Oorzaak, gevolgen en oplossing harde drummers.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by animaldrums
    Ik hoop het, maar ik krijg toch sterk de indruk dat veel geluidsmensen zich de rol van producer menen te kunnen toeeigenen, naar mijn mening is dat toch echt een vak apart.

+1 voor de reactie van Mach Facilities, raakt m.i. de essentie van deze discussie.
    Ik kan natuurlijk niet voor anderen hier spreken maar wanneer ik een band tref die graag op standje oorlog wil spelen neem ik de regie in handen en leg uit dat ik zo niet kan doen wat er van mij verwacht wordt.
    Een band kan dat negeren en vrolijk verder gaan of proberen samen met mij een zo goed mogelijke sound neer te zetten. In het eerste geval gooi ik liefst de handdoek in de ring omdat ik hier niet mee in verband gebracht wil worden, in het tweede geval kan de band erop rekenen dat ik echt mijn stinkende best doe een lekkere sound neer te zetten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• CasB
      • Oct 2008
      • 24

Originally posted by Mach Facilities
      Als een drummer hard speelt op kick of toms is er geen vuiltje aan de lucht, en als de drummer in kwestie dan zelf de BALANS aanhoudt die hij zelf ook hoort tussen snare, cymbals en de rest van de kit, of het nou een tom is, of een 3" splash, of een 16" powercrash, of de kick, BALANS is wat er voor zorgt dat een drum goed is uit te versterken, excessieve volumes daarintegen zijn OP GEEN ENKELE MANIER onder controle te houden, uitversterkt of acoustisch niet.
      just my two cents....
      Chris
      Daar zit inderdaad meestal het grootste probleem: cymbals die te hard klinken, en dat komt niet door de cymbals zelf, maar door de houthakker die er op los slaat. Je hoeft ook niet hard op een bekken te slaan om er een mooi geluid uit te krijgen. Een snare die hard klinkt hoeft geen probleem te zijn, tenzij er altijd hard op geslagen wordt.
      Als ik problemen heb met het geluid van de drummer is het meestal de combinatie van een harde snare en de bekkens. Vooral bij metal/punkbands kan dit een behoorlijk drama zijn en ben je echt aan het vechten om alles enigzins verstaanbaar te maken zonder dat je doof wordt. Meestal lukt het wel aardig, maar soms is er echt geen beginnen aan en sta je uiteindelijk alsnog te hard. En daar krijg je als geluidsman dan weer commentaar op, en dan is mijn antwoord heel simpel: "Tja, ik doe mijn best, en als die drummer niet zo achterlijk hard zou spelen dan zou er niks aan de hand zijn". Meestal begrijpen de mensen dat dan wel.

Ik maak me er voor de rest ook niet al te druk om als ik weet dat het probleem niet de geluidsman is. Het is dan het probleem van de band als iedereen buiten gaat staan omdat het binnen te hard is.
      Als het wel aan de geluidsman ligt dan vind ik het weer lullig voor de band. Dat maakte ik laatst nog mee met een Stevie Ray Vaughan coverband. Toen het niet uitversterkt was klonk alles eigenlijk in proporties en het enige wat in principe uitversterkt hoefde te worden was de zang en eventueel de kick. Maar de geluidsman versterkte alles waardoor het niet meer prettig was om naar te luisteren. Zeker omdat de kick overal bovenuit kwam, wat niet echt de bedoeling is bij die muziek. Zonde, want dat maakt voor mij wel het verschil of ik de hele set van de band kijk, of dat ik de halve avond buiten sta. Met oordopjes ging het wel, maar soms heb ik daar geen zin in, zeker omdat het niet nodig hoeft te zijn.

Comment

• Sprite
        • May 2009
        • 9

@ showband. Bernard Purdie is inderdaad een super goede drummer en een voorbeeld voor vele. Maar laten we een ding voorop stellen. De stijl en de manier waarop hij speelt matchen. Ik zie de drummer van Iron Maiden nou niet op die manier spelen.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Originally posted by Sprite
          @ showband. Bernard Purdie is inderdaad een super goede drummer en een voorbeeld voor vele. Maar laten we een ding voorop stellen. De stijl en de manier waarop hij speelt matchen. Ik zie de drummer van Iron Maiden nou niet op die manier spelen.
          Ik zie een iron maiden coverband nog niet op een feestje spelen waar er achtergrondmuziek gevraagd wordt.

