subwoofer array
Collapse
X
-
Ook je excelsheet is zeer duidelijk, zeker met de toevoeging van het verhogen van het volume op een middensub als je een oneven aantal subs per rij hebt.
Delaystack is ook duidelijk, subs zijn omni directioneel dus daar zit een probleem met delaystacks.
3. Een array geeft teveel laag op de eerste 10-15m, dus is minder bruikbaar, subs moeten worden gevlogen
dit roept bij mij grote vraagtekens op. Klopt deze stelling, of valt het wel mee met de piek die ontstaat dicht bij de array?
Ik dacht altijd dat een array er voor zorgt dat het laag meer druk geeft, maar vooral ook verder afstraalt, ik kan me echter voorstellen dat de eerste meters een overdaad aan laag ontstaat.
Het lijkt me overigens een betere oplossing dan gewoon L/R stapelen.
In ieder geval ben je de grote uitdovingsvlakken kwijt op deze manier.Comment
-
Op de meyer site is een link te vinden betreffende het vliegen van laag bij metalica . Hier maken ze gebruik van het array principe door ik meen een laag cluster te vliegen van 4 array's van ik meen 7 of 9 subs centrum boven de buhne . Let wel het is een sound in the round klus en het is een arena tour . Leuke uitdaging voor de afdeling rigging zo'n 5 ton omhoog hijsen maar ja als het hangt zal er wel het eea gebeuren .
Meyer Sound News : Meyer Sound TM Array Gives Metallica Even Bass Coverage on In-the-Round Arena TourComment
-
Leuke subs die Meyers. Interessant wat er tegenwoordig allemaal wordt uitgedacht qua sub arrays. Zou graag een Exell sheet zien zoals hier al gepost is met meerdere verschillende arrays er in. Het is eigenlijk vooral die matrix dat interessant is, maar er bestaan nog veel meer verschillende opstellingen.Comment
-
Heb ik gedaan, meneer Rat laat zien dat met de gekozen oplossing het laag in een "conventionele L/R" setup redelijk richtbaar word. Toch zul je in die setting nog verschillen hebben door de plaatsing links/rechts. (vraag is of dit problemen geeft/merkbaar is.)
Ook je excelsheet is zeer duidelijk, zeker met de toevoeging van het verhogen van het volume op een middensub als je een oneven aantal subs per rij hebt.
Delaystack is ook duidelijk, subs zijn omni directioneel dus daar zit een probleem met delaystacks.
3. Een array geeft teveel laag op de eerste 10-15m, dus is minder bruikbaar, subs moeten worden gevlogen
dit roept bij mij grote vraagtekens op. Klopt deze stelling, of valt het wel mee met de piek die ontstaat dicht bij de array?
Ik dacht altijd dat een array er voor zorgt dat het laag meer druk geeft, maar vooral ook verder afstraalt, ik kan me echter voorstellen dat de eerste meters een overdaad aan laag ontstaat.
Het lijkt me overigens een betere oplossing dan gewoon L/R stapelen.
In ieder geval ben je de grote uitdovingsvlakken kwijt op deze manier.
Een lijnbron (want dat is wat je maakt met een sub-array of line-source-array) werkt pas vanaf een bepaalde afstand van die bron. Houd me ten goede, maar het was volgens mij zoiets als een paar golflengtes, maar dat weet ik niet meer zeker.
Oftewel, als je dichtbij staat, ervaar je een lijnbron min of meer alsof het een verzameling puntbronnen is die bij elkaar optellen en aftrekken. Als je dus een bepaalde ruimte tussen je kasten laat, verminder je de druk vooraan, maar niet direct achteraan... zo krijg je al een iets egaler beeld. Dit neemt niet weg dat je vooraan nog altijd met je snuffel voor het sub staat, dus de verhouding tussen sub en top is vooraan in principe scheef (uiteraard kun je met fills een hoop doen, maar dat terzijde).
Echter, de alignment met je toppen klopt niet in de hele zaal als je ze op de grond zet. Als je het dus echt goed wilt doen, dan vlieg je de subs mee... dan klopt de alignment (zeer natuurgetrouw laag!!) en is de spreiding naar achteren nog een stuk beter. Nadeel is dat je dan weer links en rechts sub aan het weghangen bent, waardoor je de bekende knopen en buiken in je horizontaal vlak hebt...
Ik zeg: lijntje op de grond zetten en gas erop...Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Echter, de alignment met je toppen klopt niet in de hele zaal als je ze op de grond zet. Als je het dus echt goed wilt doen, dan vlieg je de subs mee... dan klopt de alignment (zeer natuurgetrouw laag!!) en is de spreiding naar achteren nog een stuk beter. Nadeel is dat je dan weer links en rechts sub aan het weghangen bent, waardoor je de bekende knopen en buiken in je horizontaal vlak hebt...
Ik zeg: lijntje op de grond zetten en gas erop...De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Nadeel van meevliegen van je subs is dat de afstraling dan dus echt sferisch wordt waardoor je meer verlies hebt en dus ook meer subs nodig hebt. Denk dat de 'ACDC' oplossing nog de mooiste is, ff 8 ton aan subs midden boven het podium hangen, krijg je alleen knopen van in je buik hoe je dat gaat realiseren.
