Fase meten met Smaart

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by martindecrock
    Op Vertec trainingen heeft JBL ons verteld dat ge de meetmicrofoon best plaatst ietske voor de regie, op +/- 10 cm van de grond en schuin naar de grond gericht.Zo houd uw meetresultaat rekening met zaalresonantie en reflekties. Ik vind dit allemaal een beetje relatief. Meet op 3 plaatsen en 3 verschillende resultaten.
    Smaart is een hulpmiddel en géne zo moet het. Ga ook een beetje voort op Uw gehoor.

Martin
    Dat je voor de FOH moet meten komt doordat de FOH in principe op de, voor de locatie, akoestisch meest neutrale plaats zou moeten staan.
    Als je op drie verschillende plaatsen meet krijg je inderdaad drie verschillende resultaten en normaal gesproken zou die op de FOH dan een redelijk gemiddelde moeten zijn.
    En inderdaad is Smaart een hulpmiddel, time-alignement, vervelende frequenties, frequentiekarakteristiek, etc. kun je er snel en accuraat mee meten maar luisteren doe je inderdaad uiteindelijk gewoon met je oren.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Originally posted by Timo Beckman
      L/R filters hebben geen 1ste en 3de orde koen alleen even getallen daar het 2 bessel filters tegelijk zijn dus 90 graden fase verschil is niet mogelijk op een L/R filter
      Ha Timo, klopt natuurlijk wat je zegt, ik was 'n beetje kort door de bocht maar doelde op "relatieve fase" tussen de crossgebieden onderling.
      Het is 45 graden shift per orde per band, de ene komt dan op +180 graden, de andere band op -180 graden resulterend in één complete cycle groupdelay op het crosspunt.

De meetmethode waarbij de meetmic vlak boven / op de vloer wordt gericht heb ik vaker gezien en verbaasde me er een beetje over. Dan mag je minder last hebben van reflecties maar ik kan me niet voorstellen dat je op dat punt je referentie wil hebben gezien dat nooit een luisterpunt zal zijn.

Enfin, 't-is wat theoretisch gedoe wat in het achterhoofd in de praktijk wel eens handig kan zijn ... precies wat Martin hier ook bedoelt.

Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by Timo Beckman
        L/R filters hebben geen 1ste en 3de orde koen alleen even getallen daar het 2 bessel filters tegelijk zijn dus 90 graden fase verschil is niet mogelijk op een L/R filter
        Het zijn 2 butterworth filters.

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by Koen van der K
          De meetmethode waarbij de meetmic vlak boven / op de vloer wordt gericht heb ik vaker gezien en verbaasde me er een beetje over. Dan mag je minder last hebben van reflecties maar ik kan me niet voorstellen dat je op dat punt je referentie wil hebben gezien dat nooit een luisterpunt zal zijn.
          Ligt eraan hoe groot je jouw tijdwindow wilt maken, en dus tot welke (lage) frequentie je wilt meten. Op een statief heb je dus last van je reflectie op de vloer, als je window klein genoeg is dan meet je de reflectie niet (valt buiten het window) en heb je er geen last van, anders...

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Originally posted by DJ Antoon
            Ligt eraan hoe groot je jouw tijdwindow wilt maken, en dus tot welke (lage) frequentie je wilt meten. Op een statief heb je dus last van je reflectie op de vloer, als je window klein genoeg is dan meet je de reflectie niet (valt buiten het window) en heb je er geen last van, anders...
            Groundplane meting noemen we dat.
            Is leuk voor het meten van boxen tbv het inregelen van filters etc.
            Heb je inderdaad geen last van de vloerreflectie.
            Maar om dat nu op een gebruikslocatie toe te passen voor je hele stack????

Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by SPS
              Groundplane meting noemen we dat.
              Inderdaad, ik wou enkel even in simpel nederlands de reden aan geven.

Ik meet zelf nooit, zoals ook al eerder aangegeven vind ik het goed uitrichten van de speakers, als ook het gebruik van de juiste type speakers vele malen belangrijker. En als het nodig is (en het lukt) liefst nog wat akoestische aanpassingen (achterwand voorzien van backdrops oid)
              Als je dan nog tijd over hebt zou je kunnen meten, maar ik luister liever naar waar de problemen zitten. Als de zaal dan eenmaal vol zit (geen theater) is vaak dat probleem wel weer weg, en heb je een nieuwe uitdaging.

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Ha Antoon,

Ik denk dat de meesten hier idd wel jouw mening onderschrijven.
                Waar TS op doelde is een systeeminregeling vanuit scrap en dan blijkt, met name voor tijd- en fase"uitlijning" een meetsysteem als Smaart wel handig / noodzakelijk te zijn gezien je dat niet zo op 't gehoor doet.
                Staat je systeem eenmaal correct ingesteld dan heb je aan je oren het beste meetsysteem. Vanzelfsprekend wordt er op locatie getuned om sub(arrays), fills of delays in het gareel te krijgen maar ik mag aannemen dat (fase-tijd) instellingen van bijvoorbeeld drivers binnen MH kasten ongewijzigd blijven.

Groeten !

Comment

• TLAproductions
                  • Jan 2006
                  • 98

bedankt voor alle antwoorden
                  in het speciale ook Timo Beckman,

wat ik merk dat ik wat 'basis' kennis betreffende geluid mis
                  om goed aan de slag te kunnen ...

nu hoor je me wellicht al afkomen,
                  ik zou daar graag iets over bijleren

nu is mijn vraag, hoe begin je aan zoiets ?
                  ik heb eens die teksten van l' acoustics doorgenomen,
                  moet zeggen, als 'leek' is dat allemaal redelijk chinees
                  ( ik weet er wel iets, maar niet genoeg dus )

ik ben dus op zoek naar " klanktechnieken voor dummy's "
                  en verder " systeem technieken voor dummy's " om het zo te zeggen.

iemand goeie bronnen voor handen ? (engels/nederlands)

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Check de whitepapers van Meyer, JBL, d&b, EAW en Rane eens, te vinden / downloaden op de techtalk / support afdeling van de sites.

Lees ze !

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

Een van de beste boeken over geluid is het boek van Bob mcCarthy
                      Sound Systems : Design & Optimazation .
                      Ik heb ook een paar links waar onder ook die met uitleg over het fase display van de meeste analyzers
                      Alignment & Design - Bob McCarthy The Official Site of Bob McCarthy
                      webvideo_phase1
                      webvideo_summation
                      Er staan ook nog een berg publicaties van de beste man daar dus genoeg lees gezelligheid . Check ook even je mail .
                      Met vriendelijke groeten en de beste wensen

Comment

• TLAproductions
                        • Jan 2006
                        • 98

lijkt me idd een interessant boek,
                        ff zien of ik het kan bestellen in ons belgenlandje hier

Comment

• darco
                          • Sep 2009
                          • 135

hier kan je het bestellen.

Azur.be - Voor wie slim rekent!

Comment

Working...