kanaalschakeling op mengtafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

kanaalschakeling op mengtafel

Hoi!

Ik gebruik momenteel op het podium 2 microfoons, te weten 1 voor zang (hoe verrassend) en 1 voor mijn talkback. Graag zou ik dit terug brengen naar 1 microfoon, welke dan via een voetschakelaar van de ene naar de andere functie geschakeld zou moeten worden. De gebruikte mengtafel is een 01v96 v2.

Kan iemand me vertellen hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen?

Zou dit te realiseren zijn door op de inserts van beide kanalen een stereokabel aan te sluiten, welke op hun beurt op een latch/unlatch footswitch aangesloten worden? Als dit zou werken, hoe zou dat dan aangesloten moeten worden?

Groeten,

Hans
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Ding splitsen naar twee kanalen en met een midi-apparaat de ene muten en de andere unmuten?

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Via de inserts zou inderdaad wel moeten kunnen lijkt me. je moet dan het mic-signaal inderdaad splitten naar de twee kanalen.

de schakelaar zal dan met een druk op de knop een kanaal moeten doorverbinden en een kanaal moeten liften. weet niet of dat bestaat ??

let wel op dat de insertlijnen ongebalanceerd zijn en dat je dus geen lange afstanden kunt overbruggen zonder grote kans op storingen.

anders inderdaad de aangegeven optie voor een midi controller/pedaal

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

De meest nette en universele oplossing is om je microfoon naar 2 kanalen te patchen en met een MIDI footswitch de boel te muten. Voor een midi footswitch kun je hier kijken: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...idi-01v96.html

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Via de inserts lijkt me een minder goed plan, kans is levensgroot dat omschakelen niet geruisloos (lees met harde knallen) gaat.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Ik ben ook wel geinteresseerd in een footswitch.

Bij ons in de bigband moet tijdens de solo's de vollume van de solist hoger worden gezet.
            Kun je 2 verschillende vollumes instellen, zodat de solist met een tik op de footswitch de volume in solo of normale modus kan zetten?

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Originally posted by BJD
              De meest nette en universele oplossing is om je microfoon naar 2 kanalen te patchen en met een MIDI footswitch de boel te muten. Voor een midi footswitch kun je hier kijken: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...idi-01v96.html
              Dat zou dan denk ik wel met een scene wisseling moeten, aangezien hier 2 control changes voor nodig zijn; Volgens mij stuurt dat apparataat maar 1 cc tegelijk uit.

een oplossing kan ook iets als dit zijn:

Pro Co Panic Button Mic A/B Box and more Test Equipment at GuitarCenter.com.

Heb het ding alleen nog niet buiten de US gevonden.
              Voordeel van bovenstaande oplossing zou zijn dat je dit ook icm andere mixers kan gebruiken en er geen programmeerwerk nodig is. Niet per se scenes hoeven wisselen lijkt me sowieso fijn.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

Originally posted by frederic
                Ik ben ook wel geinteresseerd in een footswitch.

Bij ons in de bigband moet tijdens de solo's de vollume van de solist hoger worden gezet.
                Kun je 2 verschillende vollumes instellen, zodat de solist met een tik op de footswitch de volume in solo of normale modus kan zetten?

Hier is echt een specifieke technische oplossing voor gevonden........

Een geluidsman die achter de mengtafel een mix maakt van alle bronnen en deze aanpast tijdens het spelen van de nummers.

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Originally posted by sparky
                  Dat zou dan denk ik wel met een scene wisseling moeten, aangezien hier 2 control changes voor nodig zijn; Volgens mij stuurt dat apparataat maar 1 cc tegelijk uit.
                  Als je beide kanalen in een mute-groepje zet en één van beide remote bedient werkt het.

Hoezo?

Simpel. Als je kanaal 1 op mute zet, kanaal 2 niet op mute en beide in dezelfde mutegroup zet dan wissel je tussen beide als je op mute van 1 óf 2 drukt (kunstje gebruik ik voor een gitarist die soms elektrisch en soms accoustisch speelt... hoef ik niet na te denken dat de ene uit moet als de andere aan moet... liever lui dan moe zullen we maar zeggen).

Één kanaal aan/uit is vrij simpel via midi aan te sturen.
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by MarkRombouts
                    Hier is echt een specifieke technische oplossing voor gevonden........

Een geluidsman die achter de mengtafel een mix maakt van alle bronnen en deze aanpast tijdens het spelen van de nummers.
                    Ow, ik dacht dat ik de enige was die deze oplossing aan klanten aanbood.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

NAAAAAAA waar was je al die tijd!
                      Dat is de oplossing!
                      Freelance Light and Video |
                      Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Originally posted by SoundOfSilence
                        Als je beide kanalen in een mute-groepje zet en één van beide remote bedient werkt het.

Hoezo?

Simpel. Als je kanaal 1 op mute zet, kanaal 2 niet op mute en beide in dezelfde mutegroup zet dan wissel je tussen beide als je op mute van 1 óf 2 drukt (kunstje gebruik ik voor een gitarist die soms elektrisch en soms accoustisch speelt... hoef ik niet na te denken dat de ene uit moet als de andere aan moet... liever lui dan moe zullen we maar zeggen).

Mooie oplossing idd, had ook al wat voorbehoud in mn post gezet
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Originally posted by mhsounds
                          NAAAAAAA waar was je al die tijd!
                          Jah, duhhhh... sneeuwballen gooien nu het nog kan

Daarover (ff kort offtopic), wie heeft afgelopen paar dagen ook een productie gedraaid, gestoffeerde speakers etc tijdens het laden ff kort op de sneeuw gezet en zat (net als ik) met het probleem dat ze bij het lossen aan de bodem van de wagen vastgevroren zaten?
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Jah, duhhhh... sneeuwballen gooien nu het nog kan

Daarover (ff kort offtopic), wie heeft afgelopen paar dagen ook een productie gedraaid, gestoffeerde speakers etc tijdens het laden ff kort op de sneeuw gezet en zat (net als ik) met het probleem dat ze bij het lossen aan de bodem van de wagen vastgevroren zaten?
                            hmm, nee dat niet, maar m,n ruitenkrabber, zoeen met een handschoen eraan zat wel aan mijn tapijten fx-rekje op de bijrijdersstoel vastgevroren :P

Comment

• outvorst
                              • Jul 2005
                              • 84

Hoezo?

Dit is een prachtige oplossing! Momenteel schakel ik dit met de hand, maar zou iemand me kunnen vertellen waar ik een overzicht van welke CCnrs ik kan gebruiken om mute groep I om te schakelen via midi? Ik heb het Yammi manual al nagezocht maar kon daar weinig concreets over vinden.

Alvast bedankt!

Groeten,

Hans

Comment

Working...