En als je dan toch in een bikerbar voor 80 man in een binnenstad iron maiden gaat doen? Dan zul je toch de marshallstacks, truckloads met PA en de vlammenwerpers even in de bandbus moeten laten staan.

Misschien, heeel misschien, is het dan ook mogelijk dat verwoestend beuken op je trommeltjes op die dag ook niet helemaal mogelijk is?

Ik weet niet of drummers die the who spelen ook van plan zijn hun drumstel te gaan trashen?
          lekker belangrijk!

Comment

• bones2001
            • Aug 2003
            • 741

Daar zit inderdaad meestal het grootste probleem: cymbals die te hard klinken, en dat komt niet door de cymbals zelf, maar door de houthakker die er op los slaat. Je hoeft ook niet hard op een bekken te slaan om er een mooi geluid uit te krijgen. Een snare die hard klinkt hoeft geen probleem te zijn, tenzij er altijd hard op geslagen wordt.
            Cymbals vind ik vaak echt het grootste probleem in kleine gelegenheden,
            en dat hoeft niet altijd aan de drummer te liggen maar vaak ook aan de
            akoestiek van de ruimte.
            Denk aan een glazen pui achter de band, stenen vloer etc.
            En wat dacht je van de leadzanger/es die per saldo altijd recht voor het drumstel staat en alle cymbals nog eens oppikt in zijn zangmicrofoon.
            En als je helemaal de pech hebt dat deze vocalist weinig volume in zijn
            stem heeft, waardoor je de boel nog hoger moet gainen, dan is
            Leiden helemaal in last

Dus, zorg dat je dempmateriaal bij je hebt zoals een paar backdrops en
            verplaats het drumstel eens naar de zijkant voor de gein.
            Mixen is net als schilderen.
            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Mach Facilities
              • May 2009
              • 109

Originally posted by bones2001
              Cymbals vind ik vaak echt het grootste probleem in kleine gelegenheden,
              en dat hoeft niet altijd aan de drummer te liggen maar vaak ook aan de
              akoestiek van de ruimte.
              Denk aan een glazen pui achter de band, stenen vloer etc.
              En wat dacht je van de leadzanger/es die per saldo altijd recht voor het drumstel staat en alle cymbals nog eens oppikt in zijn zangmicrofoon.
              En als je helemaal de pech hebt dat deze vocalist weinig volume in zijn
              stem heeft, waardoor je de boel nog hoger moet gainen, dan is
              Leiden helemaal in last

Dus, zorg dat je dempmateriaal bij je hebt zoals een paar backdrops en
              verplaats het drumstel eens naar de zijkant voor de gein.
              Dit kan ook volledig in het rijtje KLOPT HELEMAAL.
              maar dan wel met een kanttekening, namelijk, dat je , als je in een band speelt, ALTIJD in teken van de band staat, en dat houdt inderdaad in dat je soms een andere podium opstelling hebt, soms niet echt lekker op je drums kan los gaan, en soms, heel soms, komt alles in het plaatje terecht, en heb je een wereld klus.
              Maar, blijft nog steeds, je zal op een podium je balans moeten maken, gebeurt dit niet, dan pak maar in, want dan is er voor een technicus ook geen enkele eer aan te behalen.

