Fase meten met Smaart

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TLAproductions
    • Jan 2006
    • 98

Fase meten met Smaart

hello,

weet iemand een goeie handleiding op het net staan om fase uit te meten met behulp van Smaart ?

ik heb een PAA3, maar daar kan je enkel zien of je 'in' of 'out' phase zit,
    als je 'out' phase zit, weet verder dus niet ...

ik heb begrepen dat je ook via Smaart speaker alignment delay kan berekenen,
    iemand een korte (of lange) handleiding van hoe je dit juist doet ?

bottom line,
    ik heb nog 14 dagen free trail van smaart,
    echter kan ik er niet goed mee werken ...
    voor ik het volledig koop (al of niet) zou ik eerst de volledige functionaliteit ervan willen kennen

Smaart school is geen optie, daar er enkel sessies doorgaan in de VS,
    Frankrijk en Italiƫ ?
  • peterwagner
    • Oct 2008
    • 317

Er zit een PDF handleiding bij Smaart waar het helemaal uitgelegd wordt, ook bij de Trial.
    succes!

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Mail mij even de types speaker door en hoe je het bouwt (gestacked/gevlogen) .
      Er zijn een aantal manieren om alignment te doen maar heb nu geen tijd om het allemaal uit te leggen .

Comment

• TLAproductions
        • Jan 2006
        • 98

Originally posted by peterwagner
        Er zit een PDF handleiding bij Smaart waar het helemaal uitgelegd wordt, ook bij de Trial.
        succes!
        ah !

dat had ik over het hoofd gezien (oeps)
        zal dit direct even bekijken !

Comment

• e-sonic
          • Aug 2004
          • 329

meten is weten

Hallo,

fase is prima te meten met de arta of limp programma's

ARTA home

hier zit ook een hele goede manual bij, ik moet nog een betere tegenkomen...

Delay is ook met DIRAC te meten, ook zonder licentie.

fijne dagen jurjen
          Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• TLAproductions
            • Jan 2006
            • 98

Originally posted by e-sonic
            Hallo,

fase is prima te meten met de arta of limp programma's

ARTA home

hier zit ook een hele goede manual bij, ik moet nog een betere tegenkomen...

Delay is ook met DIRAC te meten, ook zonder licentie.

fijne dagen jurjen
            dit klinkt bijzonder interessant !
            bedankt voor de tip!

dit ga ik zeker eens testen

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Plaats je meetmicrofoon recht voor je set.
              Mute alle speakers behalve het hoog.
              Meet de delaytijd van deze speaker, heb Smaart hier niet bij de hand maar zit ergens rechts onderin.
              Onthoudt de waarde, mute het hoog en zet het mid aan.
              Doe nogmaals de delaymeting en onthoudt ook deze waarde.
              Hetzelfde doe je met het sub, enige probleem is dat je waarschijnlijk ff het laagdoorlaatfilter moet uitschakelen omdat anders de golflengte te groot is voor een nauwkeurige meting.
              Je hebt nu drie tijden, de langste is je referentie, even ervan uitgaande dat dit het sub is dan trek je de mid tijd ervan af, dat is de delaytijd voor het mid, trek de hoogtijd van de subtijd af en je hebt je hoog delay tijd.
              Lijkt ingewikkeld maar is vrij simpel te doen.
              En je kunt zelfs Smaart de berekeningen laten doen maar dat gaat wat te ver om hier ff uit te leggen.
              Succes.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• TLAproductions
                • Jan 2006
                • 98

Originally posted by MusicXtra
                Meet de delaytijd van deze speaker, heb Smaart hier niet bij de hand maar zit ergens rechts onderin.
                Hetzelfde doe je met het sub, enige probleem is dat je waarschijnlijk ff het laagdoorlaatfilter moet uitschakelen omdat anders de golflengte te groot is voor een nauwkeurige meting.
                Je hebt nu drie tijden, de langste is je referentie, even ervan uitgaande dat dit het sub is dan trek je de mid tijd ervan af, dat is de delaytijd voor het mid, trek de hoogtijd van de subtijd af en je hebt je hoog delay tijd.
                En je kunt zelfs Smaart de berekeningen laten doen maar dat gaat wat te ver om hier ff uit te leggen.
                Succes.
                je gebruikt dan de pink noise uitgestuurd door Smaart als bron veronderstel ik ?

Comment

• Michel van de Beek
                  • Oct 2000
                  • 283

Succes.
                  Hmmz ... je bent een eind op weg met deze methode. Maar zou toch echt aanraden om volgende stappen te doorlopen

1) verwijder alle filter hellingen; delay finden moet met fullrange signaal, een filter helling introduceert nl faseverschuiving / delay

2) plaats steeds de microfoon exact tussen twee subsystemen. Op deze manier zal het verschil in delay tussen de twee subsystemen ook over afstand hetzelfde blijven. Als je kast verticaal asymetrisch is (zoals vele) zal dit verschillen per afstand voor de door jouw beschreven methode.

Als dit onpraktisch is in het midden van een subsysteem meten

3) na delayfinden ... finetunen, cq fases matchen
                  Groeten,
                  Michel

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Michel van de Beek
                    Hmmz ... je bent een eind op weg met deze methode. Maar zou toch echt aanraden om volgende stappen te doorlopen

1) verwijder alle filter hellingen; delay finden moet met fullrange signaal, een filter helling introduceert nl faseverschuiving / delay

2) plaats steeds de microfoon exact tussen twee subsystemen. Op deze manier zal het verschil in delay tussen de twee subsystemen ook over afstand hetzelfde blijven. Als je kast verticaal asymetrisch is (zoals vele) zal dit verschillen per afstand voor de door jouw beschreven methode.

