subwoofer array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • qvt
    • Oct 2009
    • 721

    Nu haal je 2 dingen door elkaar, geluid van 2 verschillende bronnen kan gewoon door elkaar zonder dat het elkaar aantast. Maar ik bedoelde dus dat verschillende sinussen in een signaal een gecombineerde sinus als resultaat hebben zoals in het plaatje dat je liet zien. En dan maakt 1 periode verschil wel uit geloof ik.
    There is no substitute for imagination

    Comment

    • Stevengos
      • May 2010
      • 106

      Originally posted by qvt
      Nu haal je 2 dingen door elkaar, geluid van 2 verschillende bronnen kan gewoon door elkaar zonder dat het elkaar aantast. Maar ik bedoelde dus dat verschillende sinussen in een signaal een gecombineerde sinus als resultaat hebben zoals in het plaatje dat je liet zien. En dan maakt 1 periode verschil wel uit geloof ik.
      Vergeet ook niet dat het hier slechts alleen om de sinus van de geluidsdruk gaat (verdichtingen en verdunningen in de lucht) de frequenties apart blijven wel hoorbaar , (tenzij je tegelijkertijd een anti-sinus van dezelfde frequentie erin gooit, dan hoor je die frequentie niet meer :P)
      De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        In de tekening zie je de sommatie van twee sinussen, dat is wel het signaal dat de conus zal proberen te volgen maar is hoorbaar als twee tonen door elkaar.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • peterkuli
          • Nov 2002
          • 113

          Edit: foute redenatie van mij.

          @qvt, het plaatje gaat over 2 bronnen, namelijk 2 toonvorken.

          @stevengos, een sinus geeft 2 dingen aan: ten eerste de frequentie (afhankelijk van hoelang de sinus is, ook wel golflengte en daarmee dus de frequentie) en de hoogte van de amplitude geeft het volume aan, dus ik snap je reactie niet.

          @musicxtra, in de tekening zijn 2 signalen afgebeeld uit 2 bronnen (2 toonvorken) die elkaar beinvloeden en een ander signaal tot gevolg hebben
          Last edited by peterkuli; 11-06-10, 18:46.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            Originally posted by peterkuli
            Edit: foute redenatie van mij.

            @qvt, het plaatje gaat over 2 bronnen, namelijk 2 toonvorken.

            @stevengos, een sinus geeft 2 dingen aan: ten eerste de frequentie (afhankelijk van hoelang de sinus is, ook wel golflengte en daarmee dus de frequentie) en de hoogte van de amplitude geeft het volume aan, dus ik snap je reactie niet.

            @musicxtra, in de tekening zijn 2 signalen afgebeeld uit 2 bronnen (2 toonvorken) die elkaar beinvloeden en een ander signaal tot gevolg hebben
            Maar daarbij gelden nog steeds dezelfde regels.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Noobie
              • Dec 2007
              • 223

              wat betreft die 1/4 lambda, dit geld voor de hoogste frequentie die je wil koppelen, dus bij 20 Khz, wordt dit vrijwel onmogelijk. Daarom koppelen array's vrijwel niet in het top-hoog.

              Bij subs tot 125 Hz is het verhaal echter veel eenvoudiger, aangezien de golflengte doorgaans veel groter is als de speaker zelf.

              ondertussen... nog geen antwoord op die delay-tijd van die Rx118....
              Hoe zou ik dit het best kunnen meten? sinus van pak em beet 63 Hz er op en dan het verschil in looptijd nemen? (dus vanuit 1 mic positie 2 kasten meten?)

              Ander ding dat ik me afvraag, als je bv. B2 + Qsub/Csub gebruikt, is de positie van de speaker in de kast qua afstand nogal verschillend, de B2 is immers bijna 2x zo diep en heeft zijn speakers vrijwel achterin zitten. Is het niet nodig om dit verschil in looptijd ook te compenseren? (dwz de C/Qsub vertragen t.o.v. de B2?)