Dan kan ik nog een ander dingetje aanhalen, en dat is dat juist een lead vocalist(e) makkelijk op een andere plaats in de band neergeszet kan worden, waarom MOET zo iemand altijd voor de drums staan? En dan nog iets, heren en dames vocalisten die hun mic niet op de daarvoor bestemde plaats houden, namelijk voor hun mond, en als ze niet zingen, voor hun lichaam, versterken inderdaad ongewild, hoogstwaarschijnlijk niet gehinderd door enige kennis, de rest van de band. Zo zijn er natuurlijk nog honderden voorbeelden te benoemen, maar het topic was volgens mij toch duidelijk, wat te doen als een drummer te hard zou slaan.....antwoord: alleen uitversterken wat nodig is, oftewel, wat je MIST op het front, bij het gewenste volume, helaas kent een zeer groot aantal technici het fenomeen zachtjes bijmixen wat nodig is niet.
              Elk instrument MOET zijn eigen microfoon hebben, en ALLE microfoons die je opstelt moeten dan ook nog eens op minimaal 0 dB gezet worden....NATUURLIJK is het dan te hard, eigenlijk in bijna ALLE gevallen.
              Ik ben het heel erg eens met de stelling dat als een drummer te hard speelt, hij boven alles uitgaat, maar weet wel, dat je als technicus NIET PERSE alles HOEFT uit te versterken, ook al heb je voor een mille of 20 aan microfoons ervoor hangen.
              je versterkt uit wat er nodig is, en niets meer, op die manier zal je, MITS de band op het podium ook echt een band is, en niet allemaal individualisten, de balans van je podium als volume hebben, en nagenoeg NOOIT te horen krijgen dat een band te hard speelt.
              en nou maar schieten......
              Chris
              Last edited by Mach Facilities; 16-10-09, 16:08.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

conclusie is maar al te vaak dat we vanavond WEER niet in Ahoy staan, en de band van vanavond heeft WEER niet al 8 wereldtournees achter de rug, en de drummer va vanavond heeft WEER niet al 12 gouden elpees met eigen naam aan de muur hangen....

Als de dames en heren artistici daar een beetje rekening mee houden, in plaats van de zaak leeg te spelen, dan doen ze voor de volgende gig in ieder geval een goed contact op.

En zo niet : alsnog deksel op de menger, en rap naar t schap...

Waarbij Nico McBrain (what's in a name) in ieder geval erop kan bogen dat hij in een vliegtuig met zijn eigen naam erop (EdForceOne) heeft mogen genieten van de vliegkunsten van Bruce Dickinson (tevens leadvocal, en eerste piloot van de tour).

Comment

• Sprite
                  • May 2009
                  • 9

Originally posted by showband
                  Ik zie een iron maiden coverband nog niet op een feestje spelen waar er achtergrondmuziek gevraagd wordt.

En als je dan toch in een bikerbar voor 80 man in een binnenstad iron maiden gaat doen? Dan zul je toch de marshallstacks, truckloads met PA en de vlammenwerpers even in de bandbus moeten laten staan.

Misschien, heeel misschien, is het dan ook mogelijk dat verwoestend beuken op je trommeltjes op die dag ook niet helemaal mogelijk is?

Ik weet niet of drummers die the who spelen ook van plan zijn hun drumstel te gaan trashen?
                  Jij beperkt deze discussie tot alleen coverbandjes, maar ik wou dit ook doortrekken op bandjes met eigen muziek. En daar zijn wel degelijk bandjes bij die (hard)rock muziek spelen.

In deze discussie wordt jammer genoeg zeer zwart-wit gedacht: Aan de ene kant heb je de "professionele" drummers die zich in kunnen houden en aan de andere kant "de niet-muzikanten/want wij kunnen niet drummen/want wij zijn koppig" hardhitters die hun drumstel aan het einde van het optreden in de fik steken. En daar tussen zit volgens vele van jullie niks.

Oke, we zijn niet allemaal zo getalenteerd als Bernard Purdie, maar er zijn wel degelijk drummers bij die hun uiterste best doen om van een Bernard Purdie, een Jeff Porcaro, een David Garibaldi te leren. Toevallig is Bernard Purdie iemand die niet hard slaat, maar over het algemeen zul je op kleine locatie problemen krijgen met de drummers die "normaal" aan het drummen zijn. En om die groep gaat het mij in deze discussie. Nogmaals: het gaat niet om de punkbandjes die 3 stokken, 2 bekkens en 5 vellen per avond moeten vervangen (zoals gezegd aan het begin van dit topic).

