Lab gruppen Lab 1000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj bobo
    • May 2003
    • 155

Lab gruppen Lab 1000

Beste forum leden,

Kan iemand mij vertellen waarom een Lab 1000 18kg weegt??? Dit is niet echt lichtgewicht als je kijkt naar de overige amps uit deze serie. Zit in de Lab 1000 geen geschakelde voeding miss?

Verder ben ik ook benieuwd of iemand ongeveer weet wat de productie jaren van deze amp zijn.

Ik kan er 5 opkopen maar ben aan het twijfelen nu ik:

1) weet dat ze zo zwaar zijn (ben eig op zoek naar lichtgewicht)
    2) niet weet hoe oud ze kunnen zijn (verkoper weet het ook niet)
    3) er volgens mij geen mls schakelaars op zitten

Zijn er verder nog bekende kwalen of type nummers waar ik bij deze amp op moet letten voor aanschaf?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Groetjes Bob
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Volgens mij ben je bezig over een eindtrap die +/- 20jaar oud is.

Comment

• dj bobo
      • May 2003
      • 155

20 ???? Ik dacht max 15?? Weet je toevallig ook de antwoorden op de rest van mijn vragen ?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Een Lab1000 is inderdaad een versterker met een conventionele voeding, deze zouden ook weleens 20 jaar oud kunnen zijn.
        Pas vanaf de Lab 1200 zijn ze voorzien van een geschakelde voeding wat dus een verschil van 10 kg per versterker oplevert.
        Voor de exacte leeftijd kan Holland PA je misschien meer vertellen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by dj bobo
          20 ???? Ik dacht max 15?? Weet je toevallig ook de antwoorden op de rest van mijn vragen ?
          Zoals eerder gezegd, zit het hem vooral in de geschakelde voeding.
          Het rendement is veel hoger in vergelijking met 15-20 jaar geleden.

Een Lap FP 10.000Q weegt nu 12kg

Comment

• dj bobo
            • May 2003
            • 155

Niet alleen het rendement is hoger, ook de prijs . De lab 1000's zijn voor mij betaalbaar, de 10000q nog niet.

De vraag is alleen of het verstandig is ze te kopen. Het gewicht kan ik wel mee leven, echter ik twijfel hoe verstandig het is een amp van die leeftijd te kopen????? (20 jaar is wel erg oud) En is het een verbetering die het geld waard is. (Ze gaan behringer ep2500's vervangen)

Ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven, het liefst met onderbouwing natuurlijk

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Lab's zijn goede versterkers, vaak kunnen de oude bakken nog jaren mee en zijn eventuele storingen eenvoudig te verhelpen.

Ampco draait ook nog dagelijks met Crest Pro series eindtrappen en die beestjes stammen ook uit het begin van de jaren '90.

Heb zelf ook Crest Pro's van '91 in gebruik, nooit problemen mee. We hebben zelfs nog een Yamaha P2200 (ik geloof van 1975! ) in gebruik, vorige week nog gebruikt als monitor versterker voor een theatervoorstelling.

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Niet alleen het rendement is hoger, ook de prijs . De lab 1000's zijn voor mij betaalbaar, de 10000q nog niet.

De vraag is alleen of het verstandig is ze te kopen. Het gewicht kan ik wel mee leven, echter ik twijfel hoe verstandig het is een amp van die leeftijd te kopen????? (20 jaar is wel erg oud) En is het een verbetering die het geld waard is. (Ze gaan behringer ep2500's vervangen)

Ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven, het liefst met onderbouwing natuurlijk
                Je zult niet weten wat je meemaakt, je gaat budget amps vervangen voor topklasse amps en dat ga je zeker horen.
                Mits de Lab's niet afgeragd zijn zul je er nog jaren plezier van kunnen hebben.

Comment

• Superfly
                  • Sep 2008
                  • 86

[FONT=Times New Roman]Hallo dj bobo,[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman][/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Als we ze even naast elkaar zetten[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Lab 1000 fabriek datum ongeveer 1990 volgens mede forum leden 2x 350 in 8 Ohm 18kg.[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Je weet niet wat ze in die 20 jaar mee gemaakt hebben.[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Behringer EP2500 fabriek datum ongeveer 2004 volgens de reviews 2x 500 in 8 Ohm 21kg.[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Heb je ze zelf nieuw gekocht en hoe oud zijn ze ?[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Voor het gewicht hoef je het niet te doen.[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Het vermogen gaat er op achteruit, niet veel maar toch.[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Omdat het een LAB is ?[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Nou is Behringer geen A merk maar met 14 jaar leeftijd verschil.[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Volgens MusicXtra ga je het zeker horen, maar ik denk dat je het verschil niet of nauwelijks hoor, zeker je luisteraars niet want die hebben niet kunnen vergelijken tussen oud EP2500 en nieuw Lab1000.[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Ik weet natuurlijk niet wat je er voor moet betalen?[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Maar ik zou dan naar een nieuwe Synq Digit kijken, verminder gewicht meer vermogen.[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Ik hoop dat je er wat aan hebt.[/FONT]
                  [FONT=Times New Roman]Marcel [/FONT]
                  Last edited by Superfly; 28-03-10, 22:55.
                  Make My day, Blow your Amp

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Alles hangt af van wat ze voor die Lab1000 vragen.

