aanpakken veel te hoge db's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Turboke
    • Oct 2006
    • 463

    #46
    Die oordoppen delen ze gratis uit.

    Comment

    • kowlier
      • Feb 2007
      • 45

      #47
      Originally posted by Turboke
      Die oordoppen delen ze gratis uit.
      Klopt volledig.
      Bij ons zijn het dus steeds Dj's en wat livesets erbij.
      Bij Dj's staan wij dus steeds op het podium achter de front, dat scheelt al een pak voor ons.
      Er is bvb ook steeds een publiek op alle evenementen dat juist voor de bassen gaat staan die bijna even hoog gestapeld staan dan hun.
      Voor elk diertje zijn pleziertje zou ik zeggen.

      Comment

      • Cake Music NL
        • Sep 2008
        • 60

        #48
        Wat zijn we toch allemaal braaf en klagen we weer eens.
        En we zijn roomser dan de paus. Als je geen dB's aan kan, dan moet je vooral maar lichte jazz, klassiek of kerkdiensten gaan schuiven.

        Een aantal muzieksoorten gaan nu eenmaal ook over druk en beleving. Sommige muziek moet je voelen, daar zijn de fans mee opgegroeid en dat hoort nou eenmaal zo.
        En om juridisch mensen er op te wijzen dat het schadelijk is voor de gezondheid staat er dus bordjes, en zijn doppen verkrijgbaar. opgelost.

        Moeten we dus ook achtbanen langzamer laten rijden, of minder scherpe bochten laten maken i.v.m. eventuele hartklachten etc.... daar staat toch ook een risico bordje bij ?

        Op een pakkie peuken staat toch ook dat je er ziek van kan worden, of je jodokus het niet meer doet of zelfs dood kan gaan ?

        Bij een waterglijbaan in een zwembad staat ook een bordje : gevaarlijk niet voor kleine kinderen, hartpatienten etc....

        Alles verbieden en reguleren o.k. , maar waarom trekt niemand nou zijn mond open hier en zegt gewoon waar het op staat, luide muziek geeft aan veel mensen een kick! En wat een aantal brave boeren als jullie daar van vinden, prima !

        Persoonlijk is voor mij 105dBa luid zat. Maar ik kan een dodelijke reggae bass, of stuiterende gabber, of schreeuwende hardrockband best wel eens waarderen op zijn tijd. En als het te lang duurt gaan de doppen in, standje 20dB zachter.

        Comment

        • T_Sound
          • Sep 2009
          • 267

          #49
          Ik ben het met Cake Music NL eens, maar sommige techs gaan wel eens zwaar over het limiet van 105 db.

          Had laatst een klus, moest een band mixen en een andere tech zijn band en we speelden over hun geluidsset. Leuke set van KS ik dacht T12 set.

          Wij speelden met pieken van 107 tot 110 db en het publiek leek tevreden enthosiast en het was een redelijk volle bak in de zaal.

          Komt die andere tech met zijn band, zet direct het laag master EQ hoger en blaast met bijna continu 115 db met pieken tot zelf 123 db!:O

          Gelukkig had ik dopjes in, maar een deel van het publiek ging of in de hal van het gebouw staan kijken/luisteren of zelf naar buiten. Ik zag zelf mensen met vingers in de oren staan.

          Toen wij weer begonnen te spelen, stroomde de zaal langzaam aan weer wat voller.

          En met de andere band ging het weer van voor af aan. Dan ben je als tech niet helemaal prima bezig denk ik.

          Maja wie ben ik dan he om dat te zeggen.

          T-Sound
          Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #50
            Originally posted by Cake Music NL
            Wat zijn we toch allemaal braaf en klagen we weer eens.
            En we zijn roomser dan de paus. Als je geen dB's aan kan, dan moet je vooral maar lichte jazz, klassiek of kerkdiensten gaan schuiven.

            Een aantal muzieksoorten gaan nu eenmaal ook over druk en beleving. Sommige muziek moet je voelen, daar zijn de fans mee opgegroeid en dat hoort nou eenmaal zo.
            En om juridisch mensen er op te wijzen dat het schadelijk is voor de gezondheid staat er dus bordjes, en zijn doppen verkrijgbaar. opgelost.

            Moeten we dus ook achtbanen langzamer laten rijden, of minder scherpe bochten laten maken i.v.m. eventuele hartklachten etc.... daar staat toch ook een risico bordje bij ?

            Op een pakkie peuken staat toch ook dat je er ziek van kan worden, of je jodokus het niet meer doet of zelfs dood kan gaan ?

            Bij een waterglijbaan in een zwembad staat ook een bordje : gevaarlijk niet voor kleine kinderen, hartpatienten etc....

            Alles verbieden en reguleren o.k. , maar waarom trekt niemand nou zijn mond open hier en zegt gewoon waar het op staat, luide muziek geeft aan veel mensen een kick! En wat een aantal brave boeren als jullie daar van vinden, prima !