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Jij beperkt deze discussie tot alleen coverbandjes, maar ik wou dit ook doortrekken op bandjes met eigen muziek. En daar zijn wel degelijk bandjes bij die (hard)rock muziek spelen.

In deze discussie wordt jammer genoeg zeer zwart-wit gedacht: ... En daar tussen zit volgens vele van jullie niks.

...over het algemeen zul je op kleine locatie problemen krijgen met de drummers die "normaal" aan het drummen zijn. En om die groep gaat het mij in deze discussie.
                    je hebt in zowel het eigen werk als in het coverband circuit allemaal smaken bands. Dat zijn zo ongeveer 27.000 bands is de schatting van SPN.

maar... Je hebt nog steeds een bottleneck Dat is het aanbod van podia.

Voor allemaal muziek bestaan er circuits. En het aantal podia in die circuits is bij lange na niet genoeg voor het aantal bands wat wil optreden.
                    Een keer in de maand spelen = 12mnd x 27.000 bands. Dat delen door twee keer in de week (=104 bands per podium per jaar) een band op een gemiddeld podium geeft dat er 3000 podia nodig zijn. Helaas spelen sommige bands 140 keer per jaar en zijn er misschien maar 400 serieuze podia.

Dat geeft enkele problemen.
                    1- enkele van die podia zijn gewoon niet geschikt voor bands. Maar door het simpele feit dat er bands mogen spelen ondanks hinderwetten en regelgeving is genoeg dat er bands gaan staan. Desnoods voor niets. Bands die voor niets spelen doen dat meestal om een reden.

2-De bands die hun zaken voor elkaar hebben vissen de hele markt leeg voor de ogen van de rest van de bands.

3-De prijzen staan enorm onder druk. Wat ten koste gaat aan professionaliteit. Een gevolg, het publiek haakt bij bands af omdat ze 9 van de tien keer shitebands zien. Zo worden ze naar de DJ gejaagd.

4-bands gaan zich boeken op plaatsen waar zij niet voor geschikt zijn. Als je dan met je lumberjackdrummer in een te kleine zaal staat.... Ben je gewoon fout. En dan moet je niet naar ".over het algemeen zul je op kleine locatie problemen krijgen met de drummers die "normaal" aan het drummen zijn. En om die groep gaat het mij in deze discussie." kul grijpen. Dit is de meest voorkomende situatie. 80% van de bands speelt te hard voor 90% van de huidig programmerende zalen. Als je een hardrockband hebt die zich het drumvolume van iron maiden wil veroorloven?....Tuff shit. Dan kun je ongeveer 4 keer in het jaar spelen. De rest van de tijd speel je alleen als je consessies doet. Geen covers? minpuntje. Geen fanbase? Minpuntje. Geen volumebeheersing? idem.

Voor jou geen 10 maar 100 anderen. Die komen gratis als het over eigen werk hardrock gaat. om die groep gaat het jou in deze discussie Die kan zich dus maar beter wat langer in de oefenruimte terugtrekken om bij het eerste optreden te spelen als een publiekstrekker ipv een band die al niet eens mee wil werken om een goed drumvolume te bekomen.
                    Last edited by showband; 21-10-09, 15:38.
                    lekker belangrijk!

Comment

• Sprite
                      • May 2009
                      • 9

Laten we één ding voorop stellen: Ik ben zelf geen (hard)rockdrummer. En ik drum absoluut niet exclusief of abnormaal hard. Maar toch loop ik vaak nog tegen problemen aan.

Het klopt wat je zegt: 80% van de bands speelt te hard voor 90% van de zalen, vandaar ook deze discussie.

Ik vraag me af tot hoever je je dan af moet houden van optredens waarvan je weet dat het problematisch gaat worden. Of tot hoe ver je consessies moet doen.