              Comment

              • M'Elodie
                • Oct 2006
                • 148

                Originally posted by Noobie
                wat betreft die 1/4 lambda, dit geld voor de hoogste frequentie die je wil koppelen, dus bij 20 Khz, wordt dit vrijwel onmogelijk. Daarom koppelen array's vrijwel niet in het top-hoog.
                Klopt, daarom werken heel veel "line" arrays niet. Overigens is het criteria 1/2 lamda (golflengte). Het criteria voor coherente line arrays qua hoog is dat deze "cylindrisch" afstralen. Wat een ribbon driver van nature doet en wat fabrikanten met compressiedrivers doen met waveguides te monteren. Wat maar bij een paar fabrikanten echt goed lukt.


                Originally posted by Noobie
                ondertussen... nog geen antwoord op die delay-tijd van die Rx118....
                Hoe zou ik dit het best kunnen meten? sinus van pak em beet 63 Hz er op en dan het verschil in looptijd nemen? (dus vanuit 1 mic positie 2 kasten meten?)

                Ander ding dat ik me afvraag, als je bv. B2 + Qsub/Csub gebruikt, is de positie van de speaker in de kast qua afstand nogal verschillend, de B2 is immers bijna 2x zo diep en heeft zijn speakers vrijwel achterin zitten. Is het niet nodig om dit verschil in looptijd ook te compenseren? (dwz de C/Qsub vertragen t.o.v. de B2?)
                Antwoord op beide vragen: fase meten. Van beide de fase zo gelijk mogelijk krijgen (dmv delay/all pass filter). Of met impuls respons, beide impulsen zo gelijk mogelijk (dmv delay/all pass filter). Maar dit vereist wel een goede meting/meetset en een ervaring.

                Comment

                • M'Elodie
                  • Oct 2006
                  • 148

                  Originally posted by MusicXtra
                  Om precies dezelfde reden als bij de subwoofer array.
                  Door die kleine tussenafstand krijg je een sterke, in dit geval verticale, bundeling van het geluid en een zo optimaal mogelijke koppeling van de onderlinge drivers waardoor de throw groter wordt en dat is precies wat je hebben wilt.
                  Overigens geldt dat voor het hoog bij slechts een paar line-array's, dit is in Ć©Ć©n oogopslag te zien aan de tussenafstand van de kasten.
                  neem aan center-center positie van de kasten tov elkaar.
                  Deze criteria geldt voor laag en mid woofers.
                  Voor hoogdrivers gaat deze regel niet op. Kleine drivers bijv 1" (2,5 cm) zou in een line array bij 1/4 lambda een koppeling geven tot 2 kHz, bij 1/2 lambda 4 kHz. Da's niet erg hoog. Daarboven is geen coherentie met als gevolg dat de hoge frequenties alle kanten opschiet (spikes boven en onder array, wat je niet wilt!). Dus qua hoog moet een "line" array voldoen aan een cylindrisch afstralende hoog-element. Wil je power zul je toch echt grotere drivers moeten gebruiken 2" en >. Dus dan kan je je voorstellen dat de afstand veel te groot is om zelfs maar over koppeling te spreken.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    Originally posted by M'Elodie
                    neem aan center-center positie van de kasten tov elkaar.
                    Deze criteria geldt voor laag en mid woofers.
                    Voor hoogdrivers gaat deze regel niet op. Kleine drivers bijv 1" (2,5 cm) zou in een line array bij 1/4 lambda een koppeling geven tot 2 kHz, bij 1/2 lambda 4 kHz. Da's niet erg hoog. Daarboven is geen coherentie met als gevolg dat de hoge frequenties alle kanten opschiet (spikes boven en onder array, wat je niet wilt!). Dus qua hoog moet een "line" array voldoen aan een cylindrisch afstralende hoog-element. Wil je power zul je toch echt grotere drivers moeten gebruiken 2" en >. Dus dan kan je je voorstellen dat de afstand veel te groot is om zelfs maar over koppeling te spreken.
                    Nee, het gaat daarbij om het stralend oppervlak, bij conusluidsprekers begint die een cm of 3 vanaf de conusophanging.
                    Qua hoogdrivers gaat dit dus wel op, dat is nu juist hetgeen wat jarenlang heeft gezorgd dat men niet verder kwam dan spraakzuiltjes.
                    Door een hoorn te maken waarbij het hoog over de hele hoogte van de hoorn in fase naar buiten treedt kun je de volledige hoogte van de hoorn als afstralend oppervlak beschouwen waardoor je ineens de afzonderlijke hoogdrivers wel dicht bij elkaar kunt krijgen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      Originally posted by Noobie
                      ondertussen... nog geen antwoord op die delay-tijd van die Rx118....
                      Hoe zou ik dit het best kunnen meten? sinus van pak em beet 63 Hz er op en dan het verschil in looptijd nemen? (dus vanuit 1 mic positie 2 kasten meten?)

