Oorzaak, gevolgen en oplossing harde drummers.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KlankOntwerp
    • Jun 2008
    • 130

Showband & Mach: goed bezig. Ja, tuurlijk klinken drums anders als je hard mept of beheerst slaat, dat is het punt niet. Het punt is dat het publiek niet naar een snoeiharde drumsolo is komen luisteren maar een band die optreedt, me dunkt.

Buiten de popmuziek om is het de normaalste zaak van de wereld om te luisteren naar je medemuzikanten en de balans op de plek waar je speelt samen neerzet. Dynamiek is in de pop/rockmuziek echter vaak een ondergeschoven kindje*. Als je radio luistert of popalbums vanaf de jaren negentig dan stik je bijna in de muziekworst (elk nummer is een sigaar), als dat je uitgangspunt is dan is er natuurlijk geen beginnen meer aan.

Je aanpassen aan de omgeving kan ook wel eens betekenen: geen optreden of je instrumenten aanpassen. Speel je in een kleine omgeving? Niks mis met een cajon, akoestische gitaren en een contrabas. Nee, voor een metalband is dat niet een oplossing natuurlijk, maar die moeten dan niet spelen in ruimtes < 20m^2

Kleine anekdote uit mijn verleden: ik ben als 14-jarig jongetje begonnen met gitaarspelen door mezelf Nirvana etc. te leren spelen. In die tijd speelde ik een snaar per 2 maanden kapot (en niet alleen de e maar ook de E en andere tussenliggende snaren). Daarna ben ik op les gegaan en sindsdien kan ik jaren met snaren, verving ik ze alleen voor de klank om de zoveel optredens. Beheersing van je instrument == niet rammen, niet fysiek werken maar met minimale spierinspanning de juiste toon op het juiste moment ten gehore brengen. Als de drummer eruitziet alsof hij met veel moeite en geweld het drumstel in elkaar beukt dan doet hij toch iets niet goed. Een vaardig muzikant doet het visueel overkomen alsof het de makkelijkste zaak van de wereld is omdat hij/zij meester is over zijn lichaam (spieren/pezen) en daarmee zijn instrument.

* ligt wel aan de achtergrond van de muzikanten. Het grootste probleem zit hem bij ongeschoolde muzikanten; een ontzettend groot deel van de pop- en rockmuzikanten.

Comment

• animaldrums
      • Nov 2008
      • 88

"Een vaardig muzikant doet het visueel overkomen alsof het de makkelijkste zaak van de wereld is omdat hij/zij meester is over zijn lichaam (spieren/pezen) en daarmee zijn instrument."

Is wel heel erg afhankelijk van het genre, "overdreven" expressie is vaak de kers op de taart voor het publiek, die zien niet graag een stel "houten klaasen".
      Last edited by animaldrums; 31-10-09, 17:42.

Comment

• Mach Facilities
        • May 2009
        • 109

Originally posted by animaldrums
        "Een vaardig muzikant doet het visueel overkomen alsof het de makkelijkste zaak van de wereld is omdat hij/zij meester is over zijn lichaam (spieren/pezen) en daarmee zijn instrument."

Is wel heer erg afhankelijk van het genre, "overdreven" expressie is vaak de kers op de taart voor het publiek, die zien niet graag een stel "houten klaasen".
        liever een stel heel goede muzikanten, als BAND, dan een enorme showbink, die denkt dat HIJ of zij de band leidt...........
        en volgens mij zal elke recht geaarde technicus dit onderschrijven.......
        schieten maar..........
        Chris

Comment

• animaldrums
          • Nov 2008
          • 88

Originally posted by Mach Facilities
          liever een stel heel goede muzikanten, als BAND, dan een enorme showbink, die denkt dat HIJ of zij de band leidt...........
          schieten maar..........
          Chris
          Je krijgt maar weinig bijval....... dat zegt mij genoeg...... The show must go on.