Het blijft natuurlijk wel een zeer goede amp.

Comment

• dj bobo
                      • May 2003
                      • 155

Ik kan de labs krijgen voor 575 p.s. (5 stuks voor 2500) Ff alles op een rijtje,

- Ze zijn oud!!!
                      - Ze zijn zwaar (ik wilde eig lichtgewicht, maar zou een hoger gewicht best voor lief nemen als het een koopje is want ik ga er sws niet op achteruit)
                      - Betrouwbaarder zullen ze niet zijn aangezien ik niet weet wat ze in 20 jaar gedaan hebben
                      - Mijn behringers, varierend 5 tot 6 jaar nog nooit kapot zijn gegaan/ uitgevallen.
                      - Als ik dan ook nog niet het verschil in geluid ga horen, iets waarvoor ik uiteindelijk wel ga natuurlijk (ik hoef geen LAB voor het merkje) is het zonde geld.

Wel jammer, want ik zou nu toch best eindelijk eens willen upgraden en de tweedehands markt is de enige optie financieel gezien. Als ik ga vervangen wil ik het goed doen, van een ep2500 naar een AA V4001+ gaan lijkt me zinloos
                      Last edited by dj bobo; 29-03-10, 07:21.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Die prijs vind ik aan de forse kant ook al zal een LAB van 20 jaar oud qua klank nog altijd beter zijn dan een Behringer.
                        Voor die prijs kun je met een beetje zoeken ook aan Lab 1600's komen, die zijn wel lichtgewicht en leveren ook nog meer vermogen.

Comment

• dj bobo
                          • May 2003
                          • 155

Behringer ep 2500 vs LAB 1000

ff een update

Gisteren 1 lab 1000 gekocht via marktplaats en deze vandaag vergeleken met mijn behringer EP 2500.

De LAB is presteerd over het gehele frequentie gebied beter dan de behringer.

Het verschil uit zich het meest op het sublaag, hier is het verschil heel groot ten gunste van de LAB. Het verschil in het midden gebied is ook duidelijk hoorbaar, hier klinkt de behringer blikkiger. Ook het hoog is wat beter (gedefineerder) dan de behringer, hoewel beide op dit frequentie gebied elkaar niet veel ontlopen.

Al met al een hoorbaar klank verschil dus.

Qua output kan ik er nog niet veel over zeggen, heb beide nog niet kunnen vergelijken op vol vermogen (heb ik hier de mogelijkheden niet voor)

Iets wat wel direct opviel, was dat de LAB zelfs al op zeer lage volumes flink warm wordt (veel warmer dan de behringer die bekend staat om zijn slechte koeling) Hier is dus waarschijnlijk iets mis. (moet ik nog even naar kijken/ laten kijken)

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

ff een update

Gisteren 1 lab 1000 gekocht via marktplaats en deze vandaag vergeleken met mijn behringer EP 2500.

De LAB is presteerd over het gehele frequentie gebied beter dan de behringer.

Het verschil uit zich het meest op het sublaag, hier is het verschil heel groot ten gunste van de LAB. Het verschil in het midden gebied is ook duidelijk hoorbaar, hier klinkt de behringer blikkiger. Ook het hoog is wat beter (gedefineerder) dan de behringer, hoewel beide op dit frequentie gebied elkaar niet veel ontlopen.

Al met al een hoorbaar klank verschil dus.

Qua output kan ik er nog niet veel over zeggen, heb beide nog niet kunnen vergelijken op vol vermogen (heb ik hier de mogelijkheden niet voor)

Iets wat wel direct opviel, was dat de LAB zelfs al op zeer lage volumes flink warm wordt (veel warmer dan de behringer die bekend staat om zijn slechte koeling) Hier is dus waarschijnlijk iets mis. (moet ik nog even naar kijken/ laten kijken)
                            Dat zou wel eens door een hoge ruststroom kunnen komen.
                            Om het ff simpel uit te leggen: Een halfgeleider heeft een drempelspanning waaronder hij nog niet geleid, om nu te zorgen dat hij bij heel kleine signalen al functioneert zit er een schakeling in de versterker die ervoor zorgt dat de eindtorren in rust al in hun werkingsgebied zitten, er loopt dus al een stroom door de eindtorren. Als die er niet zou lopen zou je een soort 'gate' effect krijgen. Wat er gebeurd is dat bij bijvoorbeeld een positief signaal niet de positieve versterker helft opengestuurt wordt maar de negatieve dicht(klasse A). Pas wanneer de signalen boven de ruststroom komen gaat de positieve helft open bij een positief signaal en vice versa (klasse B).
                            Daarom heten dit soor versterkers ook klasse A/B versterkers.
                            Volgens mij is bij de Lab 1000 die ruststroom behoorlijk hoog waardoor hij dus tot een behoorlijk volume als klasse A versterker werkt en er in rust al behoorlijk wat warmte ontwikkeld wordt. Is dus niet iets om je veel zorgen over te maken mits hij niet loeiheet wordt.

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Weet iemand (ja ik kan ook naar HPA mailen) wat die dingen toendertijd moesten kosten? zo'n 15 jaar terug?
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...