Fase meten met Smaart

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TLAproductions
    • Jan 2006
    • 98

delay lijkt me idd wel te experimenteren,

maar hoe ga je nu net fase meten ?
    wat als je een fase fout hebt ?

ik heb eens gemeten met m'n PAA3
    vreemde was,
    zowel men subs, als men bassen én m'n toppen staan 'out of phase'

kan iemand verklaren hoe dit kan ?

(ingangssignaal (afkomstig van de PAA3) komt rechtstreeks toe op m'n XTA

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by TLAproductions
      delay lijkt me idd wel te experimenteren,

maar hoe ga je nu net fase meten ?
      wat als je een fase fout hebt ?

ik heb eens gemeten met m'n PAA3
      vreemde was,
      zowel men subs, als men bassen én m'n toppen staan 'out of phase'

kan iemand verklaren hoe dit kan ?

(ingangssignaal (afkomstig van de PAA3) komt rechtstreeks toe op m'n XTA
      Vertel eens wat je gemeten hebt en hoe je dat gedaan hebt?
      Wat ik je beschreef is in feite meten of de diverse drivers op de cross-over punten met elkaar in fase staan, dat is waar het om gaat.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• TLAproductions
        • Jan 2006
        • 98

hoe ging ik te werk,

XTA op mute per kanaal ( ch1: sub ch2: bass ch3: top )
        PAA3 uitgangssignaal op de linkse ingang (roze ruis)

mute channel 1 uit,
        1 versterker kanaal open draaien
        meten net voor de speaker (aan de mouse)

versterker kanaal terug toe, dan volgend versterker kanaal open
        terug meten net voor de speaker

...

Comment

• Noobie
          • Dec 2007
          • 223

Als alles uit fase staat, klopt het geheel ook. Fase is niet hoorbaar, faseverschil wel.

Meestal meet ik ook op het kantelpunt (dus met een sinus, niet met pinknoise) overigens. Waarom zou dat tussen mid en hoog niet werken? Je bent alleen wat langer bezig omdat je per kantelpunt opnieuw moet gaan rekenen.

Comment

• peterwagner
            • Oct 2008
            • 317

Originally posted by daviddewaard
            hoe ik vaak gevlogen arrays met subs op de vloer gelijk zet is met de volgende methode:

1:set een toongenerator op je set op de freq waar je toppen en subben crossen. bijvoorbeeld 80hz
            2: zet je subs uit fase
            3: ga met delay op de subs aan het draaien tot je maximale uitdoving hebt van je test toon.
            als dit gebeurd staan je speakers goed in tijd want er treed een fase uitdoving op.
            4: zet nu je subs weer in fase.
            5: controleer of het klopt door testoon weer aan te zetten op tops en dan de subs erbij en dan zou je de testtoon harder moeten horen.
            Het idee hiervan is een prima maar met Smaart kan het makkelijker en nauwkeuriger.

1. Stel de crossoverfilters in.
            2. EQ je speaker eventueel per driver (bv FIR-filtering)
            3. Zet een pink noise signaal op de subs. Maak met behulp van een referentie-signaal op input 2 een snapshot van de phase-response van de subs. Let op de automatic delay calculator, die zorgt dat er geen delay zit tussen het meet-signaal en het referentie-signaal. Hiermee kan dus de phase-response gemeten worden.
            4. Zet pink noise op het laag en kijk naar het fase verschil rond de crossoverfrequentie. Probeer met een delay in de processor de phase response gelijk te krijgen.
            5. Herhaal stap 4 voor alle drivers/processoruitgangen
            6. Gebruik de mainEQ (dus voor alle drivers tegelijk) om het op gehoor goed te krijgen. Dit moet met de mainEQ anders is de fase tussen de verschillende drivers niet meer gelijk.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

hoe ging ik te werk,

XTA op mute per kanaal ( ch1: sub ch2: bass ch3: top )
              PAA3 uitgangssignaal op de linkse ingang (roze ruis)

mute channel 1 uit,
              1 versterker kanaal open draaien
              meten net voor de speaker (aan de mouse)

versterker kanaal terug toe, dan volgend versterker kanaal open
              terug meten net voor de speaker

...
              Ten eerste moet je de meet microfoon of de speakers vooral niet verplaatsen en ten tweede zou ik minimaal een meter of twee afstand tussen microfoon en speaker aanhouden. Zo vlak voor een speaker krijg je allerlei rare effecten.