Comment

• bones2001
            • Aug 2003
            • 741

Citaat:
            Oorspronkelijk geplaatst door Mach Facilities
            schieten maar..........
            Chris

Je krijgt maar weinig bijval....... dat zegt mij genoeg...... The show must go on.
            Nou,
            mijn bijval heeft ie hoor.
            Mixen is net als schilderen.
            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Originally posted by bones2001
              Nou,
              mijn bijval heeft ie hoor.

Hij heeft groot gelijk!

Waar is de muur?...

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• animaldrums
                • Nov 2008
                • 88

Zo.... , twee keer bijval .
                Kennelijk bedriegen mijn ogen mij altijd als ik naar optredens ga of een muziek-dvd bekijk/luister, ik zie daarop 9 van de 10 keer muzikanten met veel expressie in het lijf en op het gezicht hun muziek ten gehore brengen ..... het zullen wel allemaal slechte muzikanten zijn geweest .

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Als we nu gaan stemmen op elkaars gelijk dan stel ik voor dat je dat via een poll doet want dit is toch niet ernstig?
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

tja...tgaat niet om iemands gelijk wat mij betreft hoor maar om de permanente gehoorschade.

Ik ben zelf drummer en heb vorig jaar oordopjes op maat laten maken met een vlakke 15db - curve. Sindsdien drum ik altijd (thuis) met die oordopjes. Als ik er dan nog eens mijn DB meter ga neerlegen bij men drumstel dan weet je zonder dat je hard hoeft te meppen door de 100db zit, waarom zouden we dan zo hard moeten meppen dat niet alleen de drummer maar ook al je omstanders er doof van worden.

Comment

• Mach Facilities
                      • May 2009
                      • 109

Zo.... , twee keer bijval .
                      Kennelijk bedriegen mijn ogen mij altijd als ik naar optredens ga of een muziek-dvd bekijk/luister, ik zie daarop 9 van de 10 keer muzikanten met veel expressie in het lijf en op het gezicht hun muziek ten gehore brengen ..... het zullen wel allemaal slechte muzikanten zijn geweest .
                      Je hebt wel degelijk gelijk als je stelt dat een expressieve muzikant er beter/gelikter uitziet dan een houten klaas, dat is OOK iets wat iedere muzikant zal onderschrijven, maar ik stel er dan wel meteen bij, dat expressie alleen het echt niet is, in eerste instantie is een band een BAND, dus een groep, die allemaal in dienst staat van die band, als je dan als individualist OOK nog eens zo goed bent dat je naast je in dienst staan van de band, op muzikaal gebied, jezelf kan presenteren als een podiumdier, dan is het inderdaad alleen maar de kers op het toetje.
                      Als expressie echter je ENIGE manier is van opvallen binnen een band, stel je voor de band in kwestie weinig voor, sterker nog, DAN ben je die showbink waarover ik het zojuist heb.
                      dus , resume, Als je expressie kan combineren met een fantasisch podiumgeluid, dan is het super, kan je alleen maar expressie tonen, dan heb ik liever een houten klaas, die WEL in dienst van de band een fantastisch podiumgeluid kan maken.
                      Voorbeeld, afgelopen weekend met Gus Genzer gewerkt, en met Barend Courbois, en met John Hayes, alledrie podiumdieren, maar ik kan je vertellen, ondanks dat het HARD ging, op het podium, en ze eigenlijk alledrie de show stalen qua expressie, weten de heren in kwestie op het podium WEL een solide podiumgeluid neer te zetten, waar je als teechnicus alleen maar blij van kan worden.
                      Chris

Comment

• Mach Facilities
                        • May 2009
                        • 109

Originally posted by laserguy
                        Als we nu gaan stemmen op elkaars gelijk dan stel ik voor dat je dat via een poll doet want dit is toch niet ernstig?
                        inderdaad, is helemaal niet belangrijk, hierin heb je groot gelijk
                        Chris

Comment

• keenoncoolstuff
                          • May 2003
                          • 695

Nee, maar ze spelen in de meeste gevallen op een groot podium waar het geluid alle kanten op kan. Als ze hard meppen hebben hoogstens hun medemuzikanten er last van. Maar een probleem voor het publiek, of voor de zaalmix zal het niet worden.
                          Dit in tegenstelling tot (kleinere) kroegen, waar het al onmogelijk is een normaal gesprek te voeren (of een mix op normaal volume te maken) als er iemand enthousiast op zijn kit loopt te timmeren...

