aanpakken veel te hoge db's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Het is nogal simplistisch om alleen naar technici te wijzen. In alle situaties waarin ik boven de 105dbA uitga is dit geen keus van mijzelf maar een noodzaak, opgelegd door het podiumvolume van de band. Of het is een keus van mijn opdrachtgever of van de manager van de band. Als iemand nog nooit het verzoek heeft gehoord of het harder kan; goed voor jou en dan mag ik je aanraden vooral weg te blijven van hiphop, housefeestjes en stevige bands in het clubcircuit. Daar gaat het vaak nooit hard genoeg, ook niet als je al 115dBA draait en je subs de clip aantikken en de rest in de limiters zit.

Overigens ga ik regelmatig bewust naar de 105dB toe, stevige muziek vraagt een stevig volume en dat is het publiek op zo'n moment compleet met mij eens.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het vreselijk om zo afschuwlijk hard (105+)te moeten draaien, mijn oren moeten dat ook allemaal verwerken (al dan niet beschermd, maar op den duur houden doppen ook op...) Er zijn klussen die om die reden dan ook niet meer doe. Ik draai graag (ver) onder de 100dB, op een bedrijfsfeestje, een jazzdingetje, theater of een singer/songwriter. Elke sitatie heeft simpelweg zijn eigen gewenste spl en daar voldoe ik aan, daar wordt ik namelijk voor betaald.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by sparky
      Elke sitatie heeft simpelweg zijn eigen gewenste spl en daar voldoe ik aan, daar wordt ik namelijk voor betaald.
      Er is niemand die mij genoeg kan betalen om bewust mijn eigen gehoor naar de kloten te helpen.
      En daarbij geloof ik niet dat er muzieksoorten zijn die alleen maar lekker klinken op 105 dB, dat houdt in dat het dichter bij het podium nog harder gaat.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Het is nogal simplistisch om alleen naar technici te wijzen. In alle situaties waarin ik boven de 105dbA uitga is dit geen keus van mijzelf maar een noodzaak, opgelegd door het podiumvolume van de band. Of het is een keus van mijn opdrachtgever of van de manager van de band. Als iemand nog nooit het verzoek heeft gehoord of het harder kan; goed voor jou en dan mag ik je aanraden vooral weg te blijven van hiphop, housefeestjes en stevige bands in het clubcircuit. Daar gaat het vaak nooit hard genoeg, ook niet als je al 115dBA draait en je subs de clip aantikken en de rest in de limiters zit.

Overigens ga ik regelmatig bewust naar de 105dB toe, stevige muziek vraagt een stevig volume en dat is het publiek op zo'n moment compleet met mij eens.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het vreselijk om zo afschuwlijk hard (105+)te moeten draaien, mijn oren moeten dat ook allemaal verwerken (al dan niet beschermd, maar op den duur houden doppen ook op...) Er zijn klussen die om die reden dan ook niet meer doe. Ik draai graag (ver) onder de 100dB, op een bedrijfsfeestje, een jazzdingetje, theater of een singer/songwriter. Elke sitatie heeft simpelweg zijn eigen gewenste spl en daar voldoe ik aan, daar wordt ik namelijk voor betaald.

Ik ga volledig met Sparky mee, en deel vooral de mening dat het vaak noodgedwongen is om het volume op te voeren door het backline volume.
        Drummers en gitaristen die alleen standje oorlog kennen, en waar helaas niet mee te praten valt.

Mvg

Jack
        Powered by AudioMadness....

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by nightline
          Ik ga volledig met Sparky mee, en deel vooral de mening dat het vaak noodgedwongen is om het volume op te voeren door het backline volume.
          Drummers en gitaristen die alleen standje oorlog kennen, en waar helaas niet mee te praten valt.

Mvg

Jack
          En daarom ga jij maar mee met alles op standje oorlog zetten?
          Ik vind dat je in dat geval je verantwoordelijkheid als technicus hebt, daarbij weet ik wel zeker dat de meerderheid van het publiek toch liever ook met hele oortjes huiswaarts keert.
          Zelf heb ik dat ook een paar keer bij de hand gehad, soms kun je een band doen inzien dat het inderdaad te gek is en soms is er geen land mee te bezeilen. Helaas voor die laatste maar ik sta die avond achter de mengtafel en ik probeer mijn werk, in alle opzichten, zo professioneel mogelijk te doen.
          Wil de band daar niet aan meewerken dan is dat vooral hun probleem en niet het mijne.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Originally posted by MusicXtra
            En daarbij geloof ik niet dat er muzieksoorten zijn die alleen maar lekker klinken op 105 dB...
            Het gaat ook niet om wat jij gelooft, maar om wat die mensen in de zaal geloven. Wil je het niet zo hard? Prima, maar doe dan de klus niet.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

