Nu haal je 2 dingen door elkaar, geluid van 2 verschillende bronnen kan gewoon door elkaar zonder dat het elkaar aantast. Maar ik bedoelde dus dat verschillende sinussen in een signaal een gecombineerde sinus als resultaat hebben zoals in het plaatje dat je liet zien. En dan maakt 1 periode verschil wel uit geloof ik.
subwoofer array
Collapse
X
-
Nu haal je 2 dingen door elkaar, geluid van 2 verschillende bronnen kan gewoon door elkaar zonder dat het elkaar aantast. Maar ik bedoelde dus dat verschillende sinussen in een signaal een gecombineerde sinus als resultaat hebben zoals in het plaatje dat je liet zien. En dan maakt 1 periode verschil wel uit geloof ik.De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :DComment
-
In de tekening zie je de sommatie van twee sinussen, dat is wel het signaal dat de conus zal proberen te volgen maar is hoorbaar als twee tonen door elkaar.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Edit: foute redenatie van mij.
@qvt, het plaatje gaat over 2 bronnen, namelijk 2 toonvorken.
@stevengos, een sinus geeft 2 dingen aan: ten eerste de frequentie (afhankelijk van hoelang de sinus is, ook wel golflengte en daarmee dus de frequentie) en de hoogte van de amplitude geeft het volume aan, dus ik snap je reactie niet.
@musicxtra, in de tekening zijn 2 signalen afgebeeld uit 2 bronnen (2 toonvorken) die elkaar beinvloeden en een ander signaal tot gevolg hebbenLast edited by peterkuli; 11-06-10, 18:46.Comment
-
Edit: foute redenatie van mij.
@qvt, het plaatje gaat over 2 bronnen, namelijk 2 toonvorken.
@stevengos, een sinus geeft 2 dingen aan: ten eerste de frequentie (afhankelijk van hoelang de sinus is, ook wel golflengte en daarmee dus de frequentie) en de hoogte van de amplitude geeft het volume aan, dus ik snap je reactie niet.
@musicxtra, in de tekening zijn 2 signalen afgebeeld uit 2 bronnen (2 toonvorken) die elkaar beinvloeden en een ander signaal tot gevolg hebbenDe nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
wat betreft die 1/4 lambda, dit geld voor de hoogste frequentie die je wil koppelen, dus bij 20 Khz, wordt dit vrijwel onmogelijk. Daarom koppelen array's vrijwel niet in het top-hoog.
Bij subs tot 125 Hz is het verhaal echter veel eenvoudiger, aangezien de golflengte doorgaans veel groter is als de speaker zelf.
ondertussen... nog geen antwoord op die delay-tijd van die Rx118....
Hoe zou ik dit het best kunnen meten? sinus van pak em beet 63 Hz er op en dan het verschil in looptijd nemen? (dus vanuit 1 mic positie 2 kasten meten?)
Ander ding dat ik me afvraag, als je bv. B2 + Qsub/Csub gebruikt, is de positie van de speaker in de kast qua afstand nogal verschillend, de B2 is immers bijna 2x zo diep en heeft zijn speakers vrijwel achterin zitten. Is het niet nodig om dit verschil in looptijd ook te compenseren? (dwz de C/Qsub vertragen t.o.v. de B2?)Comment
-
ondertussen... nog geen antwoord op die delay-tijd van die Rx118....
Hoe zou ik dit het best kunnen meten? sinus van pak em beet 63 Hz er op en dan het verschil in looptijd nemen? (dus vanuit 1 mic positie 2 kasten meten?)
Ander ding dat ik me afvraag, als je bv. B2 + Qsub/Csub gebruikt, is de positie van de speaker in de kast qua afstand nogal verschillend, de B2 is immers bijna 2x zo diep en heeft zijn speakers vrijwel achterin zitten. Is het niet nodig om dit verschil in looptijd ook te compenseren? (dwz de C/Qsub vertragen t.o.v. de B2?)Comment
-
Om precies dezelfde reden als bij de subwoofer array.
Door die kleine tussenafstand krijg je een sterke, in dit geval verticale, bundeling van het geluid en een zo optimaal mogelijke koppeling van de onderlinge drivers waardoor de throw groter wordt en dat is precies wat je hebben wilt.
Overigens geldt dat voor het hoog bij slechts een paar line-array's, dit is in Ć©Ć©n oogopslag te zien aan de tussenafstand van de kasten.
Deze criteria geldt voor laag en mid woofers.
