Oorzaak, gevolgen en oplossing harde drummers.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

Originally posted by showband
    Als je kit te hard is voor de optredens die je doet? Dan moet je een andere kopen. Of de band niet in die zaal boeken. Zo simpel is dat.
    Een kwalitatief goed drumkitje met kleine maten en vrij los gespannen vellen klinkt acoustisch vrij bescheiden, maar is uitstekend geschikt om met versterking toch een vette sound neer te zetten met een acceptabel volume.
    Verder valt te denken aan ondiepe maten, en zeker niet te kiezen voor "power"-maten.
    Allemaal hartstikke cool grote drumsets maar een hoorngeladen PA-set zet je niet in een kroeg, en dat moet je met drums ook eigenlijk niet doen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by purplehaze
      Een kwalitatief goed drumkitje met kleine maten en vrij los gespannen vellen klinkt acoustisch vrij bescheiden, maar is uitstekend geschikt om met versterking toch een vette sound neer te zetten met een acceptabel volume.
      Verder valt te denken aan ondiepe maten, en zeker niet te kiezen voor "power"-maten.
      Allemaal hartstikke cool grote drumsets maar een hoorngeladen PA-set zet je niet in een kroeg, en dat moet je met drums ook eigenlijk niet doen.
      Daar heb je helemaal gelijk in, vertel jij het ff aan de drummer?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• xvisionbelgium
        • Sep 2008
        • 50

En soms lukt het toch om het gezond verstand te laten zegevieren...

Voor één van de coverbands waar ik de techniek voor verzorg heb ik ze zo ver gekregen dat men voor de kleinere optredens een electronische drum gebruikt en geen gitaarversterkers. Alle montors op in-ear met een kleine frontlijntje monitors "voor de feeling".

In eerste instantie was men er ook niet voor te vinden, tot... ze het eens probeerden. Het is gewoon een kwestie van willen en blijven proberen :-)

Originally posted by MusicXtra
        Daar heb je helemaal gelijk in, vertel jij het ff aan de drummer?

Comment

• MusiQmaN
          • Sep 2006
          • 328

Dat gaat niet altijd op. Electronisch is (hoe goed ook tegenwoordig) totaal wat anders dan acoustisch, niet iedereen zal daar aan kunnen wennen. Rubber of gaasvel geeft een hele andere rebound dan acoustische vellen bijv. Daar sta je dan met je jarenlang geleerde sticking...
          Drummer en techniek freak.

Comment

• Davy Gabriels
            • Aug 2002
            • 819

Originally posted by MusiQmaN
            Dat gaat niet altijd op. Electronisch is (hoe goed ook tegenwoordig) totaal wat anders dan acoustisch, niet iedereen zal daar aan kunnen wennen. Rubber of gaasvel geeft een hele andere rebound dan acoustische vellen bijv. Daar sta je dan met je jarenlang geleerde sticking...
            Je wil dus niet een klein beetje inboeten op je drumsound om het totaalbeeld veel beter te maken?

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

akoestisch of electrisch vind ik nog steeds een artistieke beslissing en is wel degelijk heel anders.
              lekker belangrijk!

Comment

• xvisionbelgium
                • Sep 2008
                • 50

Het KAN een artistieke beslissing zijn maar ik denk dat velen 1 ding vergeten : Wie betaalt jullie ? Ja uw opdrachtgever ! en die moet je tevreden stellen.... of je zal de volgende keer daar niet meer moeten komen spelen... of in worst case uw geld zelfs niet zien...

doordenkertje....

akoestisch of electrisch vind ik nog steeds een artistieke beslissing en is wel degelijk heel anders.
                Last edited by xvisionbelgium; 15-10-09, 08:25.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

De zaal betaald meestal de band. En de band betaald de PA meestal.
                  Dus qua verhoudingen is dat wel duidelijk.

even duidelijk reageren op het doordenkertje. Met een realitycheck.

