Opstelling speakers kerkzaal

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gitarist 62
    • May 2006
    • 278

    Opstelling speakers kerkzaal

    Even de situatie:

    Een kerkzaal in de vorm van een rechte doos 20 m breed, 40m lang en ca 8 m hoog; Voorin podium 6 m Diep 1m hoog over de volle breedte. Na 40 m achterin de zaal is er nog een laag gedeelte van 20m breed, 10m diep en ca 4m hoog. Bij veel bezoekers wordt dit deel ook gebruikt.
    Standaard ca 600 zitplaatsen; max ca 700 zitplaatsen

    Huidige opstelling: 2x15 actief dynacord subs onder pdium
    ca 1 m voor podiumrand 2 Dynacords 12/3 op speakerbeugels tegen de muur
    ca 20m vanaf podium Idem 2 Dynacords 12/3 op speakerbeugels tegen de muur. Alle tops op ca 3m hoog
    Speakermanagement: Rane.

    Een en ander is netjes ge-eqéd en in tijd gezet mbv Rane processor.

    Waar het om gaat:
    1 opstelling toppen 'tegen de muur geplakt' resulteert in 'gat' in centrum gebied en geluid komt gevoelsmatig uit de verkeerde richting
    2 Delaystack gaat ook in L/R mee; moet dit niet in mono?
    3 onder lage deel achterin ook geluid gewenst. Delaystack moet dit nu 'meenemen' en gaat daartoe op +3dB tov frontset
    4 Speakers tegen de muur lijkt vooral vanuit 'estetisch oogpunt' zo gekozen.

    Vragen:
    1 Hoe zou je idealiter de speakers opstellen
    2 Biedt evt een centercluster op front verbetering
    3 Vliegen wellichteen optie; dan wel minimaal op 5-6 m hoogte (ivm vrije zichtlijnen oa op beamerpresentatie)
    4 Is het beter delaystack als centercluster uit te voeren
    5 Opstelling evt 2e delaystack (op 40m) centercuster, of hier juist niet (20m breed en 10m diep) en evt: voorstel speakers (ik denk een 90 graden type)

    Idee is uiteraard om te gaan experimenteren, maar wat ideeën vooraf zijn uiteraard welkom
    ~Clearsound~
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    Het gat midden vooraan kun je inderdaad oplossen door een center cluster midden gevlogen op lijn met de main L/R .
    Op het achterste gedeelte kun je beter een 2de delay maken daar je de 1ste delay al 3 db harder zet dan je main (hierdoor verschuift voor dat publieks vlak al het geluidsbeeld . het geluid komt echt van de zijkant halverwege af ipv het podium).
    Mocht je die 2de delay gaan proberen let dan wel op het fase gedrag van die 2de delay . Ik zie te vaak een willekeurig speakertje achterin een zaal met alle gevolgen vandien .
    De 2de delay kun je ev. ook stereo maken . Maakt het er niet makkelijk op maar is verder geen probleem .

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Mooiste oplossing zou zijn om zowel de FOH als delay-stack op 5 meter uit de zijwanden te vliegen, eventueel voor de voorste rijen nog een center speaker.
      Onder de ballustrade nog twee kleine delay speakers ook weer op 10 meter uit elkaar.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Hansound
        • Apr 2006
        • 832

        #4
        Als je het dekkend wilt krijgen zul je denk ik meer speakers nodig hebben,
        Dus en een centercluster en je muurspeakers.

        Dan evt een speaker met een iets smallere afstraling (60x40 gr)omdat die iets verder draagt.

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Vliegen lijkt me met wat ik nu van jou hoor de beste optie, ongeveer een meter of 10 uit elkaar, zowel de mainspeakers als de delays. Ik zou de delay zeker niet als centercluster uitvoeren, de speakers moeten dan grotere afstanden overbruggen om de mensen bij de muur te bereiken als dat je de speakers uit elkaar zou hangen. Tevens heb je geen stereobeeld meer, dus een plattere beleving en minder ruimte om instrumenten en stemmen in je mix te stoppen.

          Zoals Timo al zei: extra delayspeakers (ook een meter of 10 uit elkaar en direct onderonder het lagere plafond) om het lage gedeelte achterin te vullen, delays harder laten werken dan je mainspeakers is qua beleving geen porem, zeker niet voor de mensen die tot 5 meter voor de delays zitten....

          Ik zou niet alles direct vast ophangen, maar eerst experimenteren met de exacte plaatsing. Pas alles echt werkt zoals je wilt is het tijd voor vaste ophangpunten.

          succes


          EDIT, haha musicextra is me 5 minuten voor met dezelfde benadering :P
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • Hansound
            • Apr 2006
            • 832

            #6
            Originally posted by sparky

            Zoals Timo al zei: extra delayspeakers (ook een meter of 10 uit elkaar en direct onderonder het lagere plafond) om het lage gedeelte achterin te vullen, delays harder laten werken dan je mainspeakers is qua beleving geen porem, zeker niet voor de mensen die tot 5 meter voor de delays zitten....
            :P

            Nou lees dan maar eens over het menselijk oor, je hoort niet dat het geluid uit de tweede speaker harder is

            Comment

            • Hansound
              • Apr 2006
              • 832

              #7
              konijn effect

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by sparky

                EDIT, haha musicextra is me 5 minuten voor met dezelfde benadering :P
                Ja, met uitzondering van het stereo gebeuren.
                In een ruimte van 20 meter breed heb je bij een dergelijke opstelling niets aan stereo, dit is voor slechts een heel klein deel van de zitplaatsen hoorbaar.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  Originally posted by Hansound
                  Nou lees dan maar eens over het menselijk oor, je hoort niet dat het geluid uit de tweede speaker harder is
                  Als ik 15 meter van het podium sta en 5 meter achter me staan 2 dezelfde speakers als bij het podium, maar dan 3 dB harder dan heb ik daar best wel last van hoor. Ik weet hoe dat klinkt, ook zonder dat ik me in psycho-akoustische verhalen verdiep.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  • sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