Voor hoogdrivers gaat deze regel niet op. Kleine drivers bijv 1" (2,5 cm) zou in een line array bij 1/4 lambda een koppeling geven tot 2 kHz, bij 1/2 lambda 4 kHz. Da's niet erg hoog. Daarboven is geen coherentie met als gevolg dat de hoge frequenties alle kanten opschiet (spikes boven en onder array, wat je niet wilt!). Dus qua hoog moet een "line" array voldoen aan een cylindrisch afstralende hoog-element. Wil je power zul je toch echt grotere drivers moeten gebruiken 2" en >. Dus dan kan je je voorstellen dat de afstand veel te groot is om zelfs maar over koppeling te spreken.Comment
-
neem aan center-center positie van de kasten tov elkaar.
Deze criteria geldt voor laag en mid woofers.
Voor hoogdrivers gaat deze regel niet op. Kleine drivers bijv 1" (2,5 cm) zou in een line array bij 1/4 lambda een koppeling geven tot 2 kHz, bij 1/2 lambda 4 kHz. Da's niet erg hoog. Daarboven is geen coherentie met als gevolg dat de hoge frequenties alle kanten opschiet (spikes boven en onder array, wat je niet wilt!). Dus qua hoog moet een "line" array voldoen aan een cylindrisch afstralende hoog-element. Wil je power zul je toch echt grotere drivers moeten gebruiken 2" en >. Dus dan kan je je voorstellen dat de afstand veel te groot is om zelfs maar over koppeling te spreken.
Qua hoogdrivers gaat dit dus wel op, dat is nu juist hetgeen wat jarenlang heeft gezorgd dat men niet verder kwam dan spraakzuiltjes.
Door een hoorn te maken waarbij het hoog over de hele hoogte van de hoorn in fase naar buiten treedt kun je de volledige hoogte van de hoorn als afstralend oppervlak beschouwen waardoor je ineens de afzonderlijke hoogdrivers wel dicht bij elkaar kunt krijgen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
ondertussen... nog geen antwoord op die delay-tijd van die Rx118....
Hoe zou ik dit het best kunnen meten? sinus van pak em beet 63 Hz er op en dan het verschil in looptijd nemen? (dus vanuit 1 mic positie 2 kasten meten?)
Ander ding dat ik me afvraag, als je bv. B2 + Qsub/Csub gebruikt, is de positie van de speaker in de kast qua afstand nogal verschillend, de B2 is immers bijna 2x zo diep en heeft zijn speakers vrijwel achterin zitten. Is het niet nodig om dit verschil in looptijd ook te compenseren? (dwz de C/Qsub vertragen t.o.v. de B2?)
Via mijn gegevens kom je wel achter een mail adres.
Bij de B2+Qsub/Csub zul je idd de looptijd moeten corrigeren wanneer die ook verschillend is, ook weer een kwestie van fase meten.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Lief aangeboden, maar is zeker 1- 1,5 uur rijden. Bijkomstigheid is dat er zeer beperkte bouwtijd is, dus de bedoeling is dat alles vooraf getimed is en alleen de afstanden qua delay ter plaatse worden ingeregeld.
Zou trouwens wel een idee zijn voor producenten; bij elke type speaker gewoon de delaytijd tot aan voorkant van de kast opgeven. Dan zou je gewoon alles kunnen meten (in afstanden)/berekenen.
edit; weet iemand de relatie tussen delaytijd en de afmetingen van de sub/plaatsing van de speaker in de sub voor een CSA toepassing?
Vond op de site van DBtech dat een CSA met 3 st. S10 subs moet worden gedelayed naar 4,5 ms. Map geeft bij HP700 subs 3,2 ms als beste optie.Last edited by Noobie; 12-06-10, 16:54.Comment
-
Dat heeft niet zoveel zin, bij verschillende opstellingen gelden andere looptijd verschillen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Comment
-
Vergeet ook niet dat het hier slechts alleen om de sinus van de geluidsdruk gaat (verdichtingen en verdunningen in de lucht) de frequenties apart blijven wel hoorbaar , (tenzij je tegelijkertijd een anti-sinus van dezelfde frequentie erin gooit, dan hoor je die frequentie niet meer :P)
(waar gaat dit heen haha)
@Noobie: Ik vind dat ook wel een goed idee, musicxtra heeft wel een punt. Maar als je weet hoeveel de afstand in de kast is dan kun je zelf de rest wel meten met een laserafstandsmeter of rolmaat oid, het werkt niet zo goed als een impulsmeting maar het is beter dan niksThere is no substitute for imaginationComment
Comment