            Persoonlijk is voor mij 105dBa luid zat. Maar ik kan een dodelijke reggae bass, of stuiterende gabber, of schreeuwende hardrockband best wel eens waarderen op zijn tijd. En als het te lang duurt gaan de doppen in, standje 20dB zachter.
            Je vergelijkt appels met peren.
            En eerlijk gezegd krijg ik hier de indruk dat het juist de tech's zijn die graag alles op standje oorlog willen hebben.
            Tuurlijk is luide muziek best lekker maar wel binnen zekere grenzen en wanneer de meerderheid van het publiek met oordoppen in loopt vind ik dat die grens ruimschoots is overschreden. Daarbij vind ik het een kunst om een lekker klinkende mix neer te zetten bij een normaal volume, je behoudt dan de dynamiek en de meeste muziek komt dan het best tot zijn recht.
            En ja, ik kan inderdaad geen 105 dB aan, voor zover bekend kan niemand dat zonder blijvende gehoorschade.
            Je kunt het ook anders bekijken; als je niet in staat bent om een mix te maken die lekker klinkt op 90-95 dB wordt het misschien tijd om eens langs een audicien te gaan of gelijk maar een ander vak te kiezen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • TonBeljon
              • Apr 2006
              • 104

              #51
              Terecht! Dat mensen weglopen. Hier in het noorden speeld in de feesttenten regelmatig een top 40 Bandje.......Er word dan een vrachtwagen met EAW kasten uitgeladen. Een prima geluid hoor, maar natuurlijk veeeel te hard. Een volume waar niemand op zit te wachten. Mensen op dit soort feesten komen ook om plezier met elkaar te maken. Echter niemand kan elkaar verstaan en je ziet publiek alleen maar in elkaars oren schreeuwen om zich nog enigzins verstaanbaar te maken.
              Iedere keer weer het zelfde euvel met deze Band. Goede muzikanten, goede show, maar waarom toch zo'n idioot volume? Dat het menselijk gehoor dit helemaal niet kan verwerken zonder vervorming, snappen de technische mensen die daar op hun eilandje midden in de feesttent staan dit dan niet? Bah!!

              Comment

              • MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

                #52
                Volume is en zal altijd een punt van discussie blijven ben ik bang. Ik heb zelf ook een aardige hekel aan te harde muziek.

                Echter om te zeggen dat ik nooit over de 95db ga, nee. Op veel locaties maakt het publiek al veel meer herrie dan 90-95db. Als je daar dus staat met een band, of act zul je daar dus overheen moeten met je volume. Dan kom je dus snel uit rond de 100-105db. Harder dan dit zal ik zeker niet gaan, liever zachter, maar soms is dat gewoon geen optie.

                Comment

                • HT-Events
                  • Apr 2009
                  • 17

                  #53
                  Dan is er altijd nog een 2e factor die meespeelt op het geboed van hoge db's.

                  Er zijn geluidsets die op 105 db goed blijven klinken. Dusdanig goed, dat je een spl van 105 tot 110 db helemaal niet ervaart als die geluidsdruk. Zo blijven je oren het prettiger vinden, en doordat er geen geschreeuw in bepaalde frequenties zit, is het mogelijk dat het publiek ook nog verstaanbaar is naar elkaar toe.

                  Er zitten nattuurlijk ook geluidssets bij die op 105 db gewoon beginnen te schreeuwen in bepaalde frequenties, en zo klinkt 105 db spl heel irritant en het is zelfs mogelijk dit te ervaren als een nog hoger db terwijl het 105 db is.

                  Het aantal decibels is hetzelfde, maar volume ervaring van het publiek is bij ieder persoon anders.

                  Ik wil hier niet mee zeggen dat je met de sets die lekker blijven op hoog volume dat je ook hard door moet drukken, ik wil alleen maar zeggen dat ook volume ervaring van het publiek bij elk merk geluidsset, en bij elke persoon anders is.

                  Gr,

                  Tinjo
                  Doe waar je goed in bent en laat de rest aan anderen over!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #54
                    Het gaat ook eigenlijk niet alleen om de absolute waarde die een dB meter aangeeft. Een zaal vol publiek maakt inderdaad ook al behoorlijk geluid en daar zul je inderdaad overheen moeten. Maar op het moment dat het overgrote deel van het publiek al of niet inclusief de technicus met oordoppen in loopt omdat het anders niet te verdragen is dan ben je naar mijn idee gewoon verkeerd bezig.

                    Zelf ooit eens op een concert van Toto geweest in Ahoy, het volume was zo bizar dat het zelfs met oordoppen in niet te harden was, de toiletjuffrouw vroeg aan me of ik dit nou mooi vond want zo erg had ze in al de jaren dat ze daar werkte nog niet eerder meegemaakt.
                    Ik stond in het begin niet ver van het podium maar werd misselijk van het sub dus ben ik zover mogelijk naar achteren gelopen tot naast de FOH tafel.
                    Daar gebaarden het hele concert door mensen naar de tech of het niet zachter kon, hij beantwoordde dit schouderophalend en negeerde deze talloze verzoeken. Gevolg was dat honderden mensen waaronder mijn groepje het concert vroegtijdig verlieten.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Kasper
                      • Jul 2004
                      • 171

                      #55
                      Even voor de duidelijkheid. we spreken hier over een dbA weging neem ik aan?