Rob.
                          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• animaldrums
                            • Nov 2008
                            • 88

@Mach Faciclities

Je voorbeeld (zie hieronder) slaat de spijker op z'n kop en geeft aan dat de stelling:
                            onjuist is of op z'n minst ongelukkig geformuleerd.

---------
                            Voorbeeld, afgelopen weekend met Gus Genzer gewerkt, en met Barend Courbois, en met John Hayes, alledrie podiumdieren, maar ik kan je vertellen, ondanks dat het HARD ging, op het podium, en ze eigenlijk alledrie de show stalen qua expressie, weten de heren in kwestie op het podium WEL een solide podiumgeluid neer te zetten, waar je als teechnicus alleen maar blij van kan worden.

@Keenoncoolstuff
                            Sorry, ik nam in deze discussie even een uitstapje naar "expressie", los van de context "hard' en/of "te hard".
                            Last edited by animaldrums; 01-11-09, 11:55.

Comment

• Mach Facilities
                              • May 2009
                              • 109

@Mach Faciclities

Je voorbeeld (zie hieronder) slaat de spijker op z'n kop en geeft aan dat de stelling:
                              onjuist is of op z'n minst ongelukkig geformuleerd.

---------
                              Voorbeeld, afgelopen weekend met Gus Genzer gewerkt, en met Barend Courbois, en met John Hayes, alledrie podiumdieren, maar ik kan je vertellen, ondanks dat het HARD ging, op het podium, en ze eigenlijk alledrie de show stalen qua expressie, weten de heren in kwestie op het podium WEL een solide podiumgeluid neer te zetten, waar je als technicus alleen maar blij van kan worden.

@Keenoncoolstuff
                              Sorry, ik nam in deze discussie even een uitstapje naar "expressie", los van de context "hard' en/of "te hard".
                              Er is een groot verschil tussen HARD en TE HARD, namelijk, van een drummer die hard speelt, maar wel goed zijn plaats weet in een band, wordt niemand ongelukkig, echter, een drummer die TE HARD speelt, weet zijn plaats in een band niet, en zorgt alleen maar voor problemen, ook in zijn spel, zo een drummer kan namelijk door zijn wilde/te harde spel heel erg makkelijk zijn controle verliezen, met als gevolg, dat het voor niemand meer een werkbare situatie is.
                              Overigens, klusje met Hayes/Courbois/Genzer was in Beeld en Geluid, op het Mediapark, theaterzaaltje voor 150 man, met een 4kw setje op het front, niks groot, echter, door de controle op het podium van de heren in kwestie, WEL goed werkbaar, ook al was het hard op het podium.
                              Voor degenen die de heren niet kennen, Hayes was de leadgitarist van Mothers Finest, Courbois was de bassist van Vengeance en Genzer was de drummer van de Wild Romance, allemaal bands die het met het volume dus niet echt nauw namen.
                              Ook te zien op jouwbuis, kijk maar op John Hayes Project, dan weet je meteen dat hard niet acuut TE hard betekent.
                              Chris

Comment

• bones2001
                                • Aug 2003
                                • 741

Had gisteravond weer eens een heel positieve ervaring met een rockcoverband in een klein cafe (125 man)
                                Drummer gaf al voor de soundcheck aan dat als ie te hard sloeg ik het gelijk moest zeggen
                                Het resultaat was dat alles behalve de overheads over het PA konden en
                                we de hele avond rond de 100 db zaten.
                                Ik blij, band blij en publiek blij.
                                Mixen is net als schilderen.
                                Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

Working...