Comment

• DMiXed
                        • Jan 2008
                        • 370

helemaal gelijk!
                        Ben zelf ook drummer/percussionist/trommelaar en de hele reut, maar als k zo volop mep, krijg ik nieteens die sound uit mn ketels zoals ik hem wil ik snap dat het ontzettend leuk en spannend is om net niet door je velletje te slaan, maar als tech is het idd ontzettend kut. Mijn broertje is ook zo'n geval harder-kan-altijd-en-is-beter, maar dat klinkt toch nergens naar? wat rammele op pannen van ma klinkt vaak nog beter. En de meeste drummers hebben ook nog het probleem dat als ze harder moeten slaan, verder moeten uithalen, en dan naast de tellen slaan? da's pas fijn...een drummer moet toch de band het tempo aangeve? naast de tel dat wordt me een gig

ten slotte een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet
                        YouTube - Travis Barker Remix Soulja Boy "Crank That"
                        Jeroen van Geffen

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Laten we één ding voorop stellen: Ik ben zelf geen (hard)rockdrummer. En ik drum absoluut niet exclusief of abnormaal hard. Maar toch loop ik vaak nog tegen problemen aan.

Ik vraag me af tot hoever je je dan af moet houden van optredens waarvan je weet dat het problematisch gaat worden. Of tot hoe ver je consessies moet doen.
                          De kern van het probleem (ook bij gitaristen met grote versterkers trouwens) ligt in het feit dat vaak de gekozen speltechnieken en drumset niet matchen met de band en haar mogelijkheden.

Muziek zou moeten gaan om het overbrengen van gevoel. Om het communiceren met publiek. Als je beginner bent, dan blijkt het vaak te blijven steken in het "tonen wat je kan op je instrument"+"ik koop een een mooi drumstel". De band is een optelsom van wat de losse bandleden op dat moment doen en beheersen. Je muziek wordt een uiting van je maximale technische mogelijkheden binnen je constraints. En liefst net nog iets meer dan je werkelijk beheerst

voorbeeld:
                          Er zijn bij drummers veel pocarofans. En daardoor zijn er veel beginnende drummers die toto-imitaties doen met allemaal problemen. Zowel in groove als in geluidstechnische aspecten.
                          Dezelfde bands zouden moeiteloos in staat zijn goede muziek te maken die exact bij hun publiek overbrengt wat zij willen doen. Maar dan zouden ze de triolen-ghostnotes even moeten laten wachten en hun focus op groepsinspanning moeten gooien.
                          Tweede voorbeeld zijn de totaal overbodige miljoen-noten-solo's die gitaristen overal doorheen strooien.
                          Derde voorbeeld. Hoe denk je dat de meeste drummers reageren als de band hun bij een tweestemmige ballad zou vragen. "kun je bij dit nummer even niet meespelen?". Dat gaat niet lukken. Minimaal zal de drummer met een stuk handpercussie alsnog erdoorheen gaan percussie-en. Dit geldt trouwens wederom gitaristen. Zodra je ego sterk genoeg is om dat soort dingen wel te laten gebeuren. En dat niet een compromis te noemen! ben je pas goed bezig.

Luister eens naar de algemene lijn van ALLE instructievideo's en on-line lessen van senior drummers. Het draait allemaal om "de kunst van het weglaten", "die ene juiste noot raken", "luisteren naar de song en wat die nodig heeft" en ga zo maar door. Allemaal zeggen ze " vroeger wilde ik mezelf nog wel eens verliezen in techniek, nu doe ik dat niet meer"

Als je het ondergeschikt maken van je drumtechniek en sound aan de muziek een consessie vind? Dan ben je part of the problem, not part of the solution.
                          Let wel.... electronische drums gebruiken is niet hetzelfde als bovenstaande. Dat is een ander instrument kiezen. Een cajon gebruiken is ook een prima oplossing maar even niet drums.

Op een gegeven moment kom je erachter dat je alleen nog maar een set drumstokken en een stemsleutel meeneemt. Omdat je als drummer eigenlijk uit elk ding wel een goed stuk muziek kunt halen. Al is het een barkruk. Dat vaste drumstel van die zaal vervang je even de bekkens en je snare van en het klinkt perfect.

Merk op dat drummers die geen roadies hebben qua kwaliteit maar al te vaak ingeschat kan worden aan de afmeting van hun drumstel. Grote 5delige concertsize sets en groter? 3/4 is kut. kleine 4delige en kleiner sets? ervaren muzikanten. Ook in de hardrock werkt dat. Zie je octabans en rototoms en meer dan een china? Ren voor je leven.

