sito; 08-09-09, 13:20.

Comment

Working...