aanpakken veel te hoge db's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

aanpakken veel te hoge db's

las net op nu.nl Brussel wil lager volume mp3-speler | nu.nl/internet | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl dat eindelijk het volume van mp3 spelers aan banden gelegd gaat worden. een goede zaak vind ik.
    nu nog zon soort zelfde regel voor gitaarverstekerkers en
    de bizar hoge volume's bij concerten en discotheken. 95 db lijkt mij hier een goede norm.
    kan soms zo fuckin kwaad worden van technici die op 105 db of harder een band staan te mixen.
    gevolg iedereen in de zaal doet oordoppen in terwijl er ook gewoon een master op je mengtafel zit die je zachter kan zetten
    vind het ook altijd erg irritant ik ik als f.o.h tech met een band mee kom en de tech voor je staat zo hard te blazen.
    En ik daarna gewoon netjes ergens mijn mix afregel rond de 95 db dat mensen dan bij mij komen klagen dat het geluid zo zacht is omdat de tech voor mij al hun trommelvliezen heeft dichtgeblazen.
    probeer hier vaak over in discussie te gaan met technici dat ik vind dat het veel te hard staat en dan ben ik ineens een zeikerd en vinden zij hun achtelijk hoge volume "normaal"
    ik hoop dat hier echt een keer wat aan gedaan gaat worden vanuit de overheid want blijkbaar vinden sommige mensen het nodig om andermans oren naar de klote te helpen!!!

A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen
  • Beatpower
    • Aug 2007
    • 23

Klinkt als een licht geirriteerde post.
    Ik ben het er wel mee eens, er wordt vooral ook in discotheken nog te weinig op gelet. Zonde.
    Zaanstad

Comment

• DJ_Progrezz
      • Apr 2008
      • 104

Ze schieten volledig naast de kwestie bij mp3 spelers. Het probleem is niet dat er teveel dB's uit de iPod oortjes komen, ze klinken gewoon niet goed en sluiten het omgevingsgeluid niet goed af. Als ik op de bus zit met iPod oortjes in moet ik het volume op het maximum zetten om boven het geluid van bus en inzittenden te komen. Met een Sennheiser HD-25 is dat absoluut niet nodig. Die schermt het omgevingsgeluid veel beter af en je hoort alle frequenties netjes lineair, zelfs op een laag niveau (wat bij iPod oortjes vrijwel onmogelijk is). Een traditionele koptelefoon is ook gewoonweg veel gezonder voor de oren.

Standaard een AKG, Beyerdynamics, Audiotechnica, Sennheiser (goed model),... bij mp3-spelers verkopen is eigenlijk de enige goede oplossing. Als ze het aantal dB's van de mp3-spelers gaan verlagen hoor je op de bus NIETS meer van je muziek en kan je je iPod beter thuis laten

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

Ach ja,
        Harde volumes, soms lijkt het wel een strijd om het hoogste volume in plaats van een decent mix.
        Komt voor in alle lagen van de technici/d.j.'s/beheerders.
        Het is meestal een gebrek aan kennis van de opererende techneut,
        Hard draaien of een artiest door de strot drukken die een deel van het publiek gewoon niet leuk vind kan elke kerel.
        Instrument versterkers waar ik last van heb kunnen meestal zachter na overleg met de band, das tenslotte ook in hun eigenbelang.

Verder blijft het zinloos om ertegen in te gaan als ze hard willen gaan ze hard tenslotte.
        Wat wel leuk is als je zelf ergens staat als verhuurder, dan heb jij het eindvolume in de hand.

(inprikkende bandartiesttech;achterin de tent kunnen ze nog met elkaar praten dus staat het te zacht. duhh warom denk je dat ze achterin staan??)
        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• marcelvanhassel
          • Apr 2009
          • 50

Ik ben het ook eens met je post, maar ik moet er ook aan toevoegen dat ik een band regelmatig niet zachter krijg dan 105 db.
          Zeker in kleine zaaltjes om akoestisch boven de drums uit te komen. En dan vooral de bekkens (ook al eens een topic over gemaakt hier op het forum:http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/23365-drums-gaan-te-hard.html )gaan zo hard dat die eigenlijk het luide volume veroorzaken. (Inmiddels wordt er met de desbetreffende drummer aan gewerkt.)

Daarbij vinden muzikanten het vaak ook enorm kicken als het allemaal op standje oorlog staat. (Oké, hier sta je als geluidsman vaak wel boven, maar het is een factor die meeweegt.)

Een interessant topic vind ik het wel, ik ga dit volgen. Zeker als er nog tips en trucs komen om alles zachter te laten klinken en toch een degelijke mix te houden.

Ben benieuwd

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

Standje 11 op de gitaarversterker is zooooo jaren '80! ('84 om precies te zijn.)

