CSA-18LH / Concert series

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

CSA-18LH / Concert series

Gegroet mede-forummers,

Enkele weken geleden heb ik in de -landelijk bekende- discotheek Bruins te Saasveld een stel qua formaat flinke subs mogen horen. Dit was in de live-zaal waar elke week een andere band of artiest speelt. Telkens als ik in de zaal kom staat er weer een andere geluidsset. Waarschijnlijk op verzoek van de dan aanwezige artiesten of bands.

Dit was een geluidsset met een geluid waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Een laag dat in ieder geval meer impressive was dan de D&B Audiotechnik set die er afgelopen zondag stond. (C4T+C4T+C4S+B2 per kant) Het trillen van het laag was in de andere zalen nog te voelen (haha). En als je ooit bij Bruins bent geweest... In elke zaal staat het geluid al op behoorlijk volume met één-en-al A-merken als EAW, Kling&Freitag en ga zo verder. (elke zaal wat anders, voor mensen als wij een genot om eens te gaan kijken/luisteren daaro)

Werkelijk het aller-aller-aller-laagste laag werd weergeven, het was dan ook meer luchtverplaatsing dan echt 'laag geluid'.

Toevallig genoeg kwam ik laatst deze advertentie tegen:
    Marktplaats.nl > DAP CSA 18LT, 1200watt actieve subs - Muziek en Instrumenten - Speakers
    OF...
    Picasa-webalbums - Teun
    PDF (!) van de fabrikant:
    http://www.highlite.nl/index.php/hig...mode%29/dealer
    Ik herkende de set gelijk. Dit stackje stond exact per kant in Bruins. Maar wacht eens... Ben ik dan zo enthousiast over een Dap subje? Hallo? Het merk waar bijna iedereen hier zijn simpele oordeeltje over heeft klaar staan? Over de SPL & frequentiebereik is in ieder geval NIET gelogen!
    Een en al verbazing van mijn kant in ieder geval. Wat voor topje het is weet ik niet zeker -in ieder geval niet de Dap top uit dezelfde serie- maar volgens mij een LEM Pegasus hoorngeladen dingetje. Daar was ik minder van onder de indruk, maar daar gaat dit topic dan ook niet over.

En JA, ik kan genoeg subs bedenken die vele malen beter klinken dan deze. En JA, mijn oordeel kan afhangen van processorinstellingen, geluidsmensen, artiesten, akoestiek, etc.
    Maar het blijft voor mij enorm indrukwekkend dat het bleek te gaan om een Dap subwoofer. Een beetje een 'eye-opener' dus!

Mijn vraag: wie heeft er nog meer ervaringen met deze sub en/of de rest van de serie? Of reacties op mijn ervaringen natuurlijk.

Mvg,

Teun
    Last edited by 4AC; 13-02-11, 18:55.
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Deze is zeker leuk.
    Zelf hebben we deze ook in de verhuur zitten en ik verbaas me elke keer weer over de druk die deze kasten produceren.
    Gaan inderdaad behoorlijk laag en hebben een SPL die voor die prijs GOED te noemen is.
    Persoonlijk ken ik ze met RCF en met de originele speakers.
    Zijn namelijk door onze leverancier omgebouwd tot kasten met RCF.
    (Zit ook op het forum, ik ga je de naam even achterhalen)
    Verschil tussen de 2 was hoorbaar maar absoluut niet storend.

Originally posted by Michael
    MD acoustics is het huismerk van MHS. Deze kasten zijn eigenlijk niet te koop. Het bestaat uit knutsel projecten en zelfbouw.

Dit wordt verhuurd en zo nu en dan aan goede klanten verkocht. In De MD TS-118HA zit een RCF LF18G401 woofer aangestuurd door de originele DAP eindtrap alleen hier en daar wat aangepast.

MAX continuous SPL gemeten op 1M is 133 DB (dBc). Dat vindt ik al erg netjes voor deze kast. 139dB is gewoon niet mogelijk aangezien de versterker strak gelimit wordt en dus gewoon geen pieken doorlaat (beperkt). Mischien een db'tje of 1-2 maar ook echt niet meer. De sensitivity van de LF18G401 is 98DB en deze kast verricht nou ook geen wonderen. De versterker levert effectief 1285W. Sensitivity zal rond de 103 DB liggen.

Een volledig omgebouwde MD TS-118HA is bekleed met soundprojects stoffering, uitgerust met een RCF LF18G401 woofer, heeft (betere) SANKEN
    transistors op de eindtrap, dubbele limiters (in en uitgang), wordt gecrossed op 30Hz 48dB - 140Hz 24dB en heeft wat extra bracing gekgregen (bovenkant). Resultaat is een krachtige bas welke lekker zuiver en strak klinkt. Nadeel is dat dit basje na een metertje of 20 als een puddingbroodje in elkaar zakt. Binnen is hij gewoon perfect. Voor in Tenten en grote zalen ook.

Ik heb deze kast in elkaar geknutseld omdat er onder de 2000 euro (powered) geen baskast te krijgen was welke naar mijn mening voldoende laag leverde voor de middelgrote feesten en live. Ik zie vaak een hoop DB's op de spec sheets verschijnen van menig speaker merk. Maar in de realiteit schieten ze vaak toch tekort of gaan ze rommelen als je op de staart trapt.
    Last edited by Beckers Entertainment; 30-12-09, 23:42.
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

Ik heb ooit een heleboel dap sub kasten (de road stack subs dubbel 18) voorzien van RCF L18P300 speakers.
      Met een flinke zware amp erop geven ze inderdaad enorm veel druk, meer dan de Martin WSX en S218 die we nu gebruiken.
      Maar de klank en definitie is helaas van een veel mindere kwaliteit.
      Daarom zijn al die kasten (10 stuks) verkocht.