Comment

• TLAproductions
                • Jan 2006
                • 98

Originally posted by MusicXtra
                Ten eerste moet je de meet microfoon of de speakers vooral niet verplaatsen en ten tweede zou ik minimaal een meter of twee afstand tussen microfoon en speaker aanhouden. Zo vlak voor een speaker krijg je allerlei rare effecten.
                vreemd, iemand zei net het tegenovergestelde,
                altijd zo dicht mogelijk bij de speaker,
                => omdat je dan geen (of weinig) reflecties hebt ?

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

vreemd, iemand zei net het tegenovergestelde,
                  altijd zo dicht mogelijk bij de speaker,
                  => omdat je dan geen (of weinig) reflecties hebt ?
                  Dicht op de speaker meten zorgt voor een time-alignement waar op een paar meter afstand niets meer van klopt. Stel dat je de microfoon voor de mid speaker zet, dan is de afstand tot die mid speaker 10 cm, tot de sub misschien wel 60 cm en tot het hoog wellicht een cm of 20. Dan zou je dus je mid speaker 50 cm delay mee moeten geven om in lijn te komen met je sub.
                  Zet nu de microfoon op 2 meter afstand, de afstand tot diezelfde mid speaker is nu dus 2 meter en tot de sub zal die ongeveer 2,3 meter zijn.
                  Jij mag mij vertellen welke meetopstelling het beste resultaat geeft.
                  Daarbij krijg je vlak voor de speaker rond de X-over frequenties last van allerlei kamfiltereffecten en 'vreemde' reflecties van het frontpaneel die je meting verstoren.
                  Reflecties van de ruimte kun je voorkomen door op een laag volume te meten en natuurlijk moet de ruimte wel van een redelijk formaat zijn en geen badkamer. Als je teveel last hebt van reflecties van de ruimte dan hoor je een foute time alignement ook niet.

Comment

• TLAproductions
                    • Jan 2006
                    • 98

Dicht op de speaker meten zorgt voor een time-alignement waar op een paar meter afstand niets meer van klopt. Stel dat je de microfoon voor de mid speaker zet, dan is de afstand tot die mid speaker 10 cm, tot de sub misschien wel 60 cm en tot het hoog wellicht een cm of 20. Dan zou je dus je mid speaker 50 cm delay mee moeten geven om in lijn te komen met je sub.
                    Zet nu de microfoon op 2 meter afstand, de afstand tot diezelfde mid speaker is nu dus 2 meter en tot de sub zal die ongeveer 2,3 meter zijn.
                    Jij mag mij vertellen welke meetopstelling het beste resultaat geeft.
                    Daarbij krijg je vlak voor de speaker rond de X-over frequenties last van allerlei kamfiltereffecten en 'vreemde' reflecties van het frontpaneel die je meting verstoren.
                    Reflecties van de ruimte kun je voorkomen door op een laag volume te meten en natuurlijk moet de ruimte wel van een redelijk formaat zijn en geen badkamer. Als je teveel last hebt van reflecties van de ruimte dan hoor je een foute time alignement ook niet.
                    akkoord als we spreken over het meten van time alignment,

maar ik had nu even over fase meten
                    (had dit mss beter moeten vermelden)

voor time alignment zet ik de micro ongeveer 8-10 meter voor de stack
                    op de grond; (staat ook zo beschreven in de handleiding van smaart zelf)

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

akkoord als we spreken over het meten van time alignment,

maar ik had nu even over fase meten
                      (had dit mss beter moeten vermelden)

voor time alignment zet ik de micro ongeveer 8-10 meter voor de stack
                      op de grond; (staat ook zo beschreven in de handleiding van smaart zelf)
                      Wat wil je nou precies meten?
                      Time-alignement is het in fase zetten van de diverse weergevers met elkaar.
                      Het gaat dan om de fase verschuivingen op de x-over frequenties.
                      Dat is ook het enige dat je qua fase kunt corrigeren, wanneer je een x-aantal graden faseverschuiving wilt dan varieert de tijdsverschuiving met de frequentie.

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Als ik het zo doorlees wil hij volgens mij alleen controleren of de + en - van de speakers goed aangesloten zijn.
                        Dus wat je normaal met een losse fasemeter met een puls als signaal meet, en in dat geval dus wel tegen het schuim aan en per speaker apart probeert te meten. Is dus niet bedoelt om delay of fase te compenseren.

