eerste ervaring met draadloos over wifi

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

eerste ervaring met draadloos over wifi

Voor de info. Ik heb net de eerste drie optredens met draadloos over wifi gedaan en wil de ervaring even oppennen.
    Het gaat hier over een setje voor gitaar en bas.
    Line-6 G30
    Line 6 - Wireless Systems - Relay G30 - Wireless Guitar System

het ding werkt in de 2,4Gigahertz band.
    is volgens de handleiding uncompressed 24 bits scrambled data over 6 kanalen wifi. (3 uit 6 beslissing voor de ontvanger dus niet diversity ontvanger maar wel "zesvoudig triversity" voor de data).

samengevat. Het heeft nu drie keer feilloos gewerkt. Hij zit gewoon in de pedalenbak.

handig:
    -goede batterijindicator op de ontvanger.
    -twee gewone AA batterijen en twee optredens op een NiMh set.
    -Let op.... een gewone jack ingang! Bij een kapot snoer kun je een willekeurige jack-jack gebruiken. jippieeeehhh!
    -gewone 9v adapteringang. standaard dus.
    -geen kwetsbare antennes. Zitten gewoon in de behuizing op deze band.
    -op zowel zender als ontvanger kun je gewoon met een schuifje een van de zes banden kiezen. Niets geen programmeerwerk.
    -en vooral. klinkt echt fijn. heel dynamisch en zuiver.

nadeel:
    -6 banden is voor een band zat in de gitarensectie. Maar voor verhuurders zuigt dit.
    -behuizing ontvanger is echt te kwetsbaar voor gebruik buiten een case.
    -er is latency. Niet veel, maar wel hoorbaar. in de mSec range.

Ben er zelf enorm blij mee. En de oude AKG gitaarzender hangt nu aan de bassist zijn gitaar.
    Last edited by showband; 12-10-09, 07:59.
    lekker belangrijk!
  • T_Sound
    • Sep 2009
    • 267

Dat klinkt zeker leuk.

In hoeverre is de latency een nadeel/ergenis in je sound?

Hoe ben jij hiermee omgegaan?

Wat kosten zulke setjes? En hoeveel kun je er in een omgeving van gebruiken?

En weet jij of andere wifi-pionts in de buurt storing kunnen geven?

T_Sound
    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Originally posted by T_Sound
      In hoeverre is de latency een nadeel/ergenis in je sound?
      Je merkt het gelijk bij de eerste noten.
      Ik garandeer dat zeker niet alle snarenplukkers dit gaan accepteren.

Hoe ben jij hiermee omgegaan?
      Omdat het wel erg veel beter klinkt dan companded oude zenders ga je gewoon spelen en tijdens het tweede couplet heb ik er al geen erg meer in. Het is dus wel prima werkbaar.
      Ik denk dat voor miljoen noten spelende solisten het wel eens een probleem kan zijn. En aangezien die meestal toch zwaar in de vervorming zitten hebben die zelden last van een stukje zender compressie.

Wat kosten zulke setjes? En hoeveel kun je er in een omgeving van gebruiken?
      kosten 300 eur. Dus eigenlijk erg goedkoop
      Maximaal 6 stuks mogelijk. Maar wegens potentieel vervuilde banden zou ik dat niet doen. Je kan namelijk geen kant op als een band bezet is...

En weet jij of andere wifi-pionts in de buurt storing kunnen geven?
      Ja dat kan. Immers laptops e.d. zitten ook op dezelfde band.
      Forumcollega's zitter er bijvoorbeeld hun digitale mengtafels over te bedienen.
      Nu hebben wifi zendertjes geen enorm bereik. Deze bijvoorbeeld is nadrukkelijk bedoeld om maximaal 30 meter te gebruiken. Op een nederlands podium is dat meer dan genoeg. En op buitenfestivals zit je waarschijnlijk al meer dan die afstand uit elkaar.
      Echter je loopt een risico. Vandaar ook de handige 6-keuzeschuif. Als je toch naast een wifizender zit zet je hem zo om.

Een normale band heeft max twee gitaristen en een bassist. Die moeten met 6 banden probleemloos kunnen werken. En in mijn band ben ik dus de enige. Samen met het feit dat je op de 9 sennheisers van de band steeds vaker overlep met andere acts tegenkomt vind ik dit nu nog een redelijk veilige overstap.
      Ik heb trouwens altijd gewoon een snoertje klaar voor gebruik gehad tijdens wireless optredens. Zo een gigantisch probeel heb je ook weer niet als gitarist bij uitval. Hoewel dit in de jaren vrijwel nooit is voorgekomen. Ook in de nady non-diversity VHF days niet.
      lekker belangrijk!

Comment

• T_Sound
        • Sep 2009
        • 267

Wat betreft die latancy, die latency krijgt de gitarist toch ook op zijn monitoren? Dan neem ik aan dat die niet helemaal meer in de maat speelt, en uiteindelijk volledig weg is gespeeld? Of is de latency dusdanig weinig dat je wel in de maat blijft spelen?

En verder bedankt voor de informatie.

T_Sound
        Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• RenéE
          • Oct 2006
          • 291

Showband heeft het over een delay van een aantal ms. Je weet dat een vertraging van bijvoorbeeld 10 ms (das al aardig wat dacht ik) gelijk staat aan 3,3 meter verder van je gitaarversterker gaan staan? Zou jij daarvan uit de maat gaan spelen?

Comment

Working...