Het gaat inderdaad nog steeds hard. Soms omdat de dienstdoende faderschuiver al jaren geleden zijn eigen gehoor heeft ingeperkt, de andere keren omdat er iemand staat die daar graag naartoe werkt. Inmiddels zijn er toch echt regels voor en als je die aan je laars lapt, kun je toch een flinke boete krijgen bij controle (helaas hebben ze maar één jaar intensief hierop gecontroleerd). Zelfs 105dB vind ik nog niet eens zo'n bezwaar in vergelijking met alle gekken die liefst de deciBel even hard zien uitslaan als de snelheidsmeter in hun auto, terwijl ze over een lege snelweg crossen. Maar ook hierover zijn al diverse topics over.

De iPods is enigszins een leuk begin (ik erger me dood aan die mensen die zich aan de andere kant van de coupé nog moeten laten horen), maar oordoppen aanpakken lijkt mij een beter idee (Sony schijnt al een tijdje standaard omgevingsgeluiddempende koptelefoons mee te leveren.)

Comment

• Hansound
              • Apr 2006
              • 832

Helaas komen we steeds vaker limiters en meet ambtenaren tegen.
              Dit hebben we dan te danken aan die dove technici

En zeker nu er steeds betere systemen komen gaan ze nog harder want ze zijn gewend om tot de pijngrens door te gaan

Comment

• metalteacher
                • Dec 2007
                • 467

Aangezien wij alleen kleine zaaltjes doen, is het zaak goed te overleggen met musici over het aantal te produceren decibellen. drums is daar vaak een leidraad. ik laat altijd de gitaren net wat zachter zetten dan de drum en de bas nog weer zachter als de gitaren. ik probeer altijd in te zetten op 100dB bij de mengtafel (7m). sommige bands vinden het moeilijk om hun gitaren zachter te zetten, mat name de beginnende bands.

onlangs had ik een band, die de monitoren niet konden horen. uiteindelijk ging de monitorversterker in de clip, maar ze hoorden nog niks. op hun vraag of het nog harder kon, heb ik de wedervraag gesteld of ze ook eens zouden kunnen luisteren zonder oordoppen. en warempel jah, er kwam een groot aantal doppen uitzetten. toen was het geluid weer te hard.
                Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• Turboke
                  • Oct 2006
                  • 463

Wil hier wel ook op reageren dat het niet altijd de technici zijn die dit bepalen.
                  Het klopt dat we het volume kunnen bepalen maar het is ook nog wel een deel de organisator die zijn wensen steld en die ook wel ooit vragen naar heel veel db's, en deze doen dit dus ook weer doordat veel mensen uit het publiek dit graag zo hebben.
                  Het probleem ligt op die manier bij iedereen.

Comment

• Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

Originally posted by Turboke
                    Wil hier wel ook op reageren dat het niet altijd de technici zijn die dit bepalen.
                    Het klopt dat we het volume kunnen bepalen maar het is ook nog wel een deel de organisator die zijn wensen steld en die ook wel ooit vragen naar heel veel db's, en deze doen dit dus ook weer doordat veel mensen uit het publiek dit graag zo hebben.
                    Het probleem ligt op die manier bij iedereen.

Ik heb nog nooit gehoord of het "harder" kon...
                    Heb wel meegemaakt dat mensen al vroegen of het zachter kon terwijl we nog niet eens hadden opgebouwd.
                    Dat zegt veel over technici die eerder op deze lokatie waren
                    Last edited by Hansound; 29-09-09, 15:41.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Tijdens een optreden ligt er bij mij altijd een dB meter naast de mengtafel.
                      Probeer iedere set op 90 dB te beginnen en onder de 95 dB te eindigen.
                      In de pauzes krijgen alle oortjes weer even rust waardoor de 90 dB na de pauze gevoelsmatig net zo hard klinkt als de 95 dB van net voor de pauze.
                      Op kleine locaties hou ik me tijdens de soundcheck vooral bezig met het podium geluid, probeer de monitors, gitaarversterkers en de drums zo te plaatsen en af te regelen dat er al een mooie balans ontstaat. Pas als dat goed is schuif ik alleen dat wat ik mis erbij en dan heb je dus een zo zacht mogelijke mix.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Turboke
                        • Oct 2006
                        • 463

En hoe zijn de volumes meestal op dance evenementen?

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Geen idee maar vorig jaar op I Love Techno was het absoluut niet luid wegens strenge normen. Eigenlijk te stil om volop te kunnen genieten van dit soort muziek. Je kon beter naar een discotheek gaan.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJ_Progrezz
                            • Apr 2008
                            • 104

Tomorrowland was gewoon waanzinnig hard. Vooral in Kozzmozz, harde tenten en vanwege die laatste stond het in Cafe d'Anvers ook veel te hard. Nou ja, ELKE tent was eigenlijk veel te hard, maar sommigen schoten er wel bovenuit.

Ik had Variphone oordoppen aan van -15dB en ik vond het met momenten nog te hard.

Comment

• Turboke
                              • Oct 2006
                              • 463

Dat is dus wat ik bedoel en dat is niet de keuze van de techneut.

Comment

Working...