1-Merk even op...Gezien het feit dat er minstens net zo veel PA mannen in de zaal te hard draaien als dat er harde drummers zijn, is het als band niet een gegarandeerd succes als je naar electronisch overstapt. Dus als de zaal de PA huurt is dat zeker geen garantie dat je bandje zacht zal worden. Of naar het publiek zal luisteren. Wees even realistisch.

2-een drumstel is een zeer belangrijk stuk van de looks van een liveband. Mensen vinden drums gaaf. En een act zonder zo een glimmende kit, zonder gitaren en/of saxofoons wordt gewoon onbevredigend gevonden. Dat moet een band zich goed realiseren. Een man met keyboard die van alles speelt vinden mensen knap en handig. Maar unaniem willen ze instrumenten zien. "zoals het hoort". Er zijn in de jaren tachtig bands geweest die speelden met drie toetsenisten. Een voor de bas en twee voor de akkoorden. En altijd was de eerste zin van een rescensie: "ik mis toch die gitaren". Mensen zetten zich echt niet makkelijk over het ontbreken van "echte instrumenten" heen. Ik heb zelf enkele jaren met gitaarsynth opgetreden. Nou. Een stringspartij uit een keyboard vind iedereen prima. Maar komt het uit je gitaar dan ben je satan en de antichrist in een persoon verenigd..

Een goedgekozen drumstel met een goede drummer(ster) op in ears is prima bruikbaar. ook in cafe's. Als het geluid namelijk onder conversatieniveau moet dan praat je niet over een partyband die zachter moet en daarom electronische drums moet gebruiken. Maar praat je over achtergrondmuziek. Op dat moment neem je geen PA mee maar prik je alles in je backline. Handdoek over de snare en brushes in de hand. Niets mis mee. Als niemand het goed moet kunnen horen.

Verstaanbare zang over 80 man cafe of bruiloft is toch minimaal 85dB tot 90dB gemiddeld. Als je drummer op het podium 95dB kan halen en eventueel neem je een perspex schotje mee. Dan is de dure investering voor een digitaal drumstel met versterking. En een slechter geluid totaal overbodig.

Als je bij mijn band het toneel oploopt kun je, tussen de blazerspartijen door, met elkaar praten zonder je stem veel te verheffen. Met negen man band. Er wordt langer zacht gespeeld dan dat er electrische drums bestaan hoor.
                  Last edited by showband; 15-10-09, 08:54.
                  lekker belangrijk!

Comment

• xvisionbelgium
                    • Sep 2008
                    • 50

Beste,

Ik kan mij gerust vinden in al uw argumenten... En ik weet ook dat er techniekers zijn die enkel standje oorlog kennen...

Ik bedoelde hier dat het gehele concept van groep & pa moet afgestemd worden op de locatie en vooral de wensen van uw opdrachtgever.

Zelf heb ik al talloze keren met mijn rug tegen de muur gestaan... voor de één te luid, voor de ander te stil, niet genoeg "bling"... je noemt het maar op. Maar als puntje bij paaltje komt is er voor mij maar 1 belangrijk persoon, en dat is de eindklant die mijn factuur betaald ( in ons geval is dit meestal de organisator en niet de groep )

De zaal betaald meestal de band. En de band betaald de PA meestal.
                    Dus qua verhoudingen is dat wel duidelijk.

even duidelijk reageren op het doordenkertje. Met een realitycheck.

1-Merk even op...Gezien het feit dat er minstens net zo veel PA mannen in de zaal te hard draaien als dat er harde drummers zijn, is het als band niet een gegarandeerd succes als je naar electronisch overstapt. Dus als de zaal de PA huurt is dat zeker geen garantie dat je bandje zacht zal worden. Of naar het publiek zal luisteren. Wees even realistisch.

