Apogee AE-9

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

    Apogee AE-9

    Graag wil ik jullie ervaring met deze full-range 3-weg kast.

    - Hoe kun je hem het beste aansturen?(Bi-amp, fullrange)
    - Wattage versterker
    - Klank
    - enz.

    Zelf ben ik in het bezig van een Crest 7001

    After 90 years, Bogen continues to focus on telephone paging systems, commercial audio, and communications systems for education and commercial markets.
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

    #2
    Volgens mij is de AE-9 alleen maar Bi-Amped aan te sturen. Gaat tegenwoordig met een DLC24, maar er is ook een Analoge processor voor geweest.

    P-9 PVS
    P-9 PVD
    P-9 RVD

    Eerste P voor -jawel- processor, 9 voor kast waarvoor hij bedoeld is (een AE-9) tweede P voor permanent, R voor road, V voor version, S voor single channel en D voor dual channel

    Erg makkelijk!

    In de specs:

    LF: 500W cont/1800W peak
    MF:300W cont/1200W peak
    HF: 75W cont/300W peak

    De processors hebben een sense ingang en regelen de line terug als het versterkervermogen te groot wordt. Let wel op dat er bij diverse procs (ken deze niet) maar een of enkele van de speakerterminals voor sensing wordt gebruikt! En daarnaast kan het zijn dat hij niet snel genoeg terugregelt bij zeer kortstondige herrie (jack uit gitaar, XLR uit een condensatormic met fantoom, etc.)

    Ik heb deze set maar een keer gehoord. Het bronmateriaal was niet van dusdanige kwaliteit dat ik me er een mening over heb gevormd. Wel klonk hij als een typische Apogee kast. En dan kan ik alleen maar zeggen dat ik me nog steeds verbaas over zulke oude ontwerpen. Apogee heeft deze lijn geloof ik al zo'n 20 jaar vrijwel onveranderd en wat mij betreft klinkt het beter dan 90% van alle andere kasten.

    @lex
    Last edited by @lex; 02-03-10, 12:01.
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

    Comment

    • Hansound
      • Apr 2006
      • 832

      #3
      De AE9 ken ik niet, wel andere kasten uit de AE serie (AE5, AE12,AE15) en ik weet dat dat allemaal topkwaliteit kasten zijn,
      EA15 is 4 x 15 inch sub brrr dat gaat hard.

      Meestal wel meerweg aangesloten en met een (eigen) processor waar je waarschijnlijk niet eenvoudig meer aankomt.
      Als je er een beetje mee om kunt gaan heb je ongetwijfeld een heel mooi kastje.

      Comment

      • 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

        #4
        Sorry, geen ervaringen met die kast.
        Maar wat ik me al heel lang bij Apogee afvraag; wat moet ik me voorstellen bij "PTML (peak transient mechanical limit)"?

        Mvg,

        Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

        Comment

        • @lex
          • Jul 2006
          • 1087

          #5
          Letterlijk vertaald zou ik zeggen dat het gaat om de SPL waarbij de mechanische limieten van de speaker overschreden worden. Of dat een gescheurde surround of spider betekent weet ik verder niet.

          Of heeft iemand een beter idee?

          @lex
          Last edited by @lex; 22-10-10, 21:52.
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

          Comment

          • jaksev
            • Jul 2007
            • 365

            #6
            Mannen,

            Bedankt voor jullie reacties,

            zoals ik het begrijp is het dus verstandig om een proccessor er bij te hebben die er orgineel bij hoort.

            Comment

            • eddy56
              • Mar 2004
              • 102

              #7
              Een zeer prettige kast, wij gebruiken hem als top met daaronder een ae12,

              word aangestuurt met 2x een Apogee DA-800 versterker en een D1 processor.


              Greetz Eddy
              Apogee, i\'m loving it!

              Comment

              • Waveform
                • Dec 2009
                • 321

                #8
                Even een offtopic vraagje. Komen Apogee speakers van hetzelfde bedrijf dat de geluidskaarten maakt?

                Comment

                • @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

                  #9
                  Apogee Electronics zit in Berkeley - Santa Monica
                  Apogee Sound (onderdeel van Bogen Communications) zit in Ramsey - New Jersey

                  Ik denk het niet. Apogee Electronics vermeldt niet dat ze onderdeel zijn van Bogen. Als ze gelieerd zouden zijn dan waren ze ook onderdeel van Bogen geweest!

                  @lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                  Comment

                  • 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

                    #10
                    Originally posted by @lex
                    Letterlijk vertaald zou ik zeggen dat het gaat om de SPL waarbij de mechanische limiten van de speaker overschreden worden. Of dat een gescheurde surround of spider betekent weet ik verder niet.

                    Of heeft iemand een beter idee?

                    @lex
                    Hmm, zou kunnen inderdaad. Al is het wel raar;
                    Een autofabrikant gaat toch ook geen topsnelheid opgeven waarop de motor oververhit raakt en wieldoppen wegvliegen?

                    Mvg,

                    Teun
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                    Comment

                    • bones2001
                      • Aug 2003
                      • 741

                      #11
                      Citaat:
                      Oorspronkelijk geplaatst door @lex
                      Letterlijk vertaald zou ik zeggen dat het gaat om de SPL waarbij de mechanische limiten van de speaker overschreden worden. Of dat een gescheurde surround of spider betekent weet ik verder niet.

                      Of heeft iemand een beter idee?

                      @lex


                      Hmm, zou kunnen inderdaad. Al is het wel raar;
                      Een autofabrikant gaat toch ook geen topsnelheid opgeven waarop de motor oververhit raakt en wieldoppen wegvliegen?

                      Mvg,

                      Teun
                      __________________
                      Nee,
                      maar een beetje auto heeft wel een toerenteller, en daar heb je toch
                      ook het rode gebied
                      Mixen is net als schilderen.
                      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                      Comment

                      • 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

                        #12
                        Originally posted by bones2001
                        Nee,
                        maar een beetje auto heeft wel een toerenteller, en daar heb je toch
                        ook het rode gebied
                        Ja, dus?
                        Moet ik het dan zien als een rendement dat voor zeer korte tijd haalbaar is? (zoiets als het 'rode gebied' bij een auto)

                        Mvg,

                        Teun
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Lijkt me dat dit gewoon de mechanische limiet van een speaker aangeeft.
                          Dus in feite het absolute piekvermogen dat hij kan hebben.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          Working...