1 he versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Mach Facilities
    Nogmaals, het is ERG belangrijk om vantevoren te weten wat je met een ampje wil gaan doen. NATUURLIJK zijn er goede versterkers in 1 he gemaakt, OOK voor PA doeleinden, alleen, misschien dan NIET voor losse verhuur. De grote fout die vaak gemaakt wordt, is dat DRY HIRE met PA vergeleken wordt, een hond is wel een dier, maar niet elk dier is een hond????? PA wil niets meer en niets minder zeggen dan uitversterking op een publiek adres ( Public Adress, waar denk je dat de letters PA vandaan komen?), en een ONDERDEEL van PA kan zijn DRY HIRE, waarbij je dus niet weet wat een PA installatie moet gaan doen. Als er een klant komt met de vraag dat hij of zij een geluidsset wil huren, splits je hem of haar dan ook zonder te vragen waar het voor is een line array in zijn of haar maag? NEE DUS, je vraagt gewoon eerst waarvoor het gebruikt moe worden, voor welke venue, wat voor soort muziek, eventueel indoor of outdoor, DJ of band, kwaliteit of kwantiteit, 1 FOH engineer, of meereizende technici, enfin, verzin maar, ALLES heeft zijn weerslag op wat je gaat gebruiken.
    Ik vindt het dus een rare stelling om te zeggen dat een soort versterker niet bruikbaar zou zijn in de PA wereld, echter, het zou best kunnen dat die versterker niet bruikbaar zou zijn in een bepaald DEEL van de PA wereld.

Maar, hou me ten goede, ik ben daarintegen WEL van mening, dat een conventionele, analoge versterker beter klinkt dan een digitale van dezelfde kwaliteit, gewoon enkel en alleen omdat geluid nou eenmaal ANALOOG is. Dat zou voor mij persoonlijk de enige ristrictie zijn. Maar over het algemeen is het zo dat het verschil alleen in de optimale situatie te merken zou zijn, of zelfs alleen maar meetbaar, en dus is het aloude begin van het verhaal weer het belangrijkste, namelijk, WAAR WIL JE HET VOOR GAAN GEBRUIKEN.......

Chris
    Ik ben helaas niet zo rijk dat ik voor iedere soort muziek een apart amprackje heb staan.
    Met dit verhaal kan ik het ook absoluut niet eens zijn, voor luidsprekers is het logisch dat ze op het doel afgestemd moeten zijn, maar dat heeft meer te maken met de grootte van het evenement dan de soort muziek.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Wat ik me kan voorstellen is dat sommige lichtgewicht amps in verhouding meer tot hun recht komen in Livesound (Live band) toepassingen gezien de "output" veel meer dynamiek bevat dan "discotheekmuziek". Het is allemaal theoretisch en erg situatie- en configuratie-afhankelijk is, verschillen die soms in de praktijk goed en soms helemaal niet waarneembaar zijn.

Vanuit technisch oogpunt zou ik streven naar 'n amp die ook worst-case nog z'n specs haalt, hoef je niet na te denken welke van de 3 type ampracks je van stal haalt ;-) Enkel moet dat "worst case" nog ergens in 'n standaardje worden omschreven.

Om nog terug te komen op 1HE; ik zie zo ook niet het voordeel van 2ch. 1HE tegenover 4 ch. 2HE. Als je echt maar 2 kanaaltjes nodig hebt timmer je er toch net zo handig 'n wat groter kistje om ? Marco zal er toch 'n goede reden voor hebben, we horen 't graag !

Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Als het trouwens toch echt perse 1HE moet zijn, kijk dan eens voor een (2ehands) Chameleon. Dat is gewoon een ouderwetse kwaliteitsversterker met dikke voeding. Ze zijn trouwens wel behoorlijk diep qua inbouw.