                      Ander ding dat ik me afvraag, als je bv. B2 + Qsub/Csub gebruikt, is de positie van de speaker in de kast qua afstand nogal verschillend, de B2 is immers bijna 2x zo diep en heeft zijn speakers vrijwel achterin zitten. Is het niet nodig om dit verschil in looptijd ook te compenseren? (dwz de C/Qsub vertragen t.o.v. de B2?)
                      Ik heb geen idee wanneer en waar je die gig hebt, als het niet te ver weg is van Breukelen wil ik je er wel mee helpen wanneer mijn agenda dat toestaat.
                      Via mijn gegevens kom je wel achter een mail adres.
                      Bij de B2+Qsub/Csub zul je idd de looptijd moeten corrigeren wanneer die ook verschillend is, ook weer een kwestie van fase meten.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Noobie
                        • Dec 2007
                        • 223

                        Lief aangeboden, maar is zeker 1- 1,5 uur rijden. Bijkomstigheid is dat er zeer beperkte bouwtijd is, dus de bedoeling is dat alles vooraf getimed is en alleen de afstanden qua delay ter plaatse worden ingeregeld.

                        Zou trouwens wel een idee zijn voor producenten; bij elke type speaker gewoon de delaytijd tot aan voorkant van de kast opgeven. Dan zou je gewoon alles kunnen meten (in afstanden)/berekenen.

                        edit; weet iemand de relatie tussen delaytijd en de afmetingen van de sub/plaatsing van de speaker in de sub voor een CSA toepassing?
                        Vond op de site van DBtech dat een CSA met 3 st. S10 subs moet worden gedelayed naar 4,5 ms. Map geeft bij HP700 subs 3,2 ms als beste optie.
                        Last edited by Noobie; 12-06-10, 16:54.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          Originally posted by Noobie
                          Zou trouwens wel een idee zijn voor producenten; bij elke type speaker gewoon de delaytijd tot aan voorkant van de kast opgeven. Dan zou je gewoon alles kunnen meten (in afstanden)/berekenen.
                          Dat heeft niet zoveel zin, bij verschillende opstellingen gelden andere looptijd verschillen.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Noobie
                            • Dec 2007
                            • 223

                            Originally posted by MusicXtra
                            Dat heeft niet zoveel zin, bij verschillende opstellingen gelden andere looptijd verschillen.
                            Dat kan, maar de snelheid van geluid (344 m/s) veranderd niet, dus als je de delay tot het front van de kast weet, kun je altijd terug meten.

                            Comment

                            • qvt
                              • Oct 2009
                              • 721

                              Originally posted by Stevengos
                              Vergeet ook niet dat het hier slechts alleen om de sinus van de geluidsdruk gaat (verdichtingen en verdunningen in de lucht) de frequenties apart blijven wel hoorbaar , (tenzij je tegelijkertijd een anti-sinus van dezelfde frequentie erin gooit, dan hoor je die frequentie niet meer :P)
                              Uiteraard

                              (waar gaat dit heen haha)

                              @Noobie: Ik vind dat ook wel een goed idee, musicxtra heeft wel een punt. Maar als je weet hoeveel de afstand in de kast is dan kun je zelf de rest wel meten met een laserafstandsmeter of rolmaat oid, het werkt niet zo goed als een impulsmeting maar het is beter dan niks
                              There is no substitute for imagination

                              Comment

                              • qvt
                                • Oct 2009
                                • 721

                                Originally posted by Noobie
                                de snelheid van geluid (344 m/s) veranderd niet
                                De snelheid van t geluid veranderd met temperatuur en vochtigheids verschillen gewoon hoor Of bedoel je iets anders ermee?
                                There is no substitute for imagination

                                Comment

                                Working...