Je had toch niet gedronken he ?

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by 4AC
        Een laag dat meer impressive was dan de D&B Audiotechnik set die er afgelopen zondag stond. (C4T+C4T+C4S+B2 per kant) Het trillen van het laag was in de andere zalen toch te voelen.

En JA, ik kan genoeg subs bedenken die vele malen beter klinken dan deze. En JA, mijn oordeel kan afhangen van processorinstellingen, geluidsmensen, artiesten, etc.

Maar het blijft voor mij enorm indrukwekkend dat het bleek te gaan om een Dap subwoofer. En dat geeft ook iets weer over de prijs...
        Misschien vond de geluidsman met de D&B set het wel hard genoeg en had die set dus genoeg over, zonder trillen wapperen etc...

Blijkt maar weer dat je met relatief weinig geld tegenwoordig een grote hoop herrie kunt maken. Een slechte ontwikkeling voor vele oren...

Zo kwam ik jaarlijks na carnaval op woensdag (Kasteleinsbal) bij lunenburg in Loosbroek. Ik ben daar een paar jaar geleden mee gestopt omdat het niet meer te harden was in de grote zaal. Vele mensen met servetjes (bedoeld voor de haringen) in de oren gepropt. En dat zijn dan (bijna) allemaal horeca mensen?!
        Vroeger in Willy zijn tijd was dat toch anders.
        Dat jaar heb ik nog vele dagen last van mijn oren gehad.

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1087

Originally posted by DJ Antoon
          Misschien vond de geluidsman met de D&B set het wel hard genoeg en had die set dus genoeg over, zonder trillen wapperen etc...

Blijkt maar weer dat je met relatief weinig geld tegenwoordig een grote hoop herrie kunt maken. Een slechte ontwikkeling voor vele oren...

Zo kwam ik jaarlijks na carnaval op woensdag (Kasteleinsbal) bij lunenburg in Loosbroek. Ik ben daar een paar jaar geleden mee gestopt omdat het niet meer te harden was in de grote zaal. Vele mensen met servetjes (bedoeld voor de haringen) in de oren gepropt. En dat zijn dan (bijna) allemaal horeca mensen?!
          Vroeger in Willy zijn tijd was dat toch anders.
          Dat jaar heb ik nog vele dagen last van mijn oren gehad.
          Ik ben het helemaal met Antoon eens! Het is een slechte ontwikkeling dat er voor klein budget, PA's te koop zijn die een onwaarschjnlijk hoge geluiddruk kunnen produceren. Zeker als je bedenkt dat het (ok ik zal niet generaliseren) meer dan eens de mensen zijn die weinig besef hebben van de dB-gevolgen, die het met een klein budget moeten stellen (lees: mc-hobby-bob en dj-rampetampe)

@lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by @lex
            Ik ben het helemaal met Antoon eens! Het is een slechte ontwikkeling dat er voor klein budget, PA's te koop zijn die een onwaarschjnlijk hoge geluiddruk kunnen produceren. Zeker als je bedenkt dat het (ok ik zal niet generaliseren) meer dan eens de mensen zijn die weinig besef hebben van de dB-gevolgen, die het met een klein budget moeten stellen (lees: mc-hobby-bob en dj-rampetampe)

@lex
            Dit is werkelijk de grootste onzin die ik in jaren gehoord heb....
            Dus als je genoeg geld hebt om goeie spullen te kopen heb je ook gelijk verstand van de mogelijke gevolgen van hard geluid?
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

[FONT=Verdana]Ik denk dat er echt wel een verschil is.[/FONT]
              [FONT=Verdana]- Hoge geluidsdruk door een goed rendement van de speakers[/FONT]
              [FONT=Verdana]- Hoge geluidsdruk door de vervorming[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]Goede speakers zijn voor mij deze die een hoge geluidsdruk geven, maar toch loep zuiver blijven klinken op alle frequenties.[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]En neem me niet kwalijk, [/FONT]
              [FONT=Verdana]Een discotheek met vaak technomuziek is nu niet echt een referentie om de kwaliteit en geluidsdruk te beluisteren.[/FONT]
              [FONT=Verdana] [/FONT]
              [FONT=Verdana]Als je die DAP speakers ombouwt met RCF drivers, waarom koop je dan in eerste instantie DAP kasten ipv RCF? [/FONT]

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by MusicXtra
                Dus als je genoeg geld hebt om goeie spullen te kopen heb je ook gelijk verstand van de mogelijke gevolgen van hard geluid?
                Dit is wel erg zwart wit gesteld, maar tot op zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens. Mensen die een ton euro uit kunnen geven hebben waarschijnlijk wat vaker nagedacht over allerlei dingen, waaronder ook hard geluid.
                En dit geld echt niet alleen voor wat (jeugdige) dj's, ook de goedkope nederlandstalige artiesten wereld kan er wat van.

Vroeger (zeg zo'n 25 jaar geleden) koste een eindtrap van 2x400W meer als nu een complete zware dap pa.

Maar van mij mag iedereen er anders over denken.

Comment

Working...