De sets van tegenwoordig zijn veel te goed!, te weinig vervorming etc.
              Als je een soundblastertje van 30 watt voluit zet, dan begint iedereen te gillen dat die pokkeherrie zachter moet.
              Zolang het zuiver blijft klaagt er niemand. Het zou zomaar kunnen als je aan een perfecte set wat distorsie toevoegt, dat de organisatie of anderen je komen vertellen dat het net iets te hard staat. Op dat moment kun je mooi weer een stukkie terug met je volume.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Het gaat ook niet om wat jij gelooft, maar om wat die mensen in de zaal geloven. Wil je het niet zo hard? Prima, maar doe dan de klus niet.
                Ik vind dat het ook de verantwoordelijkheid van de tech is om te zorgen dat het publiek niet aan een idioot hoge geluidsdruk wordt blootgesteld.
                Daarbij ging het erover dat de band alleen maar op standje oorlog wilde spelen, volgens mij is het publiek niks gevraagd in deze.
                Ik heb ik al die jaren dat ik achter de mengtafel te vinden ben nooit meegemaakt dat het publiek of de beheerder van een zaal het bij 90-95dB niet hard genoeg vond.
                En al zou ik van tevoren weten dat ik op 105 dB een bandje moet schuiven zou ik inderdaad voor de eer bedanken maar meestal kom je daar op de avond zelf pas achter. En dan is het voor de band te laat, ik ga onder geen voorwaarde en tegen geen enkele prijs een avond lang op 105 dB draaien, ik weet dan zeker dat ik, en het grootste deel van het publiek, een blijvende gehoorschade heb opgelopen.
                Tot slot, op zo'n niveau is het ook niet meer mogelijk nog een fatsoenlijke mix in elkaar te schuiven, je oren zitten dan continu is de clip waardoor je nauwelijks nog dynamiek waarneemt.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Originally posted by MusicXtra
                  Er is niemand die mij genoeg kan betalen om bewust mijn eigen gehoor naar de kloten te helpen.
                  En daarbij geloof ik niet dat er muzieksoorten zijn die alleen maar lekker klinken op 105 dB, dat houdt in dat het dichter bij het podium nog harder gaat.
                  Daar ging het dus wel degelijk over....

Als jij nooit hebt meegemaakt dat men het niet hard genoeg vond bij 90 dB, heb je nooit in de popzalen in nederland of daarbuiten gewerkt, dat is geen probleem, maar zeg dan ook niet dat je niet gelooft dat er soorten muziek zijn die een stevige spl nodig hebben.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Daar ging het dus wel degelijk over....

Als jij nooit hebt meegemaakt dat men het niet hard genoeg vond bij 90 dB, heb je nooit in de popzalen in nederland of daarbuiten gewerkt, dat is geen probleem, maar zeg dan ook niet dat je niet gelooft dat er soorten muziek zijn die een stevige spl nodig hebben.
                    Heb jij enig idee hoe hard 95 dB bij de FOH tafel is?

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Moet ik hier echt op antwoorden? Ja, dat weet ik, ik heb ook een meter bij. En ja, die staat op dBA.
                      Mag ik je misschien als tegenvraag stellen of dat jij dan misschien weet hoeveel dB een drummer slaat als hij echt los gaat op zijn kit?
                      Last edited by sparky; 29-09-09, 23:04.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Moet ik hier echt op antwoorden? Ja, dat weet ik, ik heb ook een meter bij. En ja, die staat op dBA.
                        Dan weet je ook dat het al heel stevig is qua volume en dat het niet zoveel met muzikaliteit meer te maken heeft als een band beweert dat hun muziek dan nog niet lekker kan klinken. For the record: 10 dB harder is gevoelsmatig twee keer zo hard!)

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Mag ik je misschien als tegenvraag stellen of dat jij dan misschien weet hoeveel dB een drummer slaat als hij echt los gaat op zijn kit?
                          Zelf 10 jaar in diverse bandje drummer geweest maar hoe hard ik ook sloeg, 105 dB bij de FOH heb ik nooit kunnen halen.

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Onzin, ook op hoog volume kan een mix goed of slecht zijn. Het is wel zo dat het makkelijker is om op een lager volume een goede mix te krijgen.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Onzin, ook op hoog volume kan een mix goed of slecht zijn. Het is wel zo dat het makkelijker is om op een lager volume een goede mix te krijgen.
                              Dat ben ik dus echt niet met je eens, probleem is dat je oren bij een heel hoog volume in een soort veilige modus gaan staan om schade zoveel mogelijk te voorkomen, je bent dan dus echt niet meer in staat om een goeie mix te maken. Dat is niet iets dat ik beweer maar dat is gewoon wetenschappelijk bewezen.
                              Maar, hoe je het ook went of keert, je zult toch wel met me eens zijn dat 105 dB aan de FOH tafel gewoon veel te hard is?

Comment

• sparky
                                • Apr 2002
                                • 2104

Vanavond gaan we er niet uitkomen, ik moest ook maar eens gaan pitten..Maar goed, als ik weer een stevige band over de vloer heb in het lokale popodium (die regelmatig met alleen onversterkte drums dus WEL tegen de 105 zitten bij de zaaltafel), of als ik weer een tentje op Dancevalley ofzo doe staat het je vrij eens langs te komen, misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoel.

En ik heb het al eerder gezegd in dit topic. Ik propageer absoluut niet dat alle muziek alleen maar goed klinkt op hoog volume. Integendeel, ik vecht heel vaak tegen een te hoog volume. Ik verklaar veel opdrachtgevers en bezoekers (vooral die stampfeesten) voor gek dat ze zichzelf aan bepaalde volumes willen blootstellen.

Mijn punt is dat het dan wel zo kan zijn dat ik die tafel bedien, maar dat het volume even vaak niet als wel mijn beslissing is. Daarnaast komen harde muziekvormen als metal en hardhouse op 95dB echt niet over op het publiek en zullen zij om meer vragen. Dat is mijn ervaring.
                                Last edited by sparky; 29-09-09, 23:29.

Comment

Working...