Bij mijn weten worden ze niet meer gemaakt maar misschien heeft de laatste importeur (Bourgonje) er nog wel wat staan?
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Originally posted by Mach Facilities
          Nogmaals, het is ERG belangrijk om vantevoren te weten wat je met een ampje wil gaan doen. NATUURLIJK zijn er goede versterkers in 1 he gemaakt, OOK voor PA doeleinden, alleen, misschien dan NIET voor losse verhuur. De grote fout die vaak gemaakt wordt, is dat DRY HIRE met PA vergeleken wordt, een hond is wel een dier, maar niet elk dier is een hond????? PA wil niets meer en niets minder zeggen dan uitversterking op een publiek adres ( Public Adress, waar denk je dat de letters PA vandaan komen?), en een ONDERDEEL van PA kan zijn DRY HIRE, waarbij je dus niet weet wat een PA installatie moet gaan doen. Als er een klant komt met de vraag dat hij of zij een geluidsset wil huren, splits je hem of haar dan ook zonder te vragen waar het voor is een line array in zijn of haar maag? NEE DUS, je vraagt gewoon eerst waarvoor het gebruikt moe worden, voor welke venue, wat voor soort muziek, eventueel indoor of outdoor, DJ of band, kwaliteit of kwantiteit, 1 FOH engineer, of meereizende technici, enfin, verzin maar, ALLES heeft zijn weerslag op wat je gaat gebruiken.
          Ik vindt het dus een rare stelling om te zeggen dat een soort versterker niet bruikbaar zou zijn in de PA wereld, echter, het zou best kunnen dat die versterker niet bruikbaar zou zijn in een bepaald DEEL van de PA wereld.

Maar, hou me ten goede, ik ben daarintegen WEL van mening, dat een conventionele, analoge versterker beter klinkt dan een digitale van dezelfde kwaliteit, gewoon enkel en alleen omdat geluid nou eenmaal ANALOOG is. Dat zou voor mij persoonlijk de enige ristrictie zijn. Maar over het algemeen is het zo dat het verschil alleen in de optimale situatie te merken zou zijn, of zelfs alleen maar meetbaar, en dus is het aloude begin van het verhaal weer het belangrijkste, namelijk, WAAR WIL JE HET VOOR GAAN GEBRUIKEN.......

Chris

Je klinkt een beetje zoals m'n opa vroeger sprak.. Voor de oorlog was alles beter.

Kom op joh, heb jij nog nooit analoge versterkers echt helemaal op hun max gedraaid?? Weet jij niet wat verzadiging is in de voeding bij zo'n versterker?
          Een trafo heeft zo z'n grenzen kwa snelheid van opname spanning.
          Juist een SMPS heeft het voordeel geen dip in z'n voeding te hebben door deze stevig aan het werk te zetten.
          Deze kan dus continue z'n spanning blijven sturen na z'n eind stage.

Het gekke is dat er steeds meer SMPS versterkers gebouwd worden en dat juist deze enorm welkom zijn in de Pro wereld.

Maar misschien vind jij wel dat dit een hype is, net als Line Array's

Ik hoop voor jouw niet dat jij echt met MACH spullen de boer op gaat, ik heb nog een discussie gehad met de heren in Denemarken destijds..

Niets kwaad bedoeld hoor

Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by Koen van der K
            Vanuit technisch oogpunt zou ik streven naar 'n amp die ook worst-case nog z'n specs haalt, hoef je niet na te denken welke van de 3 type ampracks je van stal haalt ;-) Enkel moet dat "worst case" nog ergens in 'n standaardje worden omschreven.
            Eigenlijk wil je toch dat de 'ideale' amp de muziek weergeeft tot aan zijn gespecificeerde RMS vermogen, en dit ongekleurd doorgeeft.

Nu hebben klasse D versterkers zich in de HiFi wereld al lang en breed bewezen en ze blijken zo lineair als de pest te zijn, wat je waarschijnlijk in een huiskamer of theater meer gaat horen dan in een Effenaar of HMH.