Als dit onpraktisch is in het midden van een subsysteem meten

3) na delayfinden ... finetunen, cq fases matchen
                    Hier heb ik nog wel een paar opmerkingen over.
                    1) Je gebruikt je systeem ook met filterhellingen, deze wil je dus meenemen in de fase correctie die je toe gaat passen, daarnaast vinden hoogdrivers het ook niet heel prettig om een full-range pink-noise signaal te moeten verwerken.
                    2) De meetmicrofoon plaats ik op de plek waar normaal naar het systeem geluisterd wordt, daar wil je immers dat het zo goed mogelijk klopt.

@TLAproductions: Je kunt hiervoor een willekeurige ruisgenerator gebruiken, pas alleen op met hoge volumes.
                    Last edited by MusicXtra; 23-12-09, 18:56.

Comment

• Michel van de Beek
                      • Oct 2000
                      • 283

Hier heb ik nog wel een paar opmerkingen over.
                      1) Je gebruikt je systeem ook met filterhellingen, deze wil je dus meenemen in de fase correctie die je toe gaat passen, daarnaast vinden hoogdrivers het ook niet heel prettig om een full-range pink-noise signaal te moeten verwerken.
                      2) De meetmicrofoon plaats ik op de plek waar normaal naar het systeem geluisterd wordt, daar wil je immers dat het zo goed mogelijk klopt.

@TLAproductions: Je kunt hiervoor een willekeurige ruisgenerator gebruiken, pas alleen op met hoge volumes.
                      1) Full power lijkt me niet sowieso niet verstandig. Op normaal - laag nivo kan het prima.

Als je delay (correct) wil vinden, moet je toch echt fullrange meten. Ik heb collegae van je al eens een ms of 20 fout zien zitten omdat ze filtertje vergeten waren uit te zetten.

Je doet stap 3 om de faseverschuiving te corrigeren. Bedenk hierbij dat eventueel ander filterhellinkje ook kan helpen.

2) nope ... klassieke fout. Op die manier optimaliseer je voor 1 plek. Publliek zal nooit allemaal exact op die plek zitten.
                      Groeten,
                      Michel

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Michel van de Beek
                        1) Full power lijkt me niet sowieso niet verstandig. Op normaal - laag nivo kan het prima.

Als je delay (correct) wil vinden, moet je toch echt fullrange meten. Ik heb collegae van je al eens een ms of 20 fout zien zitten omdat ze filtertje vergeten waren uit te zetten.

Je doet stap 3 om de faseverschuiving te corrigeren. Bedenk hierbij dat eventueel ander filterhellinkje ook kan helpen.

2) nope ... klassieke fout. Op die manier optimaliseer je voor 1 plek. Publliek zal nooit allemaal exact op die plek zitten.
                        Ga er eens mee aan het expirimenteren, zou inhouden dat ik het altijd verkeerd heb gedaan.
                        De meetmicrofoon zet ik op de 'gemiddelde' luisterplek om het maar zo te zeggen, is nog altijd beter dan in het midden van de set want daar weet ik zeker dat er niemand zijn oren heeft zitten.
                        En 100% goed op iedere plek is onmogelijk, zal dus toch een compromis moeten worden.

Comment

• Michel van de Beek
                          • Oct 2000
                          • 283

Ga er eens mee aan het expirimenteren, zou inhouden dat ik het altijd verkeerd heb gedaan.
                          De meetmicrofoon zet ik op de 'gemiddelde' luisterplek om het maar zo te zeggen, is nog altijd beter dan in het midden van de set want daar weet ik zeker dat er niemand zijn oren heeft zitten.
                          En 100% goed op iedere plek is onmogelijk, zal dus toch een compromis moeten worden.
                          Verkeerd is een groot woord ... er leiden meerdere wegen naar rome. Als je maar weet wat je doet, zeker met een programma als SMAART. Dus eigenlijk zou er nog een extra stap toegevoegd mogen worden ... check met je oren.

Met het laatste heb je helemaal gelijk! Het zal altijd een compromis zijn, of zoals iemand die hier erg veel zinnige dingen over gezegd heeft: "there aint no such thing as a free lunch"
                          Groeten,
                          Michel

Comment

• daviddewaard
                            • Mar 2008
                            • 627

hoe ik vaak gevlogen arrays met subs op de vloer gelijk zet is met de volgende methode:

1:set een toongenerator op je set op de freq waar je toppen en subben crossen. bijvoorbeeld 80hz
                            2: zet je subs uit fase
                            3: ga met delay op de subs aan het draaien tot je maximale uitdoving hebt van je test toon.
                            als dit gebeurd staan je speakers goed in tijd want er treed een fase uitdoving op.
                            4: zet nu je subs weer in fase.
                            5: controleer of het klopt door testoon weer aan te zetten op tops en dan de subs erbij en dan zou je de testtoon harder moeten horen.
                            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by daviddewaard
                              hoe ik vaak gevlogen arrays met subs op de vloer gelijk zet is met de volgende methode:

1:set een toongenerator op je set op de freq waar je toppen en subben crossen. bijvoorbeeld 80hz
                              2: zet je subs uit fase
                              3: ga met delay op de subs aan het draaien tot je maximale uitdoving hebt van je test toon.
                              als dit gebeurd staan je speakers goed in tijd want er treed een fase uitdoving op.
                              4: zet nu je subs weer in fase.
                              5: controleer of het klopt door testoon weer aan te zetten op tops en dan de subs erbij en dan zou je de testtoon harder moeten horen.
                              Is inderdaad een prima manier om je subs op tijd/ in fase te zetten met je line-array maar vraag me af of dit ook werkt bij het op tijd zetten van mid en hoogdrivers.

Comment

Working...