                    #10
                    Originally posted by MusicXtra
                    Ja, met uitzondering van het stereo gebeuren.
                    In een ruimte van 20 meter breed heb je bij een dergelijke opstelling niets aan stereo, dit is voor slechts een heel klein deel van de zitplaatsen hoorbaar.
                    Maar die beslissing kun je dan altijd nog in je mix maken, zonder dat de PA je daartoe dwingt!
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by sparky
                      Als ik 15 meter van het podium sta en 5 meter achter me staan 2 dezelfde speakers als bij het podium, maar dan 3 dB harder dan heb ik daar best wel last van hoor. Ik weet hoe dat klinkt, ook zonder dat ik me in psycho-akoustische verhalen verdiep.
                      Als dat het geval is hoor je een brij van geluid omdat de delaytijden op die plek niet zullen kloppen.
                      Je zult het beste resultaat krijgen wanneer je de delay boxen vanaf 100-150 Hz pas weer laat geven en ze een niet al te grote spreiding hebben en te zorgen dat deze niet tegen een zuil of iets anders kunnen reflecteren.
                      De delay boxen zullen ook zo zacht mogelijk moeten zodat het geluid net een beetje opgefrist wordt. Zo voorkom je overspraak van de delay boxen in het gebied dat er vlak voor zit.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

                        #12
                        Wat het beste werkt voor delay's is meten .
                        eerst het hele zaakje op de juiste tijd zetten .
                        Daarna de response van je main systeem meten op luister positie in de buurt van de delay . dan de klank van de delay matchen met die van het hoofd systeem .
                        Daarna het level van je delay matchen met die van het hoofd systeem op de positie van de delay .

                        Quote "opstelling toppen 'tegen de muur geplakt' resulteert in 'gat' in centrum gebied en geluid komt gevoelsmatig uit de verkeerde richting"

                        wat ook kan helpen hierbij is het hele systeem delayen bv naar een denkbeeldige lijn op het podium (daar waar de backline van een bandje zou staan/staat) of de positie van de spreker .
                        Last edited by Timo Beckman; 15-01-10, 21:02.

                        Comment

                        • e-sonic
                          • Aug 2004
                          • 329

                          #13
                          Cp 12-3

                          Even gekeken bij dynacord, de kast is daar in het archief gedeelte te vinden.. intro rond 2003


                          Lijkt nog wel hier en daar leverbaar.

                          Het zijn kastjes van 25 kg, dus wellicht prima om eens op een geschikt moment mee rond te slepen..

                          Er zal wel een specifieke klank in zitten door de dubbele 5 inch mid bezetting, dus meer kritisch in samenspel met een meer gangbare tweeweg kast..

                          Hoe lang is het systeem al gebruikt in de huidige opstelling?

                          groet jurjen
                          Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                          Comment

                          • Gitarist 62
                            • May 2006
                            • 278

                            #14
                            Mannen!

                            thx voor jullie reacties. Is wel in lijn met de gedachten die ik daar zelf over heb. Nu eens kijken of ik het zover kan krijgen dat we eens lekker gaan experimenteren.
                            Mijn idee is om daarvoor tijdelijk 4 windups in de zaal te parkeren. En dan maar hopen dat we op een positie uitkomen waarvan iederen blij en tevreden wordt.

                            @ e-sonic: Zover ik weet hangt dit nu een jaar of 5 zo. Ik zie dat een klant van je hierover destijds heeft geadviseerd
                            die 2x5 mid heeft wel eigen sound ja, ik vind erg goede definitie voor relatief eenvoudige kast. Geeft in ieder geval ook een brede afstraling wat gezien de relatief brede zaal ok is, maar gezien plaatsing tegen de muur nu, ook veel reflecties!
                            Last edited by Gitarist 62; 18-01-10, 14:50.
                            ~Clearsound~

                            Comment

                            • davidemmeloord
                              • Mar 2009
                              • 7

                              #15
                              Hoi Gitarist,

                              Toevallig ken ik de zaal ook; als er gespeeld moet worden met budget zou ik inderdaad ook een front fill of center cluster op hangen. Als budget geen rol speelt zou ik 2x een mini line array adviseren.

                              In de koffiezaal/achter in de zaal zou ik gebruik maken van 2-4 speakers welke horizontaal onder het plafond gehangen kunnen worden en dit dan ook in delay zetten. Eventueel met een processor er tussen zodat de speakers ook los ingezet kan worden voor presentaties etc.

                              Originally posted by Gitarist 62
                              Mannen!

                              thx voor jullie reacties. Is wel in lijn met de gedachten die ik daar zelf over heb. Nu eens kijken of ik het zover kan krijgen dat we eens lekker gaan experimenteren.
                              Mijn idee is om daarvoor tijdelijk 4 windups in de zaal te parkeren. En dan maar hopen dat we op een positie uitkomen waarvan iederen blij en tevreden wordt.

                              @ e-sonic: Zover ik weet hangt dit nu een jaar of 5 zo. Ik zie dat een klant van je hierover destijds heeft geadviseerd
                              die 2x5 mid heeft wel eigen sound ja, ik vind erg goede definitie voor relatief eenvoudige kast. Geeft in ieder geval ook een brede afstraling wat gezien de relatief brede zaal ok is, maar gezien plaatsing tegen de muur nu, ook veel reflecties!

                              Comment

                              Working...