Bovendien denk ik, dat ook hier net zoals in de 'line array hype' geldt: Voor elk probleem zijn eigen stuk gereedschap. Een drive-in show boer gaat niet met line-arrays op pad, een grote podiumverhuurder gaat net zo min met een Behringer Europower setje op tour. Een 'universele hamer' die voor alle problemen inzetbaar is, is er voorlopig nog niet, en het gaat denk ik nog wel even duren voordat die er is.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Blauw
              • Jan 2010
              • 1

Goedendag,

Beetje off topic misschien (gelijk ik mijn 1e post, sorry... ), want niet voor PA gebruik, maar ik stuitte op dit forum/topic bij mijn orientatiezoektochtje over het internet naar een 2 kanaals klasse d eindtrap met geschakelde voeding voor mijn basgitaar setje (i.v.m. gewicht). Ik had de Synq al eerder gespot en hij lijkt mij interessant om te proberen.
              Overigens denk ik dat ik aan de 1K0 (2x540W in 4 ohm) voldoende heb met een 2x10" 4 ohm kast (350W) en een 15" 4 ohm kast (400W). Ik ga bi-ampen met een hiervoor geschikte preamp

Alleen zie ik nu:

Originally posted by Rolandino
              Prijzen zijn voor de lichtste kost 265,00 in BTW ( 2x 540W )
              dan komt de middelste voor 399,00 in BTW ( 2x 1100W )
              en de zwaartse voor 469,00 in BTW ( 2x 1800W )
              Ik heb ze alleen maar voor flink veel duurder zien staan; de laagste die ik gevonden heb is €299 voor de 1K0 bij BAX-shop ("b-stock"... klinkt niet goed, wat is dat?). Waar gelden bovenstaande prijzen? En wat denken jullie, zou zo'n Sync voor dit doel bruikbaar zijn?

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Originally posted by Stoney3K
                Eigenlijk wil je toch dat de 'ideale' amp de muziek weergeeft tot aan zijn gespecificeerde RMS vermogen, en dit ongekleurd doorgeeft.
                Precies, maar dat gaat bij vermogens boven de pakweg 3600W al niet meer op gezien je maar 16A uit 'n aansluiting kan trekken. Dat gespecificeerde vermogen is dus aan een tijdlimiet gebonden en dat wordt nooit vermeld.

Volgende stap wordt gewoon 'n amp met 3x16A aansluiting en gaat de ontwikkeling meer richting industriele frequentieregelaar-techniek. Dat is nu al het geval met PWM bridge schakelingen zoals bijvoorbeeld in de Macro I-tech series.

Comment

• joe
                  • Jan 2003
                  • 446

[FONT=Verdana]
                  Volgende stap wordt gewoon 'n amp met 3x16A
                  [/FONT]

[FONT=Verdana]Er zijn al versterkers met 2 powercon aansluitingen.[/FONT]

[FONT=Verdana]Waarvoor geen 2he!? als ik die zocht vroeg ik niet om een 1he [/FONT]
                  [FONT=Verdana]Even zonder gekheid, mijn standaard binnen rackjes zijn 3he, 5he en 11he. Als ik een 1ste klas setje wou, met hele goede specs, zou ik gewoon de meyersound speakers van de plank pakken. Aangezien niet elke klant het geld (over) heeft om top spullen in te huren, heb ik setjes in verschillende prijs categorieën. Dit setje waarvoor ik die 1he amp wil, wordt heel veel gebruikt voor bruiloften en partijen, nexo ps15 + subs als main op een 10000Q en die 1he amp op de nexo ps10 die als outfill worden gebruikt. Gaat de band harder spelen en de mensen gaan de dansvloer op, zet ik toch meestal de outfills bijna uit. (aan de buitenzijde zitten toch alleen maar mensen, op een bruiloft, die het geluid te hard vinden maar met toespraakjes is het wel nodig. Met een 1he amp zitten precies 4 rackjes van 5he vol, dus 2 stulpjes mengtafel er op en het ziet er mooi uit voor de klant. Heel af en toe gebruik ik 1 kanaal voor een floor monitor, de band speelt altijd met in ear (tussen de 7 en 15man)[/FONT]
                  [FONT=Verdana]Voor dit setje spelen dus andere dingen mee, die niet alleen te maken heeft met de versterker op zich. Ik heb al aangegeven dat ik liever 2 plm versterkers wil met de juiste nexo instellingen.[/FONT]

