Geluidsopname tbv cd opname

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wimvanderslot
    • Sep 2009
    • 17

Geluidsopname tbv cd opname

Hallo,

Wij willen met ons Gospelkoor langzaam gaan werken aan een cd opname.
    Ik heb wel ervaring met live concerten en uitvoeringen maar niet met het opnmen van een CD.
    Nu willen we eerst met de eigen apparatuur wat opnames gaan maken om zo wat ervaring op te doen voordat we eventueel in zee gaan met een proffesional in een geluidsstudio.
    De opnames willen we dan maken in de kerkzaal waar we oefenen.

Wie heeft er wat tips voor mij mbt tot opstelling (koor en apparatuur), techniek en akkoestiek.
    We hebben de beschikking over het volgende:
    Roland 2480 recorder
    Oktava MK012 microfoons
    Shure beta 58 mcrofoons
    Shure beta 87a draadloze microfoons
    Dynacord (A)m12 monitors
    Dynacord chorus 12-3 luidsprekers
    Röde grootmembraam microfoons
    Yamaha 01v96 mengtafel

Bedankt alvast voor ieders zijn reactie.

Wim
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Het zou best een goed idee zijn om dat koor in die kerk op te nemen ivm met de acoustiek aldaar . Je kan een ruimte ook uit een fx back halen maar in een kerk opnemen kan erg mooi klinken (kan ook fout uit pakken) maar goed . Wat voor koor is het ? klassiek of wat moderner in de muziek keuze ?

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Opname maken in een studio kan voordelen hebben al zijn mijn ervaringen met koren opnemen in de kerk waar men zelf zingt eigenlijk altijd beter. In een studio kunnen ze met "doosjes" natuurlijk veel doen maar er gaat vaak niets boven de akoestiek van de kerkzaal zelf.

Ook de zangers, zangeressen en muzikanten zijn vaak gewend aan het eigen geluid in de kerkzaal waardoor ze beter (als gewend blijven) spelen en meer zelfvertrouwen hebben in de eigen omgeving dan in een nieuwe onbekende.

Om eerst zelf wat te proberen denk ik dat je met de genoemde spullen heel goed uit de voeten kan. Hiermee kun je alvast een beeld vormen van hoe het gaat klinken en spelen met de opstelling van koor en apparatuur.

Je vraagt om tips voor een opstelling en je noemt een lijstje van apparatuur maar bij de microfoons staan geen aantallen. Ik kan nu wel zeggen zet tien Oktava MK012 voor het koor maar het kan er net zo goed één zijn. Kun je de lijst aanvullen met aantallen zodat we een beeld hebben en jou het gevraagde advies kunnen geven?

Comment

• mjusic
        • Jun 2008
        • 16

Het grote verschil tussen live concert en CD-opname is dat je het geluid "kleiner" maakt (hi-fi luidsprekers in kleine ruimte of hoofdtelefoon) en niet "groter" (PA luidsprekers in een grote ruimte).
        Als allereerste moet je de Dynacord C12-3 compleet weglaten en liefst de monitoren ook. En dan mixen op kleine studio-monitortjes.
        Over het algemeen kom je dan al tot een heel bruikbaar resultaat.

Comment

• wimvanderslot
          • Sep 2009
          • 17

Originally posted by vasco
          Je vraagt om tips voor een opstelling en je noemt een lijstje van apparatuur maar bij de microfoons staan geen aantallen. Ik kan nu wel zeggen zet tien Oktava MK012 voor het koor maar het kan er net zo goed één zijn. Kun je de lijst aanvullen met aantallen zodat we een beeld hebben en jou het gevraagde advies kunnen geven?
          We hebben de beschikking over het volgende:
          8 Oktava's, 4 shure beta 58, 2 shure Beta 87 2 Röde grootmembraammicr. (type moet ik even schuldig blijven) en 8 monitors.
          Dit zijn denk ik de componenten welke we gaan gebruiken.

Wat betreft repertoire het volgende:
          We zijn een gospelkoor met een zeer gevarieerd genre, van ballads (merendeel eigen nummers) tot up tempo nummers (U2 still haven't found, True collors, Lean on me).

Ik heb voor de opname het volgende in gedachten (schiet er aub op waar ik fout zit):
          Per stem (4 stemmig) groepjes (6 tot 12 man/vrouw) maken welke om 2 Oktavamicr. staan in XY opstelling (hoek van 90). Onder de microfoons 1 monitorkast neerleggen zodat deze zo min mogelijk overspraak geeft. De zaalspeakers wil ik dan ook niet opstellen. Wel heb ik nog in gedachte om de 2 rode microfoons halverwege de kerkzaal te plaatsen om wat van de akkoestiek op te kunnen nemen. Ik verwacht wel dat ik de akkoestiek wat moet dempen met kleden en gordijnen omdat de zaal leeg is.
          Dit alles dan dus opnemen op de 2480 van Roland en later (of eventueel direct) de solozang opnemen met shure beta 87 microfoons. Ook hier 1 monitorkast voor plaatsen.
          Het geheel aan monitors zo zacht mogelijk zetten maar het koor moet er natuurlijk wel voldoende steun aan hebben om de partij goed in te zingen.

Bij het afmixen komen er weer andere zaken kijken, maar laat ik het eerst maar eens zo goed mogelijk opgenomen hebben.

gr. en alvast bedankt voor jullie hulp

Wim

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Kun je de monitors niet door hoofdtelefoons vervangen?

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• wimvanderslot
              • Sep 2009
              • 17

Originally posted by hugovanmeijeren
              Kun je de monitors niet door hoofdtelefoons vervangen?

Groeten Hugo
              Nee, op dit moment niet. Koor bestaat uit ca. 40 zangers en daar hebben we zelf niet de mogelijkheid voor.
              In een later stadium is waarschijnlijk alles te huur dus wanneer dit een flinke verbetering geeft (en de koorleden er ook mee overweg kunnen) kunnen we er altijd nog naar kijken.

Gr. Wim

Comment

• wimvanderslot
                • Sep 2009
                • 17

Kennelijk niet zo'n hot item of weinig mensen met een mening hierover.
                Ik ga binnekort deze opstelling uittesten en jullie horen wel hoe het klinkt.

Comment

Working...