zalen met obstakels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

zalen met obstakels

Hallo,

De afgelopen paar maanden ben ik een paar geboekt om met een coverbandje in feestzalen met flinke balken/obstakels aan het plafond. Daar heb ik nog wel eens problemen om het geluid overal goed te krijgen.

Zoals bijvoorbeeld afgelopen zaterdag: een zaal met een afmeting van ongeveer 10 meter breed 15 meter diep en ca.2,70 meter hoog. Een meter of 8 vanaf het podium staan twee pilaren (midden voor het podium en beide ca.40 cm.breed en een meter uit elkaar geplaatst) die ook nog eens een dwarsbalk van 40 bij 40 cm dik in de lucht houden. Al met al een behoorlijk obstakel. Het podium staat op de 10 meter kant en is ongeveer 6 meter breed en 3 meter diep. De P.A.(2 x EV RX118 en 2 x EV ZX5 met 90 graden spreiding) stond naast beide hoeken van het podium. Bij de soundcheck in een lege zaal waren er geen problemen. Overal een lekker geluid met het alles in prima verhouding. Geen centje pijn. Totdat de zaal vol begon te lopen...

Resultaat:
    Tot aan die pilaar/dwarsbalk was het geluid nog steeds prima. Achter die balk viel het hoog weg waardoor er een overschot aan laag overbleef.

Geprobeerd op te lossen door laag te minderen en het hoog wat verder op te trekken. Resultaat: achterin de zaal ging het iets beter, maar voorin werd het naar mijn smaak allemaal wat schel. Meer volume vond ik eerlijk gezegd geen optie omdat het naar mijn zin nu al (te) hard ging. De toppen lager plaatsen was volgens mij geen optie omdat dan de hoorns weer tegen de eerste rijen met mensen aan zouden blazen, met volgens mij een vergelijkbaar resultaat.

De toppen verder naar buiten zetten leek me ook geen optie omdat je dan weliswaar achterin wat meer hoog krijgt, maar dat raak je dan midden voor het podium weer kwijt.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het geluid voor het podium goed voor elkaar te hebben, en achterin e.e.a. maar te laten voor wat het was, en de klachten over onverstaanbaarheid van de aankondigingen maar voor lief te nemen.

Ik weet dat het moeilijk is om advies te geven zonder de situatie gezien te hebben maar wat had ik kunnen doen om in dergelijke situaties het geluid overal goed/beter te krijgen?

Groeten,

Hans
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Een x-tra speaker als delay plaatsen bij die pilaren ?

Comment

• tijn
      • Oct 2003
      • 184

Wij hebben regelmatig met hetzelfde soort zalen te maken en het maakt niet uit hoeveel je vermogen je er voorin in pompt; na een balk in zo'n lage zaal is je hoog gewoon weg. We hangen/zetten in dit soort zalen tegenwoordig standaard een delay setje weg. Is wel wat meer werk, maar werkt perfect.

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Inderdaad delaystackje plaatsen. bijvoorbeeld 2x ZX1. Je hoeft de delaystack vaak maar net aan te zetten om het geluidsbeeld weer op orde te krijgen achter van die fijne balken, e.d.

Een andere oplossing is hier niet voor te vinden volgens mij.

Ik heb in een cafe ook wel eens met twee mono stacks gedraaid. Zeer lange smalle zaal, verdeeld in meerdere delen, met dubbele deuren als doorgangen. Bij het hoofdpodium eigenlijk geen plaats voor 2 stacks L/R. Daar dus één geplaatst en in het tweede deel de andere stack opgesteld. Ook geen ideale situatie natuurlijk, maar daar in mijn ogen de beste oplossing.

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by Timo Beckman
          Een x-tra speaker als delay plaatsen bij die pilaren ?
          De mooie oplossing, maar soms wil het duiken en anders richten van de kasten ook wel wat helpen.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Door de balk wordt het hoog gereflecteerd waardoor je het hoog dat je achter de balk wilt hebben er voor de balk extra bij krijgt, dat verergerd het effect alleen maar.
            De kunst is inderdaad het hoog zo te richten dat het precies onder de balk door gaat alleen zal dat met de meeste toppen niet meevallen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...