[FONT=Verdana]Maar Cobi, ik zal de volgende keer als je dit bandje voor me doet waar dit setje voor bedoeld is, wel eff alle amps omruilen voor een paar lekkere zware amps [/FONT]
                  [FONT=Verdana]Die Chameleon zijn te diep.[/FONT]

Comment

• joe
                    • Jan 2003
                    • 446

[FONT=Verdana]De synq is binnen en ik ga hem morgen even uit testen of het wat is.[/FONT]

[FONT=Verdana]Met lab versterkers heb ik ook vreemde dingen mee gemaakt, maar de service is top.[/FONT]
                    [FONT=Verdana]Toen we wat vreemds hadden met een type versterker, kwamen ze wel even overvliegen om te luisteren wat het was. Toch wel netjes.[/FONT]

Comment

• joe
                      • Jan 2003
                      • 446

Daarom zal ik voor alle "argwanenden" en "bevooroordeelden" onder ons het testprotocol binnenkort op mijn website zetten alsmede het rapport van de Synq. Graag eerst lezen voordat er wat wordt geroepen.
                      Vanzelfsprekend zijn (gegronde) op- en aanmerkingen altijd welkom, ik ben tenslotte ook geen allesweter maar streef naar een zo objectief mogelijke test.
                      Zodra de website (momenteel 'n nieuwe in aanbouw) en alle informatie compleet is laat ik het weten.
                      Wel doen he! ik ga het zeker even door lezen.

Je test bank is zeker niet mobiel? Je mag die synq van mij wel testen, als hij niet door de test komt en dat zou volgens de specs van de amp wel moeten en alle andere versterkers komen wel door die zelfde test, wil ik hem toch niet hebben!
                      Ik ga hem wel eerst zelf eff testen zodat ik weet hoe hij klinkt voordat hij stuk is

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

Originally posted by joe
                        [FONT=Verdana]Er zijn al versterkers met 2 powercon aansluitingen.[/FONT]

[FONT=Verdana]Waarvoor geen 2he!? als ik die zocht vroeg ik niet om een 1he [/FONT]
                        [FONT=Verdana]Even zonder gekheid, mijn standaard binnen rackjes zijn 3he, 5he en 11he. Als ik een 1ste klas setje wou, met hele goede specs, zou ik gewoon de meyersound speakers van de plank pakken. Aangezien niet elke klant het geld (over) heeft om top spullen in te huren, heb ik setjes in verschillende prijs categorieën. Dit setje waarvoor ik die 1he amp wil, wordt heel veel gebruikt voor bruiloften en partijen, nexo ps15 + subs als main op een 10000Q en die 1he amp op de nexo ps10 die als outfill worden gebruikt. Gaat de band harder spelen en de mensen gaan de dansvloer op, zet ik toch meestal de outfills bijna uit. (aan de buitenzijde zitten toch alleen maar mensen, op een bruiloft, die het geluid te hard vinden maar met toespraakjes is het wel nodig. Met een 1he amp zitten precies 4 rackjes van 5he vol, dus 2 stulpjes mengtafel er op en het ziet er mooi uit voor de klant. Heel af en toe gebruik ik 1 kanaal voor een floor monitor, de band speelt altijd met in ear (tussen de 7 en 15man)[/FONT]
                        [FONT=Verdana]Voor dit setje spelen dus andere dingen mee, die niet alleen te maken heeft met de versterker op zich. Ik heb al aangegeven dat ik liever 2 plm versterkers wil met de juiste nexo instellingen.[/FONT]

[FONT=Verdana]Maar Cobi, ik zal de volgende keer als je dit bandje voor me doet waar dit setje voor bedoeld is, wel eff alle amps omruilen voor een paar lekkere zware amps [/FONT]
                        [FONT=Verdana]Die Chameleon zijn te diep.[/FONT]
                        Hee Marco!

Ik had niet in de gaten dat jij het was.

Maar bij de combi PS15/PS10/Meyer en een bandje wat varieerd tussen de 7 en 15 personen begon er toch een lampje te branden.