2-een drumstel is een zeer belangrijk stuk van de looks van een liveband. Mensen vinden drums gaaf. En een act zonder zo een glimmende kit, zonder gitaren en/of saxofoons wordt gewoon onbevredigend gevonden. Dat moet een band zich goed realiseren. Een man met keyboard die van alles speelt vinden mensen knap en handig. Maar unaniem willen ze instrumenten zien. "zoals het hoort". Er zijn in de jaren tachtig bands geweest die speelden met drie toetsenisten. Een voor de bas en twee voor de akkoorden. En altijd was de eerste zin van een rescensie: "ik mis toch die gitaren". Mensen zetten zich echt niet makkelijk over het ontbreken van "echte instrumenten" heen. Ik heb zelf enkele jaren met gitaarsynth opgetreden. Nou. Een stringspartij uit een keyboard vind iedereen prima. Maar komt het uit je gitaar dan ben je satan en de antichrist in een persoon verenigd..

Een goedgekozen drumstel met een goede drummer(ster) op in ears is prima bruikbaar. ook in cafe's. Als het geluid namelijk onder conversatieniveau moet dan praat je niet over een partyband die zachter moet en daarom electronische drums moet gebruiken. Maar praat je over achtergrondmuziek. Op dat moment neem je geen PA mee maar prik je alles in je backline. Handdoek over de snare en brushes in de hand. Niets mis mee. Als niemand het goed moet kunnen horen.

Verstaanbare zang over 80 man cafe of bruiloft is toch minimaal 85dB tot 90dB gemiddeld. Als je drummer op het podium 95dB kan halen en eventueel neem je een perspex schotje mee. Dan is de dure investering voor een digitaal drumstel met versterking. En een slechter geluid totaal overbodig.

Als je bij mijn band het toneel oploopt kun je, tussen de blazerspartijen door, met elkaar praten zonder je stem veel te verheffen. Met negen man band. Er wordt langer zacht gespeeld dan dat er electrische drums bestaan hoor.

Comment

• CasB
                      • Oct 2008
                      • 24

Als drummer zijnde moet ik hier wel reageren.

Er worden hier een paar opties aangehaald om het podiumgeluid terug te brengen die niet haalbaar zijn.

Als je een drummer op een electronisch drumstel laat spelen, dan klinkt het heel anders, mechanisch, en niet echt. Daarnaast kan niet iedere drummer erop spelen, omdat het heel anders speelt dan een akoestisch drumstel.

Je gaat ook niet een geluidsman een setje van 2x100W geven voor een hele band, omdat het niet te hard mag.

Voor drummers geldt hetzelfde, je kan best een 80-delige kit meenemen, maar dat betekent niet gelijk dat het hard hoeft te gaan. Een geluidsset van 5kW hoeft ook niet altijd op z'n maximale volume te draaien.

Toegegeven, het is wel lastig om in kleine kroegen een acceptabel geluidsniveau te halen, zeker als je in een behoorlijke rockband speelt. En zoals al eerder in dit topic is aangegeven, als het een goede drummer is dan weet hij z'n volume erop aan te passen. Het heeft bij mij ook een paar jaar geduurd, maar ik kan ook op een normaal volume spelen, en ik zit nou niet echt bepaald in eeen jazzband.