Word bij fabricage van kasten gebruikt om te checken of alles klopt. En dan kan het dus zijn dat je het laag bijvoorbeeld in fase meet en het mid hoog in tegen fase, omdat het dan op het crossover punt het beste klopt.

Ook bij reparatie is het wel fijn om zeker te weten dat het goed is. (Zal niet de eerste keer zijn dat de zwarte / rode terminals op de speaker verwisseld zijn!)

Comment

• TLAproductions
                          • Jan 2006
                          • 98

Time-alignement is het in fase zetten van de diverse weergevers met elkaar.
                          Het gaat dan om de fase verschuivingen op de x-over frequenties.
                          Dat is ook het enige dat je qua fase kunt corrigeren, wanneer je een x-aantal graden faseverschuiving wilt dan varieert de tijdsverschuiving met de frequentie.

ok, nu valt voor mij het plaatje in elkaar

blijkbaar mis ik duidelijk nog wat basis kennis ...

wat ik in eerste instantie wou meten is of het feit dat mijn racks en patch platen wel volledig juist zijn (een keer hot en cold omdraaien en je hebt direct een probleem - of een ongewenste crossed cable )

dit heb ik gemeten met die PAA3
                          - via de uitgang van de PAA3 een polarity signaal gestuurd naar de XTA
                          - meten aan iedere speaker

wat ik nu nog wil doen, met Smaart
                          - de volledige stack (8 subs 8 bassen en 8 toppen) de juiste speaker delay geven
                          - top is hoorn geladen, bass ook, subs zijn frontloaded
                          - ik heb het gevoel dat ik druk mis in het laag, wellicht dus ergen een tegenfase ?

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

Dit kun je beter anders zien . Ik heb het idee dat jij fase verschil te veel ziet als tegen fase of meer als polariteit dus plus en min omgedraaid . fase verschil is niet alleen 180 graden verschil dit kan ook 30 60 90 (of wat dan ook) graden zijn met als gevolg optelling of cancelling . Check je mail effe

Comment

• daviddewaard
                              • Mar 2008
                              • 627

Is inderdaad een prima manier om je subs op tijd/ in fase te zetten met je line-array maar vraag me af of dit ook werkt bij het op tijd zetten van mid en hoogdrivers.
                              tuurlijk werk dit ook op mid een hoog.

maar mid en hoog komen 9 van de 10 keer uit hetzelfde kasje dus geeft de fabrikant wel op welke delaytijd je moet gebruiken.
                              zo niet: stel je hebt een 12 inch frontloaded mid driver en een 1 ich hoog hoorn driver.
                              steek je lineaal of meetlat in de hoog hoorn.
                              als deze b.v 23 cm diep is weett je dat je je mid driver 23 cm moet delayen.

en vervolgens zet je een toon generator op de cross freq en daait je mid driver in delay terug tot de fase uitdoving optreed. word ie sterker weet je dat je mid en hoog uit fase staan
                              Last edited by daviddewaard; 24-12-09, 01:32.
                              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• daviddewaard
                                • Mar 2008
                                • 627

jah da's leuk wat je zegt maar dan moet ik wel flink wat euri's neerleggen voor een smaart licentie.
                                wil je dat niet of heb je die niet is mijn alternatief prima

Originally posted by peterwagner
                                Het idee hiervan is een prima maar met Smaart kan het makkelijker en nauwkeuriger.

1. Stel de crossoverfilters in.
                                2. EQ je speaker eventueel per driver (bv FIR-filtering)
                                3. Zet een pink noise signaal op de subs. Maak met behulp van een referentie-signaal op input 2 een snapshot van de phase-response van de subs. Let op de automatic delay calculator, die zorgt dat er geen delay zit tussen het meet-signaal en het referentie-signaal. Hiermee kan dus de phase-response gemeten worden.
                                4. Zet pink noise op het laag en kijk naar het fase verschil rond de crossoverfrequentie. Probeer met een delay in de processor de phase response gelijk te krijgen.
                                5. Herhaal stap 4 voor alle drivers/processoruitgangen
                                6. Gebruik de mainEQ (dus voor alle drivers tegelijk) om het op gehoor goed te krijgen. Dit moet met de mainEQ anders is de fase tussen de verschillende drivers niet meer gelijk.
                                A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

Working...