                      Comment

                      • daviddewaard
                        • Mar 2008
                        • 627

                        #56
                        Originally posted by MusicXtra
                        Je vergelijkt appels met peren.
                        En eerlijk gezegd krijg ik hier de indruk dat het juist de tech's zijn die graag alles op standje oorlog willen hebben.
                        Originally posted by MusicXtra
                        Je kunt het ook anders bekijken; als je niet in staat bent om een mix te maken die lekker klinkt op 90-95 dB wordt het misschien tijd om eens langs een audicien te gaan of gelijk maar een ander vak te kiezen.
                        Amen!! hier ben ik het helemaal mee eens en sla je de spijker recht op zijn kop!!!!
                        A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                        Comment

                        • SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

                          #57
                          Originally posted by Kasper
                          Even voor de duidelijkheid. we spreken hier over een dbA weging neem ik aan?
                          Als je bj luidheidsniveau's van -zeg- boven de 100 Phone gaat meten, dan is de dBA weging/correctie niet meer correct.
                          Kijk maar eens bij de Fletcher gehoorkarakteristieken.
                          De dBA is alleen geldig bij een luidheid niveau tot zeg 90 a 95 phone.
                          Daarboven vlakt het geheel behoorlijk af, en zit je steeds meer naar de dBC of zelfs de vlakke meting naar mijn mening..................

                          Paul.
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                          Comment

                          • T_Sound
                            • Sep 2009
                            • 267

                            #58
                            SPS heeft gelijk, al zit daar weer in om welke signalen het gaat. Een overstuurd geluid gaat op dat niveau inderdaad lijken op dbC, maar een goed klinkende set blijft nog steeds als een dbA te meten. Dus alle versterkingen blijven netjes linear, zo blijft alles in balans. Dat in tegenstelling tot schreeuwend signaal. Hier komen frequenties bij elkaar in verdrukking en is alles gewoon TE hard om nog lekker in balans te blijven.

                            Correct me if i'm wrong

                            T_Sound
                            Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                            Comment

                            • TonBeljon
                              • Apr 2006
                              • 104

                              #59
                              Originally posted by MusicXtra
                              Het gaat ook eigenlijk niet alleen om de absolute waarde die een dB meter aangeeft. Een zaal vol publiek maakt inderdaad ook al behoorlijk geluid en daar zul je inderdaad overheen moeten. Maar op het moment dat het overgrote deel van het publiek al of niet inclusief de technicus met oordoppen in loopt omdat het anders niet te verdragen is dan ben je naar mijn idee gewoon verkeerd bezig.

                              Zelf ooit eens op een concert van Toto geweest in Ahoy, het volume was zo bizar dat het zelfs met oordoppen in niet te harden was, de toiletjuffrouw vroeg aan me of ik dit nou mooi vond want zo erg had ze in al de jaren dat ze daar werkte nog niet eerder meegemaakt.
                              Ik stond in het begin niet ver van het podium maar werd misselijk van het sub dus ben ik zover mogelijk naar achteren gelopen tot naast de FOH tafel.
                              Daar gebaarden het hele concert door mensen naar de tech of het niet zachter kon, hij beantwoordde dit schouderophalend en negeerde deze talloze verzoeken. Gevolg was dat honderden mensen waaronder mijn groepje het concert vroegtijdig verlieten.
                              Dit heb ik een jaar of 4 mee gemaakt met ''RUSH",niet om aan te horen zo hard. Nergens in Ahoy was het aangenaam. Alleen bovenin op de achterste ring was het enigzins te pruimen. Vorig jaar ''Rush''in Ahoy was weer een stuk beter, maar............Rush in 1981 ook in Ahoy was subliem! Zo mooi en helder, een sprookje zo'n mooi geluid, het was of er een c.d. opstond Mensen hoe kan dit toch: De zelfde Band en dan zulke grote verschillen in geluidskwaliteit op dezelfde locatie. En zeg nou zelf; tussen 1981 en 2008 zit toch een enorm verschil. Moet beter zijn met de huidige techniek zou je zeggen.Dus niet!!

                              Comment

                              • T_Sound
                                • Sep 2009
                                • 267

                                #60
                                Als ze dezelfde tech hebben gehouden, dan kan de tech wat slechter gaan horen in die jaren? Door werk of dat ie ouder wordt en als er andere tech is gekomen, kon de nieuwe andere principes hebben (hard of helemaal niet, vindt ik persoonlijk een zeer slechte instelling).
                                Dit alles terwijl Rush echt niet hard hoeft te staan om mooi te klinken.

                                Soms kan een studio/cd sound tijdens een live concert ook niet altijd lekker uitpakken (kan het wat softie worden, geen power in de sound) Dit geld niet voor alle muziek stijlen.

                                T-Sound
                                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                                Comment

                                Working...