Comment

• animaldrums
                        • Nov 2008
                        • 88

Ha die CasB en MusiqMan, Animal(drums) hier . Met uitzondering van een paar reacties, waaronder die van Showband die waarschijnlijk zelf ook muzikant is en blijk geeft dat hij weet waar ie over praat, heb ik dit topic met stijgende verbazing zitten lezen. De eerste gedachte die bij mij opkwam was dan ook "schoenmaker blijf bij je leest", het zou gepast zijn als menigeen een wat bescheidener mening zou ventileren. Men wekt nu regelmatig de indruk de wijsheid in pacht te hebben als het aankomt op Muziek maken.
                        Zoals al aangegeven is elektronische drums een wezenlijk ander instrument dan akoestische drums, het verschil in "feel" is vergelijkbaar met het verschil tussen electrische gitaar en akoestische gitaar, je moet kennelijk drummer zijn omdat te (willen) zien/horen/voelen. Zoals ik al eerder schreef heb ik jarenlang een kerkkoor begeleid waardoor ik geleerd heb ook op fluistersterkte te spelen, persoonlijk vind/vond ik dit wel ten koste gaan van de klankkleur van een drumkit, ook boed je in op een stuk "energie"/enthousiasme in het maken van muziek. Natuurlijk is er een verschil tussen hard/harder/hardst en hoeft er niet continue op 110 dB gemept te worden, maar zo af en toe flink uithalen levert wel degelijk een extra dimensie aan het maken van muziek, dynamiek dus.
                        Maar goed, met wellus/nietus en "haantjesgedrag" komen we natuurlijk nergens. Een PA met bijbehorende geluidsman is natuurlijk een net zo belangrijke schakel (verlengstuk) in een creatief proces als de muzikanten op het podium. Zolang er sprake is van "gelijkwaardigheid" en onderling vertrouwen zal je er met enige communicatie best uitkomen, je opstellen alsof je de wijsheid in pacht hebt zal hier geen positieve bijdrage aan leveren en vertrouwen .............. ja, zoiets schijn je te moeten verdienen.
                        Lijkt me nog best lastig eigenlijk, geluidsman zijn ......

Nog even over Hansje Beukenaar. Ik ken deze waanzinnig goede muzikant al vanaf z'n 13 jaar en "pppp" staat echt niet in z'n vocabulair. Ik begrijp best dat hij met zijn kunne en staat van dienst respect afdwingt, dat maakt klaarblijkelijk de "rauwe (harde) bonen zoet".

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by animaldrums
                          Ha die CasB en MusiqMan, Animal(drums) hier . Met uitzondering van een paar reacties, waaronder die van Showband die waarschijnlijk zelf ook muzikant is en blijk geeft dat hij weet waar ie over praat, heb ik dit topic met stijgende verbazing zitten lezen. De eerste gedachte die bij mij opkwam was dan ook "schoenmaker blijf bij je leest", het zou gepast zijn als menigeen een wat bescheidener mening zou ventileren. Men wekt nu regelmatig de indruk de wijsheid in pacht te hebben als het aankomt op Muziek maken.
                          Nu wek je de indruk dat de rest hier allemaal onzin heeft zitten ventileren en jij zelf de wijsheid in pacht hebt.....
                          Neem maar van mij aan dat ik, en de meesten hier die gereageerd hebben, echt wel weten waar het over gaat en hun mening gebaseerd is op een jarenlange praktijk ervaring.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

Zoals al aangegeven is elektronische drums een wezenlijk ander instrument dan akoestische drums, het verschil in "feel" is vergelijkbaar met het verschil tussen electrische gitaar en akoestische gitaar, je moet kennelijk drummer zijn omdat te (willen) zien/horen/voelen.
                            Surprise, dit horen wij ook!
                            Je zal in je leven vele compromissen moeten sluiten, soms is dit (helaas)een beetje inleveren op je kwaliteit van je drumsound.
                            Hierdoor is de gehele sound van de band weer beter omdat je in een cafe de geluidslevels weer meer in de hand hebt.
                            Het geluid is toch vele malen moeilijker in zo'n cafe als er een drummer hard slaat (nu ben jij beheerst, vertel jij ons dus drummers in het algemeen)

Grotere podia's pak gewoon je akoestische set

Een PA met bijbehorende geluidsman is natuurlijk een net zo belangrijke schakel (verlengstuk) in een creatief proces als de muzikanten op het podium. Zolang er sprake is van "gelijkwaardigheid" en onderling vertrouwen zal je er met enige communicatie best uitkomen, je opstellen alsof je de wijsheid in pacht hebt zal hier geen positieve bijdrage aan leveren en vertrouwen .............. ja, zoiets schijn je te moeten verdienen.
                            Lijkt me nog best lastig eigenlijk, geluidsman zijn ......
                            Is inderdaad zo en met een kleine zaal waar het geluid ook lastig is mag je van mij gerust je akoestische set gebruiken, maar in een café (cafe's waar ik kom zijn klein)
                            Is het zo moeilijk als een drummer volledig in de muziek opgaat, om dan nog het niveau aanvaardbaar te houden.