Maar goed op deze site hoort het eigelijk te gaan over technici die voor die smooth dubbelvel jazzkick een d112 neerzetten, en er in no time een prima stuk discosound van maken. Of zeggen dat je een electronische hihat moet gebruiken als drummers te hard spelen. hahaha
                          lekker belangrijk!

Comment

• Mach Facilities
                            • May 2009
                            • 109

De kern van het probleem (ook bij gitaristen met grote versterkers trouwens) ligt in het feit dat vaak de gekozen speltechnieken en drumset niet matchen met de band en haar mogelijkheden.

Muziek zou moeten gaan om het overbrengen van gevoel. Om het communiceren met publiek. Als je beginner bent, dan blijkt het vaak te blijven steken in het "tonen wat je kan op je instrument"+"ik koop een een mooi drumstel". De band is een optelsom van wat de losse bandleden op dat moment doen en beheersen. Je muziek wordt een uiting van je maximale technische mogelijkheden binnen je constraints. En liefst net nog iets meer dan je werkelijk beheerst

voorbeeld:
                            Er zijn bij drummers veel pocarofans. En daardoor zijn er veel beginnende drummers die toto-imitaties doen met allemaal problemen. Zowel in groove als in geluidstechnische aspecten.
                            Dezelfde bands zouden moeiteloos in staat zijn goede muziek te maken die exact bij hun publiek overbrengt wat zij willen doen. Maar dan zouden ze de triolen-ghostnotes even moeten laten wachten en hun focus op groepsinspanning moeten gooien.
                            Tweede voorbeeld zijn de totaal overbodige miljoen-noten-solo's die gitaristen overal doorheen strooien.
                            Derde voorbeeld. Hoe denk je dat de meeste drummers reageren als de band hun bij een tweestemmige ballad zou vragen. "kun je bij dit nummer even niet meespelen?". Dat gaat niet lukken. Minimaal zal de drummer met een stuk handpercussie alsnog erdoorheen gaan percussie-en. Dit geldt trouwens wederom gitaristen. Zodra je ego sterk genoeg is om dat soort dingen wel te laten gebeuren. En dat niet een compromis te noemen! ben je pas goed bezig.

Luister eens naar de algemene lijn van ALLE instructievideo's en on-line lessen van senior drummers. Het draait allemaal om "de kunst van het weglaten", "die ene juiste noot raken", "luisteren naar de song en wat die nodig heeft" en ga zo maar door. Allemaal zeggen ze " vroeger wilde ik mezelf nog wel eens verliezen in techniek, nu doe ik dat niet meer"

Als je het ondergeschikt maken van je drumtechniek en sound aan de muziek een consessie vind? Dan ben je part of the problem, not part of the solution. Let wel.... electronische drums gebruiken is niet hetzelfde als bovenstaande. Dat is een ander instrument kiezen. Een cajon gebruiken is ook een prima oplossing maar even niet drums.

Op een gegeven moment kom je erachter dat je alleen nog maar een set drumstokken en een stemsleutel meeneemt. Omdat je als drummer eigenlijk uit elk ding wel een goed stuk muziek kunt halen. Al is het een barkruk. Dat vaste drumstel van die zaal vervang je even de bekkens en je snare van en het klinkt perfect.

Merk op dat drummers die geen roadies hebben qua kwaliteit maar al te vaak ingeschat kan worden aan de afmeting van hun drumstel. Grote 5delige concertsize sets en groter? 3/4 is kut. kleine 4delige en kleiner sets? ervaren muzikanten. Ook in de hardrock werkt dat. Zie je octabans en rototoms en meer dan een china? Ren voor je leven.

