Geluidsbegrenzer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Itsari
    • Nov 2009
    • 3

    Geluidsbegrenzer

    Beste, mijn naam is Jan en ik ben medewerker in een jeugdhuis. Nu zit ik met een vraag, wij hebben in ons jeugdhuis al enkele probleme gehad met opgeblazen boxen nu dachten wij tussen onze geluidsinstallatie een geluidsbegrenzer te plaatsen zodat de dj's in eerste plaats de boxen niet meer kunnen opblazen en ten tweede ook niet te luid draaien want ook hier kijken ze soms niet naar. Nu heb ik eens op internet rondgekeken en natuurlijk ook op dit forum, en heb de Apart Audiolock gevonden en de Dateq SPL 2. Nu is het niet de bedoeling dat de muziek uitvalt wanneer men te luid gaat maar men gewoon niet luider kan dan wij instellen. Is dit mogelijk bij deze modelen en zoja wat is volgens jullie de beste?

    Vriendelijke groeten, Jan
  • Dirk Wijnen
    • Dec 2006
    • 189

    #2
    Beste Jan,

    Ten eerste, welkom op het forum.
    Ik heb alleen ervaring met de Dateq SPL2ts, ik ben er heel erg tevreden over. De muziek valt niet weg, als je te hard uitstuurd dan "dempt" hij namelijk het signaal zodat je je versterkers niet tot het limiet laat draaien..

    Het voordeel van deze limiter is dat je tijdzones in kunt stellen. Als er bij het jeugdhuis een limiet geldt tot maximaal tot 2uur muziek mag zijn.
    Stel je om 1 uur bv. -6db in en om half 2 -9 db. (om maar voorbeelden te geven.)

    Nadeel is wel, het ruist een beetje. Maar het is wel een oerdegelijke limiter!
    Last edited by Dirk Wijnen; 02-11-09, 23:07.
    Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

    Comment

    • remco_k
      • Sep 2002
      • 325

      #3
      Wat jij zoekt is wat men een 'limiter' noemt. Soms voldoet een leveler ook prima.

      Limiter - Wikipedia

      Duizenden verschillende modellen zijn te verkrijgen beginnend vanaf €50,-
      Het hangt van je budget en overige wensen af wat je moet gaan kopen.
      Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
      Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

      Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

      Comment

      • Stage-Q
        • Sep 2007
        • 389

        #4
        Aanvulling op Dirk,

        Je zou ook de Dateq SPL-D2 kunnen pakken met een SPL5 limititer.
        Deze kun je aan elkaar koppelen.

        En dan kun je op de SPL D2 ook je db's aflezen.



        Mag ik wat meer laag in 't hoog?

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Als het gaat om opgeblazen speakers te voorkomen moet je wel een RMS limiter hebben.
          Veel goedkopere limiters comprimeren het signaal, alleen de pieken worden dan dus zachter met als gevolg dat het gemiddelde vermogen naar de speakers alleen maar toeneemt doordat de zachtere signalen nog wel harder gezet kunnen worden.
          Een RMS limiter zorgt dat de dynamiek van het signaal intact blijft en haalt dus het hele signaal naar beneden.
          Het verschil is duidelijk hoorbaar, bij een RMS limiter blijft het geluid goed klinken als de limiter ingrijpt, het wil alleen niet meer harder, bij een 'normale' limiter gaat het steeds vlakker klinken.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Itsari
            • Nov 2009
            • 3

            #6
            Bedankt voor de reeds vele reacties. Ik ben vandaag eens naar onze lokale winkel geweest en daar hebben ze mijn wijsgemaakt dat ik geen geluidbegrenzer nodig heb zoals de dateq of apart. Maar een simpele compressor/limiter om ervoor te zorgen dat ze de boxen niet meer kunnen opblazen en niet luider kunnen spelen. Hij zei mij dat men met een geluidbegrenzer de boxen nog steeds kan opblazen als men wil.