Nou weet ik ook in welke racken de ampen moeten, Chameleons gaan idd niet passen in jou standaard racken. Verhaal wordt me nu een stuk duidelijker, het setje zal nooit op zijn top draaien in deze config. en een lekker compact setje is ook wat waard (zeker als het om mijn eigen rug gaat).
                        Last edited by cobi; 08-01-10, 20:12.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

Originally posted by joe
                          Wel doen he! ik ga het zeker even door lezen.

Je test bank is zeker niet mobiel? Je mag die synq van mij wel testen, als hij niet door de test komt en dat zou volgens de specs van de amp wel moeten en alle andere versterkers komen wel door die zelfde test, wil ik hem toch niet hebben!
                          Ik ga hem wel eerst zelf eff testen zodat ik weet hoe hij klinkt voordat hij stuk is
                          Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, en helaas ... DMM's, scopes, functiegeneratoren, PC, THD analyser en voor ruim 8KW aan dummyloads onder de arm meenemen is helaas geen optie. Je Synq is altijd welkom hier, en als hij de test overleefd kan dat ook in de boeken !

Groeten !

Comment

• joe
                            • Jan 2003
                            • 446

[FONT=Verdana]
                            Ik ga hem wel eerst zelf eff testen, zodat ik weet hoe hij klinkt voordat hij stuk is
                            [/FONT]

[FONT=Verdana]Dit is niet gelukt, hij was al stuk voordat ik er geluid uit had gekregen [/FONT]
                            [FONT=Verdana]Voor mij wordt het dus geen synq! Als ik geluk moet hebben om pressies de amp te krijgen waar, af fabriek, niks mee aan de hand is, kan ik beter met de postcode loterij mee gaan doen. [/FONT]
                            Waar ik me geld mee verdien, wil ik niet mee gokken, ik werk graag op safe.

[FONT=Verdana]Nieuw uit doos en de linker kant was gelijk stuk. (dus dat wordt terug sturen)[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Je snap dat ik hierna de versterker niet heel grondig heb beluisterd en uit getest, maar ik was toch nieuwsgierig.[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Eigenlijk de rest van de eigenschappen waren na een snelle test wel ok[/FONT]

[FONT=Verdana]Hij voelde degelijk aan.[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Zijn eigen ruis was binnen (mijn eigen) normen. De gain vond ik wel vrij hoog.[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Ik heb dat 1ne kanaal wat het wel deed, zowel op een eaw 850 sub als op een dubbel 15" sub geprobeerd en kort vergeleken met een 10000q. Ik vond hierin geen grote verschillen zitten (4ohm)[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Dus voor zo'n kleine versterker voor die prijs vond ik het geluid op die subs goed. (maarja hij moet het wel blijven doen )[/FONT]

[FONT=Verdana]Na deze korte test begrijp ik dat mensen die die versterker hebben en nog geen stukken exemplaar hebben gehad, het een goede prijs/kwaliteit versterker vinden.[/FONT]

Comment

• joe
                              • Jan 2003
                              • 446

Ik had niet in de gaten dat jij het was.

Maar bij de combi PS15/PS10/Meyer en een bandje wat varieerd tussen de 7 en 15 personen begon er toch een lampje te branden.
                              Ik had al zo'n vermoeden

Nou weet ik ook in welke racken de ampen moeten, Chameleons gaan idd niet passen in jou standaard racken. Verhaal wordt me nu een stuk duidelijker, het setje zal nooit op zijn top draaien in deze config. en een lekker compact setje is ook wat waard (zeker als het om mijn eigen rug gaat).
                              De subjes zijn nu nog kleiner, met meer output

Weet iemand nog een andere betrouwbare 1he versterker?

Comment

• Koen van der K
                                • Aug 2005
                                • 1146

Originally posted by joe

[FONT=Verdana]Dit is niet gelukt, hij was al stuk voordat ik er geluid uit had gekregen [/FONT]

Waarom hebben alleen wij dat "toeval" ?

Comment

Working...