Maar goed op deze site hoort het eigelijk te gaan over technici die voor die smooth dubbelvel jazzkick een d112 neerzetten, en er in no time een prima stuk discosound van maken. Of zeggen dat je een electronische hihat moet gebruiken als drummers te hard spelen. hahaha
                            Dit kan ik dus alleen maar onderschrijven MET HOOFDLETTERS

Een band is pas een band als elke individuele muzikant zichzelf in dienst stelt VAN de band, dan pas maak je muziek in plaats van herrie.....
                            Chris

Comment

• Sprite
                              • May 2009
                              • 9

voorbeeld:

Als je het ondergeschikt maken van je drumtechniek en sound aan de muziek een consessie vind? Dan ben je part of the problem, not part of the solution. Let wel.... electronische drums gebruiken is niet hetzelfde als bovenstaande. Dat is een ander instrument kiezen. Een cajon gebruiken is ook een prima oplossing maar even niet drums.

Showband,

Ik ben het met het bovenstaande absoluut eens. Als muzikant speel je altijd in dienst van de band/muziek en voor een drummer geld dat natuurlijk zeker. Maargoed, ik vind inderdaad dat wanneer ik mijn drumtechniek (waar ik jarenlang intensief voor geoefend heb, begeleid door verschillende docenten en DVD's/boeken) en sound op moet geven dat ik een consessie doe aan de gehele sound/muziek/band. Wat blijft er dan nog over?

Je zegt zelf dan muziek maken gaat om een gevoel over te brengen. Nou als ik bij elke noot moet denken dat ik niet te hard moet, dan ben ik niet met gevoel bezig.

Wat betreft die drummers op de les dvd's/boeken, volledig met je eens.
                              Ik ben voornamelijk fan van drummers als David Garibaldi, Jeff Poracro, John Blackwell, enz. Dit zijn allemaal drummers die zeer goed weten hoe ze in dienst van de muziek moeten spelen, maar ook hoe ze een groove moeten neerzetten. Van de bovenste 3 speelt John Blackwell wel exclusief hard, maar de andere 2 absoluut niet.

En ik heb het hier niet over snoeihard beuken/ 8-sten op een 18" powercrash, maar gewoon gecontroleerd en beheerst een rimshot op de snare (12"), het raken van een 15" fast/thincrash of bel van de ride. Toms en bassdrum leveren bijna nooit problemen, maar de voorgenoemde wel.

De kwaliteit bepalen aan de hand van de setup laat ik even in midden. Voor een groot deel zou je bij voorhand iets kunnen zeggen, maar regelmatig wordt ik ook nog aangenaamd verrast. Wat mij betreft is iets rond een 5-delige drumset met 3-5 bekkens gangbaar, alles daarbuiten is wel exclusief. Daar horen dan ook wel exclusieve skills bij. Dus wat dat betreft kan ik het wel vinden in je mening.

Drummers die alleen hun drumstokken en stemsleutel meenemen is weer een verhaal appart. Je moet dan wel het geluk hebben dan er een set staat die niet afragd is door de 2 punkbandjes voor je. Ik schat die kans 1 op 5. Daarnaast ben ik zelf aan de kleine kant en speel dan ook op kleine maten omdat het anders nauwelijks te doen is voor mij. Vandaar dat ik bijna altijd mijn eigen set meeneem, die ik trouwens binnen 5 minuten speelklaar op het podium heb staan. Bekkens en snare meenemen kan wel, maar dan gaan er vaak ook al statieven mee vanwege de bescherming van de ophanging van de bekkens. En dan hoef ik alleen nog een kick en toms op te hangen en staat mijn eigen set er alsnoch. Mijn eigen set opbouwen kost eigenlijk altijd minder tijd dan alles verstellen en te gaan stemmen naar mijn idee hoe een drumtel klinken moeten.

Maar om even de generaliseren:
                              Ik kan me heel goed vinden in jouw mening, maar de vraag is even: tot hoever wil je consessies doen? Ergens moet je een lijn trekken. Het gaat tenslotte om dat stukje gevoel in de muziek wat je wilt over brengen. Ik trek duidelijk de lijn hoger dan jij dat doet. Prima, maar ik vind het te kort door de bocht om dan de drummer onprofessioneel of onervaren te noemen. En nogmaals het gaat hier niet over snoeihard beuken, maar gewoon doordacht/gecontroleerd en beheerst drummen.