2 fly's van 24 sb28's naast elkaar en dan doormiddel van delays onderling geprobeerd om zo min mogelijk sub buiten de dansvloer te krijgen. Was volgens diverse bezoekers geen succes helaasThere is no substitute for imaginationComment
-
Wordt de afstand groter dan krijg je onmiddellijk weer te maken met knopen en buiken.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Een lijnbron (want dat is wat je maakt met een sub-array of line-source-array) werkt pas vanaf een bepaalde afstand van die bron. Houd me ten goede, maar het was volgens mij zoiets als een paar golflengtes, maar dat weet ik niet meer zeker.
Oftewel, als je dichtbij staat, ervaar je een lijnbron min of meer alsof het een verzameling puntbronnen is die bij elkaar optellen en aftrekken. Als je dus een bepaalde ruimte tussen je kasten laat, verminder je de druk vooraan, maar niet direct achteraan... zo krijg je al een iets egaler beeld. Dit neemt niet weg dat je vooraan nog altijd met je snuffel voor het sub staat, dus de verhouding tussen sub en top is vooraan in principe scheef (uiteraard kun je met fills een hoop doen, maar dat terzijde).
Echter, de alignment met je toppen klopt niet in de hele zaal als je ze op de grond zet. Als je het dus echt goed wilt doen, dan vlieg je de subs mee... dan klopt de alignment (zeer natuurgetrouw laag!!) en is de spreiding naar achteren nog een stuk beter. Nadeel is dat je dan weer links en rechts sub aan het weghangen bent, waardoor je de bekende knopen en buiken in je horizontaal vlak hebt...
Ik zeg: lijntje op de grond zetten en gas erop...Comment
-
dat was een heel ander verhaal van een paar jongens die helaas niet waar hebben kunnen maken wat ze beloofd hadden.... ondanks dat de organisatie door diverse partijen vantevoren gewaarschuwd was ... ach ja, ook dit soort dingen zullen soms voor blijven komen.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Helder, nog 1 aanvullende vraag; Zoals ik al aangaf gebruik ik B2's, grote kasten dus, niet in alle situaties is het podium 120cm+ hoog. Een B2 is immers 58 x 116 cm. Als ik nu de subs op z'n kant leg, zijn ze maar 58 hoog en kan ik dus vaker een lijn toepassen. Hoe groot zou de onderlinge afstand dan moeten zijn? de subs zijn al 116 cm, dus volgens de excell sheet zou de afstand dan 120 cm moeten zijn, dus 4 cm tussenruimte? Het zijn natuurlijk bandbass/hoorngeladen kasten, blijft die 1,2m dan gelden? als ik verschillende subs combineer; bv. 8 Q subs, met 4 x B2 hoe zou ik dan het best kunnen opstellen? 2 x 2 B2 in het midden (achter elkaar) en 2 x 2 Qsub L+R naast de B2? of 4 x B2 en 8 x Qsub ervoor?
Zelf gebruik ik bij grote klussen meestal een extra center cluster midden voor het podium, beetje expirimenteren met delay tijden tot het sub daar is waar ik het hebben wil, is misschien niet de meest ideale oplossing maar werkt bevredigend.
De voorbeelden die hier aangehaald worden zijn allemaal van gigs waarbij 40 of meer subs gebruikt worden en waarbij er voldoende ruimte is om allerlei 'exotische opstellingen te maken.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
hoe je het ook went of keert: aan sub arcs en matrixen blijven een hoop haken en ogen zitten.
mijn beste ervaring is als je bijvoorbeeld een podium van 12 m breed hebt een rij van 6 of 8 x dubbel 18 inch kasten plat tegen mekaar leggen.
heb je over de gehele breette egale sprijding. dit moet je wel ff gelijk trekken kwa delay tijden met je gevlogen arrayA&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixenComment
-
Zeer zeker niet zomaar... als het past leg ik ook 4 subjes op een rijtje voor het podium. Natuurkunde werkt ook voor kleine opstellingen hoor ...Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Geeft dit geen extra problemen op het podium, zeker voor de platenspelers van de DJ.
Ik moet binnenkort een zaal van 60m lang voorzien van geluid.
Voor het sub heb ik 16 x LA400 van EAW, dit is een hoorngeladen sub.
Ik zit met een paar ideetjes.
- 1: voor het podium 4 blokjes van 4 naast elkaar.
- 2: Front L/R 6 stuks ( 3 blokjes van 2 op elkaar)
Delay L/R 2 stuks ( op aanraden van geluidstechnieker)
Er worden steeds topjes als delay gebruikt.
Opmerkingen?Comment
-
Sub in het delay is meestal af te raden, zeker met hoorngeladen sub zou ik dat niet zomaar doen.
Of een arc proberen (maar grote kans dat het niet zal werken door te weinig subs), of voorlangs het podium opstellen... dat zou ik in eerste instantie doen.
Misschien stacken zodat er ook wat sub achter in je zaal komt en niet in het publiek blijft 'hangen'... maar dan kom je alweer bij een L/R opstelling die je aanhaalt... ook een optie.
Er zijn hele mooie progsels die dit allemaal simuleren trouwens, altijd leuk om eens mee te vogelen
Voor de DJ's mag het sub overigens geen probleem geven, zeker niet als ze geen 75,- McCrypt CD spelertje hebben maar iets fatsoenlijks met antishock (als een CDJ1000 ofzo).Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
Comment