Het is nogal simplistisch om alleen naar technici te wijzen. In alle situaties waarin ik boven de 105dbA uitga is dit geen keus van mijzelf maar een noodzaak, opgelegd door het podiumvolume van de band. Of het is een keus van mijn opdrachtgever of van de manager van de band. Als iemand nog nooit het verzoek heeft gehoord of het harder kan; goed voor jou en dan mag ik je aanraden vooral weg te blijven van hiphop, housefeestjes en stevige bands in het clubcircuit. Daar gaat het vaak nooit hard genoeg, ook niet als je al 115dBA draait en je subs de clip aantikken en de rest in de limiters zit.
Overigens ga ik regelmatig bewust naar de 105dB toe, stevige muziek vraagt een stevig volume en dat is het publiek op zo'n moment compleet met mij eens.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het vreselijk om zo afschuwlijk hard (105+)te moeten draaien, mijn oren moeten dat ook allemaal verwerken (al dan niet beschermd, maar op den duur houden doppen ook op...) Er zijn klussen die om die reden dan ook niet meer doe. Ik draai graag (ver) onder de 100dB, op een bedrijfsfeestje, een jazzdingetje, theater of een singer/songwriter. Elke sitatie heeft simpelweg zijn eigen gewenste spl en daar voldoe ik aan, daar wordt ik namelijk voor betaald.
Overigens ga ik regelmatig bewust naar de 105dB toe, stevige muziek vraagt een stevig volume en dat is het publiek op zo'n moment compleet met mij eens.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het vreselijk om zo afschuwlijk hard (105+)te moeten draaien, mijn oren moeten dat ook allemaal verwerken (al dan niet beschermd, maar op den duur houden doppen ook op...) Er zijn klussen die om die reden dan ook niet meer doe. Ik draai graag (ver) onder de 100dB, op een bedrijfsfeestje, een jazzdingetje, theater of een singer/songwriter. Elke sitatie heeft simpelweg zijn eigen gewenste spl en daar voldoe ik aan, daar wordt ik namelijk voor betaald.
Comment