Voor de rest staan er een hoop bruikbare feiten in dit topic, dat is een goed ding.
                              Last edited by Sprite; 22-10-09, 10:56.

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4524

Maar om even de generaliseren:
                                Ik kan me heel goed vinden in jouw mening, maar de vraag is even: tot hoever wil je consessies doen? Ergens moet je een lijn trekken. Het gaat tenslotte om dat stukje gevoel in de muziek wat je wilt over brengen. Ik trek duidelijk de lijn hoger dan jij dat doet. Prima, maar ik vind het te kort door de bocht om dan de drummer onprofessioneel of onervaren te noemen. En nogmaals het gaat hier niet over snoeihard beuken, maar gewoon doordacht/gecontroleerd en beheerst drummen.
                                fijne discussie

Het woord consessies blijf ik een foute insteek vinden.
                                Ik heb enkele jaren realbook gedaan en het heeft een hele tijd geduurt voor ik doorhad dat je functie wel degelijk aanwezig was ondanks het feit dat de gesprekken harder waren dan de band. De klus was gewoon behang en een smaakvol aangekleed groepje is dan wel degelijk de kers op de puree. En een belangrijke factor voor de gasten op een feest. Het zet de toon.
                                Ik raad je wat dat betreft aan eens flink met boekers en programmeurs te praten over hun beweegredenen om een band neer te zetten. Als je niet voldoet aan minstens een van hun wensen wordt het tijd om je goed achter de oren te krabben. Ik ken oudere muzikanten die om die reden zich beperken tot elke week lekker in de oefenruimte/studio muziek maken. En eenkeer in het jaar voor vrienden openbaar te laten horen waar ze mee bezig zijn geweest op een klein podium. (dat zijn vaak de beste optredens van het jaar )

De stelling van showband als antwoord op je vraag:
                                Als muzikant zou altijd de eerste vraag moeten zijn:
                                "komt onze muziek nog over bij het publiek?"
                                Dat is een lijn die absoluut door het muziekgilde inclusief PA en DJ's getrokken moet worden.

Enkele generaliserende voorbeelden.
                                -Als je op een dansfeest staat? dan moet de kick+basgitaar hard genoeg mogen om de voeten van de vloer te krijgen.
                                -Als je nederlandstalige muziek maakt? Is de verstaanbaarheid van de zang doorslaggevend.
                                -Speel je "stevige" stijlen? Dan moeten de gitaren duidelijk te horen zijn.
                                -Symfonische / prog stijlen? Dan is voldoende gas op de toetsen cruciaal.

Let op,
                                ..dat het nog steeds nergens hard hoeft.
                                En dat de volume en sound van de drums niet de bottleneck is. Maar Het volume van het leidende instrument en de verhouding van de andere instrumenten ONDER het volume van dat instrument.
                                En dat ik er van uit ga dat je publiek wil luisteren + de band geschikt is voor dat publiek (zucht )

In mijn ervaring is een luidruchtig publiek bij eigen werk bands meestal aanwezig in een zaal waar je eveneens harder kan en mag spelen.

Die zalen waar vaker bands staan hebben meestal gelijk als ze zeggen dat andere bands wel zachter kunnen spelen dan je nu staat te doen. En het simpele feit dat zij het hele jaar door programmeren betekend al dat zijn die verschillen prima kunnen horen. Andere bands met andere drummers zijn kennelijk wel in staat het publiek te grijpen met zachter drummen. En omdat een zaal meestal een indentiteit heeft kun je er van uit gaan dat jouw stijl muziek (inclusief drumsounds) ook door andere drummers is vertoont, op een lager volume. Geloof me ik zit al jaren in die bussiness. Er zijn tijden geweest dat ik 5 bands in de week zag in het eigen werk genre, op kleine podia, met daaronder metal-grindcore-psycobilly-enz. En het volumeverschil was stuitend!

Enige uitzondering zijn bands die commercieel gaan en zich laten boeken onder een limiter. Dan vind ik wel dat je, ook gezien de bedragen, eens een electronisch kitje mag gaan huren. In die scene is dat echter volledig gebruikelijk.
                                Last edited by showband; 23-10-09, 07:54.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...