En het lijkt mij ook lastig om drummer te zijn, maat houden langer dan een halve minuut is al lastig

Deze discussie is volgens mij nog lang niet afgelopen, in elke post zit wel wat goeds.
                            Nou zien of dat, dat ook in mijn bijdrage zit.

Groetjes

Mischien voeg ik vanmiddag nog iets bij de post maar ik moet helaas weg
                            Last edited by mhsounds; 16-10-09, 07:52. Reason: spelfout
                            Freelance Light and Video |
                            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Mach Facilities
                              • May 2009
                              • 109

Ehm, nog even een kleine noot van ikke.....
                              Het grootste probleem zijn niet drummers die hard slaan ( hence Hans Eijkenaar), het allergrootste probleem zijn drummers die niet gecontroleerd slaan.
                              Beuken op een drumkit kan iedere houthakker wel, en dat bewijzen de heren in kwestie dan ook vaak genoeg, maar gecontroleerd hard slaan is iets waar de meeste technici dan ook voldoende mee uit de weg kunnen.
                              Bijvoorbeeld het keihard meppen op een snare en continue de zo hard op de cymbals meppen dat ze constant in beweging op de stands hangen zijn twee heel erg verschillende dingen.
                              Misschien een HEEL klein beetje krom, maar een goede slag op een goede snare, door een goede drummer, kan je over het algemeen best in een mix kwijt, en als het dan inderdaad te hard acoustisch is, kan je altijd nog besluiten dat je de snare uit de mix houdt.
                              Sterker nog, het is en blijft eigenlijk ALTIJD over controle gaan, en NIET over kunde. Ik zelf ken geen enkele technicus die het niet lekker vindt dat een drummer hard, zuiver en gecontroleerd slaat, ik ken er echter HEEL erg veel die het een crime vinden om een ongecontroleerde drummer uit te moeten versterken. Een gecontroleerde drummer zal ook veel makkelijker te gainen zijn, eventuele compressors en gates komen ook vele malen beter tot hun recht, balans op een DRUMpodium is ook vele malen completer, en dus zuiverder, kortom, het valt of staat niet alleen met harder of zachter spelen, sterker nog, het grootste gemis is CONTROLE.
                              Als een drummer hard speelt op kick of toms is er geen vuiltje aan de lucht, en als de drummer in kwestie dan zelf de BALANS aanhoudt die hij zelf ook hoort tussen snare, cymbals en de rest van de kit, of het nou een tom is, of een 3" splash, of een 16" powercrash, of de kick, BALANS is wat er voor zorgt dat een drum goed is uit te versterken, excessieve volumes daarintegen zijn OP GEEN ENKELE MANIER onder controle te houden, uitversterkt of acoustisch niet.
                              just my two cents....
                              Chris

Comment

• animaldrums
                                • Nov 2008
                                • 88

Originally posted by MusicXtra
                                Neem maar van mij aan dat ik, en de meesten hier die gereageerd hebben, echt wel weten waar het over gaat en hun mening gebaseerd is op een jarenlange praktijk ervaring.
                                Ik hoop het, maar ik krijg toch sterk de indruk dat veel geluidsmensen zich de rol van producer menen te kunnen toeeigenen, naar mijn mening is dat toch echt een vak apart.

+1 voor de reactie van Mach Facilities, raakt m.i. de essentie van deze discussie.
                                Last edited by animaldrums; 16-10-09, 11:42.

Comment

Working...