            Comment

            • Stage-Q
              • Sep 2007
              • 389

              #7
              ehh weet niet naar welke winkel je bent geweest,

              maar misschien moet je toch eens nagaan of je een verkoper of een technicus wilt geloven.

              we praten hier ook over een limiter, maar het argument wat hij gebruikt vind ik nonsens, ... een geluidsbegrenzer is namelijk een limiter...
              Mag ik wat meer laag in 't hoog?

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                Idd. heropvoeden die man. Deze geluidsbegrenzer van Dateq is namelijk geen standaardlimiter: zelfs bij veel te hoge insturing blijft het klankbeeld vrij goed en muzikaal.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by Itsari
                  Bedankt voor de reeds vele reacties. Ik ben vandaag eens naar onze lokale winkel geweest en daar hebben ze mijn wijsgemaakt dat ik geen geluidbegrenzer nodig heb zoals de dateq of apart. Maar een simpele compressor/limiter om ervoor te zorgen dat ze de boxen niet meer kunnen opblazen en niet luider kunnen spelen. Hij zei mij dat men met een geluidbegrenzer de boxen nog steeds kan opblazen als men wil.
                  Als je mijn reactie goed had gelezen had je ook geweten dat dit dus de verkeerde keuze is. Lekker het gevoel hebben dat het niet stuk kan en ondertussen de rookwolken uit je speakers zien komen.
                  Originally posted by laserguy
                  Idd. heropvoeden die man. Deze geluidsbegrenzer van Dateq is namelijk geen standaardlimiter: zelfs bij veel te hoge insturing blijft het klankbeeld vrij goed en muzikaal.
                  Dit is dus wel een RMS limiter en hiermee maak je je set echt hufterproof.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • Itsari
                    • Nov 2009
                    • 3

                    #10
                    Oke vriendelijk bedankt iedereen ik ga gaan voor de dateq SPL 2, nog één enkele vraag is deze zelf makkelijk in te stellen of gaan we hier een technieker voor nodig hebben?

                    Comment

                    • Stage-Q
                      • Sep 2007
                      • 389

                      #11
                      als goed is, zit er software voor je pc bij geleverd en als je de manuel rustig leest denk ik wel dat je eruit gaat komen.
                      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

                      Comment

                      • scopy
                        • Mar 2010
                        • 2

                        #12
                        weet iemand toevallig ook de pin bezetting van de datakabel???

                        Comment

                        • djkevinkd
                          • Jul 2007
                          • 34

                          #13
                          audiolock begrenzer voor of na bose 802 c EQ conroller

                          beste

                          ik beschik over een volledig installatie van bose

                          4 x bose 802
                          2 x bose 502 baskast
                          1 X bose 802 EQ controller

                          1 x yamaha p4500 versterker ( voorbassen)
                          1 x qsc 1800 versterker (toppen)

                          graag zou ik mijn installatie willen begrenzen tegen het clippen.

                          Nu is mijn vraag waar tussen ik mijn audio lock moet plaatsen
                          omzowel de toppen als de bassen te gaan begrenzen tegen clippen.

                          mogelijkheid 1

                          - audio lock tussen de mengtafel en bose controller.

                          mogelijkheid 2

                          - audio lock tussen bose controller en versterkers.

                          bij eerste mogelijkheid heb ik 1 audiolock nog voor zowel de toppen als de bassen te gaan begrenzen en kan deze afstelling goed gebeuren voor low als high ?

                          bij tweede mogelijkheid zou ik 2 audiolocks nodig hebben, na de bose controller ga ik met het low signaal naar versterker en high signaal naar de andere
                          dus voor elke versterker (signaal) 1 audiolock ? .

                          iemand enige ervaringen in deze dingens ?
                          of zijn er andere begrenzer die aan te raden zijn.
                          (liefst geen digitale begrenzer slechte ervaringen mee)

                          mvg
                          kevin

                          Comment

                          Working...