Live piano met distortion

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patturik
    • Dec 2009
    • 2

Live piano met distortion

Hey allemaal,

Ik ben een conservatorium student en wil bij m'n eindexamen kijken of ik bij 1 nummer een soort lichte distortion op m'n piano geluid kan krijgen. (Een vleugel, dus geen digitale piano) Is dit lastig om te doen? Ik neem aan dat er nogal veel problemen zijn dan met feedback van de piano. Ik heb het gezien bij een band E.S.T. en volgens mij gebruikt hij een POD effecten bak. Hoe zou je dit dan moeten aansluiten zonder problemen?
    Als iemand kan helpen... te gek! :P
    Groet,
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

PIano miccen - effect naar smaak op insert van tafel?!
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Is het een solo-optreden of wordt er met anderen samengespeeld?

Eea maakt best uit voor de monitoring, is er geen monitoring nodig dan kun je idd de mics behandelen met effectenbakken; een pod, goede gitaarpedaaltjes, of een buizenbak zouden kunnen werken, misschien ook wel buizenchannelstrips.

Op het moment dat je wel echt monitoring nodig gaat hebben ga je misschien in de problemen komen qua feedback. Een aantal oplossingen zijn mogelijk, de eerste mogelijkheid zou zijn om met in ears te spelen. De tweede mogelijkheid zou betekenen dat je het signaal splitst in bewerkt en onbewerkt signaal en ook het cleane geluid gebruikt voor je monitors. Hou er er in dat geval rekening mee dat je met een pod of ander digitaal apparaat wel looptijdverschillen krijgt en dat paralelle distortion meestal best raar klinkt. Of je gebruikt een aparte set mics voor de monitors, wordt ook nog wel eens gedaan.

Het slagen hangt ook af van de grote van de ruimte en de mate van versterking. Hoe kleiner de zaal, hoe meer van het directe geluid van de vleugel zelf er zal meekomen en hoe minder het effect zal zijn dat je wilt bereiken.

Al met al zou ik niet over 1 nacht ijs gaan en hier heel stevig mee experimenteren (in een vergelijkbare situatie)voordat je het podium op gaat, dit zijn geen alledaagse zaken en het zou wel eens knap lastig kunnen blijken te zijn om het goed te krijgen.

Maar als het lukt zou het wel cool kunnen zijn, ik ben zelf best fan van "vieze" clavinet en rhodes geluiden, dus wellicht is dit ook wat....

succes ermee.
      Last edited by sparky; 24-12-09, 18:39.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• EL_Loco
        • Nov 2009
        • 87

Ik zeg 2x DPA 4061 in de piano plakken, 1 voor hoog en 1 voor mid en laag, waar de snaren elkaar kruisen. Beetje experimenteren voor de juiste klank.
        Verder een contact microfoon op het metalen frame plakken en dat de distortion in sturen. Dan heb je zeker weten geen rondzingers.
        Overigens kan je het ook voorzichtig proberen met je DPA's. Het zal je verbazen hoe hard dat mooi kan gaan zonder rondzingen met de klep half dicht.

(veel sonologie studenten uitversterkt in Den Haag bij (eind)examens)

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

ik ga er van uit dat een vleugel bij een examen uit zichzelf al goed hoorbaar zal zijn en dus amper uitversterking naar de zaal zal hebben. "De bijversterking" gewoon laten voor wat het is. en schoon naar de zaal laten gaan. Zo zul je de noten goed blijven horen. Bij examens is dat belangrijk voor je punt ;-)

Verder een contactelement. piezotransducer lenen. Dat kan vaak goed bij een contrabassist op het conservatorium die barsten van die dingen. De geluidskwaliteit doet niet ter zake. Omdat je immers wil vervormen.

Die transducer doe je met wat elastieken e.d. op het klankframe goed midden bij de snarengroep die je het duidelijkste gebruikt tijdens je experiment.

Met een voorversterkertje (fishman? / DI / behringermixertje ook nonkritisch) zet je het om naar een bruikbaar signaal. Daar hang je een of andere distortion achter. als je slim bent zet je er naast je pianopedalen een volumepedaal bij. Zorg dat alles aan adapters hangt en dat alle stopcontacten uit een punt komen!. Die druk je in een extra mixerkanaaltje. Draai daarvan het sublaag en het hoog flink terug!
          Met de volumepedaal op max regel je het geluid zo af dat je een extreem smerige pianoklank hebt waar je de noten net van kan horen door het "cleane" geluid. Zonder enige beginnende feedback klanken. Dit is je max volume.

Tijdens het spelen zul je nu met het volumepedaal "smerigheid" kunnen bedienen.
          lekker belangrijk!

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

Waar je denk ik wel rekening mee moet houden is dat het cleane geluid van de piano en het bewerkte geluid van de PA het beste van de zelfde plaats moeten komen.

Anders krijg je denk ik een heel gek geluidsbeeld, waarbij de piano klank van het podium komt en de FX van de set. Ik zou dus zeker kijken of het mogelijk is een speaker bij de piano te zetten met daarop het FX geluid van de piano.

Indien het examen in een hele grote zaal gegeven wordt met hoge volumes uit de PA speelt dit natuurlijk minder, maar ik ga er hierbij even van uit dat dit niet het geval is. Meestal worden dergelijke examen in concertzalen gegeven met redelijk klasieke akoestiek toch ?

Comment

• joe
              • Jan 2003
              • 446

[FONT=Verdana]Laatst een band uitversterkt waar een kettinkje over de snaren was gelegd. Voor het muziekstuk was het wel mooi (moderne muziek) Maar het moet echt in het stuk passen!![/FONT]
              [FONT=Calibri][/FONT]

Comment

• patturik
                • Dec 2009
                • 2

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga eens wat experimenteren als ik de kans heb en dan laat ik het weten. De zaal is niet heel groot... maar er moet wel wat van het cleane geluid sowieso uitversterkt worden denk ik. Tenminste tot nu toe heb ik dat altijd gehoord/gezien. En ik speel met band.

Nog 1 vraagje. Ik ga ook op een melodica spelen. Wat voor type microfoon zou je hiervoor gebruiken? En hoe zet je hem dan? Ik weet niet precies waar het geluid van zo'n ding uitkomt, volgens mij gewoon uit de bovenkant.

Thx allemaal.

Comment

Working...